Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

YLE: "20 lapsen vanhemmat päättivät, etteivät oppilaat mene enää kouluun - syynä yhden luokkatoverin käytös"

Vierailija
11.09.2023 |

"Parikymmentä turkulaisen alakoulun oppilasta on jäänyt kotiin tänään maanantaina luokassa esiintyvän väkivallan takia.

Ylen saamien tietojen mukaan yksi luokan oppilaista on käynyt toistuvasti luokkakaveriensa ja koulun henkilökunnan kimppuun. Ongelmat luokassa ovat jatkuneet viime syksystä saakka.

24 huoltajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa todetaan, etteivät lapset palaa kouluun ennen kuin koulu voi taata heille turvallisen oppimisympäristön. Kirjeessä vaaditaan myös koulua järjestämään etäopetusta niin kauan kuin tilanne on ratkaisematta.

Kirje on lähetetty maanantaina koulun rehtorille, Turun kaupungin johtaville viranhaltijoille, lapsiasiainvaltuutetulle sekä opetusministerille.

Väkivallantekoja on ollut viikoittain, jopa päivittäin. Purraan, hakataan, potkitaan ja heitetään esineitä. Joskus poliisitkin ovat käyneet koululla rauhoittelemassa tilannetta. Pelottaa, milloin joku tönäistään alas rappusista tai tapahtuu jotakin muuta vakavampaa, Ylen haastattelema isä kuvailee"

Ja sitten se oleellisin, eiköhän kaikki osaa päätellä mitä inkluusiolla tarkoitetaan
"Vanhemmat ovat sitä mieltä, että tilanne on seurausta inkluusiosta"

https://yle.fi/a/74-20049311

Kommentit (743)

Vierailija
381/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaali ja terveyspuoli (esim. psykologi) voi kieltää erityislapsen rangaistukset, jos katsotaan ettei hän hyödy niistä. Oppilas, joka ei mahda käytökselleen mitään ei rangaistuksilla tokene.

Onko tuollaisen paikka normaaliopetuksessa?

Jos ei ole erityisluokkaa, niin on. Ei ole mitään muuta paikkaa. Koulu ei voi kieltää oppilasta tulemasta kouluun.

Vierailija
382/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tyhmiä ja tietämättömiä vanhempia näköjään. Itse olen ollut erityislpsen vanhempana vastaavassa tilanteessa. Lapsi oli niin ylikuormittunut normaaliluokassa, ettei hallinnut enää käytöstään. Kyseessä lapsi, jolla muutenkin tunteiden säätelyn vaikeus ja ADHD ja autistisia piirteitä. Kysyisin näiltä vanhemmilta, mitä itse tekisitte vastaavassa tilanteessa, kun lapsi ei yksinkertaisesti kestä koulua, mutta

-koulu ei suostu erityisjärjestelyihin kuten avustajaan tai apuvälineisiin mm kuulokkeet tai rauhallinen tila

-vanhemmat (molemmat yksinhuoltajia) kokopäivätöissä eikä etätyön mahdollisuutta

-koulukyytiä ei saa lyhyemmälle koulupäivälle koska maaseutu ja vain tilausbussit, matkaa 10km vaarallista kantatietä

-psykiatriselle osastolle on kuukausien jonot, lääkitystä ei saa ilman tutkimuksia ja kunnallinen hoito ei auta

-lapsi yli 3.lk eli työpäivää ei voi edes lyhentää

-pienluokkia ei ole

Se on helppo syyttää lasta tai vanhempia, kun oikea syyllinen on nykykoulu, jossa erityislapsi ei pärjää. Ja lapsen haasteet, jotka eivät ole kenenkään syytä vaan osa hänen ominaisuuksiaan, joiden kanssa joutuu elämään.

Meidän tilanteessa lasta itseään lisäksi ärsytettiin muiden toimesta tahallaan välitunneilla, kun luokkakaverit huomasivat, ettei toinen kestä yhtään kiusoittelua... Mutta syyllinen oli opettajienkin mielestä tietysti aina meidän lapsi, joka ei hallinnut tilanteessa itseään vaan löi tai potki.

Se on NIIN helppo neuvoa, kun ei itsellä ole nepsylasta......!

"-vanhemmat (molemmat yksinhuoltajia) kokopäivätöissä eikä etätyön mahdollisuutta

-koulukyytiä ei saa lyhyemmälle koulupäivälle koska maaseutu ja vain tilausbussit, matkaa 10km vaarallista kantatietä".

Siis molemmat vanhemmat yksinhuoltajia ja sattuvat asumaan korvessa, missä ei ole etätyö mahdollisuutta. Voisiko edes toinen yksinhuoltajista muuttaa lähemmäs opetusta, vai onko tässä nyt vanhempien oikeus jotenkin tärkeämpää? Tuliko yllärinä maallemuutossa nuo etäisyysasiat. Tämä on varmaan se syy, miksi koko suomea on niin hankala pitää asuttettuna. Kilometrien päähän pitäisi palveluiden ulottua. Koettakaa nyt jompikumpi yksinhuoltaja vähän joustaa lapsenne parhaaksi.

Tätä samaa olin tulossa kirjoittamaan, että nyt vanhemmat miettimään miten elämää saisi järjesteltyä toisin, kunnes lapsi saa toimivan lääkityksen muun hoidon! Lapsi edelle!

Ja kokoaikatyötä tekevällä varmaan sen verran on budjettia, että yhdet peltorit saa ostettua lapselle, jos ei kerta koulu tarjoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun tuon kamalan lapsen äidille yritin puhua, niin tämä hihitti, että pojat on poikia."

Jokainen puolustaa ja tukee omiaan, näin se vain on. Ihan sama mikä öykkäri se kersa oikeasti on.

Vierailija
384/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin lisää rahaa.

Nepsyt tarvitsevat kukin omanlaistaan extra-apua. Tarvitsevat oman luokan, eivätkä ole häiriköimässä muita. Hyvä! Mun lasten koulussa osa pienluokkalaisista on ns normaaliopetuksen mukana esim liikunta-ja kuvaamataidon tunneilla, kun siellä omat taidot riittävät. Hyvä niin.

Tarkkis olisi hyvä saada takaisin. Ja häiriköille pitää voida opettaa, että teoilla on seurauksia.

Tärkeintä on, että koulu on turvallinen paikka, jossa lapset voivat oppia ja kehittää taitojaan.

Ne, jotka pelkäävät, että tarkkis tai pienluokka leimaa. Varmasti leimaa. Häiriökäyttäytyminen normaaliluokassa leimaa myös. Kumpi sitten pahempi? Mun mielestä tässä pitäisi katsoa, mikä on suurimmalle osalle oppilaista paras ratkaisu, eikä hirttäytyä yksittäisen nepsyhäirikön oikeuksiin. Kuten tiedämme, erityisillä on jostain syystä aina enemmän oikeuksia kuin muilla.

Mun "nepsyä" kiusasivat nämä ei-nepsyt. Mihin mielestäsi heidät olisi pitänyt laittaa? Olisiko minun nepsylapseni, joka ei häirinnyt koskaan ketään, pitänyt siirtää johonkin erityisluokkaan että nämä normaalit saavat käydä koulunsa "rauhassa" ilman minun nepsylastani siinä ärsyttämässä olemuksellaan?

Miettikää nyt vähän mitä puhutte.

Vierailija
385/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lasta lyötiin ja potkittiin sekä nipisteltiin päiväkodissa. Asumme siis Turussa.

Kun otin asiaa esiin:

Jankutettiin että Meillä on nollatoleranssi kiusaamisensuhteen ( päiväkodin johtaja), vain tätä.

Onko kotona kaikki hyvin? Vika onkin siis minun kotonani kun päiväkodissa sekopää pahoinpitelee minun lastani.

Mistä johtuu että tämä poika hakkaa vain minun tytärtäni? Aivan kuin minun lapseni olisi syypää!!!

Nykyään kaikki pipipäät laitetaan samaan paikkaan, jos jotain tapahtuu se on sun oma vika.

Tätä Ihanaa ja kilttiä poikaa(näin päiväkodissa minulle tätä hirviötä kuvailtiin)ei kuulemma voitu siirtää mihinkään koska on esikoululainen.

Tekee mieli oksentaa.

Kummallinen nollatoleranssi täälläkin. Se tuntui koskevan vain tiettyjä lapsia. Täällä kukaan ei muka koskaan ollut nähnyt että tämä yksi on lyönyt, sylkenyt tms. Mun lapsi ei ollut edes ainoa uhri, vaan kuka tahansa kelpasi uhriksi. Riitti että oli lyöntietäisyydellä.

Vierailija
386/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koulu ei voi kieltää oppilasta tulemasta kouluun."

Ei edes sellaisen, joka tuhoaa kymmenien lasten innon käydä koulua ja oppia - heidän tulevaisuutensa? kyllä tähän kiusaamiseenkin joku roti on prkl vihdoin saatava!

Vierailija
387/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun tuon kamalan lapsen äidille yritin puhua, niin tämä hihitti, että pojat on poikia."

Jokainen puolustaa ja tukee omiaan, näin se vain on. Ihan sama mikä öykkäri se kersa oikeasti on.

Aika sairas reaktio silti. Jos joku sanoo sulle, että sun lapsi pahoinpitelee päivittäin muita lapsia, niin onko sun reaktio nauraa?

Vierailija
388/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

404: Puhuin yleisellä tasolla. En itse hyväksy kiusaamista millään perusteella enkä verukkeella.

Vierailija
389/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaali ja terveyspuoli (esim. psykologi) voi kieltää erityislapsen rangaistukset, jos katsotaan ettei hän hyödy niistä. Oppilas, joka ei mahda käytökselleen mitään ei rangaistuksilla tokene.

Eikä nuori, joka ei näe mitään väärää teoissaan, hyödy rangaistuksista. Ottaa ne vain epäreiluna kohtelua, koska eihän hän ole tehnyt mitään väärää. Ja vihan ja katkeruuden kierre jatkuu.

Vanhempien pitäisi huolehtia, että lapsi ymmärtää oikean ja väärän mutta kun vanhempien mielestä teini ei tee mitään väärin räjäyttäessään postilaatikon, niin yhteiskunta on aika kädetön noiden kanssa.

Vierailija
390/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin lisää rahaa.

Nepsyt tarvitsevat kukin omanlaistaan extra-apua. Tarvitsevat oman luokan, eivätkä ole häiriköimässä muita. Hyvä! Mun lasten koulussa osa pienluokkalaisista on ns normaaliopetuksen mukana esim liikunta-ja kuvaamataidon tunneilla, kun siellä omat taidot riittävät. Hyvä niin.

Tarkkis olisi hyvä saada takaisin. Ja häiriköille pitää voida opettaa, että teoilla on seurauksia.

Tärkeintä on, että koulu on turvallinen paikka, jossa lapset voivat oppia ja kehittää taitojaan.

Ne, jotka pelkäävät, että tarkkis tai pienluokka leimaa. Varmasti leimaa. Häiriökäyttäytyminen normaaliluokassa leimaa myös. Kumpi sitten pahempi? Mun mielestä tässä pitäisi katsoa, mikä on suurimmalle osalle oppilaista paras ratkaisu, eikä hirttäytyä yksittäisen nepsyhäirikön oikeuksiin. Kuten tiedämme, erityisillä on jostain syystä aina enemmän oikeuksia kuin muilla.

Mun "nepsyä" kiusasivat nämä ei-nepsyt. Mihin mielestäsi heidät olisi pitänyt laittaa? Olisiko minun nepsylapseni, joka ei häirinnyt koskaan ketään, pitänyt siirtää johonkin erityisluokkaan että nämä normaalit saavat käydä koulunsa "rauhassa" ilman minun nepsylastani siinä ärsyttämässä olemuksellaan?

Jos hän saisi siellä erityisluokassa opiskelurauhan, niin vastustaisitko?

Vierailija
391/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas suurperhe, ovatka lestatiolaisia?

Vierailija
392/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttavaa kirjoitti:

Varmaan jo aiemmin ketjussa sanottu tämä, mutta eikö tässä tilanteessa noin vakavasti käyttäytyvän lapsen paikka ole psykiatrisessa hoidossa, paikassa missä ei pääse satuttamaan toisia eikä itseään. Oireilua jo vuoden ajan eikä mikään ole auttanut?

On, mutta kun sinne ei pääse. Ei ole paikkoja.

Vierailija
393/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisesta on käytettävä oikeaa nimeä, kyseessä on henkinen ja/tai fyysinen väkivalta, eli on rikoksesta kysymys.

Alaikäisten rikollisten vanhemmat saatava rikosoikeudelliseen vastuuseen, ei tässä mitkään pehmeät keinot tai lässytykset enää auta.

Eikö ole jo ihan tarpeeksi näyttöä siitä mitä hirveyksiä nämä nuoret rikolliset voivat saada aikaiseksi, murhaan asti mennään vaikka.

Kiusaaminen on siis väkivaltaa. Näin ollen monella vanhemmalla on väkivaltainen lapsitai nuori. Ei lupaa hyvää kenellekään sellaisessa perheessä.

Kyllä on normilapsen rauha turvattava, se on kaikkien etu.

Vierailija
394/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erityisluokkapaikan jotenkin onnistuu saamaan sen jälkeen, kun erilaisia selvityksiä on tehty muutaman vuoden verran, niin vanhemmat viimeistään toteavat ettei heidän lapsensa minnekkään erityisluokalle mene.

Vierailija
395/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina puhutaan miten vähem.mistöt pitää ottaa huomioon, mutta milloin otetaan huomioon normaalit ihmiset ja heidän rauhansa?

Milloin teikäläiset myöntävät, että kiusaamista on ollut aina? Teikäläisiä ei vain kiinnostanut asia ennen, koska ette voineet syyttää ihonväriä. 

Vierailija
396/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin lisää rahaa.

Jos hän saisi siellä erityisluokassa opiskelurauhan, niin vastustaisitko?

Eli ratkaisusi tässäkin tapauksessa on siirtää nuo 24 oppilasta erityisluokalle jotta tuo yksi häirikkö voi käydä koulunsa normaaliluokalla? Vai koskeeko tämä segregaatio vain nepsyjä jotka pitää mielestäsi saada pois silmistä ja kiusaaminen on ok, jonka tarkoitus on siirtää se muita häiritsemätön lapsi pois luokasta jottei hän ole niiden normalien, normaalisti muita lyö vien, ja potki vien lasten tiellä? Ei ihme että asiat on näin viturallaan kun porukka on tuota mieltä.

Vierailija
397/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos erityisluokkapaikan jotenkin onnistuu saamaan sen jälkeen, kun erilaisia selvityksiä on tehty muutaman vuoden verran, niin vanhemmat viimeistään toteavat ettei heidän lapsensa minnekkään erityisluokalle mene.

Yritin koko yläasteen saada lapsni pienluokalle mutta en onnistunut.

Vierailija
398/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Kyllä täyspäiset vanhemmat ymmärtävät että se omakin voi perseillä, ja osaavat suhtautua sen mukaan. Oman puolella oleminen on (myös) kasvattamista.

Vierailija
399/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin lisää rahaa.

Eli logiikkasi mukaan nepsylastasi kiusattiin tavallisessa luokassa joten se piti pitää siellä kiusattavana eikä siirtää erityistuen luokkaan jossa lapsesi saisi opiskella rauhassa?

Vähän epäilen ettei sinulla ole mitään lasta ja tuo aneeminen argumentinläjä oli parasta mitä surkeat trollinaivosi keksivät. 

Vierailija
400/743 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamisesta on käytettävä oikeaa nimeä, kyseessä on henkinen ja/tai fyysinen väkivalta, eli on rikoksesta kysymys.

Alaikäisten rikollisten vanhemmat saatava rikosoikeudelliseen vastuuseen, ei tässä mitkään pehmeät keinot tai lässytykset enää auta.

Eikö ole jo ihan tarpeeksi näyttöä siitä mitä hirveyksiä nämä nuoret rikolliset voivat saada aikaiseksi, murhaan asti mennään vaikka.

Kiusaaminen on siis väkivaltaa. Näin ollen monella vanhemmalla on väkivaltainen lapsitai nuori. Ei lupaa hyvää kenellekään sellaisessa perheessä.

Kyllä on normilapsen rauha turvattava, se on kaikkien etu.

Jos mä lyön nenän työkaverin poskelle, se on pahoinpitely. Jos mun lapsi tekee saman koulussa luokkakaverille, se on kiusaamista.

En laittaisi lasten vanhempia rikosoikeudelliseen vastuuseen jälkikasvunsa perseilystä, mutta rikosoikeudellinen vastuu voisi olla jo 10/12- vuotiaasta alkaen. Mulla on 10-vuotias, ja kyllä hän tietää että varastaminen on väärin, toisia ei muksita jne. Vaikka ihan joka hetkessä ei aikuisen lailla osaa ennakoida tai pohtia tekojensa seurauksia, niin ei nyt ihan pieneen lapseenkaan vertaudu.

Lässyttämisellä ja kaiken ymmärtämisellä on vain huonoja puolia. Korostetaan oikeuksia, mutta unohdetaan, että oikeuden mukana tulee myös vastuu.