Kuka tietää edunvalvonnasta enemmän?
Isäni on hoitokodissa ja hänen talo ollut yli vuoden tyhjillään, nyt alkaa tulla hankaluutta, koska rahat ei riitä enää maksamaan asunnon kuluja, mutta asuntoa ei voi myöskään myydä, eikä edunvalvonta ole kunnossa. Veljeni sanoi , että hän hakee edunvalvontavaltuutuksen, mutta mielestäni se ei onnistu, koska muistisairaus on edennyt. Veljeni lisäksi sanoo, että asuntoa ei voida myydä. Eli haluaa määräillä. Eikö kannattaisi hakea ihan kunnon edunvalvontaa niin asunnosta pääsisi ehkä eroon?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni niin, että äiti sai aivotapahtuman, niin jo sairaalassa mulle sosiaalityöntekijä puhui edunvalvonnasta, koska äidillä oli pysyvä aivovaurio joka aiheutti keskivaikeaan dementiaan verrattavia kognitiivisia oireita, hallusinaatioita ja "höperöintiä" eli ei ollut aina ihan "kartalla".
Eli maistraatti hoitaa näitä asioita. Heille kannattaa suoraan varata aika. Voit tehdä tämän yksin. Maistraatti lähetti meidän tapauksessa ammattihenkilön ihan sinne sairaalaan haastattelemaan hoitavaa lääkäriä, omahoitajaa ja potilasta. Omainen ei ollut tässä mukana.
Voit siis aivan itse pistää homman pyörimään.
Joo, toi on ikävää, että vanhukselta lähtee kämppä alta mutta ei hän enää hoivakodissa kämppää tarvitse.
Kannattais jokaisen vielä vanhana kun järki pelaa tehdä ennakkoperintö talosta lapsille oman hallintaoikeuden kanssa. Näin ei lähde lapsilta asunto.
Edunvalvonnan voi ottaa teht
Tässä mietitään nyt tuota valtuutusasiaa...
Juu ei kannata allekirjoittaa mitään näkemättä asiakirjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni niin, että äiti sai aivotapahtuman, niin jo sairaalassa mulle sosiaalityöntekijä puhui edunvalvonnasta, koska äidillä oli pysyvä aivovaurio joka aiheutti keskivaikeaan dementiaan verrattavia kognitiivisia oireita, hallusinaatioita ja "höperöintiä" eli ei ollut aina ihan "kartalla".
Eli maistraatti hoitaa näitä asioita. Heille kannattaa suoraan varata aika. Voit tehdä tämän yksin. Maistraatti lähetti meidän tapauksessa ammattihenkilön ihan sinne sairaalaan haastattelemaan hoitavaa lääkäriä, omahoitajaa ja potilasta. Omainen ei ollut tässä mukana.
Joo, toi on ikävää, että vanhukselta lähtee kämppä alta mutta ei hän enää hoivakodissa kämppää tarvitse.
Kannattais jokaisen vielä vanhana kun järki pelaa tehdä ennakkoperintö talosta lapsille oman hallintaoikeuden kanssa. Näin ei lähde lap
Jos veljesi hakee isäsi edunvalvojaksi niin maistraatista lähetetään sinulle siitä tieto ja pyydetään myös sinun kirjallista suostumustasi, että veljesi hoitaa näitä asioita. Silloin voit kieltää suostumuksesi ja maistraatti määrää tällöin oman ammatti-ihmisen hoitamaan edunvalvontaa. Tai voit myös ehdottaa itseäsi tehtävään, jolloin taas tarvitaan veljesi kirjallinen suositus asiaan.
Mitään ei tapahdu sinun selkäsi takana.
Jotkut haluaa sen vaikeimman kautta tehdä kaiken.
Näissä on kyllä monta monessa. En muista nyt tarkkaan kaikkea valtuutuksesta, mutta siinä tarvitsee vain alku- ja lopputili ilmoittaa. Ei tarvitse kaikki kuitteja ym tietääkseni?
Talon myyminen tuossa tilanteessa hankalaa. Mutta tottahan se, että varat ei riitä suurien hoitomaksujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Talon myyminen tuossa tilanteessa hankalaa. Mutta tottahan se, että varat ei riitä suurien hoitomaksujen jälkeen.
Hoitomaksuihin vaikuttaa tulot ei omaisuus. On varmaan 100. Kerta, kun täällä palstalla kerrotaan. Tietysti, jos olet yksityisellä kunnasta riippumattomalla hoivapaikalla, joihin ei monellamaan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitomaksuihin vaikuttaa tulot ei omaisuus. On varmaan 100. Kerta, kun täällä palstalla kerrotaan. Tietysti, jos olet yksityisellä kunnasta riippumattomalla hoivapaikalla, joihin ei monellamaan ole varaa.
Et tainnut itSe ymmärtää mitä tällä kommentilla haettiin. Sillä ei viitattu siihen, että omaisuus vaikuttais hoitomaksuihin esim talo. Vaan se fakta, että varat ei riitä hoitomaksujen jälkeen omakotitalon kuluihin.
Edunvalvonta ja edunvalvonta valtuutus on eri asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais jokaisen vielä vanhana kun järki pelaa tehdä ennakkoperintö talosta lapsille oman hallintaoikeuden kanssa. Näin ei lähde lap
Valtuutus taitaa olla nyt myöhässä jos on jo keskivaikea dementia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais jokaisen vielä vanhana kun järki pelaa tehdä ennakkoperintö talosta lapsil
Paitsi jos on tehty ennen dementiaa
Voin kertoa, että todella hidas prosessi ollut
Veljeni asuu talossa, ei maksa vuokraa ja mitään ei kuulu mistään. Täytyy alkaa kyseleen onko asia prosessissa
Taitaa riitaisissa asioissa olla pitkät ajat
Osaako kukaan sanoa miten kauan käsittely
Tällä hetkellä todella pitkät jonot. Dvv asia sukulaisella kestänyt kohta 10 kk
Kannattais jokaisen vielä vanhana kun järki pelaa tehdä ennakkoperintö talosta lapsille oman hallintaoikeuden kanssa. Näin ei lähde lapsilta asunto.
Edunvalvonnan voi ottaa tehtäväkseen joko lapsi tai jos lapset eivät luota tai tule toimeen keskenään, voi pyytää maistraatilta ulkopuolisen edunvalvojan.
Jos haluaa pitää kämpästä kiinni, niin voi kai lapset maksella niitä hoivamaksuja tai kämpän kuluja?
Kyllä, maistraatin edunvalvoja on aika hanakka myymään vanhuksen "turhan omaisuuden".
Mutta joo, edunvalvojan voi määrätä tässä tapauksessa vaikka holhottava ei olisikaan enää "kartalla". Juuri sen takiahan se edunvalvoja määrätään. Holhottava ei aina edes itse ymmärrä tarvitsevansa sellaista ja ei välttämättä edes enää tunne lapsiaan ym.