Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.

Vierailija
12.09.2023 |

Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?

Kommentit (255)

Vierailija
1/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperinhan voi polttaa, eikö se ole ekologista?

Vierailija
2/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinterestissä on vaikka mitä ideoita myös ekologiseen paketointiin. Suosittelen selailemaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi heität roskiin? Me säästetään paperit seuraavaan jouluun.

Vierailija
4/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se kangasrättikään ole ekologista

Kääri kierrätyspaperiin

Hae vaikka taloyhtiön roskiksesta paperit

Vierailija
5/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sopia lähipiirin kanssa että käytetään paperisia lahjakasseja. Ne voi uusiokäyttää ja ne kassit kiertävät vuosien kuluessa kaikkien läheisten kautta. Niiden sisäpuolelle voi vaikka laittaa nimilistan keillä kaikilla se kassi on vieraillut.

Vierailija
6/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä lahjakasseja. Niitä voi käyttää kymmeniä kertoja.

Vierailija
7/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liekö se kangas kovin ekoa sekään, vrt. kangas vs. muovikassit?

Miten olisi pienemmille paketeille vaikka leivinpaperi tms., ainakin vähemmän käytetty kaikkia värejä ym. ylimääräistä?

Vierailija
8/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa sopia lähipiirin kanssa että käytetään paperisia lahjakasseja. Ne voi uusiokäyttää ja ne kassit kiertävät vuosien kuluessa kaikkien läheisten kautta. Niiden sisäpuolelle voi vaikka laittaa nimilistan keillä kaikilla se kassi on vieraillut.

Sitten paljastuu ettei lahjat tulekaan joulupukilta

Vierailija
9/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kierrätettyjä papereita (lehdet, paperipussit) ja rasioita (kosmetiikkapakkausten pahvit, kaunis peltirasia, konvehtirasia). Pestystä kahvipaketista saa myös kauniin hopean tai kullan värisen kääreen, tai koristeen pakettiin.

Katson myös kirppareilla sillä silmällä nättejä koreja, rasioita ja kankaita. Samoin kauniit narut ja nauhat säästän ja käytän paketoinnissa.

Saamistamme lahjoista säästän aina paperit ja pussit uusiokäyttöön, nätisti kun avaa niin saa suurimman osan uusiokäyttöön. Olen myös ommellut lahjapusseja, viimeksi Käärijä-fanille vihreästä kangaskassista lahjapussin johon ompelin rikkimenneistä mustista helmistä CHA CHA CHA.

Vierailija
10/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakasseja voi käyttää monen monta kertaa uudestaan. Joskus olen saanut sanomalehteen käärityn lahjan, sekin on ollut kaunis. Itse käytän yleensä pinoittamatonta lahjapaperia, jonka voi kierrättää ihan paperina. Lidlistä saa joulua ennen kivoilla kuvioillakin sellaisia. Roskaahan sekin sitten on, mutta vähän parempaa kuin muovilla päällystetty paperi, jonka voi laittaa vain sekajätteeseen. Kankaalla päällystäminen on kiva idea, mutta meneeköhän monella lahjan saajalla kangas kuitenkin roskiin? Siinä tapauksessa taitaa olla pahempaa luonnonvarojen tuhlausta kuin lahjapaperin käyttö.

Vierailija
11/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt mainoksia ja aikakausilehtien kuvasivuja. Naruna paperinaru, juuttinaru ja villalanka. Joskus ostanut ruskeaa paperia ja maalannut (en ole edes hyvä piirtäjä) siihen kuvia.

Vierailija
12/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomalehti. On ihan kiva paperi ja siiihen "näkyyn" tottuu kyllä.

Vierailija
13/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt mainoksia ja aikakausilehtien kuvasivuja. Naruna paperinaru, juuttinaru ja villalanka. Joskus ostanut ruskeaa paperia ja maalannut (en ole edes hyvä piirtäjä) siihen kuvia.

Anteeksi, kun tylytän, muttei tuo lahjspaperiksi ostettu ruskea paperi kyllä mikään ekologinen valinta ole.

Vierailija
14/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasipurkit, sanomalehti, kukkapaperit. Älä osta lahjoja, tee itse.

Vierailija
15/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahja on pieni, kirppikseltä voi myös ostaa jonkin kauniin uudenveroisen rasian sille.

Vierailija
16/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä säästettävissä olevat lahjapaperit. Täti mm. kerää talteen ja leikkaa ne ryppyisimmät kohdat pois ja rullaa sileät talteen ja käyttää myöhemmin. Kukaan ei enää rypistä papereita kun tietää että hän käy ne joulun jälkeen läpi vaan avaa mahdollisimman siististi.

Vierailija
17/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirustuspaperirullia saa kaiken kokoisina ja ison määrän. Jos et liimaile siihen koristeita tai läträä paksua värikerrosta, niin paperi kelpaa kierrätykseenkin. 

Paperiin voi kirjoittaa toivotukset ja vaikka piirtää sydämiä toivotuksen ympärille. Jos haluaa näyttävän lahjapaketin voi käyttää erilaisia, lahjanaruja tai vaikka vanhaa villalankaa, jos ei muuta raaski hankkia. Paketin voi koristella sitomalla solmun kohdalle pienen koristeen tmv. 

Itse käytän ihmisten hylkäämiä tapetteja ja niistä saa kaikenlaisia väkerrettyä myös valkoisellakin puolella.

Vierailija
18/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekoteko olis jättää se krääsä ostamatta

Vierailija
19/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paperinhan voi polttaa, eikö se ole ekologista?

Mitä ekologista on kunnossa olevan paperin tuhoamisessa aivan turhaan tavalla, joka tuottaa sekä noki- että kasvihuonekaasupäästöjä? 😃

Vierailija
20/255 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, kun tylytän, muttei tuo lahjspaperiksi ostettu ruskea paperi kyllä mikään ekologinen valinta ole.

On se parempi kuin perus lahjapaperi, sen voi laittaa paperinkeräykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi