Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisolla lähtee riidassa kaikki lapasesta

Vierailija
05.09.2023 |

Onko täällä ketään joka olisi ollut tuollainen aiemmin, mutta oppinut hillitsemään kielensä?
Miten se tapahtui?
Mitä se vaati?
Puolison kieli on riidassa ihan mahdoton. Käyttää tilaisuuden ladellakseen kaiken mitä ikinä ajatellut negatiivista. Ja lisää vielä siihen lauseita joita ei tarkoita.

Hän on saanut kotoa katastrofaalisen mallin riidan kulusta.
Itse paranin samassa asiassa entisessä suhteessa kun tärkeän suhteen loppumisen myötä oli pakko kattoa peiliin.

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni taas tuntuu nauttivan että kiista jatkuu. Hän ei työskentele sen lopettamiseksi.

Uskon että hän tajuaa joskus kuinka pieniä asioita hän pitkitti.

Opettelisi jonkun muun tavan käsitellä stressiä...

Riitojen ulkopuolella meillä on ihanaa. Toivon kovasti et elämä voisi olla pelkkää sitä.

(Tosin tuskin yhdenkään pitkä suhde on pelkkiä ruusuja ;D )

Vierailija
42/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ohjelma, joka puolisosi tulee itse hoitaa. Jos asia ei häntä häiritse, niin ei tule muuttumaan.

Onko jollain teillä omakohtaista kokemusta siitä milloin sai ahaa-elämyksen siitä, et on syytä katsoa omaan peiliin jossain omassa riitelytyylissä tai merkittävässä ihmissuhdevaikeudessa?

Joku tietty asetelma, toisen sanat?

Joku mikä sai tajuamaan et ehkäpä minä olen juuri se jonka toiminta ruokkii riitaa?

Ap

Aika hyvä keino on ajatella, että riidassa kaikki mitä sanot tai teet, tulisi olla sellaisia asioita mitä kehtaisi myös muiden edessä sanoa. Eli sano vain asioita joiden takana oikeasti seisot. Pelkkä kiihtymys ei oikeuta sylkemään suustaan mitä sattuu. Alhaiset ja ei sallitut keinot paljastuu sillä, ettei halua kenen tahansa / kenenkään muun nähdä sinua sellaisena. Näitä on esimerkiksi manipulointi, solvaaminen, alistaminen,valehtelu, uhkailu ja kiristäminen.

Jos kuvittelisi kumppanin vanhemmat viereen seuraamaan ritaa kun tekee mieli sivaltaa 😃

Voisi tulla kauniimpaa puhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen, joka hermostuu välillä miehensä huonoon käytökseen(kiukutteluun) niin, että tulee haukuttua ja uhattua erollakin.Se vain välillä mitta täyttyy, kun jonkun aikaa on kestänytkin sitä kiukuttelua hermostumatta. Taitaa olla kuukautiskierron mukaan minulla, milloin kestän, milloin en.

Loukkaus laukaisee minussa tämän puolustusreaktion. En räyhää syyttä.

Erolla uhkaaminen on julmaa. Vedä siihen itsellesi raja. Rakasta riidassakin.

Tosiasia on sekin että kaikilla on riitoja. Niilläkin joilla rakkautta riittää.

Riidassakin, se toinen on silloinkin se rakkaimpamme.

Vierailija
44/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se mikä saa tuollaiset ihmiset muuttumaan on se, jos tarpeeksi moni jättää heidät heti, kun mennään rumiin henkilökohtaisuuksiin.

Olen ollut yhteensä 20 vuotta suhteessa 3 eri miehen kanssa, nykyinen suhde on kestänyt jo kymmenisen vuotta. Ikinä ei ole ollut kenenkään kanssa sellaista riitaa, jossa olisi haukuttu toista rumasti tai pahemmin edes huudettu, vaikka olisi oltu hyvin eri mieltä.

Jos nykyinen mieheni haukkuisi minua yhtäkkiä vaikka tyhmäksi lehmäksi, niin roudaisin hänet lääkäriin ja epäilisin aivokasvainta. Ei kerta kaikkiaan ole sellainen asia, mitä hän tekisi kenellekään.

Valitkaa puoliso, joka kohtelee sekä teitä että kaikkia muitakin asiallisesti ja kunnioittavasti.

Puoliso oppisi jos lähtisin.

Mutta en halua jättää häntä. Rakastan häntä.

Mikä teillä kuuma kalleilla joku lause/teko jonka kuuleminen kumppanilta rauhoittaa teidät? Tai saa katumaan pahoja sanoja?

Vierailija
45/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Ap

Vierailija
46/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paha tapa puhua riitojen aikana suoremmin kuin tavallisesti, mutta silti jokin roti pysyy. En esimerkiksi koskaan arvostelisi toisen ulkonäköä tai jotakin muuta erityisen loukkaavaa. Ja tuntuu aivan ihmeelliseltä nuo, kun jotkut kertovat ihan vain keksivänsä jotakin aivan kamalaa jolla loukata, vaikkeivät edes tarkoita sitä. Se on ihmeellinen tapa, joka ei ole käynyt pienessä mielessäkään. Kai nämä ovat lapsuudesta mallin kautta opittuja juttuja.

Vierailija
47/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun tietäis. Meillä on miehen kanssa kummallakin tuollainen huono tapa.

Vierailija
48/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko udella, että mistä asioista te oikein riitelette, kun alatte laukomaan "vyön alle"? Itse en keksi kun yhden tilanteen yli 22 vuoden aikana, kun vähän volumet nousi, kun olimme eri mieltä.

Vierailija
49/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on ohjelma, joka puolisosi tulee itse hoitaa. Jos asia ei häntä häiritse, niin ei tule muuttumaan.

Onko jollain teillä omakohtaista kokemusta siitä milloin sai ahaa-elämyksen siitä, et on syytä katsoa omaan peiliin jossain omassa riitelytyylissä tai merkittävässä ihmissuhdevaikeudessa?

Joku tietty asetelma, toisen sanat?

Joku mikä sai tajuamaan et ehkäpä minä olen juuri se jonka toiminta ruokkii riitaa?

Ap

Aika hyvä keino on ajatella, että riidassa kaikki mitä sanot tai teet, tulisi olla sellaisia asioita mitä kehtaisi myös muiden edessä sanoa. Eli sano vain asioita joiden takana oikeasti seisot. Pelkkä kiihtymys ei oikeuta sylkemään suustaan mitä sattuu. Alhaiset ja ei sallitut keinot paljastuu sillä, ettei halua kenen tahansa / kenenkään muun nähdä sinua sellaisena. Näitä on esimerkiksi manipulointi, solvaaminen, alistaminen,valehtelu, uhkailu ja kiristäminen.

Samoin pysytään riidan aiheessa, jos riita koskee rahan käyttöä niin ei tuoda esille sitä kuinka toinen jätti likaiset sukat keskelle lattiaa puoli vuotta sitten. 

Vierailija
50/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arguing is actually a sign that youre deeply invested in the other person, says Robert Allan, PhD, a licensed clinical psychologist and associate professor at University of Colorado Denver who supervises trainings of couples therapists. People dont fight with you if they dont care about you, Dr. Allan says.

One study found that happily married couples dont argue less than couples in distress, but they do argue differently. Happy couples tend to be good at problem-solving in their disputes, while avoiding negative and coercive exchanges, the research showed. In other words, its not arguing thats the problem. The problem is that most of us dont know how to do it right, says Dr. Thestrup."

Vierailija
51/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Arguing is actually a sign that youre deeply invested in the other person, says Robert Allan, PhD, a licensed clinical psychologist and associate professor at University of Colorado Denver who supervises trainings of couples therapists. People dont fight with you if they dont care about you, Dr. Allan says.

One study found that happily married couples dont argue less than couples in distress, but they do argue differently. Happy couples tend to be good at problem-solving in their disputes, while avoiding negative and coercive exchanges, the research showed. In other words, its not arguing thats the problem. The problem is that most of us dont know how to do it right, says Dr. Thestrup."

TÄMÄ porukan olisi tajuttava!!

"its not arguing thats the problem. The problem is that most of us dont know how to do it right"

Vierailija
52/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on lapsuudessa saatu huono riitelymalli. Miten pystytte välttämään saman toistamista?

Miten tajusitte että kuulostatte pahalta?

Vierailija
53/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen vastaa itse teoistaan. Lapsuuteen vetoaminen on turhaa. Hänellä on aikuisena mahdollisuus päättää miten toimii.

Ja hän saa riidellä juuri noin, jos haluaa! Ei ole olemassa sellaista riitaa, jossa pitää toimia vastapuolen säännöillä ja pelätä, että nyt se toinen loukkaantuu, kun sanon näin.

Minusta ap joko lähtee tai sitten hyväksyy sen, että riidat ovat tuollaisia. Kannattaa miettiä, mistä asioista haluaa paskaa niskaansa ja milloin opettelee olemaan sopuisa. Jos puoliso ei saa edes riidellä haluamallaan tavalla (ilman fyysistä väkivaltaa), niin miten kapeaksi ap haluaa hänen roolinsa?

Vierailija
54/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, miksi tyydyt tällaiseen kumppaniin. Siitä se ratkaisu löytyy.

Vierailija
55/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen ihminen vastaa itse teoistaan. Lapsuuteen vetoaminen on turhaa. Hänellä on aikuisena mahdollisuus päättää miten toimii.

Ja hän saa riidellä juuri noin, jos haluaa! Ei ole olemassa sellaista riitaa, jossa pitää toimia vastapuolen säännöillä ja pelätä, että nyt se toinen loukkaantuu, kun sanon näin.

Minusta ap joko lähtee tai sitten hyväksyy sen, että riidat ovat tuollaisia. Kannattaa miettiä, mistä asioista haluaa paskaa niskaansa ja milloin opettelee olemaan sopuisa. Jos puoliso ei saa edes riidellä haluamallaan tavalla (ilman fyysistä väkivaltaa), niin miten kapeaksi ap haluaa hänen roolinsa?

Kyllä riideltäessä on nimenomaan pyrittävä siihen, että ei loukkaa sitä toista. Tuodaan oma mielipide esille, mutta ei nimitellä toista tai tarkoituksella koiteta saada hänen oloaan vielä pahemmaksi. Totta on taas se, että toista ihmistä on vaikea muuttaa sellaiseksi miksi itse haluaa ja silloin on parasta lopettaa suhde jos toinen osapuoli ei suostu asiallisesti ratkomaan erimielisyyksiä.

Vierailija
56/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on lapsuudessa saatu huono riitelymalli. Miten pystytte välttämään saman toistamista?

Minulla oli mykkkäkoulumalli ja kun puoliso riittävän usein sanoi, että tuo on lapsellista ja typerää, niin ihan tarkoituksella opettelin päästämään suustani ulos juuri sen, mitä halusin sanoa. Sanoin paljon ja julmasti ja ilkeästi ja huomasin, että sehän helpotti. Puolison mielestä se ei ollutkaan kivaa, hän loukkaantui.

Saan kuullostaa pahalta, koska sehän on tarkoituskin, purkaa mieltä ja sanoa asiat, joita ei enää halua hautoa.

Vierailija
57/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä riideltäessä on nimenomaan pyrittävä siihen, että ei loukkaa sitä toista. Tuodaan oma mielipide esille, mutta ei nimitellä toista tai tarkoituksella koiteta saada hänen oloaan vielä pahemmaksi. Totta on taas se, että toista ihmistä on vaikea muuttaa sellaiseksi miksi itse haluaa ja silloin on parasta lopettaa suhde jos toinen osapuoli ei suostu asiallisesti ratkomaan erimielisyyksiä.

Eihän mielipiteidenvaihto ole riitaa.

Vierailija
58/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli mykkkäkoulumalli ja kun puoliso riittävän usein sanoi, että tuo on lapsellista ja typerää, niin ihan tarkoituksella opettelin päästämään suustani ulos juuri sen, mitä halusin sanoa. Sanoin paljon ja julmasti ja ilkeästi ja huomasin, että sehän helpotti. Puolison mielestä se ei ollutkaan kivaa, hän loukkaantui.

Saan kuullostaa pahalta, koska sehän on tarkoituskin, purkaa mieltä ja sanoa asiat, joita ei enää halua hautoa.

Apua!

Menit siis ojasta allikkoon.

Vierailija
60/128 |
05.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tällainen mies.

Hänellä on mykkäkoulumalli, josta irrottautui. Opetteli puhumaan.

No... nyt hän opettelee sitä ettei tajunnanvirta ole erimielisyyden ratkaisua, eikä kaiken suoraa lateleminen ole yhtään sen parempi kuin hiljaisuus.

Eli opettelu jatkuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi