Tykkäätkö sienistä? Sienestätkö itse?
Kommentit (157)
Karvarousku karvalaukkuna myös tunnetaan
Koivunpunikkitatti
Isohapero
https://kuvat.huuto.net/v1/e9b9/cae0124d6e119f156bcd4bd5152/508259091-o…
Nämä suht tuttuja:
Korvasieni
Keltavahvero (kantarelli)
Herkkutatti
https://kuvat.huuto.net/v1/e371/191404b2057e19990ec2dec54e5/506091400-o…
Kyllä sienestän. Juuri olen olin metsässä. Vaatteet liimautuivat kiinni nahkaan ja koira höntyili narussa. Hämähäkin seitit leijuvat naamalle... Saaliiksi muutama pieni kanttarelli.
Kiroillen totesin, että "nyt lähdetään kotiin".
Auton ikkunasta bongasin mustia torvisieniä ja siellä metsä"tiellä' pysäytin auton ja keräsin korin täyteen.
Koirallisena ihmisenä aina vannon "seuraavalla kerralla koira jää kotiin" ja aina se on mukana allomassa sienet ja sotkemassa narunsa risuihin 😂
Kanttarelleja ja satunnaisia herkkutatteja olen kerännyt tänä kesänä. Ei mitään mielettömiä määriä, mutta muutamat kanttispastat ja -piiraat olen saanut tehtyä. Jos niitä jää säilöttäväksi, niin pakastan pannulla ensin paahdetut kanttarellit.
Limanuljaskat on myös hyviä, mutta niitä ei joka vuosi löydy.
Suppilovahveroita tai mustatorvisieniä en osaa löytää ollenkaan, vaikka hyviä sieniähän ne olisi.
Valitettavasti, kun en tunne sieniä, niin kerään vain kolmea tuntemaani lajia ja syön niitä: Kantarelli, suppilovahvero ja lampaankääpä.
Voin kerätä kanttarellejä. En syö itse vaan poikani syö ne.
Tykkään (tykkäisin) sienestämisestä paljonkin. Syksyisessä metsässä on ihana samoilla. Sienistä en kuitenkaan piittaa, joten en niitä juurikaan kerää. Kantarelleja söisin, jos jostain löytäisin ja suppilovahveroita, muut ei oikein uppoa.
Keski-Suomessa on hyvä sienivuosi. Eilen kävin vain hakemassa kantarelleja, kun ei tarvitse etsiä. Niitä näkee autosta käsin ja käy sitten vain hakemassa. Viikonloppuna menen keräämään rouskuja saavillisen ja teen suolasieniä, kun taloyhtiössä on kylmäkellari johon mahtuu. Syyskesä on ihan parhautta.
Täällä Itä-Uusimaalla uudisasukkaana yritän oppia sienestämään. Toista se oli Varsinais-Suomessa...
Mutta nyt, kun oikein kunnolla sataa, saattaa jotain löytää täälläkin.
Perussieneni on joka paikan hapero, sitä voi tunkea ruokaan kuin ruokaan.
Toinen hyvä ovat tatit. Noista kummatkaan eivät ole myrkyllisiä, ja tunnistaminen on helppoa.
Hifistelyn jätän suosiolla osaavammille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen varsinainen himosienestäjä. Valitettavasti en ole tänä vuonna juuri ehtinyt metsään erinäisistä syistä, mutta huomenna alkaa loma ja aion tarpoa metsissä ihan urakalla. Toivon löytäväni ainakin herkkutattia, mustavahakasta, leppärouskua ja ehkä jopa matsutakeja. Niitä on ilmeisesti hyvin tänä vuonna, enkä ole koskaan maistanut sitä. Haistanut kyllä.
Tatteja haluaisin itsekin, ja kantarellit ja suppilovahverotkin tulee poimittua. Tuo matsutake maistuu omassa suussa suorämeeltä, enkä sitä huoli. Onkohan tämä joku "korianterijuttu", että toisten suussa maistuu erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää, en sienestä enkä syö. Hyi olkoot!
Teija Sopanen, sienifriikki ja sienikeittokirjojen kirjoittaja, entinen missi ja tv-kuuluttaja söi sieniä PALJON. Kuoli sitten muistaakseni yllättäen vatsasyöpään, joka tappoi hänet 3 kuukaudessa.
Sieniä, ei kiitos missään muodossa.
Hän oli 78 vuotias. Eiköhän se syövän syy löytynyt lukuisista muista asioista kuten vaikkapa korkeasta iästä?
Rakastan sieniä. En kerää itse koska vihaan hirvikärpäsiä ja kaikkia muitakin ötököitä. Ostan torilta.
Ei tarvitse. On sieni jo jaloissa.
Suppiloita, kanttarelleja, peltoherkkusieniä/tuhkeloita ym. valkoisia palleroita poimin sekaan myös niitä löytäessäni. Viimesyksyisiä syödään ahkerasti täällä nyt. Sienilasagnea tein juuri taas suppiloista ja tänään kanttarellista simppeli kermainen kastike sipulin ja herneiden kera. Korvasieniä löisin vanhalta tukkitieltä keväällä kolme, mutta en poiminut; olisi ollut liian kova homma kolmelle pienelle sienelle ryöpätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään. Kantarelleja en vainnlöydä. En koskaan lapsena niitä oppinut keräämään kun isäni kanssa haettiin vain rouskuja. Suopilovahveroita löydän. Syksy on ihanaa!
Tämä vuosi on ollut ihan huikea kantarellivuosi melkein koko maassa. Missä päin asut?
Pirkanmaalla. Ja oikeasti ahdistaa, kun olen vain muutamia löytänyt. Olen yrittänyt metsissä kierrellä. Huoh.
Pitää olla tietynlainen paikka.
Olen sienisokerille allerginen. Ripuli on taattu sieniä syömällä.
Korjaus Ukonsieni