Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
561/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.

Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.

Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?

Sinä et pysty ryhtymään sen kuolinpesän pesänhoitajaksi, jollet saa siihen lapsilta lupaa. Näin ollen sinulla ei ole mahdollisuutta järjestää niitä hautajaisia ainakaan vainajalta jääneistä varoista eikä ylipäätään hoidella mitään yhteisiltäkään tileiltänne, jos sellaisia on. Tarvitset kaikkeen muidenkin kuolinpesän osakkaiden luvan eli niiden lasten. Todennäköisesti he haluavat siihen jonkun keskeltään, eivät sinua. Olet äkkiä tosi isoissa vaikeuksissa, jollet nyt sitten ole vaikka kirjeellä niihin lapsiin yhteydessä. Perunkirjoitushan tulee vasta selvästi hautajaisten jälkeen ja kai jotain laskujakin pitää sitä ennen maksaa.

Hautajaiset maksetaan pesän varoista, jos on mistä ottaa. Ne taitaa olla ainoa kulut, jotka pankkitililtä voi edes maksaa ennen perunkirjoitusta.

Eikö poliisi tai sairaala voi hoitaa ilmoituksen lapsille, mikäli ei tosissaan onnistu yhteydenpito.

Vierailija
562/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Tarkasta vielä pitääkö paikkaansa, että koskaan et ole mitään pahaa tehnyt ja sanonut.

Nytkin aika juonia punot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko AP varma, että puolisosi ei ole ollut yhteyksissä lapsiinsa tai sellaiseen skenaarioon, että on olemassa testamentti, johon laittanut viimeisen tahtonsa? Mun faijan nykyinen puoliso on sellainen tyyppi, että faija varmistanut, ettei tule käymään niin, että pääsee kiinni talletuksiin, saati estä hautajaisjärjestelyitä. Toki on avioehto olemassa, mutta myös testamentilla voi vaikuttaa asioihin. Muistatko itse oletko mahdollisesti pistänyt nimesi paperiin, joka toimitettu DDV:hen. Syyllistyt rikokseen, jos estät lasten saamasta tietoa isänsä kuolemasta. Toki saavat tiedon muutenkin, kun pesänselvittäjä ottaa heihin yhteyttä. Verottaja vaatii pesänselvityksen tekemisen 3kk kuluessa kuolemasta ja pesänselvitykseen vaaditaan myös elossa olevien rintaperillisten tiedot, jotka selvitetään DVV:n puolelta. Tämä kuvio liittyy perintöverotukseen, johon vaikuttavat vainajan varallisuustiedot yms. eli millään, et pysty piilottelemaan tätä asiaa. Et pääse vainajan tileihin kiinni, kun vaatii valtakirjan muilta kuolinpesän osakkailta. Tulet häviämään tämän casen.

Vierailija
564/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita perunkirjoitus saman tien vireille. Perukirjan laatija kutsuu sitten lapset perunkirjoitustilaisuuteen. Häneltä voit myös kysyä, miten lakiasiat menevät, keskinäinen testamentti, lesken hallintaoikeus yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon ja asuntoirtaimistoon, ym asiat.

Perunkirjoitustilaisuudessa voit sit kysyä lapsilta, onko heillä ajatuksia, miten hautajaiset järjestetään ja et ne maksetaan pesän varoista ja et kai heille sopii, et perinnönjako tehdään sit heti, kun perintöverotus on määrätty.

Eipä sitä perintöverotusta määrätä kuin vasta sen jälkeen kun perinnönjako on tehty ja on selvillä minkä verran kukin on perinyt. Verohan määräytyy sen mukaan, paljonko perii.

Vierailija
565/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita perunkirjoitus saman tien vireille. Perukirjan laatija kutsuu sitten lapset perunkirjoitustilaisuuteen. Häneltä voit myös kysyä, miten lakiasiat menevät, keskinäinen testamentti, lesken hallintaoikeus yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon ja asuntoirtaimistoon, ym asiat.

Perunkirjoitustilaisuudessa voit sit kysyä lapsilta, onko heillä ajatuksia, miten hautajaiset järjestetään ja et ne maksetaan pesän varoista ja et kai heille sopii, et perinnönjako tehdään sit heti, kun perintöverotus on määrätty.

Eipä sitä perintöverotusta määrätä kuin vasta sen jälkeen kun perinnönjako on tehty ja on selvillä minkä verran kukin on perinyt. Verohan määräytyy sen mukaan, paljonko perii.

Väärin. Perintövero määrätään perukirjan perusteella. Minäkin olen maksanut perintöveron vuonna 1995, vaikka perintöä ei ole vielä jaettu.

Vierailija
566/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen vastaa; lapsille ilmoitettu tänään edesmenneen puolisoni ystävän välityksellä. En kuulemma ole tervetullut hautajaisiin. Päätin osaltani luopua jutusta, ei ole voimavaroja taistella asiasta. Käyn sitten hautajaisten jälkeen haudalla muistelemassa.

Kaipa minuun pesänjakaja(?) ottaa yhteyttä jossakin vaiheessa. Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille

Tottakai menet hautajaisiin. Mitä ihmettä.

AP:n vastauksesta näkyy selvästi, kuka se olikaan se hankala. Nyt rähjäiita heittäytyi marttyyriksi. Parempi kun pysyykin pois sieltä hautajaisista. 

Vierailija
567/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita 9perunkirjoitus saman tien vireille. Perukirjan laatija kutsuu sitten lapset perunkirjoitustilaisuuteen. Häneltä voit myös kysyä, miten lakiasiat menevät, keskinäinen testamentti, lesken hallintaoikeus yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon ja asuntoirtaimistoon, ym asiat.

Perukirjaan kirjataan molempien puolisoiden kaikki omaisuus, velat, myös vainajan puolesta kuoleman jälkeen maksetut laskut, avioehto, testamentit, perilliset ja minkä osuuden ovat perinnöstä saamassa. Verottaja tämän perusteella määrää perintöverot. Perinnön jako tehdään sitten joskus, mutta voi tehdä heti perunkirjoituksen jälkeenkin. Jos kuolinpesässä on vain yksi osakas, esim. puoliso, voi perukirjaan kirjoittaa, että se on samalla perinnön jakokirja.

Vierailija
568/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoinpa onnistuu perunkirjoitus ennen hautajaisia.

Hyvin onnistuu. Perukirjaan ei silloin saa toteutuneita hautauskuluja (kuitteja) mutta vainajan velkoihin voi merkitä niitä varten varauksen (tyyliin varaus hautauskuluihin 2000€). Se, että perunkirjoitus yleensä pidetään hautajaisten jälkeen ei tarkoita, ettei niitä voisi pitää ennen. Kuolema on ainoa, jota edeltäneiden ei voi järjestää perunkirjoitusta.

Virkatodistuksen saaminen voi kestää pari-kolme kuukautta, meillä kesti lähes 3kk viime vuonna. Ilman sitä ja muutamaa muuta dokumenttia perunkirjoitusta ei voi tehdä. Yleensä vainaja siunataan/haudataan/hävitetään nopeammin. 

Vierailija
569/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään perunkirjoittaja ja verottaja.

Vierailija
570/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, miten lasten vanhempien omaisuusasist on aikoinaan hoidettu?

Jos vainajalla ja lasten äidilla on ollut yhteistä omaisuutta niin lapsethan omistaa siitä puolet, äitinsä osuuden. Ettei vaan olisi nyt niin että ne mitä ap luulee miehen omaisuudeksi onkin puoliksi lasten? Hahah.

Ositus tehdään eron jälkeen.  Kyllä se on varmasti tehty jo kun  vainaja oli uudelleen aviossa

Turhaa hahhatella

Osituksen voi jättää tekemättä ja mennä uusiin naimisiin niin monesti kuin haluaa. Jos osituskirjaa ei ole ja exä kuolee, on entisellä puolisolla mahdollisuus vaatia tekemättömän osituksen teko tai luopua vaateistaan kuolinpesää kohtaan. Ottakaa ihmiset aina kaikki kirjallisena niin tulevat sukupolvet voivat säästyä pitkältä ja raskaalta prosessilta.

Vierailija
571/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupuliini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisihan se kuolinviestin sitten vie.

No ei tosiaan vie kaikissa tapauksissa. Ehkä jossain onnettomuuksissa tai henkirikoksissa mutta jos kuolee esim sairaalassa sairauteen, ei ole poliisiasia millään tavalla.

Ei vain noissa. Jos esimerkiksi ihminen kuolee sairaskohtaukseen vaikka töissä tai kadulla, niin paikalle tulee myös poliisi, joka vie tiedon kuolemasta omaisille.

Jos ihminen kuolee kotona, niin myös silloin poliisi kutsutaan paikalle. Olen nähnyt näin tapahtuvan. Ilmeisesti siksi, että ei ole kukaan edesauttanut kuolemassa.

Jos on kirjattu saattohoitopäätös kotiin, ei tule poliiseja. Odottamattomassa kuolemassa lienee toisin.

Vierailija
572/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kovasti siltä, että ap pitää näitä edesmenneen puolisonsa lapsia pahana. Veikkaan, että tarinalla on kuitenkin toinenkin puoli, ja ap ei ole tavalla tai toisella toiminut lasten silmissä hyvin tai asiallisesti. 

Vierailija
573/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin onnistuu. Perukirjaan ei silloin saa toteutuneita hautauskuluja (kuitteja) mutta vainajan velkoihin voi merkitä niitä varten varauksen (tyyliin varaus hautauskuluihin 2000€). Se, että perunkirjoitus yleensä pidetään hautajaisten jälkeen ei tarkoita, ettei niitä voisi pitää ennen. Kuolema on ainoa, jota edeltäneiden ei voi järjestää perunkirjoitusta.

Virkatodistuksen saaminen voi kestää pari-kolme kuukautta, meillä kesti lähes 3kk viime vuonna. Ilman sitä ja muutamaa muuta dokumenttia perunkirjoitusta ei voi tehdä. Yleensä vainaja siunataan/haudataan/hävitetään nopeammin. 

Juu pari kk kesti virkatodistuksessa, saa varata aikaa ja ei ole niillä kuulemma kiire, käsittelevät ihan järjestyksessä mitä jonossa on. Virkatodistus myös pitää olla pankille missä on tilit ja sieltäkin pitää saada dokumentit ulos. Sitten omaisuuden inventointi ja niiden arvon määrittely, perunkirjan kirjoittajan etsintä ja sille sopivat aikataulut, mutta jos haluaa tehdä asian helpoksi niin kyllä se verottaja huolehtii automaattisesti käräjäoikeuden päätöksellä että perukirja tulee tehtyä.

Vierailija
574/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Oletko yksinkertainen vai muutoin uusavuton kun pitää tulla kysymään tältä palstalta? Vai trolli?

Vierailija
575/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu pari kk kesti virkatodistuksessa, saa varata aikaa ja ei ole niillä kuulemma kiire, käsittelevät ihan järjestyksessä mitä jonossa on. Virkatodistus myös pitää olla pankille missä on tilit ja sieltäkin pitää saada dokumentit ulos. Sitten omaisuuden inventointi ja niiden arvon määrittely, perunkirjan kirjoittajan etsintä ja sille sopivat aikataulut, mutta jos haluaa tehdä asian helpoksi niin kyllä se verottaja huolehtii automaattisesti käräjäoikeuden päätöksellä että perukirja tulee tehtyä.

Mä en tajua tuota kuinka virkatodistuksilla ei ole muka kiire. Onhan niillä. 3kk kuolemasta pitäisi perunkirjoitus olla tehtynä ja sitä varten on käytännössä pakko olla virkatodistukset. En minä ainakaan saanut mitään tietoja pankista äitini kuoltua ennen kuin sain virkatodistukset (ja toki valtakirjat, mutta ne sain helposti vaikka välimatkaa oli satoja kilometrejä osakkailla). Edes suoraveloituksia en pystynyt katkaisemaan ennen virkatodistuksia.

Minä sain vielä nopeasti todistukset, eikä tarvinut monesta paikasta pyytää (muistaakseni silloinen väestörekisteri ja kaksi kirkkoherranvirastoa). Ei mennyt kuin puolisen vuotta, niin johan oli jonot pidentyneet 3-6kk mittaisiksi. Käsittelin silloisessa työssäni velkojan ominaisuudessa perunkirjoja, joten aika paljon tuli puheluita joissa pyydettiin vainajan laskuille maksuaikaa kunnes nämä asiat saatiin hoidettua kuntoon.

Onneksi sentään verottajalta voi anoa lisäaikaa perunkirjoitukseen.

Vierailija
576/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmota tuntia ennen hautajaisia että isäs on kuollu, tuutko hautajaisiin. Jos ihmettelevät niin sano että ei nekään mitään yhteyttä pitäny.

Vierailija
577/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kovasti siltä, että ap pitää näitä edesmenneen puolisonsa lapsia pahana. Veikkaan, että tarinalla on kuitenkin toinenkin puoli, ja ap ei ole tavalla tai toisella toiminut lasten silmissä hyvin tai asiallisesti. 

Kuulostaa ja kuulostaa. Joillekin ihmisille ei käy järkeen että vanhemmalla voi olla omaa elämää, että ei ole aina ja ikuisesti vain äiti tai isä. Käy tunteisiin. Uutta puolisoa aletaan vihata ilman syytä. Niin monta kertaa nähty.

Eikä aina jää tähän. Minuun katkaisi osa suvusta välit kun menin avioon ihmisen kanssa jota eivät edes tunteneet. Yksi tämän porukan jäsenistä taisi tavata vaimoni vuosia myöhemmin isäni hautajaisissa. Ei hajuakaan mistä oli kysymys.

Vierailija
578/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa summarum niille, jotka eivät halua tai jaksa lukea koko ketjua läpi:

* AP peri vajaa 700 000 euroa ja jatkaa asumistaan omien lapsiensa omistamassa asunnossa

* Vainajan lapset saivat yhteydenoton vainajan ystävältä

* Vainajan lapset perivät lainmukaisen minimin, vajaa 70 000 euroa

* AP:tä ei kutsuttu hautajaisiin, eikä hän niissä ilmeisesti käynyt, vaikka lain mukaan olisi voinut osallistua

* AP itse suunnitteli, että hän pitäisi hautajaiset, mutta ei kutsuisi vainajan lapsia sinne

* Joku voisi sanoa, että AP sai maistaa omaa lääkettään hautajaisten suhteen. Itse en näin ajattelisi, mutta ymmärtänette vertauskuvan

* AP:llä on täysi oikeus käydä haudalla muistelemassa vainajaa ja hän aikoo myös niin tehdä

Historia tuntenee traagisempiakin lopputuloksia.

Kaikki tämä kahdessa päivässä.

Vierailija
579/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautajaisiin on kaikilla pääsy ja kaikki kutsutaan. Itse olin juuri hiljattain hautajaisissa, jonka jälkeen oli kaksi samaan aikaan eri paikoissa järjestettyä muistotilaisuutta. Toisen järjesti kuolleen sukulaiset ja sen jossa itse oli järjesti hänen avopuolisonsa.

Hautajaisten ajankohta ja toteutustapa oli sukulaisten määräämänä.

Itse oli?

Itse olin kuolleen henkilön avopuolison kutsumana hautajaisissa ja muistotilaisuudessa. Kuolleen sukulaisia en ollut koskaan aiemmin edes nähnyt.

Arkun laskun jälkeen jakauduimme vuohiin ja lampaisiin. Sukulaisten puhehenkilö hautausmaalla käskytti lampaat heille tarkoitettuun muistotilaisuuteen. Minä mitä ilmeisimmin kuuluin vuohien joukkoon jotka siis olimme tunteneet vainajan vain hänen viimeisen vuosikymmenensä aikana.

Voin hyvin kuvitella tämän tapahtuvan omalla kohdallani. Veljeni ohjaa sukulaiseni yhteen suuntaan ja lapseni heidän äitinsä ja vanhemmat toiseen suuntaan.

Vierailija
580/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ArvokasRuumis kirjoitti:

Itsellä henkivakuutus reilu 400k euroa sekä vaimo joka vihaa minua niin katsellaan miten loppupeleissä käy

T: Ykä 37v

Kuka sulla on merkitty edunsaajaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan