Kuka tietää edunvalvonnasta enemmän?
Isäni on hoitokodissa ja hänen talo ollut yli vuoden tyhjillään, nyt alkaa tulla hankaluutta, koska rahat ei riitä enää maksamaan asunnon kuluja, mutta asuntoa ei voi myöskään myydä, eikä edunvalvonta ole kunnossa. Veljeni sanoi , että hän hakee edunvalvontavaltuutuksen, mutta mielestäni se ei onnistu, koska muistisairaus on edennyt. Veljeni lisäksi sanoo, että asuntoa ei voida myydä. Eli haluaa määräillä. Eikö kannattaisi hakea ihan kunnon edunvalvontaa niin asunnosta pääsisi ehkä eroon?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa et nyt tuomitsisi sitä veljeäsi kun et kerran tunnu itse lainkaan ymmärtävän etkä tietävän mistä on kyse. Jos veljesi on hoitanut hyvissä ajoin etukäteen vanhempiesi kanssa edunvalvontavaltuutukset kuntoon, ei tässä ole mitään ongelmia. Hän voi tarkoittaa ihan vain sitä, että ettehän te ilman asianmukaisia valtuutuksia mennä vanhempienne omaisuutta myymään. Tässä casessä veli vaikuttaa luotettavammalta ja tietävämmältä kuin ap.
Meni ehkä vähän tunteisiin, koska olin omien vanhempieni edunvalvontavaltuutettu, ja ymmärtämättömät sisarukseni suhtautuivat minuun jatkuvasti kovin epäluuloisesti vain siksi, etteivät itse halunneet ottaa asioista selvää eivätkä ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää, kun toistuvasti yritin rautalangasta vääntää, mistä milloinkin on kyse. Raskasta oli.
Parhaani mukaan selvitän nyt tietoja. Älä sinäkään tuomitse. Veljeni ei kerro minulle, koska ovat tehneet tuon asiakirjan. Se, että pimitetään tietoa, ei luo luottamusta. Pyytää vain allekirjoituksia ilman asiakirjojen näyttämistä
Lisäksi hänelle on jokin pakkomielle kyseiseen taloon. Hän ei ymmärrä, että olemme k Sessa , kun talon kulut alkaa kasaantua. Ovat kasaantuneet jo.
Olen myös toki koittanut keskustella hänen kanssaan, mutta hän ei tunnu kertovan selkeästi.
Ilman muuta sinun on nähtävä asiakirja. Siinä olevasta päivämäärästä näkyy, milloin se on laadittu. Ketkä on merkitty todistajiksi? Sen jälkeen selvität hoitolaitoksesta lääkäriltä, onko isäsi ollut silloin oikeustoimikelpoinen. Kuka voi myydä kiinteistön, OMISTAJA. Käy kiinteistönvälitysliikkeessä kysymässä, mitä selvityksiä pitää olla, että ottavat laitoksessa olevan vanhuksen omistaman kiinteistön myyntiin. Kyllä siellä tiedetään. Mitään veljesi tarjoamia papereita älä allekirjoita, jos asia ei ole täysin läpinäkyvä.
Juu kiitos. Selvittelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos veljeni nyt on tehnyt jo aikaa sitten asiakirjan isän kanssa, miksi minun allekirjoituksia tarvitaan? En vain ymmärrä miksi hän ei näytä / kerro rehellisesti
Jos on epäluottamusta niin ottakaa edunvalvonta. Siinä tarkemmat tilitykset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa et nyt tuomitsisi sitä veljeäsi kun et kerran tunnu itse lainkaan ymmärtävän etkä tietävän mistä on kyse. Jos veljesi on hoitanut hyvissä ajoin etukäteen vanhempiesi kanssa edunvalvontavaltuutukset kuntoon, ei tässä ole mitään ongelmia. Hän voi tarkoittaa ihan vain sitä, että ettehän te ilman asianmukaisia valtuutuksia mennä vanhempienne omaisuutta myymään. Tässä casessä veli vaikuttaa luotettavammalta ja tietävämmältä kuin ap.
Meni ehkä vähän tunteisiin, koska olin omien vanhempieni edunvalvontavaltuutettu, ja ymmärtämättömät sisarukseni suhtautuivat minuun jatkuvasti kovin epäluuloisesti vain siksi, etteivät itse halunneet ottaa asioista selvää eivätkä ymmärtäneet tai halunneet ymmärtää, kun toistuvasti yritin rautalangasta vääntää, mistä milloinkin on kyse. Raskasta oli.
Parhaani mukaan selvitän nyt tietoja. Älä sinäkään tuomitse. Veljeni ei kerro minulle, koska ovat tehneet tuon asiakirjan. Se, että pimitetään tietoa, ei luo luottamusta. Pyytää vain allekirjoituksia ilman asiakirjojen näyttämistä
Lisäksi hänelle on jokin pakkomielle kyseiseen taloon. Hän ei ymmärrä, että olemme k Sessa , kun talon kulut alkaa kasaantua. Ovat kasaantuneet jo.
Olen myös toki koittanut keskustella hänen kanssaan, mutta hän ei tunnu kertovan selkeästi.
Ilman muuta sinun on nähtävä asiakirja. Siinä olevasta päivämäärästä näkyy, milloin se on laadittu. Ketkä on merkitty todistajiksi? Sen jälkeen selvität hoitolaitoksesta lääkäriltä, onko isäsi ollut silloin oikeustoimikelpoinen. Kuka voi myydä kiinteistön, OMISTAJA. Käy kiinteistönvälitysliikkeessä kysymässä, mitä selvityksiä pitää olla, että ottavat laitoksessa olevan vanhuksen omistaman kiinteistön myyntiin. Kyllä siellä tiedetään. Mitään veljesi tarjoamia papereita älä allekirjoita, jos asia ei ole täysin läpinäkyvä.
Edunvalvontavaltuutuksessa pitää olla todistajat, jotka ovat muuta kuin sukua. Eikö pidä olla myöskin valtuutettu ja varavaltuutettu, ehkä kolmaskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska on jo muistisairas , olisiko kuitenkin parempi ottaa ihan edunvalvonta? En ymmärrä yhtään mitä veljeni nyt sanoo. Hän kertoo, että olisi tehnyt isän kanssa tuon valtuutusasiakirjan, mutta miten se voi olla mahdollista,kun on muistisairaus jo.
Onko valtuutuksessa päivämäärä? Jos isä oli tuolloin täysivaltainen, voi olla, että se pitää kutinsa. Todistajia? Kai siinä paperissa pitää olla allekirjoitusten oikeaksitodistajat? Edunvalvontavaltuutetun ei tarvitse tehdä tarkkaa tiliä asioista eli esim. vaatteiden osto on helpompaa.
Edunvalvojan on tehtävä tarkka selvitys asioista eli tulee kalliimmaksi ja on vaikeampaa, kun jotain ostetaan. Omat huonot puolet on virallisessa edunvalvonnassakin.
Jos veli on hankala, ehkä kannattaa hakea sitä virallista edunvalvojaa? Miksi hän vastustaa myyntiä? Vai sanoiko, ettei voi myydä taloa, koska säännöt kieltävät?
Talo täytyisi kuulemma pitää suvulla. Omistamme siitä osuudet , kun aikanaan äiti kuoli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edunvalvontavaltuutus aktivoidaan, niin miksi siihen tarvitaan minulta yhtään mitään. En ole nähnyt asiakirjaa jossa olisi mainittu minun olevan joku asian hoitaja
Ei siihen tarvita sinua millään tavalla. Henkilöllä on vapaus valtuuttaa haluamansa henkilö tai henkilöt päättämään omista asioistaan. Eikä siihen tarvitse kenenkään ulkopuolisen lupaa kysyä.
Esim. puolisolta kuitenkin asiaa kysytään jossain vaiheessa.
Puoliso voi esittää näkemyksen että miksi edunvalvojaksi kaavailtu henkilö ei käy hänen mielestään. Tämän jälkeen kuvaan astuu kenties virallinen edunvalvoja.
En tiedä sisarusten osalta että onko muilla sisarkuksilla mahdollisuus sanoa kantansa kaavailtuun henkilöön.
Silloinkaan syyksi ei riitä "en tykkää tuosta henkilöstä".
Vierailija kirjoitti:
Noissa on aika pitkät prosessit
Me olemme tehneet edunvalvontavaltakirjan, jos joskus tulevaisuudessa tarvitsemme. Siinä on 1.2. Ja kolmas varavaltuutettu ,joka pitää olla perheen ulkopuolinen.
Samoin todistajat pitää olla perheen ulkopuolisia.
Tarvittaessa se vaan hyväksytetään Digi-ja viestintävirastossa. Kantsii tehdä tai teettää lakitoimistossa valmiiksi ,jos sattuu tulemaan selkaiseen kuntoon. Ettei itse pysty tekemään päätöksiä( esim onnettomuudessa voi käydä niin tai aivoinfrakti ect, näin voi käydä 30-40 vuotiaallekin.
Vierailija kirjoitti:
No asiat on hoidettava, oli pitkä tai lyhyt. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tehneet edunvalvontavaltakirjan, jos joskus tulevaisuudessa tarvitsemme. Siinä on 1.2. Ja kolmas varavaltuutettu ,joka pitää olla perheen ulkopuolinen.
Samoin todistajat pitää olla perheen ulkopuolisia.Tarvittaessa se vaan hyväksytetään Digi-ja viestintävirastossa. Kantsii tehdä tai teettää lakitoimistossa valmiiksi ,jos sattuu tulemaan selkaiseen kuntoon. Ettei itse pysty tekemään päätöksiä( esim onnettomuudessa voi käydä niin tai aivoinfrakti ect, näin voi käydä 30-40 vuotiaallekin.
Pitäisi olla varmuus, että paperi on aito
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen asia luulisi olevan lasten tiedossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmää kysellä täällä. Kun netistä löytyy helposti ihan oikeaa tietoa viranomaisilta. Paljon fiksumpaa kuin täältä lukea mitä ihmiset arvailevat asioiden olevan.
Olen yrittänyt. Mutta välillä menee ihan sekaisin. Jossain väitetään, että asunnon voisi myydä ilman dvv lupaa jos edunvalvontavaltuutus. Mutta sitten jossain sanotaan, että ei onnistu.
Jos edunvalvontavaltuutus on tehty ajoissa ja siinä on sanottu, että asunnon saa myydä, niin silloin sen saa myydä. Tuo edunvalvontavaltuutus kannattaa tehdä asiansa osaavan lakimiehen kanssa, jotta siihen tulee kaikki tarvittava määriteltyä, mitä saa tehdä ja mitä ei ja pitääkö raportoida vuosittain viranomaisille tiedot samoin kuin normaalissa edunvalvonnassa. Edunvalvontavaltuutuksessa pystyy itse määrittelemään, mihin kaikkeen antaa vapaat oikeudet. Ja missään nimessä ei kannata nimetä vain yhtä henkilöä valtuutetuksi, vaan useampia varahenkilöiksi, sillä jos sille ainoa vaikka menehtyy onnettomuudessa, niin sitten ei ole ketään hoitamassa asioita.
Onko edunvalvontavaltuutus voimassa jos siihen merkitty vain 1 henkilö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin todistajat pitää olla perheen ulkopuolisia.Tarvittaessa se vaan hyväksytetään Digi-ja viestintävirastossa. Kantsii tehdä tai teettää lakitoimistossa valmiiksi ,jos sattuu tulemaan selkaiseen kuntoon. Ettei itse pysty tekemään päätöksiä( esim onnettomuudessa voi käydä niin tai aivoinfrakti ect, näin voi käydä 30-40 vuotiaallekin.
Pitäisi olla varmuus, että paperi on aito
No tietysti pitää olla aito.Mitä ihmettä kuvittelet?
Vierailija kirjoitti:
Meitä lapsia siis kaksi, lähiomaisia. Voinko minä sanoa, että valtuutus ei sovi ja vaadin edunvalvontaa.
Voit, jos edunvaltuutus tehty, kun isäsi jo muistisairas eikä kykene sitä ymmärtämään täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä lapsia siis kaksi, lähiomaisia. Voinko minä sanoa, että valtuutus ei sovi ja vaadin edunvalvontaa.
Voit, jos edunvaltuutus tehty, kun isäsi jo muistisairas eikä kykene sitä ymmärtämään täysin.
Kiitos taas. Tiedän mikä on seuraava askel.
Ihminen voi itselleen valita edunvalvalvojan, sillon kun hän on omaa itsemääräämisoikeuden ts. on oikeustoimikelpoinen. Tällöin henkilön itse valitseman edunvalvojan ei tarvitse tehdä vuosittain tiliselvitystä käytetyista varoista, omaisuuden myynneistä tms. DVV:hen (entinen maistraatti). Jos taas ihminen ei itse ole enää oikeustoimikelpoinen, niin DVV ja käräjäoikeus määrää hänelle edunvalvojan, joka voi olla esim. sukulainen tai sitten viranomainen, tällaisen edunvalvojan on kuitenkin tehtävä vuosittain tiliselvitys kaikista oikeustoimista ja rahankäytöstä DVV:oon.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi itselleen valita edunvalvalvojan, sillon kun hän on omaa itsemääräämisoikeuden ts. on oikeustoimikelpoinen. Tällöin henkilön itse valitseman edunvalvojan ei tarvitse tehdä vuosittain tiliselvitystä käytetyista varoista, omaisuuden myynneistä tms. DVV:hen (entinen maistraatti). Jos taas ihminen ei itse ole enää oikeustoimikelpoinen, niin DVV ja käräjäoikeus määrää hänelle edunvalvojan, joka voi olla esim. sukulainen tai sitten viranomainen, tällaisen edunvalvojan on kuitenkin tehtävä vuosittain tiliselvitys kaikista oikeustoimista ja rahankäytöstä DVV:oon.
Mihin säädökseen tämä perustuu, että ei tarvitse edunvalvontavaltuutuksella edunvalvojaksi määrätyn tehdä vuositiliä? Vai sekoitatko sen nyt tavalliseen valtakirjaan, jota ei ole vahvistettu käräjäoikeudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä DVD-viraston sivulla on lomake, jolla tehdään ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henkilöstä. Jos on tehty valtuutus, haetaan sen vahvistamista, muuten voidaan ehdottaa edunvalvojaksi jotain muuta.