Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Helsinkiläinen Irina toimii lapsensa omaishoitajana viikon jokaisena päivänä kellon ympäri Nyt hallitus haluaa hänet töihin

Vierailija
18.09.2023 |

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009851508.html

On kyllä surullista ja käsittämätöntä. Ei hoidettavan avun tarve mihinkään poistu vaikka äiti menisi töihin, sitten pitäisi joku muu (tuettu) hoitaja saada siihen tilalle ja hänen resurssejaan kuuluisi hoitoon yhtä lailla sekä rahaa tämän palkkaamiseen + äidin kasvaneet työssäkäyntimenot.

Ei kauheasti kannusta lasten hankkimiseen, jos erityislapsen sattuessa kohdalle on täysin oman onnen nojassa? Kannattaako riskeerata..

Kommentit (283)

Vierailija
161/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen hallituksen SOTE himmeli heikensi monen omaishoitajan asemaa ja pienensi tukia. Purra ei ole missään kohtaan vaatinut omaishoitajia töihin. Tosin moni omaishoitaja käy töissä. Itse tapasin viikolla Isän joka kehitysvammaisen aikuisen naisen omaishoitaja. Tytär vaikeasti vammainen. Isä kävi töissä päivät. Tytär hoidossa tai avustajan kanssa päivät. Isä sanoi työn teko on hänelle henkireikä. Pääse pois kotoa välillä. Nostan hänelle hattua..

Vierailija
162/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla budjettiriihi siinä vielä todennäköisesti tulee muutoksia asumistukeen. Mutta tuskin sekään kelpaa vasemmistolaisille sama poru jatkuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on lapsen isä?

Lähtevät lätkimään, kun lapselta löytyy työläs vamma.

Vierailija
164/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole elinkelpoinen, niin paras ratkaisu olisi antaa hänen siirtyä toiseen olomuotoon. Ja äiti töihin kunnon hallintoalamaisen tapaan.

t. hallitus

Vierailija
165/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokseen vaan. Hirvee homma, kun tulee murrosikään . Sitä ei pidättel kyllä mamma enää.

Vierailija
166/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset halutaan laitoksiin jotta yksityiset hoivayritykset rikastuvat.

Lapset, vammaiset ja vanhukset.

Paha paha maa!!!

En minä ainakaan yksin jaksasi hoitaa vammasta lasta tai dementoitunutta vanhusta 24/7 . Eihän siinä ole omaa elämää lainakaan ja jossain kohtaa nuppi hajoo. Olen itse hoitanut vammaisia ja vanhukisa. Kyllä siinä 8 tunnissakin jo on ihan poikki, saati että pitäs 24/7 olla siinä. Ei. 

En kyllä uhrais itteäni tolle alttarille.  En siitä mitään kruunua sais kuitenkaan. 

Vierailija
167/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tämä hallituksen "säästämis" touhu nyt yhtä hölmöläisten tilkkutäkkiä. 

Välillä ihmettelee, että mistä apukoulun luokasta nuo hallituksen jäsenet on repäisty. Ei paljon terve järki päätä pakota.

Jos lopetettaisiin muiden maiden avustukset ja järjestettäisiin täällä asiat oikeaan järjestykseen ensin?

Vierailija
168/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Penska on umpihullu.  Miksi tällaisia hyysätään kehdosta hautaan? Koskaan ei lapsesta tule yhteiskunnan jäsentä.

Valitettavasti ajattelen samoin.

Tästä se lähti viimeksikin.

Vierailija
169/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajuus on Irinan oma valinta, hän saisi lapsensa myös 8 tunniksi hoitoon, mutta silloin omaishoidontuki pienenisi. Vastaavia perheitä on muitakin, mutta näissä vanhemmat kummallisesti voivat käydä edes osa-aikatöissä ja lapsi on silloin ohjatussa hoidossa eli alan ammattilaiset auttavat häntä. Miksi ihmeessä normilapsen tulee mennä päiväkotiin, jotta oppisi asioita, joita vanhemmat ei opeta, jos Irinan lapselle riittää pelkkä äiti?

Kyllä, on hienoa, että äiti huolehtii lapsestaan, mutta se maksaa tälle yhteiskunnalle todella paljon. En minä tavallisen lapsen äitinä saa noin 1500 e/kk siitä, että olen kanssaan kotona, joten miksi meillä yhteiskunta suhtautuu hyvin eriarvoistavasti erilaisiin perheisiin. Kyllä minäkin voisin olla sitä mieltä, että lapsi tarvitsee kokoaikaista valvontaa enkä hyväksy tarjottuja tukitoimia.

Vaikutat olevan täysin kujalla siitä mitä se alan ammattilaisten auttaminen maksaa.

Olen todella kujalla, koska olen vastaavanlaisessa tilanteessa, lapsi on koulussa 4 tuntia päivässä ja sen jälkeen hoidossa 4 tuntia ja minä olen töissä. Omaishoidontukea sain 2 vuoden ajan, sitten katsoin, että tämä oli tässä, sekä minulle että lapselle on parempi, että hän saa kaiken mahdollisen tuen eikä pelkkää paapovaa äitiä. En ole kieltäytynyt tuesta Irinan tavoin, vaan olen pyrkinyt siihen, että sekä minulla että lapsella on hyvä elämä. Myönnän, että Kelan tuet antaisivat helpomman arjen kuin nykytyöni, mutta silti arvostan sitä, että lapselle on tarjolla muutakin maailmaa kuin minä.

Voi hyvä ihme! Oletko todella noin yksinkertainen? Että jos minä pärjään näin oman erityislapseni kanssa, niin kyllä kaikkien muidenkin tulisi pärjätä samoilla ratkaisuilla? Että juuri minun ratkaisuni sopii aivan kaikille. Jotenkin tuntuu todella oudolta että erityislapsen vanhempi, joka on vielä hakenut ja saanut omaishoidon tukea, ei ole sen vertaa nähnyt muita erityislapsia ja heidän perheitään, että tajuaisi lasten ja heidän tarpeidensa olevan hyvin erilaisia, joku tarvitsee enemmän, joku pärjää vähemmällä avulla. Joku sietää ryhmässä oloa, joku ei.

T. ohis

En ole vielä koskaan kuullut yhdenkään lääkärin sanovan, että älkää ottako ammattilaisten apua vastaan, älkää salliko erityislapsen oppia uusia asioita, koska lapselle riittää se, että hän on vanhemman kanssa. Ei sillä ole merkitystä, että lapsi taantuu eikä saa ikätasoistaan apua. Hän on erityislapsi, sellaiset ovat tarpeiltaan erilaisia ja tälle lapselle riittää se, että vanhempi ei mene töihin.

Meille vammaispalvelu ehdotti, että jäisin kotiin lapsen kanssa. Itse yritän pitää työnsyrjästä kiinni edes osa-aikaisena. Lääkäri on monesti ehdottanut lasta otettavaksi useinmiten kotiin, pitämään sairaslomaa päiväkodista/eskarista/koulusta.  Se ei tarkoita, että erityislapsi ei saisi oppia uusia asioita. Tietenkin saa ja pitää. Koulukäyntiä pitää tukea jne, mutta ei avustajan osamaminen koulussa tai päiväkodissa ole samaa tasoa kuin omaishoitajan toimivan vanhemman, joka on väkisinkin usein joutunut kouluttautumaan lapsen haasteisiin (käymään ihan kursseja, tai opastusta sairaalassa jne). 

ASiat eivät ole mustavalkoisia ja siksi tähän ei voi suhtautua mustavalkoisesti. Vamman tuomat haasteet ovat erilaisia ja ne vaikuttavat koko perheeseen eritavoin. Moni vammaisen lapsen omaishoitaja ei kykene valitettvasti käymään kokopäivätyössä vaikka haluaisi.

Minun neuvoni on, että todellakin kannattaa pitää kiinni työstä eikä jättää sitä vammaispalvelun painostuksesta. Minulle vammaispalvelun sanoi, että muutkin lapset hoitavat lapsensa itse, kun kysyin apua tukalaan paikkaan. Onneksi siitä selvittiin. Nykyisin olemme molemmat töissä, sekä minä että aikuiseksi kasvanut erityislapsi. Jos olisin jäänyt kotiin, niin todennäköisesti olisin työtön.

Vierailija
170/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsihan on jo 7 v ja käy koulussa, aluksi 3 tuntia ja myöhemmin varmaan enemmän. Äiti saa työttömyyskorvausta, joten hänen pitäisi yrittää työllistyä edes osa-aikaisesti ja esim. Koulunkäyntiavustajana hänellä olisi lyhyet työpäivät. Hän saattaa liioittella viranomaisille lapsensa oireita että saa vötkistellä kotona. Ei Suomella ole enää varaa tämmöiseen. Hallitus on ihan oikeassa.

Vierailija
171/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä poika osaa? Siis muuta kuin tehdä outoja asioita? Syödä ei osaa itse, vessassa ei osaa käydä itse.

"Lasta ei voi jättää valvomatta hetkeksikään muutenkaan, ei sisällä eikä varsinkaan ulkona."

"Hän tarvitsee vahvaa aikuisen läsnäoloa ja tukea koko ajan. Häneltä puuttuu vaaran taju, hän saattaa juoksennella punaisia [liikennevaloja] päin, ja ruokailu- ja vessatilanteetkin ovat sellaisia, ettei häntä voi jättää yksin, äiti kertoo."

Minkälainen lapsukainen on viiden vuoden päästä? Tai kymmenen vuoden päästä lähes aikuisena? Kykeneekö hän jo käymään yksin vessassa?

Sanoisin aika toivottomaksi tapaukseksi.

Vierailija
172/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä poika osaa? Siis muuta kuin tehdä outoja asioita? Syödä ei osaa itse, vessassa ei osaa käydä itse.

"Lasta ei voi jättää valvomatta hetkeksikään muutenkaan, ei sisällä eikä varsinkaan ulkona."

"Hän tarvitsee vahvaa aikuisen läsnäoloa ja tukea koko ajan. Häneltä puuttuu vaaran taju, hän saattaa juoksennella punaisia [liikennevaloja] päin, ja ruokailu- ja vessatilanteetkin ovat sellaisia, ettei häntä voi jättää yksin, äiti kertoo."

Minkälainen lapsukainen on viiden vuoden päästä? Tai kymmenen vuoden päästä lähes aikuisena? Kykeneekö hän jo käymään yksin vessassa?

Sanoisin aika toivottomaksi tapaukseksi.

"Lapsella on monimuotoinen kehityshäiriö, adhd ja aistiyliherkkyyksiä. Tourette-oireyhtymän tutkimukset ovat kesken."

Vierailija
173/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudon provosoiva otsikko tuo lehtijutun "Hallitus haluaa hänet töihin". Omien sanojensa mukaan Irina itse haluaa itsensä töihin, toistelee sitä jutussa. Tosin ei kyllä aio mennä töihin, vaikka työttömyysetuutta nostaa. Tämänkin kertoo.

174/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut ihan selvää käsitystä, minkä ikäinen lapsi on nyt. Vammaisilla lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus eli lapsi menee kouluun 6-vuotiaana.

Irina voi kyllä mennä töihin kun lapsi on päivät koulussa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
175/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

En saanut ihan selvää käsitystä, minkä ikäinen lapsi on nyt. Vammaisilla lapsilla on pidennetty oppivelvollisuus eli lapsi menee kouluun 6-vuotiaana.

Heti jutun toinen virke:

Kahvat on poistettu, jotta Irinan seitsemänvuotias lapsi ei availisi ikkunoita yhtenään ja heittelisi ulos kaikkea, mitä käsiinsä saa.

Vierailija
176/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta Irinan elämä ei helpolta kuulosta. Toisaalta Irina nostaa perusteettomia tukia (työttömyysetuus) eikä ota vastaan tarjottua apua, joten mitä hän odottaa?

Artikkelissa ei sanallakaan mainita saatujen tukien kokonaismäärää, ainoastaan pienehkö omaishoitajan korvaus, joten taas tätä Hesarin tyypillistä uutisointia.

Eihän heille ole edes tarjottu apua.

Vierailija
177/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetään vaan omaishoitajat kokopäiväisesti töihin. Mutta yhteiskunnan tehtävä on järjestää korvaavat palvelut. Kotihoito on nyt jo tiukilla mutta sieltä on sitten tultava vaihtamaan vaippoa, antamaan lääkkeitä ja syöttämään ja suihkuttamaan. . Sitten pitää saada kodinhoidon palveluita, kusi- ja paskapyykin pesua, lakanan vaihtoa, siivousta, ruuanlaittoa. Tarvitaan myös joku sosiaalihenkilö pyörittämään paperishowta ja pitämään kalenteria, varailemaan lääkäreitä, soittelemaan kelatakseja. Apteekkiasiat pitää hoitaa.

Pistetään omaishoitaja töihin, saadaan verotuloa muutama satanen, mutta maksetaan tonneja. Oikeistolaista älyä.

Vierailija
178/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Aika selkeästi siinä luki, että

"kerrostaloasunnon ikkunoita ei saa auki. Kahvat on poistettu, jotta Irinan seitsemänvuotias lapsi ei availisi ikkunoita yhtenään ja heittelisi ulos kaikkea, mitä käsiinsä saa. Ennen kahvojen poistamista näin tapahtui. Kukaan ei onneksi loukkaantunut."

Ja:

"Irinan mukaan hänellä itsellään on vapaata kolme tuntia päivässä arkisin, jolloin hänen lapsensa on koulussa. Nyt syksyllä ekaluokan erityisen tuen päätöksellä aloittanut lapsi kuormittui heti niin voimakkaasti, ettei kestä pidempiä koulupäiviä. Päätöksen koulupäivien lyhentämisestä tekivät rehtori ja kuraattori yhdessä, Irina sanoo."

Vierailija
179/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karvat nousi pystyyn, kun luin teidän kommenttejanne. Oletteko todella niin kateellisia? Joku ehdotti, että lapsi pantaisiin laitokseen ja äiti töihin. Tiedättekö, paljonko yksi kehitysvammalaitoksen hoitopaikka maksaa? Yhteiskunnalle tulee uskomattoman paljon edullisemmaksi se, että äiti hoitaa lastaan kotona omaishoitajana häpeällisen pienellä kuukausikorvauksella. Laitoksessa ei saa sillä summalla edes täyttä yhtä hoitopäivää. Omaishoitaja saa kuukaudessa pari kolme vapaapäivää, jos saa jostain sijaisen tai lapselle hoitopaikan siksi ajaksi. Ja se sijainen tai hoitopaikka maksaa niin paljon, että monet omaishoitajat jättävät suuren osan vapaapäivistään käyttämättä. Ja jos äiti menisi töihin, tarvittaisiin enemmän kuin kolme hoitajaa, sillä hoitajat eivät tee töitä 7 päivää viikossa, vaan tarvitaan yksi tai kaksi lomittajaa. Mutta voittehan te toki mennä tarjoutumaan lapsen hoitajiksi kellon ympäri, että äiti pääsee johonkin porrassiivoojaksi tai muuhun alipalkattuun työhön. 

Ihan samaa mieltä. Ei ole vaikea uskoa, että suomalaiset ovat yksi maailman epäempaattisimmista kansoista, kun noita kirjoituksia lukee. Melkein itkettää. 

Älä nyt jonkun sosiopaattitrollin aivopieruista mieltäsi pahoita, ovat aivan onnessaan tällaisista tunteita herättävistä aiheista.

Toivottavasti ovat vain trolleja, sairaita kuitenkin!

Vierailija
180/283 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei voida mennä yhteiskunnassa siihen, että kaikki erityislasten vanhemmat on työn ulkopuolella. Nykyisin jo lähes 30 % lapsista on jollain tavalla erityisiä.

Omaishoitajuus tulee suunnata oikeasti korkeaa hoidollisuutta vaativille hoidettaville.

Mä en ymmärrä tätä "lapsi ei jaksa koulussa". Omakaan lapseni ei jaksaisi ilman erityisjärjestelyjä. Hänelle on esim. järjestetty koulussa oma tila, johon voi hakeutua lepäämään avustajansa kanssa.

Moni omaishoitaja joutuu käymään töissä vaativankin hoidettavan kanssa. Tiedän omaishoitajan, joka hoitaa neljää omaishoidettavaa ja käy töissä. En kyllä ymmärrä , miten jaksaa.