Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?
Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.
Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?
Kommentit (746)
Vierailija kirjoitti:
Tosielämässä voi tapahtua mitä vain kuuntelin monttu auki kun nelikymppinen työkaverini (nainen) selitti aivan tosissaan että ei ole koskaan hyväksynyt ja eikä suostu tapaamaan isänsä uutta puolisoa. Äitinsä oli kuollut syöpään ja tämä uusi puoliso oli tullut kuvioihin noin viisi vuotta kuoleman jälkeen. Työkaverini on ollut jo äitinsä kuoleman aikoihin perheellinen aikuinen nainen. Nyt isä on ollut uudessa liitossa viitisen vuotta.
Sanoi että kun menee isällensä käymään niin tämän uuden puolison täytyy lähteä pois tai olla piilossa yläkerrassa tai hän lähtee heti pois. Lastenlapset eivät saa viettää aikaa pappalassa jos tämä nainen on paikalla. Isä ei pääse juhliin jos yrittää ängetä uuden puolisonsa kanssa, tulee yksin tai sitten ei lainkaan. Lomille oli pyytänyt lapsia mukaan, olisi maksanut koko lystin mutta ei käynyt kun se nainen olisi ollut mukana.
Varovasti kyselin että taitaa olla sitten kauhea ihminen tuo uusi kun noin täytyy vältellä niin ei, on kuuleman ja isänsä mukaan mukava, lempeä ihminen mutta kun hän nyt koki että hänen äitinsä muisto on pilattu ja se on anteeksiantamatonta.
Täytyy sanoa että oli hieman vaikea tehdä yhteistyötä tämän työkaverin kanssa tuon jutun kuultuani, täysjärkisenä olin ennen häntä pitänyt. Ja tämä tarina on tosi.
No jopas. Itsekäs tyyppi. Isä ei saisi jatkaa elämäänsä onnellisena. Jotenkin ymmärrän paremmin käytöksen erotilanteissa, joissa on ollut kolmas osapuoli. Mutta silloinkin pitäisi ajatella järjellä. Jos avioliitto on "kuollut" ja rakastuu toiseen, niin parempi erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin on kaikilla pääsy ja kaikki kutsutaan. Itse olin juuri hiljattain hautajaisissa, jonka jälkeen oli kaksi samaan aikaan eri paikoissa järjestettyä muistotilaisuutta. Toisen järjesti kuolleen sukulaiset ja sen jossa itse oli järjesti hänen avopuolisonsa.
Hautajaisten ajankohta ja toteutustapa oli sukulaisten määräämänä.
Itse oli?
Itse olin kuolleen henkilön avopuolison kutsumana hautajaisissa ja muistotilaisuudessa. Kuolleen sukulaisia en ollut koskaan aiemmin edes nähnyt.
Arkun laskun jälkeen jakauduimme vuohiin ja lampaisiin. Sukulaisten puhehenkilö hautausmaalla käskytti lampaat heille tarkoitettuun muistotilaisuuteen. Minä mitä ilmeisimmin kuuluin vuohien joukkoon jotka siis olimme tunteneet vainajan vain hänen viimeisen vuosikymmenensä aikana.
Tupuliini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.[/quote
]Mies ollut leski 7 vuotta.
Huvittaa kommentoijat, jotka eivät ole ymmärtäneet lukemaansa. Heti alussa sanottiin, että vainaja oli leski. Kuinka sitten näiden lasten äiti voisi olla elossa? Järki hoi, älä jätä.
Tai sitten ei lueta alusta alkaen kun on niin pitkä ketju.
Vierailija kirjoitti:
Minkäköhänlainen keskinäinen testamentti oli kyseessä? Hallintaoikeustestamenttiko, jossa lapset joutuvat heti maksamaan verot isänsä jättämästä perinnöstä, mutta omaisuus jää lesken hallintaan lesken kuolemaan asti? Nämä pitäisi kieltää lailla. Kiva maksaa lapsiperheellisenä jopa kymmeniä tuhansia veroja, kun rahareikiä on muutenkin kylliksi. Sitten joskus kuusikymppisenä, kun rahantarve on pienempi, saa sitten perinnön haltuunsa.
Hallintaoikeus pienentää perillisten perintöveroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.
Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.
Jos omaisuus yhteinen, vain miehen osuus menee lapsille. Joo, tasinkoon kuitenkin oikeutettu.
Miksi alapeukku? Minulla kaksi lasta, miehellä yksi ja hän on meidän yhteinen. Mikäli mieheni kuolee ennen minua menee yhteisestä omaisuudesta puolet yhteiselle rintaperilliselle. Mikäli minä kuolen ennen puolisoani, menee minun osuus puoliksi lapsille, koska minulla on kaksi rintaperillistä.
Ja kun me kuolemme menee yhteiselle rintaperilliselle 75% ja minun toiselle rintaperilliselle 25%.
Ota yhteyttä asianajotoimistoon ja sano että maksat 200 € että soittavat.
Olen muuten kuullut vastaavasta tapauksesta.
Semmoista se on kun haluaa omistaa ihmiset
No, juristin palkkaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosielämässä voi tapahtua mitä vain kuuntelin monttu auki kun nelikymppinen työkaverini (nainen) selitti aivan tosissaan että ei ole koskaan hyväksynyt ja eikä suostu tapaamaan isänsä uutta puolisoa. Äitinsä oli kuollut syöpään ja tämä uusi puoliso oli tullut kuvioihin noin viisi vuotta kuoleman jälkeen. Työkaverini on ollut jo äitinsä kuoleman aikoihin perheellinen aikuinen nainen. Nyt isä on ollut uudessa liitossa viitisen vuotta.
Sanoi että kun menee isällensä käymään niin tämän uuden puolison täytyy lähteä pois tai olla piilossa yläkerrassa tai hän lähtee heti pois. Lastenlapset eivät saa viettää aikaa pappalassa jos tämä nainen on paikalla. Isä ei pääse juhliin jos yrittää ängetä uuden puolisonsa kanssa, tulee yksin tai sitten ei lainkaan. Lomille oli pyytänyt lapsia mukaan, olisi maksanut koko lystin mutta ei käynyt kun se nainen olisi ollut mukana.
Varovasti kyselin että taitaa olla sitten kauhea ihminen tuo uusi kun noin täytyy vältellä niin ei, on kuuleman ja isänsä mukaan mukava, lempeä ihminen mutta kun hän nyt koki että hänen äitinsä muisto on pilattu ja se on anteeksiantamatonta.
Täytyy sanoa että oli hieman vaikea tehdä yhteistyötä tämän työkaverin kanssa tuon jutun kuultuani, täysjärkisenä olin ennen häntä pitänyt. Ja tämä tarina on tosi.
No jopas. Itsekäs tyyppi. Isä ei saisi jatkaa elämäänsä onnellisena. Jotenkin ymmärrän paremmin käytöksen erotilanteissa, joissa on ollut kolmas osapuoli. Mutta silloinkin pitäisi ajatella järjellä. Jos avioliitto on "kuollut" ja rakastuu toiseen, niin parempi erota.
Jos anoppi haluaa lapset lomalla luokseen, on se sairasta mainipulointia, mutta kun isoäitipuoli haluaa samaa, on se onnellisen elämän estämistä.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, missä suuri osa omaisuutta siirtyy toiselle suvulle. Kiinnostavia juttuja
Vierailija kirjoitti:
pennut repii per siin sä kun kuulee että vaimolle on testamentattu lähes kaikki. ihan oikein.
Sinä ilmoitat. Laita tekstiviesti tai lähetä kortti. Tai pyydä jotain muuta sukulaista tai tuttavaa ilmoittamaan. Sinulla on velvollisuus ilmoittaa kuolemasta muille lähiomaisille. Jos et aio ilmoittaa, sinun tulee ilmoittaa tästä sille, joka ilmoitti kuolemasta sinulle. Tällöin he ilmoittavat muille omaisille. Omaisilla on oikeus tietää.
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.
Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.
Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?
Kirjatulla kirjeellä otetaan yhteys kaikkiin perillisiin ja testamentissa mainittuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten onnellisuudesta muodostuu aina ongelma naiselle iästä riippumatta ja se onnellisuus täytyy tuhota kaikin keinoin. Ylläpitää hyvin stereotypiaa jossa ajatellaan että naiset ei siedä tai tule toimeen toisten naisten kanssa.
Toivottavasti ex vaimon kuolessa pestä on jaettu
Vierailija kirjoitti:
Sinä ilmoitat. Laita tekstiviesti tai lähetä kortti. Tai pyydä jotain muuta sukulaista tai tuttavaa ilmoittamaan. Sinulla on velvollisuus ilmoittaa kuolemasta muille lähiomaisille. Jos et aio ilmoittaa, sinun tulee ilmoittaa tästä sille, joka ilmoitti kuolemasta sinulle. Tällöin he ilmoittavat muille omaisille. Omaisilla on oikeus tietää.
Voi herranjestas, kuin näin yksikertaisesta asiasta jaksetaan täällä mälvätä. HELPPOA on lähettää tekstiviesti ystävän tai hautaustoimiston tai lakimiehen puhelimesta tyyliin jokaiselle lapselle, tyyliin. ISÄNNE ON KUOLLUT XX.YY,2023. Siunaus tapahtuu Mannimonnin kirkossa 30.09.2023 klo 13.00. , Kysymykset voi osoittaa Hautaustoimisto xyxäö p. 045,,,,,,,..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranjestas, kuin näin yksikertaisesta asiasta jaksetaan täällä mälvätä. HELPPOA on lähettää tekstiviesti ystävän tai hautaustoimiston tai lakimiehen puhelimesta tyyliin jokaiselle lapselle, tyyliin. ISÄNNE ON KUOLLUT XX.YY,2023. Siunaus tapahtuu Mannimonnin kirkossa 30.09.2023 klo 13.00. , Kysymykset voi osoittaa Hautaustoimisto xyxäö p. 045,,,,,,,..
Kyllä huomaa että naiset ei kykene ajattelemaan kuin omaa parastaan joka asiassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekästä on sekoittaa omaisuudet ja jättää peritäjät selvittämään sotkuja. Puolison eno löysi naisystävän itselleen noin 70 vuoden iässä samanikäisestä leskestä. Kumpikin piti asuntonsa ja matkailivat yhdessä. Asuivat vuorollaan kummankin luona. Kun eno kuoli ei ollut mitään omaisuuden jakoja uuden kumppanin kanssa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.
Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.
Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?
Hautajaisiin et tarvitse lupaa ellet käytä niihin perikunnan rahaa.
Leski on vainajan lähin omainen.
Tämä asia olisi hyvä aikuisten lasten ymmärtää jo siinä vaiheessa, kun vanhempi menee uusiin naimisiin. Säästyttäisiin hautajais-draamalta. Hautaustoimilaki on yksiselitteinen. Leski on lähin omainen. Muistaakseni se on jopa niin pitkälle laissa määritelty että Suomessa kun ei ole varsinaisia hautajaistestamentteja niin vaikka vainaja olisi sanonut kaikille ihmisille että haluaa tuhkauksen niin leski saa päättää haudata arkussa jne.
Ei mene noin
https://blogs.helsinki.fi/elamaa-kuoleman-aarella/2020/03/03/hautaustoi…
Vierailija kirjoitti:
Postitat kutsun hautajasiin, tai viestiä. Sovi jo tilaisuus nyt,Ilmoita aika heille.
Siinähän ne menee, ootte eri pöydässä fiksusti. Kerro papille että viileät välit.
Tiedätkö esimerkiksi missä pitäjissä puoliso on asunut ?
Mä mietin tätä omalta kohdalta, jos minun omaiseni sijaan olisi kuollut hänen puolisonsa. Lapset kieltäytyneet olemasta missään tekemisissä siitä alkaen, kun vanhempi löysi uuden puolison. Mikäli hänellä oli lasten yhteystiedot jossakin, niin kukaan meistä ei tiennyt missä. Tiesimme lapsista ainoastaan nimet jotka heillä oli olleet vanhempien mennessä yhteen, sen jälkeen ei tietoa tuliko avioliittoja tai eroja ja nimenmuutoksia. Aika vaikea olisi ollut heille lähteä tiedottamaan meistä kenenkään mitään, kun varmaa tietoa oli vain etunimet. Ja toki sittemmin on käynyt ilmi että tällä henkilöllä oli muitakin lapsia nuoruudestaan, joiden olemassa olosta ei tuolloin ollut tietoja. Vasta jostain sukuselvityksestä olisi selvinnyt tiedot, mutta niissäkin oli silloin 3kk odotusaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap et alunperinkään pyytänyt poliisia tai terveydenhuollon henkilökuntaa ilmoittamaan miehen lapsille? Oletettavasti mies on kuollut sairaalassa missä on paikalla terveydenhuollon henkilökunta tai muualla missä kuvaan astuu poliisi. Keinoja siis olisi ollut, joten jankutus siitä että oma numero on estetty ei oikein auta.
Luulisi, että lapset olisivat käyneet isäänsä sairaalassa katsomassa ja varmistaneet, että myös heidän yhteystiedot siellä on ja sopineet, että heillekin ilmoitetaan isän kuolemasta, kun kerran ovat noin huonoissa väleissä isän uuden vaimon kanssa.
Ja viimeistään , kun olisivat menneet isäänsä sairaalaan katsomaan heille olisi kerrottu, että isä on kuollut. Tai jos asuvat kauempana ja soitelleen sairaalaan isän vointia kysellen, niin heille kerrottaisiin isän menehtyneen.
Mistä sinä tiedät , että mies kuoli sairaalassa?
Kyllä taitaa olla provo tämä aloitus.
Itse oli?