Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.
Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?
Kommentit (255)
Lahjakassit, omalle perheelle ne voi uudelleenkäyttää seuraavana vuonna.
Paketoi vain tekemällä puhtaista string-mallin pikkuhousuista rusetti?
Päällystät pahvilaatikon lahjapaperilla, teet siihen nostettavan kannen. Pakettia voi käyttää vuosi toisensa jälkeen, mutta viehän ne kellarista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
MENKÄÄ HOITOON SAATANAN EKOLOGISTIHULLUT!
Sultako vapautui aika tälle päivälle? Moneltako, yhdeltä palaveri mutta jos kahdelta, varaan sen ekana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt mainoksia ja aikakausilehtien kuvasivuja. Naruna paperinaru, juuttinaru ja villalanka. Joskus ostanut ruskeaa paperia ja maalannut (en ole edes hyvä piirtäjä) siihen kuvia.
Anteeksi, kun tylytän, muttei tuo lahjspaperiksi ostettu ruskea paperi kyllä mikään ekologinen valinta ole.
On se parempi kuin perus lahjapaperi, sen voi laittaa paperinkeräykseen.
Se ruskea paperi ei kuulu paperinkeräykseen vaan kartonkikeräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ekologisempaa lopettaa tuon 2000-vuotta sitten kuolleen tyypin syntymäpäivien juhliminen ja lopettaa se lahjojen ostelu paitsi lapsille. Useimmat lasten lelut on muutenkin valmiiksi pakattu, ei niitä tarvitse uudelleen pakata. Antaa mitä haluaa jossain käytännöllisessä paperikassissa, eikä mitään papereita.
Ainahan joulun voi korvata lukemalla kommunistista kirjallisuutta. Lapset varmaan ilahtuu ajoissa tapahtuvasta ideologisesta aivopesusta. Näin kuolee moraali.
Meillä piti aikoinaan avata lahjat niin että paperi ei rikkoontunut, eli teipit nypittiin varovasti irti jne. Lahjapaperi viikattiin ja käytettiin uudelleen. Olin ihan kauhistunut kun ekan kerran näin kaverin synttäreillä tms että lahja avattiin repimällä paperi auki, että noinkin voi tehdä😄
Ostin ruskeaa ekolahjapaperia pienillä yksivärisillä kuvioilla. Paperin voi laittaa pahvinkeräykseen. Valinta osui vääränlaiseen paperiin. Todella vaikea paketoida, kun paperi oli niin jäykkää. Pinta oli myös jotenkin sellainen, että ei tarttunut kunnolla teippi. En osta toiste tätä, varmaan löytyy paljon parempia pinnoittamattomia papereita. Tuosta nyt vaan halusin varoittaa.
Käytän ylijääneen paperin muihn tarkoituksiin, vaikka lattian suojaksi maalaukseen, kun on niin vahvaa. En vaan ymmärrä, miksi tuollaista myydään lahjapaperina. Paketeistakaan ei tullut kovin kauniita, lahjanaru pelasti jonkun verran.
Ite paketoin aina lahjat vessapaperiin. Sen voi hyvin uusiokäyttää.
Tuskan välttää sillä, ettei anna lahjoja vaan ostaa ainoastaan tarpeeseen, silloin kun se on. Turhaa pilkunviilausta ruskean paperin ekologisuudesta täkäläisessä mittakaavassa. Mutta jos on kiva moralisoida muita ihan vaan moralisoinnin vuoksi, niin senkus.
Paketoi kaalinlehdillä, ne voi sitten syödä yhdessä.
Paketit voi avata fiksusti kääreitä silpuksi repimättä ja käyttää ensi vuonna uudestaan.
Paperi kuin paperi. Itse käytän sanomalehtiä. Nehän olisivat poltettavia muutenkin.
Meillä on ollut samat pahviset lahjapaketit ja lahjakassit monta joulua. Niissähän on jo nimetkin valmiina :) siihen samaan vaan joka joulu. Ei vie edes paljon tilaa säilöä kun menevät littanaksi ja voi laittaa sisäkkäin. Lapset ei kyllä muista onko sama laatikko ollut aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Lasipurkit, sanomalehti, kukkapaperit. Älä osta lahjoja, tee itse.
Mutta, please, ei niistä lasipurkeista. Kukaan ei tarvitse niitä entisiä piltti- ja kurkkusalaattipurkkeja, joihin on "solmittu soma rusetti ja liimattu itse tehty etiketti". Joutuu saaja lajittelemaan roskiin ja lasinkeräykseen.
Paketoi vessapaperiin. Sille on lahjan saajan helppo keksiä uusiokäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Paketoi vessapaperiin. Sille on lahjan saajan helppo keksiä uusiokäyttöä.
Ei tahdo kestää, eikä teippi pysy.
Kyllä tilaa. Ja varsin monikin.