Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

481/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisihan se kuolinviestin sitten vie.

No ei tosiaan vie kaikissa tapauksissa. Ehkä jossain onnettomuuksissa tai henkirikoksissa mutta jos kuolee esim sairaalassa sairauteen, ei ole poliisiasia millään tavalla.

Ei vain noissa. Jos esimerkiksi ihminen kuolee sairaskohtaukseen vaikka töissä tai kadulla, niin paikalle tulee myös poliisi, joka vie tiedon kuolemasta omaisille.

Jos ihminen kuolee kotona, niin myös silloin poliisi kutsutaan paikalle. Olen nähnyt näin tapahtuvan. Ilmeisesti siksi, että ei ole kukaan edesauttanut kuolemassa.

moi

Vierailija
482/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen vastaa; lapsille ilmoitettu tänään edesmenneen puolisoni ystävän välityksellä. En kuulemma ole tervetullut hautajaisiin. Päätin osaltani luopua jutusta, ei ole voimavaroja taistella asiasta. Käyn sitten hautajaisten jälkeen haudalla muistelemassa.

Kaipa minuun pesänjakaja(?) ottaa yhteyttä jossakin vaiheessa. Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille

Tottakai menet hautajaisiin. Mitä ihmettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin jos et jaksa alkaa tästä tappelemaan mutta sinulla on leskenä ensisijainen oikeus järjestää ne hautajaiset. Ei niillä lapsilla.

Vierailija
484/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan lähimpänä omaisena sinulla on oikeus mennä hautajaisiin. Älä välitä tyttöjen mielipiteistä.[/quote]

Alkuperäinen vastaa: en missään tapauksessa mene, asia tehtiin minulle hyvin selväksi. Minua ei ole koskaan ollut olemassa eikä tule olemaan.

Menen sitten myöhemmin haudalle, se on kaikille parempi, myös itselleni. Mahdollisesti pyydän myöhemmin syksyllä yhteisiä tuttuja ja puolison ystäviä epäviralliseen muistotilaisuuteen kotiini. Kiitos asiallisesti kommentoineille.[/quote]

Ap:lle, osanotto täältä. Meillä anoppi siunattiin koronarajoitusten aikaan. Minä miniä olin mieheni pyynnöstä järjestellyt kaikki hautaamiseen liittyvät asiat. Kun tuli siunauspäivä, halusi mieheni sisar viedä väkisin kappeliin oman uuden poikaystävänsä (olivat tunteneet ehkä pari hetkeä). No mieheni siis anopin asioiden hoitaja ja vanhimpana poikana ei sitten mahtunut koko tilaisuuteen. Oli kyllä törkeää toimintaa sisarelta. Me sitten mieheni kanssa pidimme kotona samaan aikaan oman muistohetken ja joimme myös kahvit kahdestaan. Sisar kehtasi vielä pyytää mieheltäni rahaa heidän kahvihetkeensä siunauksen jälkeen. Siis tuommoinen kertoo ko ihmisen olevan kaiken arvostelun alapuolella.

Vierailija
485/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosielämässä voi tapahtua mitä vain kuuntelin monttu auki kun nelikymppinen työkaverini (nainen) selitti aivan tosissaan että ei ole koskaan hyväksynyt ja eikä suostu tapaamaan isänsä uutta puolisoa. Äitinsä oli kuollut syöpään ja tämä uusi puoliso oli tullut kuvioihin noin viisi vuotta kuoleman jälkeen. Työkaverini on ollut jo äitinsä kuoleman aikoihin perheellinen aikuinen nainen. Nyt isä on ollut uudessa liitossa viitisen vuotta.

Sanoi että kun menee isällensä käymään niin tämän uuden puolison täytyy lähteä pois tai olla piilossa yläkerrassa tai hän lähtee heti pois. Lastenlapset eivät saa viettää aikaa pappalassa jos tämä nainen on paikalla. Isä ei pääse juhliin jos yrittää ängetä uuden puolisonsa kanssa, tulee yksin tai sitten ei lainkaan. Lomille oli pyytänyt lapsia mukaan, olisi maksanut koko lystin mutta ei käynyt kun se nainen olisi ollut mukana.

Varovasti kyselin että taitaa olla sitten kauhea ihminen tuo uusi kun noin täytyy vältellä niin ei, on kuuleman ja isänsä mukaan mukava, lempeä ihminen mutta kun hän nyt koki että hänen äitinsä muisto on pilattu ja se on anteeksiantamatonta.

Täytyy sanoa että oli hieman vaikea tehdä yhteistyötä tämän työkaverin kanssa tuon jutun kuultuani, täysjärkisenä olin ennen häntä pitänyt. Ja tämä tarina on tosi.

Sairasta että lapset kuvittelee omistavansa vanhempansa tai että heillä olisi jotain sananvaltaa heidän parisuhteisiin. Sulkisin tuollaiset muksut täysin pois testamentista ja elämästäni tai sitten minäkin päättäisin heidän puolisot.

Vierailija
486/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin jos et jaksa alkaa tästä tappelemaan mutta sinulla on leskenä ensisijainen oikeus järjestää ne hautajaiset. Ei niillä lapsilla.

Tuo kertoo kyllä niistä miehen lapsista kaiken oleellisen.

Vierailija
487/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjan allekirjoittaa pesän ilmoittaja yksin, lisäksi siihen tulee kahden uskotun henkilön allekirjoitukset.  Muiden pesän osakkaiden allekirjoituksia ei vaadita tuossa perukirja-vaiheessa, eikä myöskään mitään valtakirjoja. Perukirja annetaan verottajalle ja vainajan pankkiin/pankkeihin.

Tietenkin kaikki pesän osakkaat on kutsuttava perunkirjoitukseen.  Perukirjassa mainitaan, että miten osakkaat on kutsuttu. Tulee kuka tulee, tai on tulemati.

Vierailija
488/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ja sopivasti taas tarina muuttui kun ap ei pystynytkään vastaamaan kysymyksiin että miksei hän pyytänyt sairaalan henkilökuntaa tai poliiseja, riippuen siitä kumpaa kuolemantapauksessa tarvittiin, ilmoittamaan lapsille.

Nyt ap onkin se joka on jätetty hautajaisista ulkopuolelle.

Vierailija
489/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah, kantsiko riidellä niiden lasten kanssa?

Ei sillä, satuahan tämä vain on.

Vierailija
490/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pennut repii per siin sä kun kuulee että vaimolle on testamentattu lähes kaikki. ihan oikein.

Vierailija
491/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäköhänlainen keskinäinen testamentti oli kyseessä? Hallintaoikeustestamenttiko, jossa lapset joutuvat heti maksamaan verot isänsä jättämästä perinnöstä, mutta omaisuus jää lesken hallintaan lesken kuolemaan asti? Nämä pitäisi kieltää lailla. Kiva maksaa lapsiperheellisenä jopa kymmeniä tuhansia veroja, kun rahareikiä on muutenkin kylliksi. Sitten joskus kuusikymppisenä, kun rahantarve on pienempi, saa sitten perinnön haltuunsa.

Vierailija
492/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pennut repii per siin sä kun kuulee että vaimolle on testamentattu lähes kaikki. ihan oikein.

Kunnes selviää, että todellisuudessa lapset omistaa jo puolet isänsä omaisuudesta äitinsä kautta ja isä onkin muuttanut testamenttia ja lapset saa kaiken. Ihan oikein.

Vierailija
493/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitto, miten pitkä ketju, tyhjänpäiväisestä trolli aloituksesta.

Vierailija
494/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap on naimisissa ollut, niin leski on vainajan lähin omainen. Ja leski järjestää hautajaiset, ei lapset.

T. Hautausalalla toimiva

Hei, kiitos. Järjestän hautajaiset ja uurnan laskun mahd pian. Saanko nämä kulut sitten aikanaan kuolinpesältä kuitteja vastaan?

Se riippuu kuolinpesästä, yleensä kyllä.

Mutta riippuu missä asut, siunaus &tuhkausaikaa voit joutua odottamaan hetken. Ymmärrän tettet halua yhteyttä lapsiin koska olet kokenut nyt niin suuren menetyksen. Ja silloin ei kestä tai jaksa mitään riitatilanteita. Lapsille menetys tulee olemaan rankka myös ja heidän vihansa voi vaan yltyä. Heillä lienee äidin kuolema käsittelemättä ja sen surun kohteena ap olet. Suru kääntyy vihaksi helposti .

Paras on että teet järjestelyt ja hyvän tavan mukaista toki kutsua lapset sinne sitten kun järjestelyt tehty. Ehkä kun shokki laantuu, joku muu sukulainen voi ilmoittaa lapsille.

Voimia ap.

Siis mitä he*elvettiä? Kyllä lapsille pitää ilmoittaa nyt eikä sitten joskus "ehkä kun shokki laantuu". Varsinkin jos ovat olleet isänsä kanssa tekemisissä. Ap voi pyytää jonkun toisen hoitamaan ilmoittamisen, jos itse ei kykene. Tässä asiassa on nyt kyse muistain kuin vain ainoastaan ap:sta. On todella erikoista kehottaa pimittämään noin tärkeeää tietoa, isän  isän kuolemaa hänen lapsiltaan, ja pyrkiä kontolloimaan jopa tällaisessa asiassa. Oksettava ajatusmaailma. Perin kummallista myös perusteetta arvailla että lapsilla olisi "äidin kuolema käsittelemättä " jne. Et tiedä yhtään mitään heidän asioistaan. Ja kyllä kuolemasta ilmoittaminen menee tuollaisten asioiden edelle tottakai. Jotain järkeä nyt...

Vierailija
495/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen ilmoittaa lehdessäkin..

Kuolinilmoitukseen vain tieto missä siunaus pidetään. Thäts it

Vierailija
496/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Jos omaisuus yhteinen, vain miehen osuus menee lapsille. Joo, tasinkoon kuitenkin oikeutettu.

Vierailija
497/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin on kaikilla pääsy ja kaikki kutsutaan. Itse olin juuri hiljattain hautajaisissa, jonka jälkeen oli kaksi samaan aikaan eri paikoissa järjestettyä muistotilaisuutta. Toisen järjesti kuolleen sukulaiset ja sen jossa itse oli järjesti hänen avopuolisonsa.

Hautajaisten ajankohta ja toteutustapa oli sukulaisten määräämänä.

Vierailija
498/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.

Edesmennyt mies oli leski!

Vierailija
499/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Lapset vaikuttavat olevan ilmeisen eri mieltä asiasta. On naurettavaa puhua jotain koiranulkoilutuksesta ja jättää oleelliset asiat kertomatta mistä oikeasti on kyse. Ei ole mitenkään todennäköistä, että kaikki miehen lapset reagoivat sinuun noin voimakkaasti, eikä yhtikäs mitään syytä olisi. Ja oli miten oli, niin joka tapauksessa kuolemasta ilmoittaminen menee noiden asioiden edelle. Anna se jonkun muun tehtäväksi, tuolla aiemmin joku kehotti ottamaan laimieheen yhteyttä, niin esimerkiksi hän voi sen asian hoitaa. Kuolema tulee oikeasti ilmoittaa heille riippumatta teidän väleistä. Et nyt ajattele kuten aikuinen.

Vierailija
500/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoinen tarina.