Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entinen koulukiusaaja ei ole automaattisesti hirveä ihminen aikuisenakin

Vierailija
29.08.2023 |

Täälläkin oli keskusteluketju jossa lueteltiin lapsena kiusaamista harrastaneiden nykyisiä ammatteja. Kauhisteltiin miten entinen kiusaaja voi olla vaikkapa opettaja tai sairaanhoitaja. Tietenkin osa koulukiusaajista on oikeasti niin häiriintyneitä, että jatkavat samaa aikuisenakin. Mutta ihminen voi myös muuttua todella paljon, katua ja oppia virheistään. Ei ole automaattista, että entinen kiusaaja on aikuisenakin samanlainen. Moni saattaa haluta myös myöhemmässä elämässään saada jotain hyvää aikaan ja pystyä vaikuttamaan asioihin esimerkiksi työn kautta.

Ja ei en ole itse ollut koulukiusaaja, olen ollut enemmänkin kiusattu. En vain ole samaa mieltä siitä, että menneisyys määrittää automaattisesti nykyhetken.

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on teininä varastanut kaupasta karkkia niin tarkoittaako se automaattisesti, että aikuisena hänestä tulee rikollinen? No ei todellakaan. Sama pätee tähän kiusaamiseen. Lapsena ja nuorena moni tekee tyhmiä asioita, joita ei enää aikuisena harrasta.

Kiusaaminen on enemmän luonnehäiriö kuin varkaus eikä luonne ja miten suhtautuu muihin ihmisiin muutu vanhemmiten.

Ei kiusaaminen ole heti mikään luonnehäiriö. Yhtälailla varkaus voi olla luonnehäiriö, piittaamattomuus säännöistä. Ihmisen ajattelu, suhtautuminen asioihin sekä syy-seuraussuhteiden ymmärrys muuttuu iän myötä aika paljon.

Kyllä on. Ei kaikille tule edes mieleen alkaa kiusaamaan jos huomaa toisessa jonkun herkän kohdan.

Eikä varastamaan kaupassa, vaikka huomaisi tilaisuuden tulleen ja kavereiden varastavan.

Vierailija
122/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa jo joku alapeukuttaa kiusaamisen ja kiusaajien vastaisia kommentteja. 

Helvetin kiusaajalandia, suomi!

Se että pystyy tarkastelemaan kiusaamisen taustoja muutenkin kuin yhdestä näkökulmasta ei tarkoita kiusaamisen hyväksymistä.

Käytännössä se tarkoittaa juuri sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko rikkavilja muuttua vehnäksi?

"Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois. Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin tuli näkyviin. Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: 'Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?'Isäntä sanoi heille: 'Se on vihamieheni työtä.' Miehet kysyivät silloin häneltä: 'Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?' 'En', hän vastasi, 'te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin. Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.'"

"Mies, joka kylvi hyvää siementä, on Ihmisen Poika. Pelto on maailma. Hyvä siemen tarkoittaa niitä, jotka kuuluvat taivasten valtakuntaan, rikkavilja niitä, jotka ovat Paholaisen vallassa. Paholainen, joka kylvi rikkaviljaa, on Saatana, elonkorjuu on maailman loppu, ja korjuumiehet ovat enkeleitä. Niin kuin rikkavilja kootaan ja hävitetään polttamalla, niin tapahtuu maailman lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka viettelevät pahaan ja harjoittavat vääryyttä. Enkelit heittävät heidät tuliseen pätsiin, ja siellä itketään ja kiristellään hampaita. Mutta Jumalan omat loistavat silloin Isänsä valtakunnassa niin kuin aurinko. Jolla on korvat, se kuulkoon!

Vierailija
124/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa jo joku alapeukuttaa kiusaamisen ja kiusaajien vastaisia kommentteja. 

Helvetin kiusaajalandia, suomi!

Se että pystyy tarkastelemaan kiusaamisen taustoja muutenkin kuin yhdestä näkökulmasta ei tarkoita kiusaamisen hyväksymistä.

Käytännössä se tarkoittaa juuri sitä.

Ei tarkoita, tehdäänhän kiusaamisesta tutkimustakin siitä näkökulmasta mitä sen taustalla on. Jotta kiusaamiseen voi puuttua ja sitä ennaltaehkäistä on pakko myös pystyä tarkastelemaan sitä miksi lapsi kiusaa. Kun se vaan ei aina mene niin, että luokassa häiriköivä ja muille kiusaa tekevä lapsi on ihmishirviö.

Vierailija
125/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisen hiljainen hyväksyminen on kiusaamista. Lähes kaikki ihmiset ovat siis kiusaajia. Ei ole kuin kiusattuja, kiusaajia ja kiusattujen puolustajia.

Vierailija
126/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sellainen ihminen, joka ei itse kykene muuttumaan, ei luonnollisesti usko muidenkaan siihem pystyvän.

No tunnetko ketään, joka on muuttunut? Mä en tunne. Kaikki tuntemani ihmiset on olleet samanlaisia siitä asti kun olen heihin tutustunut.

Touhukas on edelleen touhukas, murjottaja murjottaa yhäkin, laiskasta ei ole tullut ahkeraa jne.

Mä tunnen montakin. Yhdestä bisnesnaisesta tuli suht empaattinen sairaanhoitaja, hyväsydämmisestä kokista kyyninen alkoholisti, ujosta runotytöstä tyly akateemikko, ökyalueen hienostelijasta spurguja ymmärtävä työtön jne. Varmaan useampi on muuttunut kuin pysynyt samana. Ja olen tuntenut nämä ihmiset 20-40 vuotta.

Suht. empaattinen sairaanhoitaja? Mistä tiedät, kuinka hyvin hän osaa vetää rooliaan ja miten paljon todellisuudessa kiusaa jotakin kollegaa, potilasta tai potilaan omaista, kun sille päälle sattuu? Kukaan ei ehkä koskaan saa tietää.

Vierailija
127/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa huomaa taas sen mikä on todella yleistä täällä vauvalla - elämässä on tärkeätä, ei se, että mentäisiin eteenpäin ja edistettäisiin omaa ja läheisten hyvinvointia, vaan että takerrutaan vanhaan ja omaksutaan jonkinlainen outo traumaidentiteetti, jossa ihmisen menneisyys määrittää nykyhetken ja tulevaisuuden. Näille ihmisille on tärkeää, että on aina mahdollisuus vedota tiukan paikan tullen johonkin, jota menneisyydessä on joutunut kokemaan. Elämän asenne on siis vahvan konservatiivinen - kaikki millä on väliä on menneisyydestä mukaan otettua.

Itse olen ollut sekä kiusattu että kiusaaja. Tiedän tosin, että kumpikaan asia ei määritä minua millään tavalla, sillä olin silloin pelkkä lapsi enkä tajunnut mistään mitään.

Muistan kyllä hyvin miten välillä pelotti ihan hemmetisti mennä kouluun - ei ollut kyllä yhtään mukavaa. Mutta mitä ajattelen nyt näistä tyypeistä, jotka kiusasivat silloin? No, ne oli ihan samanlaisia kakaroita silloin kun minäkin.

Vierailija
128/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulukiusaajat ovat aikuisenakin automaattisesti hirveitä ihmisiä, on Riikka Purralla edelleen sama mielipide asioihin kuin 15 vuoden takaiset kirjoituksensa. 

Hän ei ollut tuolloin teini eli sitä ei voi laittaanuoruuden piikkiin ja sen aiheuttamaan pahoinvointiin.

Uskon aidosti, että ihminen voi muuttua. Teininä varsinkin on paljon ärsytyksen aiheita ja jollain tapaa sitä nokkimisjärjestystä haetaan.

Itse olen ollut ärtynyt teini-iän alkaessa erääseen ulkomaalaiseen ja pari kertaa huutanut hänelle koulussa. Minä olen ollut myös kiusattu.

Jo 15-vuotiaana olen kuitenkin alkanut ajattelemaan mm. eläinten oikeuksia ja sen myötä myös ihmisten. En ole missään mielessä rasisti. Haukkukaa vaikka wokeksi. Se ei haittaa minua millään tapaa. Se on vain oikeistolaista pilkkaa joka ei tunnu missään.

Jatkan tähän vielä, että jokainen nuori jolle tulee tilaisuus kiusata niin todennäköisesti myös kiusaa ainakin kerran. Eri asia on olla muutaman kerran asiaton kuin kiusata systemaattisesti. Nämä systemaattisesti kiusaavat voivat tosiaan olla aikuisenakin niitä kiusaajia. Moni kuitenkin oppii virheistään ja itsestään. Moni varmasti haluaisi pyytää myös anteeksi, muttei ole mahdollista.

Meitäkin on, jotka ei koskaan kiusaa, varasta tai petä. Vaikka tilaisuuksia tulee ja menee. Kyse lienee jo pienenä omaksutusta moraalista ja asenteesta jotenkin.

Vierailija
129/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein koulukiusaaja on itsekin ollut kiusattu.  

Vierailija
130/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap kanssa. Ja eipä se ole ketään kiinostanut miten paljon minua on kiusattu vain se jakso kun kiusasin.

Kiusaajana ansaitsit kaiken sen mitä sait takaisin. Et ilmeisesti tarpeeksi kuitenkaan. Saasta.

Vierailija
131/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä sellainen ihminen, joka ei itse kykene muuttumaan, ei luonnollisesti usko muidenkaan siihem pystyvän.

No tunnetko ketään, joka on muuttunut? Mä en tunne. Kaikki tuntemani ihmiset on olleet samanlaisia siitä asti kun olen heihin tutustunut.

Touhukas on edelleen touhukas, murjottaja murjottaa yhäkin, laiskasta ei ole tullut ahkeraa jne.

Mä tunnen montakin. Yhdestä bisnesnaisesta tuli suht empaattinen sairaanhoitaja, hyväsydämmisestä kokista kyyninen alkoholisti, ujosta runotytöstä tyly akateemikko, ökyalueen hienostelijasta spurguja ymmärtävä työtön jne. Varmaan useampi on muuttunut kuin pysynyt samana. Ja olen tuntenut nämä ihmiset 20-40 vuotta.

Suht. empaattinen sairaanhoitaja? Mistä tiedät, kuinka hyvin hän osaa vetää rooliaan ja miten paljon todellisuudessa kiusaa jotakin kollegaa, potilasta tai potilaan omaista, kun sille päälle sattuu? Kukaan ei ehkä koskaan saa tietää.

Aivan ohis, mutta mistä sitä voi tietää entisen kiusatunkaan kohdalla, ettei hän jonain päivänä kiusaa kollegaa tai potilasta?

Vierailija
132/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ap kanssa. Ja eipä se ole ketään kiinostanut miten paljon minua on kiusattu vain se jakso kun kiusasin.

Kiusaajana ansaitsit kaiken sen mitä sait takaisin. Et ilmeisesti tarpeeksi kuitenkaan. Saasta.

Aika usein kiusatusta tulee kiusaaja, jos hänelle vain mahdollisuus kohdalle sattuu. Se on melko ymmärrettävääkin, jos ei saa käsiteltyä kokemuksiaan. Sinun mahdollisuutesi on ilmeisesti anonyyminä verkossa.

-eri.

Vierailija
133/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaja on kiusaaja aikuisenakin ainakin jollain tasolla. Sellainen v*ttupää joka on systemaattisesti kiusannut muita vuosikausia ei taatusti muutu, osaa vaan aikuisena peittää sen luonnehäiriönsä jos on vähänkään terävämpi.

Pershäiriöiset ei muutu.

Kuulostat kylläkin itse vaaralliselta ihmiseltä kun heittelet vielä tuollaisia diagnoosejakin.

Puhutaan kuitenkin lapsista. Ei kiusaava lapsi ole välttämättä kiusaava aikuinen. Sillä lapsella ei välttämättä ollut mitään hyvää aikuista mallia ohjamassa, että miten sosiaalisissa tilanteissa kuuluu käyttäytyä. Ehkä se lapsi tulkitsi kiusattua ja muita ihmisiä, heidän ilmeitään ja eleitään, väärällä tavalla. Ehkä olisi halunnut olla kaveri, mutta ei osannut pyytää. Ehkä sitä hakataan kotona jne. Toisaalta voi olla hyvät vanhemmat ja lapsi voi olla vanhempien tietämättä psyk opaatti.

Toki eri asia, jos on rankkaa kiusaamista/väkivaltaa. Mutta silloin se on kouluväkivaltaa, ei kiusaamista. Kiusaaminen on paljon lievempi asia kuin väkivalta. Toki raja on häilyvä väkivallattomissa tapauksissa.

Toivon että saat vähän enemmän sitä kuuluisaa perspektiiviä jos ja kun omaa lastasi kiusataan ja rääkätään "vain" henkisesti. Vai onko lapsesi jo koulukiusaaja ja siitä loppumaton ymmärryksesi kumpuaa?

Vierailija
134/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kiusaaja oikeasti on muuttunut eli ei kiusaa enää ja se katuu kiusaamista niin kyllä sen pitäisi sitten aikuisiällä tehdä kaikkensa ettei kiusaamista ole ja pyytäis vaikka anteeksi niiltä joita se on kiusannut. Jos se ei näin tee niin tuskin se sitten on muuttunut ja se kiusaaja hyväksyy tekonsa eli kiusaamisen.

Vierailija
135/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kiusatusta tulee kiusaaja, jos hänelle vain mahdollisuus kohdalle sattuu. Se on melko ymmärrettävääkin, jos ei saa käsiteltyä kokemuksiaan. Sinun mahdollisuutesi on ilmeisesti anonyyminä verkossa.

-eri.

Hyvin huomaa nämä koulukiusaajat täällä puolustelee omaa pirumaista käytöstään. Eli et ole mihinkään muuttunut, kaikelle on hyvä syy eiks nii? Kiusaaja on se uhri täällä taas hohhoi.

Koulukiusaajalla ei ole sielua, eikä se vanhetessa kasva myöskään.

Vierailija
136/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on ainakin yksi tyttö saattanut luokitella kiusaajakseen, koska olin osa kaveriporukkaa joka syrji häntä. En ollut aktiivinen asiassa, mutta en myöskään puuttunut siihen. Tilanne tuntui jo silloin epämukavalta. Mutta koska olin entinen pelokas kiusattu itse ei ollut rohkeutta nousta esiin ja vastustaa. Tunnen huonoa omatuntoa tästä. Minusta olisi aika kohtuutonta, että tämän asian takia olisin ikuisesti joku luonnevikainen hirviö. Väitän olevani ihan normaalilla empatiakyvyllä varustettu, mutta ei vaan ollut rohkeutta yksin alkaa silloin vastustaa muita.

Vierailija
137/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri.

Hyvin huomaa nämä koulukiusaajat täällä puolustelee omaa pirumaista käytöstään. Eli et ole mihinkään muuttunut, kaikelle on hyvä syy eiks nii? Kiusaaja on se uhri täällä taas hohhoi.

Koulukiusaajalla ei ole sielua, eikä se vanhetessa kasva myöskään.

Minä itse olin koulukiusattu. Siksi näen, mitä sinä juuri nyt teet. Sinä kiusaat.

En ota kantaa siihen, kuka sinulle on tehnyt ja mitä. Varmasti kannat isoja taakkoja. Mutta olen aika varma siitä, että sinua satuttanut henkilö ei ole kukaan meistä keskustelijoista.

Vierailija
138/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan luonnonlaki että heikompia ja epäkelpo yksilöitä kiusataan. Kiusatut voisi katsoa peiliin.

Vierailija
139/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kiusaaja oikeasti on muuttunut eli ei kiusaa enää ja se katuu kiusaamista niin kyllä sen pitäisi sitten aikuisiällä tehdä kaikkensa ettei kiusaamista ole ja pyytäis vaikka anteeksi niiltä joita se on kiusannut. Jos se ei näin tee niin tuskin se sitten on muuttunut ja se kiusaaja hyväksyy tekonsa eli kiusaamisen.

Minun kiusaajani pyysi minulta anteeksi aikuisiällä. Eli kyllä kiusaajat voivat muuttua. Mutta iso kysymys on, saako kiusattu kohdella toisia miten vain vielä aikuisenakin? Pätee jopa poliitikoihin.

Vierailija
140/181 |
30.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kiusaajani pyysi minulta anteeksi aikuisiällä. Eli kyllä kiusaajat voivat muuttua. Mutta iso kysymys on, saako kiusattu kohdella toisia miten vain vielä aikuisenakin? Pätee jopa poliitikoihin.

Olen tuo kenelle vastasit ja minun mielestä aikuisenakaan ei saa kiusata ketään vaan kaikkia pitää kohdella asiallisesti ja kaikkeen kiusaamiseen tulisi jokaisen puuttua heti.

Entinen kiusaaja voi toimia politiikkona jos se oikeasti on muuttunut ja tekee kaikkensa jottei kiusaamista ole, jos se kiusaa tai kohtelee huonosti muita myös aikuisena niin silloin se ei voi olla politiikkona.