HS: Helsinkiläinen Irina toimii lapsensa omaishoitajana viikon jokaisena päivänä kellon ympäri Nyt hallitus haluaa hänet töihin
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009851508.html
On kyllä surullista ja käsittämätöntä. Ei hoidettavan avun tarve mihinkään poistu vaikka äiti menisi töihin, sitten pitäisi joku muu (tuettu) hoitaja saada siihen tilalle ja hänen resurssejaan kuuluisi hoitoon yhtä lailla sekä rahaa tämän palkkaamiseen + äidin kasvaneet työssäkäyntimenot.
Ei kauheasti kannusta lasten hankkimiseen, jos erityislapsen sattuessa kohdalle on täysin oman onnen nojassa? Kannattaako riskeerata..
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Penska on umpihullu. Miksi tällaisia hyysätään kehdosta hautaan? Koskaan ei lapsesta tule yhteiskunnan jäsentä.
Sinuakin hyysättäisiin, jos sinä jonain päivänä olet tuottamaton yhteiskunnan jäsen. Se sama oikeus, eli ihmisarvo, on meillä kaikilla.
Jos se otetaan yhdeltä "tuottamattomalta" vammaiselta pois, otetaan se myös liikenteessä vammautuneilta, päänsä lyöneiltä, tapaturman takia työkyvyttömiltä jne.
Ootko varma että itse pysyt koko elämäsi loppuun asti ihan tikissä, ettei sinua tarvitse koskaan yhteiskunnan hyysätä?
Tiedän yhden erityislapsen joka lakkaa syömästä aina kun päiväkodissa hoitajat vaihtuu.
Moni erityislapsi alkaa oireilla voimakkaastikin, jos hoitaja vaihtuu ja käsitykseni mukaan henkilökohtaisissa avustajissa ja hoitajissa on paljon vaihtuvuutta.
Oireilevan lapsen hoitaminen on hyvin raskasta ja se oireilu ei lopu kun äiti tulee kotiin töistä.
Toisin sanoen ei mene varmaan kauaa, että kyseinen äiti joutuu töistä sairaslomalle jos töitä löytää.
Ei ole mitään järkeä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen näkökulmasta kaikki työttömät ovat samanlaisia - . Täydennä itse.
Lait on säädetty keksivertoihmisen tarpeisiin. Ei me voida jokaisen ihmisen henkilökohtaisia tarpeita tyydyttää jakamalla jotain säälipisteitä. Nyt yritetään herättää ihmisten emaptiantunteita marginaalitapauksilla ja suljetaan silmät todellisilta ongelmilta. Tuolla on joukko ihmisiä terveitä ihmisiä, joilla ei ole pienintä aikomustukaan mennä töihin. Ehkä siellä on jo itselläsi tilauksessa se viides vauva kolmannen miehen kanssa...niin ja en mä mitään tontuntyötä ota, kun ajattelin tässä vähän lomailla.
Eipä ole. Työhön velvoittavat lait pitää laittaa koskemaan niitä jotka voivat käydä töitä. Tontturouva ei liity tähän tapaukseen, älä poikkea aiheesta. Olisit muuten iloinen jos joku tekee 5 veronmaksajaa lisää:D
Tässäkinhön äiti sanoi, että menisi mieluusti töihin jos olisi mahdollisuus. Moni kunta on hyvinvointialueitten myötä muuttanut erityisten aamu/iltapäivähoitoja huononpaan suuntaan ja osa kunnista jopa yrittää periä niistä maksua(esim.Oulu) Täällä ainakin on ihan suoraa sanottu et toivotaan, että vanhemmat jotenkin sumplii aamut ettei tarvitsisi hoitoa järjestää..jos ei oikeasti toimi edes nykyisten erityisten hoitokuviot mitenkään niin miten luullaan, että käy kun tulee porukkaa lisää ketkä tarvii palveluita..ärsyttää että joku asia vaan keksitään et hei omsishoitajat töihin eikä yhtään käsitetä mitä se käytännössä tarkottaisi
Vierailija kirjoitti:
Karvat nousi pystyyn, kun luin teidän kommenttejanne. Oletteko todella niin kateellisia? Joku ehdotti, että lapsi pantaisiin laitokseen ja äiti töihin. Tiedättekö, paljonko yksi kehitysvammalaitoksen hoitopaikka maksaa? Yhteiskunnalle tulee uskomattoman paljon edullisemmaksi se, että äiti hoitaa lastaan kotona omaishoitajana häpeällisen pienellä kuukausikorvauksella. Laitoksessa ei saa sillä summalla edes täyttä yhtä hoitopäivää. Omaishoitaja saa kuukaudessa pari kolme vapaapäivää, jos saa jostain sijaisen tai lapselle hoitopaikan siksi ajaksi. Ja se sijainen tai hoitopaikka maksaa niin paljon, että monet omaishoitajat jättävät suuren osan vapaapäivistään käyttämättä. Ja jos äiti menisi töihin, tarvittaisiin enemmän kuin kolme hoitajaa, sillä hoitajat eivät tee töitä 7 päivää viikossa, vaan tarvitaan yksi tai kaksi lomittajaa. Mutta voittehan te toki mennä tarjoutumaan lapsen hoitajiksi kellon ympäri, että äiti pääsee johonkin porrassiivoojaksi tai muuhun alipalkattuun työhön.
Laitospaikka lienee 500-600 euroa vuorokausi, ellei enemmänkin. Ihan totta, että omaishoidon tuella (480,-kuukaudessa) ei saa edes yhtä vuorokautta laitoshoitoa. Hoitaminen kotona on yhteiskunnalle oikeasti halpaa.
Tässä kohtaa mikään hallitus ei ole herännyt inhimillisyyteen että nostaisi nimenomaan lasten omaishoitajien palkkiota.
Lasten omaishoitajille ei tule lisätuloa esim hoidettavan eläkkeestä, kuten jos aikuista hoitaisi. Vammaistuki ei korkeimmillaankaan ole läheskään yhtä iso kuin eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?
Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.
Vaikutat olevan täysin kujalla siitä mitä se alan ammattilaisten auttaminen maksaa.
Olen todella kujalla, koska olen vastaavanlaisessa tilanteessa, lapsi on koulussa 4 tuntia päivässä ja sen jälkeen hoidossa 4 tuntia ja minä olen töissä. Omaishoidontukea sain 2 vuoden ajan, sitten katsoin, että tämä oli tässä, sekä minulle että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen eikä pelkkää paapovaa äitiä. En ole kieltäytynyt tuesta Irinan tavoin, vaan olen pyrkinyt siihen, että sekä minulla että lapsella on hyvä elämä. Myönnän, että Kelan tuet antaisivat helpomman arjen kuin nykytyöni, mutta silti arvostan sitä, että lapselle on tarjolla muutakin maailmaa kuin minä.
Olet siis parempi ihminen?
Kirjoitinko niin? Kirjoitin, että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen. Se ei onnistu, jos teen itsestäni koko hänen maailmansa.
Toki jos lähtökohtana on se, että en koko loppuelämäni aikana halua töihin, vaan olen aina omaishoitaja yhteiskunnan tuella, niin silloin Irinan valinta on looginen. Nyt hän elää hyvää elämää ilman työnteon taakkaa ja se saa näköjään monen mielestä jatkua aina, lapsen ei 18v täytettyään tarvitse itsenäistyä edes tukiasuntoon, koska silloinhan omaishoidontuki päättyy.
Luitko että ko. lapsi tarvitsee jatkuvaa vahtimista. Uskomatonta miten jotkut ovat kateellisia vaikeasti toimintarajoitteisten lasten vanhemmille ''helposta'' elämästä ja ''runsaista'' tuista. Eiköhän Irinakin tuhat kertaa mieluummin ottaisi ns. normaalin lapsen ja kävisi töissä jotta voisi elää huolettomampaa elämää.
Kyllä luulisi, että Irinallekin tekisi hyvää käydä töissä ja laittaa lapsi päiväksi hoitoon, vaikka se yhteiskunnalle kalliimmaksi tulisikin.
Siis saako hän silti työttömyyskorvausta, vaikkei ole mitään aikomustakaan mennä töihin?
Jollain toisella nimellä pitäisi maksaa, jos kerran ei ole työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karvat nousi pystyyn, kun luin teidän kommenttejanne. Oletteko todella niin kateellisia? Joku ehdotti, että lapsi pantaisiin laitokseen ja äiti töihin. Tiedättekö, paljonko yksi kehitysvammalaitoksen hoitopaikka maksaa? Yhteiskunnalle tulee uskomattoman paljon edullisemmaksi se, että äiti hoitaa lastaan kotona omaishoitajana häpeällisen pienellä kuukausikorvauksella. Laitoksessa ei saa sillä summalla edes täyttä yhtä hoitopäivää. Omaishoitaja saa kuukaudessa pari kolme vapaapäivää, jos saa jostain sijaisen tai lapselle hoitopaikan siksi ajaksi. Ja se sijainen tai hoitopaikka maksaa niin paljon, että monet omaishoitajat jättävät suuren osan vapaapäivistään käyttämättä. Ja jos äiti menisi töihin, tarvittaisiin enemmän kuin kolme hoitajaa, sillä hoitajat eivät tee töitä 7 päivää viikossa, vaan tarvitaan yksi tai kaksi lomittajaa. Mutta voittehan te toki mennä tarjoutumaan lapsen hoitajiksi kellon ympäri, että äiti pääsee johonkin porrassiivoojaksi tai muuhun alipalkattuun työhön.
Ihan samaa mieltä. Ei ole vaikea uskoa, että suomalaiset ovat yksi maailman epäempaattisimmista kansoista, kun noita kirjoituksia lukee. Melkein itkettää.
Älä nyt jonkun sosiopaattitrollin aivopieruista mieltäsi pahoita, ovat aivan onnessaan tällaisista tunteita herättävistä aiheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalle olisi eduksi, että sikiöseulat tehtäisiin tarkemmin kaikille nipt-testillä. Jos vaikeita kehitysvammoja löytyy, kannustetaan aborttiin. Jos vanhemmat väen väkisin haluavat kasvitasoisen lapsen synnyttää hoitavat myös seuraukset itse. Ei ole mitään järkeä makuuttaa vuosikausia, ellei vuosikymmeniä jäykistyneitä, kuolaavia ja kommunikoimattomia ihmisiä laitossängyissä. Vanhemmat jääkööt omakustanteisesti lastaan hoitamaan tai maksakoot itse laitospaikan kun tahallaan ovat vaikeasti vammaisen maailmaan tuoneet.
Tämäkin erityislapsi olisi pitänyt seuloa ja abortoida, niin ongelmaa ei olisi. Nyt vain tuli kallis taakka veromaksajille, kun äidinkin elämä pitää kustantaa verorahoista
Suurin osa vammoista ei näy missään seuloissa. Ei adhdta tai autismin kirjoa voi syntymättömällä todeta. Tällaiset vammat tulee esille vasta paljon myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penska on umpihullu. Miksi tällaisia hyysätään kehdosta hautaan? Koskaan ei lapsesta tule yhteiskunnan jäsentä.
No tähän ongelmakohtaan hallitus on puuttumassa ja kaikki hyödyttömät, jotka eivät kartuta vuorineuvoksien rahavaroja, ohjataan lopetettavaksi. Vain työtä tekemällä saat luvan elää.
Se on juurikin näin. Itse ihmettelen kovasti, miten eivät nykyisen puhemiehen kirjoitukset vammaisista ja hoitoa tarvitsevista vanhuksista ole rikkoneet uutiskynnystä. Vain näistä r-asioista on hohkattu. Siinä kun parissa lööpissä olisi muutamat lainaukset, niin tulisi kaikille kertakaikkiaan selväksi, millaista maailmaa siellä haaveillaan rakennettavaksi. Ei ne kyseisen porukan haaveet liity pelkästään ei saman värisiin, ei todellakaan. Saa taas ihmiset yllättyä!
Mitä se on kirjoittanu?
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää. Halutaanko nämä ihmiset kadulle kerjäämään??
Veikkaanpa että halutaan jotain pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?
Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.
Vaikutat olevan täysin kujalla siitä mitä se alan ammattilaisten auttaminen maksaa.
Olen todella kujalla, koska olen vastaavanlaisessa tilanteessa, lapsi on koulussa 4 tuntia päivässä ja sen jälkeen hoidossa 4 tuntia ja minä olen töissä. Omaishoidontukea sain 2 vuoden ajan, sitten katsoin, että tämä oli tässä, sekä minulle että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen eikä pelkkää paapovaa äitiä. En ole kieltäytynyt tuesta Irinan tavoin, vaan olen pyrkinyt siihen, että sekä minulla että lapsella on hyvä elämä. Myönnän, että Kelan tuet antaisivat helpomman arjen kuin nykytyöni, mutta silti arvostan sitä, että lapselle on tarjolla muutakin maailmaa kuin minä.
Olet siis parempi ihminen?
Kirjoitinko niin? Kirjoitin, että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen. Se ei onnistu, jos teen itsestäni koko hänen maailmansa.
Toki jos lähtökohtana on se, että en koko loppuelämäni aikana halua töihin, vaan olen aina omaishoitaja yhteiskunnan tuella, niin silloin Irinan valinta on looginen. Nyt hän elää hyvää elämää ilman työnteon taakkaa ja se saa näköjään monen mielestä jatkua aina, lapsen ei 18v täytettyään tarvitse itsenäistyä edes tukiasuntoon, koska silloinhan omaishoidontuki päättyy.
Senkin tietää vasta kun itse kokee kuinka helppoa on saada 18 vuotta täyttänyt kehitysvammainen "edes tukiasuntoon". Kun niitä ei sitten ole laisinkaan vapaana. Ja mihin vaikeahoitoinen nuori aikuinen otetaan vaikka olisikin. Kaikkea hyvää teille, tilanteenne on ilmeisesti paljon helpompi kuin artikkelin perheessä, se ei tietenkään ole mikään tae siitä että ymmärtäisitte kuinka onnekkaita olette.
Vierailija kirjoitti:
Tuostahan ei ole kyse, vaan siitä että kyseinen äiti hakee perusteettomasti työttömyyskorvausta. Eli tekee käytännössä petoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän tavalla laitoshoito olisi huonoksi lapselle? Ei näytä ympärivuorokautinen rakastavan äitylin hoito olla hänelle ainakaan hyväksi, kun ei mitään opi eikä mitään osaa.
Lapsi varmaan saa jonkun lääkityksen jossain vaiheessa. Nyt on vielä todella pieni.
No entä kymmenen vuoden päästä? Minkälainen lapsukainen jäpikkä on silloin? Onko hänestä vielä silloinkaan elämään millään tavoin normaalisti vai pitääkö äiteen olla vielä jatkuvasti vierellä? Mikä on tuon lapsen tulevaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tähän ongelmakohtaan hallitus on puuttumassa ja kaikki hyödyttömät, jotka eivät kartuta vuorineuvoksien rahavaroja, ohjataan lopetettavaksi. Vain työtä tekemällä saat luvan elää.
Se on juurikin näin. Itse ihmettelen kovasti, miten eivät nykyisen puhemiehen kirjoitukset vammaisista ja hoitoa tarvitsevista vanhuksista ole rikkoneet uutiskynnystä. Vain näistä r-asioista on hohkattu. Siinä kun parissa lööpissä olisi muutamat lainaukset, niin tulisi kaikille kertakaikkiaan selväksi, millaista maailmaa siellä haaveillaan rakennettavaksi. Ei ne kyseisen porukan haaveet liity pelkästään ei saman värisiin, ei todellakaan. Saa taas ihmiset yllättyä!
tarkoitatko blogikirjoituksia, mistä löytyisi? aineistoa on niin paljon että sen läpikäyminen kerralla on liian iso urakka
Varmaan kannattaa penkoa siitä kohtaa missä perustelee ihmisarvon käsitettään. Miten hänen mukaansa ihmisarvo mitataan sen mukaan, mitä tuottaa yhteiskuntaan. Että esim maanviljelijä on ihnisarvoltaan suurempi kuin pappi tai taiteilija. Veikkaan että joku on siinä kohtaa vähän kysellyt että mitenkäs sitten vammaisten ja muiden heikommassa asemassa olevien ihmisarvo. Loogisesti on varmaan vastannut siihen. Mistä kohtaa löytyy, en osaa sanoa. Ihmettelen kyllä minäkin, miksei tästä ole isommin medioissa hiiskuttu. Aika kylmäävää päättelyä. T. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää. Halutaanko nämä ihmiset kadulle kerjäämään??
Veikkaanpa että halutaan jotain pahempaa.
Joskus paha voi olla hyvä.
Ihmiset halutaan laitoksiin jotta yksityiset hoivayritykset rikastuvat.
Lapset, vammaiset ja vanhukset.
Paha paha maa!!!
Vierailija kirjoitti:
Tässäkinhön äiti sanoi, että menisi mieluusti töihin jos olisi mahdollisuus. Moni kunta on hyvinvointialueitten myötä muuttanut erityisten aamu/iltapäivähoitoja huononpaan suuntaan ja osa kunnista jopa yrittää periä niistä maksua(esim.Oulu) Täällä ainakin on ihan suoraa sanottu et toivotaan, että vanhemmat jotenkin sumplii aamut ettei tarvitsisi hoitoa järjestää..jos ei oikeasti toimi edes nykyisten erityisten hoitokuviot mitenkään niin miten luullaan, että käy kun tulee porukkaa lisää ketkä tarvii palveluita..ärsyttää että joku asia vaan keksitään et hei omsishoitajat töihin eikä yhtään käsitetä mitä se käytännössä tarkottaisi
Kyiseinen äiti sanoi, että menisi töihin mutta se ei ole hänen mielestään mahdollista. Silti hakee työttömyyskorvausta ja valittaa sen työttömyyskorvauksen leikkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millähän tavalla laitoshoito olisi huonoksi lapselle? Ei näytä ympärivuorokautinen rakastavan äitylin hoito olla hänelle ainakaan hyväksi, kun ei mitään opi eikä mitään osaa.
Lapsi varmaan saa jonkun lääkityksen jossain vaiheessa. Nyt on vielä todella pieni.
No entä kymmenen vuoden päästä? Minkälainen lapsukainen jäpikkä on silloin? Onko hänestä vielä silloinkaan elämään millään tavoin normaalisti vai pitääkö äiteen olla vielä jatkuvasti vierellä? Mikä on tuon lapsen tulevaisuus?
Samaa mietin kirjoitusta lukiessani. Nyt lapsi on vielä lapsi, mutta kymmenen vuoden päästä hän on jo iso möllikkä, jolla on paljon isoja ratkaisemattomia ongelmia.
Minkälaiset fiilikset porukalla on silloin tyyppiä kohtaan?
Ihan samaa mieltä. Ei ole vaikea uskoa, että suomalaiset ovat yksi maailman epäempaattisimmista kansoista, kun noita kirjoituksia lukee. Melkein itkettää.