Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
441/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski saa jäädä asumaan kotiin vaikka lapset omistaisi. Lesken oikeus, laki. Kai olit naimisissa??????

Itse asiassa leski saa jäädä asumaan vain joko puolisonsa yksin omistamaan ja puolisoiden yhdessä omistamaan kotiin, mutta jos sen on omistaneet esim. vainajan lapset yhdessä vanhempansa kanssa, ei leskelle synnykään asumisoikeutta.

Itseasiassa kyllä saa jäädä silloinkin.

Harmillisesti lainsäätäjä on todennut, että leskellä on asumisoikeus vain silloin, kun yhteinen asunto on joko puolisoiden yhdessä tai edesmenneen puolison yksin omistama. Esimerkiksi vuokra-asuntoon ei moinen oikeus päde eli vuokranantaja voi irtisanoa lesken asunnon (tosin ei leskeyden perusteella) ja jos pariskunnan yhdessä asumasta asunnosta esim. toisen lapset omistavat osan, ei asumisoikeutta leskelle synny.

Miehen isä kuoli juuri, äiti sai jäädä asumaan.

Vaikka sitä asumisoikeutta ei ole, niin ei ole häätövelvollisuuttakaan. Toki kuolinpesä voi sopia juuri niin kuin haluaa, usein leski jää asumaan lastensa kokonaan omistamaan asuntoon.

Vierailija
442/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisihan se kuolinviestin sitten vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et alunperinkään pyytänyt poliisia tai terveydenhuollon henkilökuntaa ilmoittamaan miehen lapsille? Oletettavasti mies on kuollut sairaalassa missä on paikalla terveydenhuollon henkilökunta tai muualla missä kuvaan astuu poliisi. Keinoja siis olisi ollut, joten jankutus siitä että oma numero on estetty ei oikein auta.

Luulisi, että lapset olisivat käyneet isäänsä sairaalassa katsomassa ja varmistaneet, että myös heidän yhteystiedot siellä on ja sopineet, että heillekin ilmoitetaan isän kuolemasta, kun kerran ovat noin huonoissa väleissä isän uuden vaimon kanssa. 

Ja viimeistään , kun olisivat menneet isäänsä sairaalaan katsomaan heille olisi kerrottu, että isä on kuollut. Tai jos asuvat kauempana ja soitelleen sairaalaan isän vointia kysellen, niin heille kerrottaisiin isän menehtyneen.

Kyllä taitaa olla provo tämä aloitus.

Vierailija
444/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu siihen, ettevät lapset varmaan kutsu sinua hautajaisiin, joten hyvästele miehesi jollain muulla tavalla.

Jos saat selville siunaus paikan ja ajan, voit mennä siihen tilaisuuteen, lupaa kysymättä. Haudalla voit tietenkin käydä.

Puoliso ei peri mitään, mutta yhteisestä omaisuudesta saat puolet eli oman osuutesi. Jos koti on yhteinen, saat jäädä siihen asumaan. Ota pankin juristi avuksi, ettet vahingossa mokaa mitään. Käy pankissa juttelemassa asiantuntijan kanssa jo alussa.

Kuolinpesän posti menee kp: n osakkaille, sitten kun virkatodustukset on pankkiin toimitettu.

Anna itsellesi aikaa toipua .

Vierailija
445/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tämä isä on kuollut? Jos sairaalassa, ei poliisi silloin vie kuolinviestiä. Sairaalasta soitetaan jollekin omaiselle kuolemasta. Tai monesti jo silloin, kun näyttää siltä, että nyt on lähtö lähellä ja kysellään haluaako omainen tulla paikalle.

Vierailija
446/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudu siihen, ettevät lapset varmaan kutsu sinua hautajaisiin, joten hyvästele miehesi jollain muulla tavalla.

Jos saat selville siunaus paikan ja ajan, voit mennä siihen tilaisuuteen, lupaa kysymättä. Haudalla voit tietenkin käydä.

Puoliso ei peri mitään, mutta yhteisestä omaisuudesta saat puolet eli oman osuutesi. Jos koti on yhteinen, saat jäädä siihen asumaan. Ota pankin juristi avuksi, ettet vahingossa mokaa mitään. Käy pankissa juttelemassa asiantuntijan kanssa jo alussa.

Kuolinpesän posti menee kp: n osakkaille, sitten kun virkatodustukset on pankkiin toimitettu.

Anna itsellesi aikaa toipua .

Totta kai AP saa jäädä kotiinsa asumaan, kun se oli vainaja, joka loisi AP:n lapsien asunnossa. Miehen lapset saavat vain lakiosansa, koska vainaja oli sulkenut veidät pois testamentistaan. AP:lle menee valtaosa omaisuudesta tasingon ja perinnön muodossa + vakuutusrahat.

Vierailija
447/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa vielä kerran. Täällä on ihmeellisiä käsityksiä:

- olimme naimisissa

- ei avioehtoa

- testamentti (lapsille vain lakiosa)

- asunto jossa asuimme (minä asun edelleen) on minun lasteni omistama, tähän minulla elinikäinen hallintaoikeus. Kyseessä ns arvohuoneisto Helsingin keskustassa ja verotuksellisista syistä päädytty tähän. Minulla helposti realisoitavaa omaisuutta+ rahaa yhteensä 60 000€

- edesmenneellä puolisollani kesähuvila (arvo n 500 t), aiemmalla vaimolla ei ollut tästä omistusta. Lisäksi hänellä osakkeita ja rahastoja n 200 t

- minun omaisuus 60 t ja puolison 700 t. Lisäksi IF:n työntekijä sanoi, että henkivakuutusrahat katsotaan minun omaisuudeksi. Näin minun omaisuus on siis ilmeisesti 230 tuhatta (mikäli korvaus edelleen 170 t)

- koska meillä oli testamentti, perin jotain. Sitä en tiedä, tehdäänkö ensin ositus, jonka perusteella minulle tulisi tasinkoa ilmeisesti 235 tuhatta. Tästä jäljellä olevasta sitten lakiosuus ja loppu minulle perintönä ja tästä osuudesta myös perintövero

- olen itselleni laittanut näitä paperille lähinnä vakuutusyhtiön kanssa keskusteltuani. Olen tilanteessa ensimmäistä kertaa ja siksi en tiedä kuvioita

- kunnioitan lasten minulle aiempaa esittämää vaatimusta; älä ole koskaan yhteydessä meihin, emme halua nähdä sinua. Asia on minulle yksiselitteinen. Siksi pesänselvittäjä tai lakimies saa hoitaa yhteydenoton

Vakuutusyhtiön työntekijä kertoi virheellisesti, henkivakuutusrahoja ei kuulu laskea, koska ne tulee jälkikäteen. Tasinko lasketaan kuolinhetken tilanteen mukaan. Ota ehdottomasti hyvä juristi ettei vakuutusyhtiö huijaa sinua!

Tasinko lasketaan perunkirjoituksen tilanteen mukaan.

Ei lasketa, vaan avioliiton alainen omaisuus. Avioliitto päättyy sinä päivänä kun toinen kuolee.

Vierailija
448/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap et alunperinkään pyytänyt poliisia tai terveydenhuollon henkilökuntaa ilmoittamaan miehen lapsille? Oletettavasti mies on kuollut sairaalassa missä on paikalla terveydenhuollon henkilökunta tai muualla missä kuvaan astuu poliisi. Keinoja siis olisi ollut, joten jankutus siitä että oma numero on estetty ei oikein auta.

Luulisi, että lapset olisivat käyneet isäänsä sairaalassa katsomassa ja varmistaneet, että myös heidän yhteystiedot siellä on ja sopineet, että heillekin ilmoitetaan isän kuolemasta, kun kerran ovat noin huonoissa väleissä isän uuden vaimon kanssa. 

Ja viimeistään , kun olisivat menneet isäänsä sairaalaan katsomaan heille olisi kerrottu, että isä on kuollut. Tai jos asuvat kauempana ja soitelleen sairaalaan isän vointia kysellen, niin heille kerrottaisiin isän menehtyneen.

Kyllä taitaa olla provo tämä aloitus.

Mistä keksit, että mies on kuollut sairaalassa? Ja jos onkin, luuletko, että vaimo olisi ilmoittanut lapsille miehen olevan sairaalassa kun ei edes kuolemasta viitsi ilmoittaa näille?

Vierailija
449/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpön.

Ei ole kyse siitä ettet muka olisi saanut viestiä lähetettyä miehen lapsille, vaan siitä ettet ole vaan jostain syystä tehnyt niin.

Vierailija
450/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan vie kaikissa tapauksissa. Ehkä jossain onnettomuuksissa tai henkirikoksissa mutta jos kuolee esim sairaalassa sairauteen, ei ole poliisiasia millään tavalla.

Vierailija
451/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tosiaan vie kaikissa tapauksissa. Ehkä jossain onnettomuuksissa tai henkirikoksissa mutta jos kuolee esim sairaalassa sairauteen, ei ole poliisiasia millään tavalla.

Ei, mutta silloin ap olisi voinut pyytää sairaalan henkilökuntaa ilmoittamaan lapsille.

Miksi siis ap ei tehnyt niin?

Vierailija
452/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosielämässä voi tapahtua mitä vain kuuntelin monttu auki kun nelikymppinen työkaverini (nainen) selitti aivan tosissaan että ei ole koskaan hyväksynyt ja eikä suostu tapaamaan isänsä uutta puolisoa. Äitinsä oli kuollut syöpään ja tämä uusi puoliso oli tullut kuvioihin noin viisi vuotta kuoleman jälkeen. Työkaverini on ollut jo äitinsä kuoleman aikoihin perheellinen aikuinen nainen. Nyt isä on ollut uudessa liitossa viitisen vuotta.

Sanoi että kun menee isällensä käymään niin tämän uuden puolison täytyy lähteä pois tai olla piilossa yläkerrassa tai hän lähtee heti pois. Lastenlapset eivät saa viettää aikaa pappalassa jos tämä nainen on paikalla. Isä ei pääse juhliin jos yrittää ängetä uuden puolisonsa kanssa, tulee yksin tai sitten ei lainkaan. Lomille oli pyytänyt lapsia mukaan, olisi maksanut koko lystin mutta ei käynyt kun se nainen olisi ollut mukana.

Varovasti kyselin että taitaa olla sitten kauhea ihminen tuo uusi kun noin täytyy vältellä niin ei, on kuuleman ja isänsä mukaan mukava, lempeä ihminen mutta kun hän nyt koki että hänen äitinsä muisto on pilattu ja se on anteeksiantamatonta.

Täytyy sanoa että oli hieman vaikea tehdä yhteistyötä tämän työkaverin kanssa tuon jutun kuultuani, täysjärkisenä olin ennen häntä pitänyt. Ja tämä tarina on tosi.

Vierailija
453/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain noissa. Jos esimerkiksi ihminen kuolee sairaskohtaukseen vaikka töissä tai kadulla, niin paikalle tulee myös poliisi, joka vie tiedon kuolemasta omaisille.

Vierailija
454/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jänkkäät tuota, että kunnioitan lasten toivomusta etten ole missään yhteydessä?

Tämä on aivan kuin joki 15 -vuotias teini, jolla on herne nokassa ja pitkällä.

Ei sillä ole herran jumala mitää merkitystä kuka on sanonut ja mitä sanonut. Tai kuka tehnyt ja mitä tehnyt.

Jos lasten isä on kuollut niin siitä sun on vaan ilmoittava oli historia mikä tahansa.

Et voi olla tosissasi???

Tulee mieleen, ettet halua ilmoittaa kun pelkäät mitö hankaluuksia siitä sitte seuraa kun välit ovat huonot. Että tyttäret keksivät jotain mikä ei tunnu susta kivalta.

Voi olla. Mutta voin vannoa, että muuten on vielä huonompi tilanne.

Ole fiksu nyt.

Siinä tämä ketjun toistaiseksi järkevin viesti. Jos muut eivät ole fiksuja, niin sinä voit halutessasi olla.

Ilmoitat heille vaikka tekstiviestillä mitä on tapahtunut (ja ilman minkäänlaista kettuilua). Sen jälkeen on heidän asiansa mitä sillä tiedolla tekevät ja miten siihen vastaavat.

Sinä et tajua edes mitä tarkoittaa kun lapset ovat estäneet lesken.

Vierailija
455/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Juristin luokse! Älä lähde itseksesi ilmoittamaan kenellekään mitään, palkkaa juristi ja hän hoitaa järjestelyt, harmittaa puolestasi, koska jo hautajaisten järjestämisestä voi tulla ongelma. Otan osaa miehesi kuoleman vuoksi.

Ap:n pitää muistaa, että hän maksaa omista varoistaan lakimiehen palkkion, sitä ei voi ujuttaa kuolinpesälle.

Lakimies toimii pesänhoitajana, ja pesänhoitajan palkkiot kuuluvat hautauskuluihin, jotka maksetaan vainajan kuolinpesästä!

Vierailija
456/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Mitä Jeesus tähän kuuluu???😲

Vierailija
457/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jänkkäät tuota, että kunnioitan lasten toivomusta etten ole missään yhteydessä?

Tämä on aivan kuin joki 15 -vuotias teini, jolla on herne nokassa ja pitkällä.

Ei sillä ole herran jumala mitää merkitystä kuka on sanonut ja mitä sanonut. Tai kuka tehnyt ja mitä tehnyt.

Jos lasten isä on kuollut niin siitä sun on vaan ilmoittava oli historia mikä tahansa.

Et voi olla tosissasi???

Tulee mieleen, ettet halua ilmoittaa kun pelkäät mitö hankaluuksia siitä sitte seuraa kun välit ovat huonot. Että tyttäret keksivät jotain mikä ei tunnu susta kivalta.

Voi olla. Mutta voin vannoa, että muuten on vielä huonompi tilanne.

Ole fiksu nyt.

Siinä tämä ketjun toistaiseksi järkevin viesti. Jos muut eivät ole fiksuja, niin sinä voit halutessasi olla.

Ilmoitat heille vaikka tekstiviestillä mitä on tapahtunut (ja ilman minkäänlaista kettuilua). Sen jälkeen on heidän asiansa mitä sillä tiedolla tekevät ja miten siihen vastaavat.

Sinä et tajua edes mitä tarkoittaa kun lapset ovat estäneet lesken.

Mikä se sellainen esto on, missä ei muistakaan numeroista kuin estetystä numerosta saa yhteyttä miehen lapsiin, eikä kirjeetkään kulje? Ja estää vieläpä pyytämästä muita tahoja, sairaalan henkilökuntaa, poliisia tai muita läheisiä ilmoittamasta asiasta?

Mahtaa olla oikea superesto.

Vierailija
458/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska välit puolison aikuisiin lapsiin ovat noin kylmät, niin varmasti vaikkapa tekstiviesti heille isänsä kuolemasta sopii ilmoittamistavaksi. 

Toivottavasti ennen puolison kuolemaan oli tehty selkeä puolisoiden keskinäinen testamentti, muuten voi perinnönjako olla todella vaikeaa.  

Vierailija
459/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.[/quote

]Mies ollut leski 7 vuotta. 

Vierailija
460/746 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Juristin luokse! Älä lähde itseksesi ilmoittamaan kenellekään mitään, palkkaa juristi ja hän hoitaa järjestelyt, harmittaa puolestasi, koska jo hautajaisten järjestämisestä voi tulla ongelma. Otan osaa miehesi kuoleman vuoksi.

Ap:n pitää muistaa, että hän maksaa omista varoistaan lakimiehen palkkion, sitä ei voi ujuttaa kuolinpesälle.

Kyllä lakimiehen palkkio niiltä osin, kun se koskee kuolinpesän asioiden hoitoa, merkitään perukirjaan ja niistä varoista lasku maksetaan. Ei sitä leski maksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi