Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ripuli-kurkkukipu-kuume-tauti nyt jyllää?

Vierailija
31.08.2023 |

Kauanko teillä eteläsuomalaisilla on kestänyt tämä syksyn "koululaispöpö"? En ole ollut lähellä lapsia vaan ikäihmisiä ja nyt kurkkukipu ja kuumeinen olo. Ensin oli muutaman päivän ripuli ja oksettava olo ja yksi terve päivä välissä. Koronatestiä en ole vielä tehnyt. Täytyisi tietää, perunko maanantain palaverin... Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (201)

Vierailija
121/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako alkaa pitämään maskia kaupoissa ja ihmisten parissa muutenkin? Pidättekö te? Minulla oli maski pari viikkoa sitten, kun kävin eräässä kauppakeskuksessa ja kyllä minua suorastaan tuijotettiin joka kaupassa ja liikkeessä missä kävin. Haluaisin kuitenkin rohkeasti käyttää sitä nyt, kun lähipiirissäkin on ollut nyt koronatapauksia. Ahdistaa vaan tuo ihmisten tuijotus kun muutenkin olen kauhean arka ja herkkä.

Minä ja puolisoni olemme pitäneet sisätiloissa kodin ulkopuolella maskia koko tämän ajan. Olemme mm. matkustelleet ja käyneet tupaten täynnä ihmisiä olevissa paikoissa vähän väliä. Ei taudin tautia kolmeen ja puoleen vuoteen. Emme ole ikinä olleet näin terveitä. Jo pitkään olemme käyttäneet 3M aura FFP2-maskia, joka on sekä erittäin tiivis että mukava (siltä osin kuin maski voi olla mukava). Emme asu Suomessa mutta ainakaan täällä tai matkoillamme emme ole herättäneet huomiota. Olemme nähneet tehokkaita maskeja myös muilla, eli jotkut käyttävät kyllä maskeja yhä. Muiden mielipiteistä ei kannata välittää oman terveytensä kohdalla. Toki maskin käyttäminen ei ole kivaa mutta mielestäni vielä vähemmän kivaa on sairastaa ja varsinkin saada pitkään jatkuvia, elämää haittaavia oireita.

Vierailija
122/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehtaako alkaa pitämään maskia kaupoissa ja ihmisten parissa muutenkin? Pidättekö te? Minulla oli maski pari viikkoa sitten, kun kävin eräässä kauppakeskuksessa ja kyllä minua suorastaan tuijotettiin joka kaupassa ja liikkeessä missä kävin. Haluaisin kuitenkin rohkeasti käyttää sitä nyt, kun lähipiirissäkin on ollut nyt koronatapauksia. Ahdistaa vaan tuo ihmisten tuijotus kun muutenkin olen kauhean arka ja herkkä.

Itse pidän maskia myös.

Jotenkin huvittaa se hehkuttaminen, miten toiset pelkäävät pikkunuhaa ja plaa plaa, puhuja itse ei ikinä pelkää mitään. Tyypit vain ilkkuvat, miten muille ei kehity vastustuskykyä ja elämä on rajoittunutta.

Seuraavaksi kilahtelee viestiä. Voitko auttaa...? Pitäisi käydä apteekissa, kaupassa, kusettamassa koira, ulkoiluttamassa lapset, viedä anoppia lääkäriin, kun itse ei vaan pysty. Hirveä flunssa ja voimat pois. Valivalivali. Mahakin sekaisin, toisitko vielä Jaffaakin...

Kun sieltä noustaan, pilkataan maskeja ja imuroidaan seuraava hyppykuppa. Taas kilahtaa viestejä.

En ole vielä päässyt ihan selville siitä, mikä siinä sairastamisessa niin viehättää. Itse välttelen potemista viimeiseen saakka, koska inhoan sairastamista, en halua pyytää apua, haluan selvitä hommistani kunnialla ja pitää kaikki asiat ajantasalla.

Saikkuko se kiehtoo? Ensin nenä luurissa oma saikku, sen jälkeen lasten sairastelut?

En ymmärrä. Ei näytä ainakaan vastustuskyky nousevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän maskia myös.

Jotenkin huvittaa se hehkuttaminen, miten toiset pelkäävät pikkunuhaa ja plaa plaa, puhuja itse ei ikinä pelkää mitään. Tyypit vain ilkkuvat, miten muille ei kehity vastustuskykyä ja elämä on rajoittunutta.

Seuraavaksi kilahtelee viestiä. Voitko auttaa...? Pitäisi käydä apteekissa, kaupassa, kusettamassa koira, ulkoiluttamassa lapset, viedä anoppia lääkäriin, kun itse ei vaan pysty. Hirveä flunssa ja voimat pois. Valivalivali. Mahakin sekaisin, toisitko vielä Jaffaakin...

Kun sieltä noustaan, pilkataan maskeja ja imuroidaan seuraava hyppykuppa. Taas kilahtaa viestejä.

En ole vielä päässyt ihan selville siitä, mikä siinä sairastamisessa niin viehättää. Itse välttelen potemista viimeiseen saakka, koska inhoan sairastamista, en halua pyytää apua, haluan selvitä hommistani kunnialla ja pitää kaikki asiat ajantasalla.

Saikkuko se kiehtoo? Ensin nenä luurissa oma saikku, sen jälkeen lasten sairastelut?

En ymmärrä. Ei näytä ainakaan vastustuskyky nousevan.

Ennen koronan ilmaantumista minulla oli vuodessa noin 2 flunssaa. Siis sellaista, joissa makasin ensin 3 päivää ja sitten yskin ja niistin vielä noin 3-5 päivää. Pahimpina vuosina jopa 4 flunssaa vuodessa. Koronan jälkeen, vuoden 2020 alusta lähtien, minulla on ollut yhteensä 3 sairastumista. Yksi niistä oli testattu korona. Kahta seuraavaa en ole edes testannut.

Viimeisin näistä on juuri menossa. Tuntuu normaalilta flunssalta edellä mainittuine oireineen. En ole käyttänyt maskia missään, enkä varonut yhtään mitään koko aikana. Etätöitä olen tehnyt ja uskon sillä olleen suurin vaikutus siihen, että näitä flunssia on ollut vähemmän.

Vierailija
124/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia kaupoissa. Oikeastaan ei haittaa yhtään muiden katseet, niihin on jo tottunut. Jos joku oikein pällistelee, niin vähän säälin häntä, kun hän ei selvästi ole yhtään perillä koronan vaikutuksista, eikä osaa suojautua niiltä.

Vierailija
125/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa kova kurkkukipu, kuume, nuha, kova yskä tautia. Tein koronatestin oli negat. Kesti viikon että tarttui seuraavalle. Mikähän tauti tämä

Meillä sama ja tuo minkä joku mainitsi, limaa kurkussa yöllä niin että luulee että taju lähtee kun ei pysty hengittää. Ja samoin viikon kesti ennen kuin tarttui ekalta tokalle ja kolmannelle. 

Vierailija
126/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ollut kummallisia elohiiriä tai värinää alavatsassa ripulitaudin aikoihin? Ikinä ennen ei ole tällaista väpätystä tuntunut sisäelimissä. Joku koronaoire sekinkö? Enkä ole raskaana.

silmän luomi mulla väpäjää...

Vierailija
127/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmät ja korvat vuotaa oksettaa heikottaa väsyttää , kylmäkuuma kokoajan. Ei ole mikään perusflunssa.

Eikä edes kuin influenssa vaan ihan on omanlaisensa oireet tässä. Minusta kenkummat, koska influenssakin on kuitenkin niin "suoraviivainen" sairastettava mutta tässä oireita tulee, menee ja tulee takaisin sekä oirekirjo on paljon laajempi. Eikä tosiaan ole kaikki flunssamaisia oireita vaan nuo yskät/nuhat on ne mukavimmat ja lievimmät.

Vierailija
128/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thank god itsellä alkoi tämä yskä vasta kun maha ei enää ole löysällä.. 

Vierailija
129/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös adenovirus aiheuttaa mm. ripulia ja silmätulehdusta. Ei kaikki vatsaoireiset flunssat ole koronaa.

Nyt on todellakin liikkeellä (Jyväskylän alue) tautia, joka alkaa kurkkukivulla. Joillakin nousee korkea kuume, aikuisillekin. Kaikille ei näytä tulevan kunnon nuhaa, kurkkukipu, kova yskä, lämpöily ja vatsaoireet. Muhun ei ole onneksi tarttunut, vaikka läheiseni oli siinä taudissa, ja olen altistumut sille. Hän parani viikossa "työkuntoon" mutta limainen yskä kesti vielä pari viikkoa.

Peskää käsiä ahkerasti, älkää menkö julkisille paikoille ensimmäiseen viikkoon, pyytäkää kauppa-apua/ tilatkaa kotiin. Ja jos mahdollista niin pitäkää kunnon sairasloma, myös lapsilla. Eka viikko on aktiivista tartutusaikaa.

Käsienpesu ei auta, vaan ainoastaan maskin käyttö ja tuuletus.

Korona ei tartu kosketuksesta vaan ilmasta, hengitysilmasta.

Kirjoitin kyllä yleisesti virustartunnoista, enkä vain koronasta.

Kyllä käsien huolellinen peseminen on olennaista tartunnan välttämiseksi. Ihmiset rykivät, aivastelevat, yskivät, ja sen myötä virukset leviävät pinnoille. Kun joku koskettaa tällaista saastunutta pintaa, ja vie käden kasvoilleen, virus pääsee hengitysteihin.

Kirurgisen maskin teho on olematon muilla kuin lääkäreillä ja hoitajilla, ym. henkilöstöllä, joilla on koulutus ja osaaminen mikrobiologiasta. FFP2-maski oikein käytettynä suojaa jonkin verran.

Kyllä flunssainen ihminen levittää virusta myös käsiensä kautta pinnoille, esim. niistettyään tai kasvoja kosketeltuaan.

Olisi tärkeää, että jokainen huolehtii käsihygieniasta, ja flunssaiset pysyttelisivät kotona. Kaupassa näkee taas yskiviä ihmisiä, esim. pariskunnasta toinen yskii ja pärskii. Eikö voi jäädä kotiin, tai edes autoon, ja lähettää se terveempi kauppaan? Ihmiset eivät enää yski "kainaloon", puhumattakaan, että flunssainen kauttaisi maskin, jos on pakko mennä ihmisten ilmoille. Ja maskit ovat kertakäyttöisiä!

Näinkö nopeasti kaikki hygienian perusteet unohtui?

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01193

Vierailija
130/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmät ja korvat vuotaa oksettaa heikottaa väsyttää , kylmäkuuma kokoajan. Ei ole mikään perusflunssa.

Eikä edes kuin influenssa vaan ihan on omanlaisensa oireet tässä. Minusta kenkummat, koska influenssakin on kuitenkin niin "suoraviivainen" sairastettava mutta tässä oireita tulee, menee ja tulee takaisin sekä oirekirjo on paljon laajempi. Eikä tosiaan ole kaikki flunssamaisia oireita vaan nuo yskät/nuhat on ne mukavimmat ja lievimmät.

Tässä on aika uniikki tämä kumma tuntemus keuhkoissa ja keuhkoputkissa kuin olisi hengittänyt jotain happoa tai kuivajäätä kunnon hatsit.

Toisaalta polttelee ja karvastelee mutta toisaalta taas tuntuu hyytävän kylmältä.

Kokemusta on siitä ihan ekasta "wuhanilaisesta" (rokottamattomana), deltasta (1.rokotus otettuna) sekä nyt sitten kaksi kertaa näistä omikroneista (2 kertaa rokotettuna) eikä ole ollut kyllä mitään eroa oireissa eikä taudin kestossa. Ainoastaan järjestys oireilla on vaihdellut samoin kuin se mitkä on samaan aikaan päällä.

Toipumisessakin on mennyt aina aivan yhtä kauan eli reilusti toista kuukautta.

Vierailija
131/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös adenovirus aiheuttaa mm. ripulia ja silmätulehdusta. Ei kaikki vatsaoireiset flunssat ole koronaa.

Nyt on todellakin liikkeellä (Jyväskylän alue) tautia, joka alkaa kurkkukivulla. Joillakin nousee korkea kuume, aikuisillekin. Kaikille ei näytä tulevan kunnon nuhaa, kurkkukipu, kova yskä, lämpöily ja vatsaoireet. Muhun ei ole onneksi tarttunut, vaikka läheiseni oli siinä taudissa, ja olen altistumut sille. Hän parani viikossa "työkuntoon" mutta limainen yskä kesti vielä pari viikkoa.

Peskää käsiä ahkerasti, älkää menkö julkisille paikoille ensimmäiseen viikkoon, pyytäkää kauppa-apua/ tilatkaa kotiin. Ja jos mahdollista niin pitäkää kunnon sairasloma, myös lapsilla. Eka viikko on aktiivista tartutusaikaa.

Kyllä käsien huolellinen peseminen on olennaista tartunnan välttämiseksi. Ihmiset rykivät, aivastelevat, yskivät, ja sen myötä virukset leviävät pinnoille. Kun joku koskettaa tällaista saastunutta pintaa, ja vie käden kasvoilleen, virus pääsee hengitysteihin.

Kirurgisen maskin teho on olematon muilla kuin lääkäreillä ja hoitajilla, ym. henkilöstöllä, joilla on koulutus ja osaaminen mikrobiologiasta. FFP2-maski oikein käytettynä suojaa jonkin verran.

Kyllä flunssainen ihminen levittää virusta myös käsiensä kautta pinnoille, esim. niistettyään tai kasvoja kosketeltuaan.

Olisi tärkeää, että jokainen huolehtii käsihygieniasta, ja flunssaiset pysyttelisivät kotona. Kaupassa näkee taas yskiviä ihmisiä, esim. pariskunnasta toinen yskii ja pärskii. Eikö voi jäädä kotiin, tai edes autoon, ja lähettää se terveempi kauppaan? Ihmiset eivät enää yski "kainaloon", puhumattakaan, että flunssainen kauttaisi maskin, jos on pakko mennä ihmisten ilmoille. Ja maskit ovat kertakäyttöisiä!

Mutta hassua on se, että ennen koronaviruspandemiaa ei juuri kukaan ollut ihmeemmin kiinnostunut suojaamaan itseään näiltä muilta tartunnoilta. Eikä ollut kaupan eteisissä käsidesiä tarjolla.

Nyt sitten kun on ensisijaisesti hengityksen kautta tarttuva virus leviämässä niin keskitytään pesemään käsiä vaikka sillä ei saakaan suojaa tätä kyseistä virusta vastaan.

Vierailija
132/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdessa: Alkoi pienellä lämmöllä, nenä valuu, kurkku kipeä viikon, lämpö nousi uudelleen parin päivän päästä, nivelkipuja, vatsa sekaisin. Kovaa yskää yli viikon. Puuttui kaatava väsymys verrattuna edelliseen, sairastettuun, varianttiin. Puolentoista viikon päästä tuntuu lähteneen. 3 rokotusta.

Vierailija
133/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa esim puolikuntosena monet tulleet kouluun. Elkää päästäkö lapsia liian äkkiä takas kouluun

No pakko kun ainakin täällä Hämeenlinnassa tulee lasu, jos poissaolot ylittyy tietyn määrän.

30 h tulee jo tapaaminen koululla (vanhemmat, opettaja.)

Oliko 20h soitto kotiin ja 50h kuraattorin kanssa tapaamiset sitten 80h-100h lasu.

Lapset stressaa tästä.

Vierailija
134/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en mene tuollaisessa kunnossa koska olo niin kurja. Tartuttavuusriski pieni, jos hyvä käsihygienia ja ei pärski

Hengitysteiden kautta tarttuvat eri, mutta eikö ne ole vähemmistönä.

Vierailija
135/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa esim puolikuntosena monet tulleet kouluun. Elkää päästäkö lapsia liian äkkiä takas kouluun

No pakko kun ainakin täällä Hämeenlinnassa tulee lasu, jos poissaolot ylittyy tietyn määrän.

Oliko 20h soitto kotiin ja 50h kuraattorin kanssa tapaamiset sitten 80h-100h lasu.

Lapset stressaa tästä.

Itseäni myös ihmetytti tuo lasun väläyttely. Kuulemma tunteja oli jo liikaa, mutta "tällä" kertaa ei lasua.

Naureskelin hämmentuneenä että toivottavasti ei tule usein flunssaa tai vatsatauteja.

Okei pari päivää oli ehkä että vähän niin ja näin oliko pakko olla pois, mutta muuten ihan aiheellisia poissaoloja.

Johan on jos lasu alkaa usein flunssaa sairastavia lapsia jahdata ja vanhempia kuulustella.

Jos oikeesti noin alkaa olemaan ihan läpällä haen sitten sairastodistuksen flunssasta "työnantajaa" varten ja johan tuo koulu onkin rinnastettava työnantajaan tuolloin.

Ja ei sitten vahingossakaan Buranaa ennenkuin sairas todistus kädessä, ettei tule uskottavuus ongelmia.

Vierailija
136/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset stressaa tästä.

Itseäni myös ihmetytti tuo lasun väläyttely. Kuulemma tunteja oli jo liikaa, mutta "tällä" kertaa ei lasua.

Naureskelin hämmentuneenä että toivottavasti ei tule usein flunssaa tai vatsatauteja.

Okei pari päivää oli ehkä että vähän niin ja näin oliko pakko olla pois, mutta muuten ihan aiheellisia poissaoloja.

Johan on jos lasu alkaa usein flunssaa sairastavia lapsia jahdata ja vanhempia kuulustella.

Jos oikeesti noin alkaa olemaan ihan läpällä haen sitten sairastodistuksen flunssasta "työnantajaa" varten ja johan tuo koulu onkin rinnastettava työnantajaan tuolloin.

Ja ei sitten vahingossakaan Buranaa ennenkuin sairas todistus kädessä, ettei tule uskottavuus ongelmia.

Tämän takia ei sossuilla olekaan aikaa näihin oikeasti hädässä oleviin perheisiin...

Flunssaisten lasten vanhempien syylllistäminen ja tenttaaminen menee edelle.

Vierailija
137/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset stressaa tästä.

Ja mitä tulee siihen, että ei ole aihetta olla pois jos menee ulos illalla ei aina päde:

Jos esim. viimeinen kuumeeton päivä. Tällöin tietenkin voi mennä seuraavana päivänä kouluun.

Myös jos aamulla lapsella on ollut päänsärkyä ja mahdollisesti vähän nuhainen, olen antanut jäädä kotiin seuraamaan kehkeytyykö kuumetta, varsinkin jos perheessä toisella lapsella kuumeinen flunssa.

Tuosta olen huomannut että ei oikein ollut yksimielisyyttä opettajien kanssa. Pitäisikö jäädä vai ei ja varmaan leimaantuukin tuossa turhaksi poissaoloksi, jos ei tulekaan kipeäksi ja illalla on ulkona tai seuraavana päivänä kouluun.

Sanotaan näin, että tuollaisessa tilanteessa en olisi pois töistä, enkä hakisi sairaslappua lapsen sairastelusta, mutta ei niin kamalaa jos jää katselemaan kotiin yhdeksi päiväksi, jos vanhempi kotona.

Täytyykin seurata tunteja. Joskushan lapsella voi olla 2 x syyslukukaudella paha flunssa tai vaikka kuumeinen angiina, jonka takia joutuu olemaan 5 päivää pois, 4 pvä kuumetta ja 1 kuumeeton eli 2x5=10 päivää. Tuo tekee jo n. 50h. Lisäksi joku 3 päivän oksu puksu tauti ja tunnit paukkuu.

Vierailija
138/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset stressaa tästä.

Tämän takia ei sossuilla olekaan aikaa näihin oikeasti hädässä oleviin perheisiin...

Flunssaisten lasten vanhempien syylllistäminen ja tenttaaminen menee edelle.

Mä sanoisin vaan että bring it on. Tiedän just mitä sanoisin.

Vierailija
139/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hassua on se, että ennen koronaviruspandemiaa ei juuri kukaan ollut ihmeemmin kiinnostunut suojaamaan itseään näiltä muilta tartunnoilta. Eikä ollut kaupan eteisissä käsidesiä tarjolla.

Nyt sitten kun on ensisijaisesti hengityksen kautta tarttuva virus leviämässä niin keskitytään pesemään käsiä vaikka sillä ei saakaan suojaa tätä kyseistä virusta vastaan.

Luitko ollenkaan tuota linkittämääni Terveyskirjaston juttua? Korona tarttuu myös kosketustartuntana, aivan niin kuin muutkin hengitystieinfektiot.

Kyllä mä itse, ja osa läheisistänikin suojauduimme jo ennen koronaa. Jäytin maskia jo 10v sitten, sain osakseni aikamoista tuijotusta.. Käsihygienia on ollut huolellista, johtuen koulutustaustastani (mikrobiologia).

Vierailija
140/201 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thank god itsellä alkoi tämä yskä vasta kun maha ei enää ole löysällä.. 

Olet onnekas jos ei mene löysälle vielä uudelleen, nämä oireet nimittäin aaltoilee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan