Miten en saa autossa peruutusvaihdetta päälle?
Hommasin tänään käytetyn auton ja muuten auto toimii moitteetta. Paitsi en saa pakkia päälle. Se on tässä autossa edessä 1 vaihteen vieressä. Eli ylhäällä on R, 1, 3, 5. Ja alhaalla 2, 4 & 6.
Autoliikkeessä pihalla koeajon jälkeen testasin itse pakkia, mutten hoksannut miten se toimii. Kysyin myyjältä neuvoa & hän sen sai moitteetta toimimaan ja luulin, että samalla tavalla saan sen itsekin toimimaan. Vaan väärässä olin.
Onneksi muutamassa kaupassa voi ajaa ruudussa eteenpäin, ettei tarvitse peruuttaa.
Mutta tämä taloyhtiön piha on onneton. Kullakin on oma tolppa-paikka ja tässä ei voi eteenpäin mennä. Ainoastaan peruuttamalla on omalta paikalta poistuttava tielle. Niinpä jouduin jättämään auton tien reunaan. Että voin jatkaa matkaa suoraan eteenpäin.
Kommentit (53)
Vaihdekeppiä pitää joko painaa alaspäin, tai keppiä/kepissä olevaa vipua tms. nostaa ylöspäin, jotta pakin saa päälle. Minkä merkkinen auto?
Jos on vanha kiesi, niin voi joutua painamaan sitä vaihdekeppiä alaspäin kuin sen laittaa siihen R-asentoon. Sitten joissakin autoissa, esim joissakin Opeleissa on siinä kepissä sellainen rengas, joka pitää nostaa ylös samalla kun laittaa pakin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vähän nostaa vaihdekeppiä?
Eli onko siinä vaihdekepin alla sellainen paksumpi kohta? Jos on, niin tästä nostetaan ja samalla vaihdekeppi työnnetään R kohtaan.
Ja tämä siis siksi, koska pakki on ykkösen vieressä. Ei mene vahingossa pakki päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdekeppiä pitää joko painaa alaspäin, tai keppiä/kepissä olevaa vipua tms. nostaa ylöspäin, jotta pakin saa päälle. Minkä merkkinen auto?
Niin, toisissa tosiaan painetaan alaspäin.
Merkki, malli ja vuosimalli, niin varmasti joku osaa auttaa. Jossain pitää keppiä painaa alas, jossain vääntää sivulle, jossain on nappi.
Kerran sain sijaisauton jonka pakkia en osannut laittaa päälle ennen kuin kävin kysymässä siltä vastaanottajalta.
Opel Vectra farmari
Juu ja vaihdekepissä on sisällä se "nostettava rengas". Sen olen nostanut ylös ja painoin vaihdekepin ihan vasempaan laitaan. Ei auto lähde peruuttamaan, vaan jatkaa matkaa eteenpäin.
Käytetyssä voi hyvinkin olla kulahtanut vaihteensiirto. Kulunut, vaurioitunut. Joissain malleissa ei ole erityisen hyvä uutenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Opel Vectra farmari
Juu ja vaihdekepissä on sisällä se "nostettava rengas". Sen olen nostanut ylös ja painoin vaihdekepin ihan vasempaan laitaan. Ei auto lähde peruuttamaan, vaan jatkaa matkaa eteenpäin.
Muista painaa myös kytkin pohjaan.
Älä lähde sillä autolla liikenteeseen ennen kuin osaat hallita sitä!
Jos myyjä saa sen moitteetta päälle, kannattaa yrittää vielä. Mutta aika äkkiä tuollainen palautukseen jos ei ala onnistua. Vectran ikäisessä se perävalotakuu saattaa olla päättymässä. Ja jos vaihdelaatikko on valmiiksi hajalla, se remontti voi olla autoa kalliimpi. Myyjä saattaa ihan kokemuksen pohjalta saada sen näyttämään helpolta.
Olisko tämä:
kytkinkäpälän päässä olevassa vaijerin kierteessä oleva puolipallon muotoinen kierteellinen säätöruuvi (muovia tms) ei pidä.. kytkimen säätö löystyy/ ei pysy kohdallaan.. aiheuttaa irroitusongelman.(M8 tuplamutterit taakse,niin pysyy säädöissä.
Luultavasti autosi vaihdevivusto vetelee viimeisiä tai kaipaa säätöä. Säätö on helppo tehdä normaalin kiintoavaimen lisäksi tarviset vain sopivan poranterän, ohjeet löydät esim. Haynes:n korjauskäsikirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vähän nostaa vaihdekeppiä?
Eli onko siinä vaihdekepin alla sellainen paksumpi kohta? Jos on, niin tästä nostetaan ja samalla vaihdekeppi työnnetään R kohtaan.
Siinä kepissä on mahdollisesti sellainen vähän kuin esinahkaa muistuttava "lisäke" varren päällä joka sitten nätisti nostetaan ylöspäin ja samalla sitten pakki silmään.
Toki voi myös olla että sitä koko keppiä pitää painaa alaspäin ja työntää/vetää samalla pakki silmään. Riippuen siis siitä missäpäin vaihdelaatikkoa se pakki on.
Ja sitten joskus voi käydä niinkin, että vaikka kytkin onkin pohjassa niin silti pakki ei vaan mene päälle. Siihen yleensä auttaa kun nostaa kytkimen ja painaa sen sitten uudelleen pohjaan ja laittaa sitten pakin päälle.
Opeleissa 6 vaihteinen manuaali on tunnetusti vika herkkä, joissain aatamin aikaisissa myös 5 vaihteinen (olikohan 2002 saakka).
Vierailija kirjoitti:
Olisko tämä:
kytkinkäpälän päässä olevassa vaijerin kierteessä oleva puolipallon muotoinen kierteellinen säätöruuvi (muovia tms) ei pidä.. kytkimen säätö löystyy/ ei pysy kohdallaan.. aiheuttaa irroitusongelman.(M8 tuplamutterit taakse,niin pysyy säädöissä.
Luultavasti autosi vaihdevivusto vetelee viimeisiä tai kaipaa säätöä. Säätö on helppo tehdä normaalin kiintoavaimen lisäksi tarviset vain sopivan poranterän, ohjeet löydät esim. Haynes:n korjauskäsikirjasta.
Reps. Tulee mieleen se kummeli-sketsi jossa virtaa otetaan tyhjään akkuun kätevästi suurjännitelinjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut vähän nostaa vaihdekeppiä?
Eli onko siinä vaihdekepin alla sellainen paksumpi kohta? Jos on, niin tästä nostetaan ja samalla vaihdekeppi työnnetään R kohtaan.Siinä kepissä on mahdollisesti sellainen vähän kuin esinahkaa muistuttava "lisäke" varren päällä joka sitten nätisti nostetaan ylöspäin ja samalla sitten pakki silmään.
Toki voi myös olla että sitä koko keppiä pitää painaa alaspäin ja työntää/vetää samalla pakki silmään. Riippuen siis siitä missäpäin vaihdelaatikkoa se pakki on.
Ja sitten joskus voi käydä niinkin, että vaikka kytkin onkin pohjassa niin silti pakki ei vaan mene päälle. Siihen yleensä auttaa kun nostaa kytkimen ja painaa sen sitten uudelleen pohjaan ja laittaa sitten pakin päälle.
Olipa söpö kuvaus. Olet väistämättä nainen.
Vierailija kirjoitti:
Opel Vectra farmari
Juu ja vaihdekepissä on sisällä se "nostettava rengas". Sen olen nostanut ylös ja painoin vaihdekepin ihan vasempaan laitaan. Ei auto lähde peruuttamaan, vaan jatkaa matkaa eteenpäin.
Mikä vuosimalli, mikä moottori, paljonko sillä on ajettu?
Et sitten ekaa kertaa vieraalla/uudella autolla liikenteeseen lähtiessä käynyt läpi vaihdelaatikkoa, pissapojan/pyyhkimien toimintaa, peilien säätöä, käsijarrua, hätävilkkujen namiskaa ym?!
Parempikin ettet saa sitä koslaasi liikenteeseen.
Oletko kokeillut vähän nostaa vaihdekeppiä?
Eli onko siinä vaihdekepin alla sellainen paksumpi kohta? Jos on, niin tästä nostetaan ja samalla vaihdekeppi työnnetään R kohtaan.