Tykkääkö joku työstään päiväkodissa tai koulunkäynninohjaajana?
Tuntuu, että googlettelemalla löytyy vain huonoja puolia ja ikäviä kokemuksia. Onko paikalla joku joka oikeasti tykkää ja nauttii työtään? Toivon, että tähän vastaisivat vain ne jotka näkevät työssään edes jotain hyvää. Lähdetään siitä keskustelemaan. :)
Kommentit (18)
Minä tykkään. Olen töissä päiväkodissa. Työssä on paljon hyviä puolia ja tykkään siitä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään. Olen töissä päiväkodissa. Työssä on paljon hyviä puolia ja tykkään siitä oikeasti.
Tosi kiva, että vastasit! Haluatko kertoa tarkemmin mistä erityisesti tykkäät? Haaveilen itse alasta, olen aina vähän sitä miettinyt mutta olen päätynyt ihan muihin hommiin. Nyt olen miettinyt olisiko aika kuunnella enemmän omia mietteitä.
Koulunkäynninohjaajana olen viihtynyt hyvin, en kaipaa lainkaan opettajan hommia, joita tein vuosikausia.
Ohjaajan työt ei seuraa kotiin, ja on selkeät työajat, toisin kuin opettajalla. Jos joskus tulee tarve tehdä pidempi päivä, niin vastaavan ajan voi ottaa vapaata - toisin kuin opettaja.
KÄyn sijaistamassa kouluissa koullunkäyntiavustajana, joka on kai palkkaluokaltaan alempi kuin koulunkäyntiohjaaja? En ole selvittänyt, mutta kyllä ja joo, tykkään sijaistaa ja olla koululaisten kanssa. Erityisluokat ovat tosi mielenkiintoisia ja tykkään nuorista, jotka eivät niele joka asiaa pureksimatta ensin ja olemalla muutenkin haastavia. Mitä hankalampi sen mielenkiintoisempi tapaus. Liian kiltit oppilaat vähän ärsyttävät, koska heidän kanssaan aika tulee vain pitkäksi.
Ty ö on minulle harrastus, joten se kai pitää innon sijaistaa silloin tällöin, Meitä vanhoja rouvia on aika lailla niissä hommissa liikkeellä ja kun on muutamia päiviä pomppinut koulumaailmassa on kiva olla välillä vaan oloissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kiva, että vastasit! Haluatko kertoa tarkemmin mistä erityisesti tykkäät? Haaveilen itse alasta, olen aina vähän sitä miettinyt mutta olen päätynyt ihan muihin hommiin. Nyt olen miettinyt olisiko aika kuunnella enemmän omia mietteitä.
Päivät on erilaisia. Päivien sisältöön pystyy itse vaikuttamaan (tiimissä) ihmiset, työkaverit ja lapset. Lasten kanssa onnistuminen, lämpimän, luottavaisen, turvallisen suhteen kun saa luotua, se palkitsee. Arjen komiikka. Aina sattuu ja tapahtuu. Paljon semmosta mitä ei missään muussa työpaikassa tapahdu! Saa ulkoilla, mut ei ole pakko jos sää ihan mahdoton.
Halaukset lapsilta. Lasten aitous. Saa itsekkin höpsötellä ja heittäytyä. Ei oo niin ryppyotsasta. Sit jos semmoseks menisi, kannattais vaihtaa alaa. Lasten oppiminen, kun joku asia alkaa sujumaan mitä tahkottu.
Siinäpä jotain.
Kiitos viesteistä, mukava lukea kivoja ajatuksia. Saa laitella lisää!
Ap
Olen itse työskennellyt nuorena päiväkodissa. Lapsethan ovat ihania. Työkaverit ja lasten vanhemmat tekevät työstä helvettiä.
Tykkään. Harvassa muussa työssä saa ulkoilla, leikkiä ja lauleskella päivät pitkät.
Itse näen enemmän hyvää, vaikka hankaliakin hetkiä on. Mutta ongelmat on tehty ratkaistaviksi :)
Työssä kaikkein raskainta on ne ammattivalittajat, jotka näkevät ongelmia joka puolella, puhuvat hankalasta lapsiaineksesta yms. Oikealla asenteella työ on pääosin mukavaa, vauhdikasta kylläkin.
Tykkäsin aikoinaan mutta niillä palkoilla ei elä.
Minä tykkään... :)) olen lastenhoitaja. en voisi kuvitella oikein itseäni mihinkään muuhun työhön..
Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta päiväkodissa työskentelystä, mutta tunnen yhden päiväkodissa työskentelevän ihmisen, joka todella pitää työstään. Vuoden kokemuksella kertoi joskus olevan rankkaakin, mutta sen verran nauttinut päiväkodissa työskentelystä, että lähti opiskelemaan lastentarhanopettajaksi.
Luonteeltaan on sellainen empaattinen ja ihana ihminen, mutta osaa myös pitää jöötä. On myös tottunut hoitamaan huomattavasti nuorempia sisaruksiaan, joten silläkin varmasti merkitystä ammatinvalinnan ja siinä viihtymisen kannalta.
Kyllä siis työssään viihtyviä päiväkodin työntekijöitä löytyy :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole henkilökohtaista kokemusta päiväkodissa työskentelystä, mutta tunnen yhden päiväkodissa työskentelevän ihmisen, joka todella pitää työstään. Vuoden kokemuksella kertoi joskus olevan rankkaakin, mutta sen verran nauttinut päiväkodissa työskentelystä, että lähti opiskelemaan lastentarhanopettajaksi.
Luonteeltaan on sellainen empaattinen ja ihana ihminen, mutta osaa myös pitää jöötä. On myös tottunut hoitamaan huomattavasti nuorempia sisaruksiaan, joten silläkin varmasti merkitystä ammatinvalinnan ja siinä viihtymisen kannalta.
Kyllä siis työssään viihtyviä päiväkodin työntekijöitä löytyy :)
Unohtui, että myös yksi tuttava on tehnyt vuoden verran koulunkäyntiohjaajan töitä lähihoitajan koulutuksella, ja tykännyt työstä paljon. Tosin ihan kaikista paikoista ei niinkään ole pitänyt, keikkalaisena kun ehtinyt olla monessa paikassa. Mutta enemmän positiivisia kuin negatiivisia kokemuksia hänelläkin.
Työni päiväkodissa ei ole helppoa tai rahakasta, mutta tylsäksi ei voi väittää. Joskus vaikkapa kesken metsäretken voi yllättää ajatus, että onpa mukavaa.
Minä tykkään todella paljon työstäni pienen koulun koulunkäynnin ohjaajana. Meillä on mukava yhteisö ja sellaisella paikalla koulukin, että esim. luonnon helmassa olemme hetkessä.
Nostellaan.