YLE: "20 lapsen vanhemmat päättivät, etteivät oppilaat mene enää kouluun - syynä yhden luokkatoverin käytös"
"Parikymmentä turkulaisen alakoulun oppilasta on jäänyt kotiin tänään maanantaina luokassa esiintyvän väkivallan takia.
Ylen saamien tietojen mukaan yksi luokan oppilaista on käynyt toistuvasti luokkakaveriensa ja koulun henkilökunnan kimppuun. Ongelmat luokassa ovat jatkuneet viime syksystä saakka.
24 huoltajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa todetaan, etteivät lapset palaa kouluun ennen kuin koulu voi taata heille turvallisen oppimisympäristön. Kirjeessä vaaditaan myös koulua järjestämään etäopetusta niin kauan kuin tilanne on ratkaisematta.
Kirje on lähetetty maanantaina koulun rehtorille, Turun kaupungin johtaville viranhaltijoille, lapsiasiainvaltuutetulle sekä opetusministerille.
Väkivallantekoja on ollut viikoittain, jopa päivittäin. Purraan, hakataan, potkitaan ja heitetään esineitä. Joskus poliisitkin ovat käyneet koululla rauhoittelemassa tilannetta. Pelottaa, milloin joku tönäistään alas rappusista tai tapahtuu jotakin muuta vakavampaa, Ylen haastattelema isä kuvailee"
Ja sitten se oleellisin, eiköhän kaikki osaa päätellä mitä inkluusiolla tarkoitetaan
"Vanhemmat ovat sitä mieltä, että tilanne on seurausta inkluusiosta"
Kommentit (743)
Mä kyllä sympatiseeraan noita vanhempia (ja lapsia), jotka ovat joutuneet häirikön vuoksi menemään näin pitkälle. Olisi kiva tietää, mitä kaikkea tätä ennen on jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan peruskouluihin ns. Siperia-linjaa mihin ohjataan kaikki nämä läpeensä kieroonkasvaneet häiriköt. Ei edes yritetä niiden suhteen kun ei ne miljoonat koskaan takaisin tule, turhaa satsausta. Mutta kerätään mädät omenat yhteen koriin pois saastuttamasta koko satoa.
Aiemmin oli tarkkailuluokat. Sitten joku (vanha) teoreetikkotutkija sai päähänsä että nää on huono asia ja ajoi vaikutusvallallaan läpi nykysysteemin. Nykysysteemi ei toimi mutta tätä ei tietenkään haluta tunnustaa vaan syyttelyitä ja käsienpyörittelyä ohjataan muihin suuntiin koska ei haluta tunnustaa että joku teki virheen.
Tämän tutkijan nimi on Timo Saloviita, joka on tunnettu siitä, että ei ole opettanut päivääkään. Siitä sitä aina luennoilla piikiteltiin kun esitteli upeaa inkluusiota. Terveisiä vaan Jyväskylän yliopiston opettajankoulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä sympatiseeraan noita vanhempia (ja lapsia), jotka ovat joutuneet häirikön vuoksi menemään näin pitkälle. Olisi kiva tietää, mitä kaikkea tätä ennen on jo tehty.
Ei mitään kun kiusaajan oikeudet näyttää tässä ohittavan koko muun oppilasaineiston oikeudet jopa turvallisuuteen.
Systeemi ei saa toimia näin, eli tehkää muutokset ja sitten varmistakaa että kaikki koulut myös noudattaa uusia sääntöjä jotta kiusaajat saadaan kuriin. Ja pitäkää niissä säännöissä realismi mukana.
Kovasti toivominen että kiusaaja lopettaa itsekseen kiusaamisen ei ole realistinen keino asian korjaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inkluusio eli punavihreä unelma
Ei, vaan se on kunnan keksimä tapa säästää rahaa!
Vasemmisto on esimerkiksi Helsingissä monesti ollut yksin vastustamassa leikkauksia koulutuksesta kun koko yhdessä vihreiden kanssa niitä joka hemmetin valtuustokausi ajaa.
- Tarkkikset takaisin
- Tasokurssit takaisin
- Apukoululinja, tavallinen linja, vaativampi linja
- vanhemmat EIVÄT päätä siirretäänkö oppilas tarkkikselle tai apukoululinjalle, sen päättävät ammattilaiset
- luokalle jättäminen takaisin
- sakkorangaistus jos koulutyön laiminlyönnit sen kun jatkuvat, samoin kiusaamisesta
- rikosoikeudellinen vastuu lasketaan 10 ikävuoteen
- koulukiusaaminen on väkivaltaa, pahoinpitelyä jne ja sitä on sellaisena käsiteltävä ja rangaistukset sen mukaisesti
- kännykät kuriin
- kouluihin takaisin oppikirjat, käsillä kirjoittaminen digin oheen
- kaiken maailman oppimistorit pois. Jokaiselle oma henkilökohtainen pulpetti ja tuoli sekä kotiluokka. Aikuinenkin kaipaa omaa työpistettä missä pitää tavaroitaan hallitusti.
- kaikessa ei tarvitse mennä kouluviihtyvyys edellä. Koulu on lasten työpaikka, ei vapaa-ajan huvituskeskus.
- monialaiset hömppäviikot pois. Ajan voi käyttää lukemiseen, kirjoittamiseen tai muuhun järkevään.
- lukujärjestykseen useampi tunti lisää lukemiselle ja matematiikalle. Nipistetään tarvittaessa ruotsista.
- kouluihin terveydenhoitajat takaisin
Aloitetaan nyt vaikka näistä ja katsellaan 5 vuotta auttoiko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmisto on esimerkiksi Helsingissä monesti ollut yksin vastustamassa leikkauksia koulutuksesta kun koko yhdessä vihreiden kanssa niitä joka hemmetin valtuustokausi ajaa.
Jos vasemmistoa ei olisi, ei suurten kaupunkien kouluissa olisi myöskään näin massiivisia ongelmia. Vasemmisto on mestari hurskastelemaan ja korjaamaan ongelmia mitkä ovat ideologiallaan ensin itse luoneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse leikkauksista vaan siitä että opetusalan systeemit pyörii osittain täysin vääriin suuntiin. Eikä leikkausten kritisointi nyt vaan näytä kiusaamista poistavan koulusta. Viime hallituskaudella oli vasemmistolainen opetusministeri ja tuo ei edes yrittänyt tehdä ongelmalle mitään koska "kiusaajan oikeudet". Ei ihme ettei asia korjaantunut.
Laitan lusikkani soppaan. Kuinka monella kirjoittajista on kokemusta isomman kaupungin peruskoulusta? Kuinka moni tai kuinka monen lapsi on ollut luokassa jossa on paljon S2-oppilaita tai erityistarpeita, joissakin tapauksissa molempia? Kuinka monen lapsi on ollut "paremman väen" koulussa?
Meillä on kokemusta alakoulusta jossa reilusti yli puolet lapsista oli S2-oppilaita. Opettajat päteviä, tiukka kuri, kiusaamista vähän. Lapsi viihtyi, luokassa työrauha, sai hyvän todistuksen. Yläkoulu yhtenäiskoulu, lähes kantasuomalaisia kaikki, sosioekonominen kirjo laaja. Täälläkin tiukka kuri, erityisosaamista matalalla kynnyksellä, ongelmat selvitettiin heti. Edelleen numerot ja oppiminen hyviä, keskiarvo yli ysin.
Sukulais- ja ystäväperheissä on ollut lapsia ja nuoria "hyvämaineisten" alueiden kouluissa. H*orittelua, kiusaamista, väkivaltaa välitunneilla, oppimisvaikeuksiin ei saa apua. Muuton vuoksi jouduimme mekin vaihtamaan koulua ja kuri on melko olematonta. Varmasti koulualueisiin on poikkeuksia puolin ja toisin mutta kyllä ne kultapossukerholaiset taitavat loistaa huonolla käytöksellä monessakin paikassa.
Oman lapsen luokalle tuli 6.luokan syksyllä tämmöinen väkivaltaisesti käyttäytyvä poika. Saattoi siis ihan yhtäkkiä lyödä ilman syytä nyrkillä toisia vaikka ruokajonossa, heitteli kiviä välitunnilla, tuoleja luokassa jne. Omakin lapsi oli joitakin päiviä pois koulusta koska pelkäsi pojan käytöstä ja juttuja, oli mm uhannut ottaa puukon mukaan kouluun seuraavana päivänä. Olin itse yhteydessä omaan opettajaan, kouluterkkariin ja rehtoriin, kuten monen muunkin luokkalaisen vanhemmat, ja lopputulema oli että tälle häirikölle hankittiin koulun toimesta oma henkilökohtainen avustaja joka oli tuon lapsen kanssa koko koulupäivän ajan, luokassa ja välitunnilla. Keväällä tilanne oli jo rauhallinen, ehkä oli löytynyt sopiva lääkitys, en tiedä. Nyt 7.luokalla tämä riehuja on ihan tavallinen oppilas, käyttäytyy normaalisti.
Tärkeintä on että razizmi agendaa saadaan tällä keissillä kasvatettua. Kunnolla nyt kaikki persut öyhöttämään.
Ei siten vaarannu jälleen uudet oikeiston koulutusleikkaukset. Vasemmiston syytä kun on nekin sitten kun ongelmat alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on erityisoppilas, niin on ihan mahdollista, että koko luokka on tahallaan ärsyttänyt häntä. Mahdollisesti kiusattu tätä yhtä oppilasta siis. Hänellä ei sitten ole ollut muuta keinoa kuin käydä kiinni. Nyt hän on sitten se pahis. Näin se yleensä tällaisissa kaikki vastaan yksi tilanteissa menee.
Vaikka tilanne ei varmaan oikeasti ole ollut kuvatun kaltainen, on mun mielestä aina tosi mielenkiintoista katsoa, miten kommentoijat suhtautuvat näihin keskusteluihin. Jos tämä aloitus olisi tehty sen erityistukea tarvitsevan oppilaan näkökulmasta, niin olisi varmaan tuotu esiin, miten muut luokkalaiset eristävät tämän yhden oppilaan kaikesta yhteisestä toiminnasta ja syrjivät häntä muutenkin. Sitten hän vaan reagoi tilanteeseen riehumalla. Mammat olisivat tässä tilanteessa ihan ekstaasissa, kun pääsisivät haukkumaan koko luokallisen kiusaajia maanrakoon. Niissä keskusteluissa myös aina toivotaan, että joku kävisi vähän kurmottamassa niitä kiusaajia, että oppisivat olemaan, tai vähintään kehottavat sitä kiusattua iskemään luun kurkkuun, ja nyt tämä fantasia on toteutunut!
Viaton uhri on aina se, jonka tarina kerrotaan, ja muut on kamalia kakaria ja mestarillisia manipuloijia, joka pyörittelee vanhempiaan ihan miten tahtoo. Ikinä ei kukaan kerro, että oma lapsi tai "kiusattu" onkin oikeasti se tarinan pahis.
Vierailija kirjoitti:
- Tarkkikset takaisin
- Tasokurssit takaisin
- Apukoululinja, tavallinen linja, vaativampi linja
- vanhemmat EIVÄT päätä siirretäänkö oppilas tarkkikselle tai apukoululinjalle, sen päättävät ammattilaiset
- luokalle jättäminen takaisin
- sakkorangaistus jos koulutyön laiminlyönnit sen kun jatkuvat, samoin kiusaamisesta
- rikosoikeudellinen vastuu lasketaan 10 ikävuoteen
- koulukiusaaminen on väkivaltaa, pahoinpitelyä jne ja sitä on sellaisena käsiteltävä ja rangaistukset sen mukaisesti
- kännykät kuriin
- kouluihin takaisin oppikirjat, käsillä kirjoittaminen digin oheen
- kaiken maailman oppimistorit pois. Jokaiselle oma henkilökohtainen pulpetti ja tuoli sekä kotiluokka. Aikuinenkin kaipaa omaa työpistettä missä pitää tavaroitaan hallitusti.
- kaikessa ei tarvitse mennä kouluviihtyvyys edellä. Koulu on lasten työpaikka, ei vapaa-ajan huvituskeskus.
- monialaiset hömppäviikot pois. Ajan voi käyttää lukemiseen, kirjoittamiseen tai muuhun järkevään.
- lukujärjestykseen useampi tunti lisää lukemiselle ja matematiikalle. Nipistetään tarvittaessa ruotsista.
- kouluihin terveydenhoitajat takaisinAloitetaan nyt vaikka näistä ja katsellaan 5 vuotta auttoiko.
Tässä on asiaa! Lisäisin vielä, että numerot takaisin kokeisiin ja todistuksiin. Todistukset sekä jouluna että keväänä. Kyllä lapsen on kestettävä nähdä seuraukset laiskasta opiskelusta. Ei siinä mikään rasti tai hymynaama herättele.
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen luokalle tuli 6.luokan syksyllä tämmöinen väkivaltaisesti käyttäytyvä poika. Saattoi siis ihan yhtäkkiä lyödä ilman syytä nyrkillä toisia vaikka ruokajonossa, heitteli kiviä välitunnilla, tuoleja luokassa jne. Omakin lapsi oli joitakin päiviä pois koulusta koska pelkäsi pojan käytöstä ja juttuja, oli mm uhannut ottaa puukon mukaan kouluun seuraavana päivänä. Olin itse yhteydessä omaan opettajaan, kouluterkkariin ja rehtoriin, kuten monen muunkin luokkalaisen vanhemmat, ja lopputulema oli että tälle häirikölle hankittiin koulun toimesta oma henkilökohtainen avustaja joka oli tuon lapsen kanssa koko koulupäivän ajan, luokassa ja välitunnilla. Keväällä tilanne oli jo rauhallinen, ehkä oli löytynyt sopiva lääkitys, en tiedä. Nyt 7.luokalla tämä riehuja on ihan tavallinen oppilas, käyttäytyy normaalisti.
Kiitti, että jaoit tämän tarinan. Yleensä tällä palstalla kuulee vaan ikäviä juttuja, mutta on ihanaa, että lapset myös saavat apua. Tuon lapsen elämä saattoi muuttua ratkaisevasti saamansa avun takia.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on että razizmi agendaa saadaan tällä keissillä kasvatettua. Kunnolla nyt kaikki persut öyhöttämään.
Ei siten vaarannu jälleen uudet oikeiston koulutusleikkaukset. Vasemmiston syytä kun on nekin sitten kun ongelmat alkaa.
Mun lapsen luokalla on kolme täysin mahdotonta tapausta. Ihan ns. kantiksia ovat kaikki. Nepsyoireita + olematon kotikuri = katastrofi.
Mutta ongelmahan katoaa kun antaa lapselle rahaa, jotta tämä voi mättää kuvun täyteen sokeriherkkuja ja sipsejä, ja huuhdella nämä roskat alas energiajuomilla. Tai, ongelma katoaa kotoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin lisää rahaa.
Nepsyt tarvitsevat kukin omanlaistaan extra-apua. Tarvitsevat oman luokan, eivätkä ole häiriköimässä muita. Hyvä! Mun lasten koulussa osa pienluokkalaisista on ns normaaliopetuksen mukana esim liikunta-ja kuvaamataidon tunneilla, kun siellä omat taidot riittävät. Hyvä niin.
Tarkkis olisi hyvä saada takaisin. Ja häiriköille pitää voida opettaa, että teoilla on seurauksia.
Tärkeintä on, että koulu on turvallinen paikka, jossa lapset voivat oppia ja kehittää taitojaan.
Ne, jotka pelkäävät, että tarkkis tai pienluokka leimaa. Varmasti leimaa. Häiriökäyttäytyminen normaaliluokassa leimaa myös. Kumpi sitten pahempi? Mun mielestä tässä pitäisi katsoa, mikä on suurimmalle osalle oppilaista paras ratkaisu, eikä hirttäytyä yksittäisen nepsyhäirikön oikeuksiin. Kuten tiedämme, erityisillä on jostain syystä aina enemmän oikeuksia kuin muilla.
Mun "nepsyä" kiusasivat nämä ei-nepsyt. Mihin mielestäsi heidät olisi pitänyt laittaa? Olisiko minun nepsylapseni, joka ei häirinnyt koskaan ketään, pitänyt siirtää johonkin erityisluokkaan että nämä normaalit saavat käydä koulunsa "rauhassa" ilman minun nepsylastani siinä ärsyttämässä olemuksellaan?
Miettikää nyt vähän mitä puhutte.
Eli logiikkasi mukaan nepsylastasi kiusattiin tavallisessa luokassa joten se piti pitää siellä kiusattavana eikä siirtää erityistuen luokkaan jossa lapsesi saisi opiskella rauhassa?
Vähän epäilen ettei sinulla ole mitään lasta ja tuo aneeminen argumentinläjä oli parasta mitä surkeat trollinaivosi keksivät.
Miksi hänet olisi pitänyt siirtää mihinkään, kun hän on kympin oppilas eikä hänellä ole opiskelun eikä käyttäytymisen saralla erityisluokkaa vaativia ongelmia?
Kerroppas miksi lapsesi olisi muka nepsylapsi, jos keskiarvo on kymppi, eikä mitään ongelmia käyttäytymisessä tai opiskelussa? Uskon (samoin kuin edellinen kirjoittaja), että sinulla ei ole minkäänlaista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin lisää rahaa.
Nepsyt tarvitsevat kukin omanlaistaan extra-apua. Tarvitsevat oman luokan, eivätkä ole häiriköimässä muita. Hyvä! Mun lasten koulussa osa pienluokkalaisista on ns normaaliopetuksen mukana esim liikunta-ja kuvaamataidon tunneilla, kun siellä omat taidot riittävät. Hyvä niin.
Tarkkis olisi hyvä saada takaisin. Ja häiriköille pitää voida opettaa, että teoilla on seurauksia.
Tärkeintä on, että koulu on turvallinen paikka, jossa lapset voivat oppia ja kehittää taitojaan.
Ne, jotka pelkäävät, että tarkkis tai pienluokka leimaa. Varmasti leimaa. Häiriökäyttäytyminen normaaliluokassa leimaa myös. Kumpi sitten pahempi? Mun mielestä tässä pitäisi katsoa, mikä on suurimmalle osalle oppilaista paras ratkaisu, eikä hirttäytyä yksittäisen nepsyhäirikön oikeuksiin. Kuten tiedämme, erityisillä on jostain syystä aina enemmän oikeuksia kuin muilla.
Mun "nepsyä" kiusasivat nämä ei-nepsyt. Mihin mielestäsi heidät olisi pitänyt laittaa? Olisiko minun nepsylapseni, joka ei häirinnyt koskaan ketään, pitänyt siirtää johonkin erityisluokkaan että nämä normaalit saavat käydä koulunsa "rauhassa" ilman minun nepsylastani siinä ärsyttämässä olemuksellaan?
Eli logiikkasi mukaan nepsylastasi kiusattiin tavallisessa luokassa joten se piti pitää siellä kiusattavana eikä siirtää erityistuen luokkaan jossa lapsesi saisi opiskella rauhassa?
Vähän epäilen ettei sinulla ole mitään lasta ja tuo aneeminen argumentinläjä oli parasta mitä surkeat trollinaivosi keksivät.
Tavallista koulussa. Kun huomataan, että toinen hermostuu helposti, sitä on kiva tökkiä. Ja mennä sitten kantelemaan opelle/välkkävalvojalle "tuo löi" kun on ensin ärsytetty tahallaan (=kiusattu).
Erityistuen luokassa opiskeleminen taas ei takaa opiskelurauhaa, siellä kun on usein juuri ne pahimmin käytöshäiriöiset. Sieltä vasta rauha puuttuukin.
Voi herranjestas teitä ajattelijoita taas. Kannattaisiko keskittyä ratkomaan ne ongelmat mitkä on ratkottava eikä yrittää pelata systeemiä vahvan mutun perusteella ja jättää ongelmat ratkomatta kuten nyt näyttää tapahtuvan. Siksi toiseksi itse diagnosoitu nepsy ei ole oikea nepsy, ihan tälle kympinoppilasnepsyvanhemmalle tiedoksi.
Heh, tämä "ajattelija" on luokanopettaja, kotona flunssassa. Totesin vaan pari kouluarjen realiteettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluihin lisää rahaa.
Tavallista koulussa. Kun huomataan, että toinen hermostuu helposti, sitä on kiva tökkiä. Ja mennä sitten kantelemaan opelle/välkkävalvojalle "tuo löi" kun on ensin ärsytetty tahallaan (=kiusattu).
Erityistuen luokassa opiskeleminen taas ei takaa opiskelurauhaa, siellä kun on usein juuri ne pahimmin käytöshäiriöiset. Sieltä vasta rauha puuttuukin.
Tuttavan poika, autistinen nepsy, koki ihan kaiken kiusaamisena. Joku kysyi väärällä tavalla onko sulla uudet kengät? Katsoi "väärällä tavalla", niin kiusattu on. Joku aivasti luokassa kokeen aikana, hänen keskittymistä häiritään -> kiusausta.
Ja ne reaktiot... useamman kerran esim heilui tuolin kanssa luokassa, perusteli että kiusattu oli ja meni hermot. Löi, huusi, rikkoi tavaroita.
Erittäin älykäs poika on. Teininä sai lääkityksen kuntoon ja aikuistuttuaan on varsin erakko, mutta ilmeisesti nämä väkivaltaiset tempaukset ovat jääneet pois.
Säälin kyllä niitä luokkakavereita, jotka joutuivat tuollaista päivästä toiseen koulussa sietämään. Ja myös pojan vanhempia, he sentään aktiivisesti etsivät ja vaativat apua pojalleen, eivätkä haudanneet ongelmia diagnoosien alle.
En ole tähän perehtynyt enkä jaksa perehtyä, mutta onko kaikki tämä siis vain yhden lapsen takia? Mitähän vanhempien mielessä pyörii? Onhan tuo nyt aikamoista, että iso osa oppilaista kieltäytyy menemästä kouluun heidän pikku hirviön takia.
Tuota noin. En tiedä kuuletko itse miltä tuo kuulostaa, mutta varmasti ymmärrät, että "tahallaan ärsyttämiseen" oikea vastaus ei ole lyöminen. En hyväksy kiusaamista missään muodossa, mutta ei nepsyn väkivaltaisuutta voi puolustella toisten ärsyttämisellä. Väkivaltaiselle lapselle oikea paikka ei ole normaaliluokka, jossa joku aina ärsyttää tahallaan jotain. Tiedän kyllä että erkka voi olla vielä pahempi. Kuitenkin tavallisetkin lapset ärsyttävät tahallaan toisiaan, ilman että se on kiusaamista.