Miten paketoida joululahjat ekologisesti? Hirvittää roskiin menevän lahjapaperin määrä.
Yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut muutaman jouluisen kankaan ostamista kirpparilat, joihin voisi kääriä lahjat ja niitä voisi käyttää sitten joka vuosi uudelleen. Onko muita ideoita?
Kommentit (255)
Säästä kaikki saamasi paperi, lahjoista ja kauppojen kääreet. Minä teen näistä kivoja "uusia" menetelmällä leikkaa-liimaa-askartele. Paperiliimatuubi halpa ostos (tarjouskamaa) ja sitten on vaan mielikuvitus rajana; esim. pikkutytölle lelukatalogista nukkekuvia, pikkupojalle autoja (tai toistepäin!), harrastusten mukaisia kuvia, esim hevosia, kukkia jne. Näitä alan askartelemaan jo syksyn pimeinä iltoina ja kiitosta olen saanut. Myös kaikki narut talteen ja uusiokäyttöön 👍
Meillä on lahjakasseja varmaan 90-luvulta alkaen. Lahjat pakataan niihin ja jos ollaan paikalla, niin otetaan kassit talteen. Siis läheisiltä, ei ihan kaikilta. Samat kassit pyörii vuodesta toiseen.
Ekologisinta olisi semmoinen, että kaikki laittavat siteen silmilleen.
Joulupukki tulee Korvatunturilta ja laittaa itsekunkin saamat lahjat itsekunkin syliin, jokainen odottaa kädet ilmassa, myös eno piippuinensa, sitten Joulupukki lähtee poroilla meneen.
Hyvää Joulua kaikille lahjakkaille palstalaisille.
Saa katsoa!
Lahjakasseja meilläkin käytetään vuosikausia. Joskus vielä käy hyvä tuuri ja kassissa on valmiiksi oikean ihmisen nimi kortissa. Ei tarvitse kuin sujauttaa lahja kassiin ja homma on hoidettu.
Nuorempana jaksoin värkätä kaikkea omituista. Jämälangoista neuloin sopivan palan ja ompelin sen lahjan ympärille. Siinä oli lahjan saajalle vähän mietittävää, miten paketti aukeaa. Joskus käytin värikkäitä kangastilkkuja ja ompelin niistä isommalle paketille kääreen. Siihen aikaan ompelin muutenkin paljon ja tilkkuja jäi jemmaan lapsen vaatteista.
Kierrätysvessapaperi on melko ekologista.
En osta ainakaan sellaisia papereita, joissa on kultaa värinä. Olen ymmärtänyt, että ne on pahimmat jopa jätteenkäsittelyssä.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta vastaus: samat lahjapaperit käytetään joka joulu uudelleen. Ne lahjat voi avata siististikin, ei niitä repiä tarvitse. Meillä on lapsuudenkodissa 1970-luvulta asti ollut samat paperit. Tietysti vuosien saatossa on kaikkein huonokuntoisimpia heitetty poiskin, mutta harvoin. Lisäksi kun kirjoittaa paperiin vastaanottajan nimen, ei tarvitse sitäkään kirjoittaa enää uudelleen. Meillä on rullattuna jokaisen perheenjäsenen nimellä olevat paperit omiksi rullikseen, ja sieltä sitten valitaan paketoidessa oikealla nimellä olevia. Näin toimimme jo lapsuudessani aikana, kun meillä kävi joulupukki, enkä minä ainakaan kiinnittänyt mitään huomiota siihen että oli vuosittain samat paperit. Siis jos ajattelee, että se paljastaisi lahjojen tulevan muualta kuin joulupukilta. Enemmänkin ne samat paperit alkoivat jossain kohtaa tuntua nostalgisilta samoin kuin muutkin vuosittain esille otettavat joulukoristeet. Sitä paitsi voihan sanoa, että Korvatunturilla kierrätetään eli avatkaas lapset nätisti ne lahjat, koska tontut hakevat paperit takaisin ensi joulua varten.
Meillä pyörii samat lahjakassit niin kauan, kuin pysyvät ehjinä. Lisäksi jotain olen paketoinut pakkausmateriaalina olleeseen ruskeaan paperiin.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta vastaus: samat lahjapaperit käytetään joka joulu uudelleen. Ne lahjat voi avata siististikin, ei niitä repiä tarvitse. Meillä on lapsuudenkodissa 1970-luvulta asti ollut samat paperit.
Meillä on tämä han sama kuvio käytössä. Aivan kaikkein pienimmistähän lahjoista ei juuri jää mitään säästettävää, joten ne menee sitä mukaa mukavasti sitten jätteeksi. Tämä metodi on myös siinä mielessä hyvä, että siinä lapset saavat käyttää hoksottimiaan, vuosi vuodelta vähän kerrallaan paljastuu se totuus joulupukin olemassa olosta. Hienovarainen menetelmä siis, myös siinäkin mielessä. :>
Vierailija kirjoitti:
Päällystät pahvilaatikon lahjapaperilla, teet siihen nostettavan kannen. Pakettia voi käyttää vuosi toisensa jälkeen, mutta viehän ne kellarista tilaa.
Kun niitä tekee vähän erikokoisia, niin ne voi pakata sisäkkäin. Minulla on lähemmäs 30 vuotta vanha Tiimarista ostettu lahjapakettisarja yhä käytössä. Ne on vaan aika pieniä laatikoita.
Mitkä lahjat vain mahtuvat niin joulukuosiset lahjakassit ovat kivoja. Ei siihen lappuun ole pakko kirjoittaa saajan nimeä, vaan jättää sen tyhjäksi jos mahdollista. Sulkee kassin lahjanarulla tai sellaisella teipillä joista ei jää ikävää jälkeä. Itsekin olen näitä kasseja säästellyt ja uudelleen käyttänyt.
Papereita en ole säästellyt, kun ei tule itse käytettyä lahjapaperia paljoakaan. Vieläkin on pari rullanjämää usean vuoden takaa kaapissa.
Kuluu vettä ja pesuainetta, jos käytät vanhoja kahvipaketteja. Lisäksi, paras varmistua siitä, että lahjan saaja on kahveenjuojia, muuten voi olla aika ällö yllätys, kun lahja lemuaa kahvilta.
Hyvä juttu käyttää lahjapaperit uudestaan, mutta aika äkkiä menevät räjähtäneen näköisiksi. Jotkut paperit (ikea) eivät edes kestä kahta käyttökertaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän kierrätettyjä papereita (lehdet, paperipussit) ja rasioita (kosmetiikkapakkausten pahvit, kaunis peltirasia, konvehtirasia). Pestystä kahvipaketista saa myös kauniin hopean tai kullan värisen kääreen, tai koristeen pakettiin.
Katson myös kirppareilla sillä silmällä nättejä koreja, rasioita ja kankaita. Samoin kauniit narut ja nauhat säästän ja käytän paketoinnissa.
Saamistamme lahjoista säästän aina paperit ja pussit uusiokäyttöön, nätisti kun avaa niin saa suurimman osan uusiokäyttöön. Olen myös ommellut lahjapusseja, viimeksi Käärijä-fanille vihreästä kangaskassista lahjapussin johon ompelin rikkimenneistä mustista helmistä CHA CHA CHA.
Arvaa mihin saat tunkea ekologiasi.
Lahjapaketoinnin ekologisuus mietityttää? Muuten kyllä yksityisautoillaan, ostetaan halpiskrääsää ja tuotetaan hirveet määrät sekajätettä. :DD
Minä ja koko suku vissiin kierrätetään kanssa. Koristeet, paperit, kassit, laatikoitakin. On ihanaa löytää retropapereita. Meillä on myös säilytetty vanhat joulukortit ja ne ovat aivan ihania ne vanhimmat. Luultavasti lapseni pitävät sitten aikoinaan näitä uusiakin ihanina.
Meillä kans lapsuudenkodissa säästettiin paperit seuraavaan vuoteen.
Itse liimailin itsetehdyllä perunaliimalla syksyllä keräämiä vaahteranlehtiä ostamieni lahjojen muovikääreiden päälle =)) joidenkin pakkausten kuten ipadin, smart tauluteeveen,airfryerin,ja joidenkin kiinassa valmistettujen tuotteiden ekologisessa pakkaamisessa oli hieman haastetta, mutta onnistuin ja nyt minulla on vain ekologisesti kestäviä lahjapaketteja.
* Vihreät 🍀 De gröna*
Rohdinpellavan värinen lahjasäkki, siihen värikkäästä kankaasta tasku ja kiristysnyöri. On käyttöä jälkeenkin päin vaikka sukkapussina.
Mieti nyt vähän. Kirpparilta joku käytetty kangas, joka mahdollisesti jo 10 vuotta ollut käytössä. Käytät sitä samaa kangasta lahjakääreenä seuraavat 30-40 vuotta. Kierrätetään siis aina takaisin sukulaisilta toiselle vuosittain.
Vai leivinpaperi, joka menee joka kerta roskiin käytön jälkeen?