Tykkäätkö sienistä? Sienestätkö itse?
Kommentit (157)
Olen aina pitänyt sienestämisestä ja marjastamisesta. Kun olin lapsi, lähdimme koko perheen voimalla poimimaan sieniä tai marjoja eväiden kanssa koko päiväksi sen mukaan, minkä poiminta-aika oli. Saalista saimme aina runsaasti. Mutta sienten perkaamisesta en pitänyt. Tuntui toivottomalta, kun se saavillinen sieniä ei koskaan loppunut. Ja kädet haisivat sienelle monta päivää. Varsinkin rouskuista tarttui vahva haju.
Mutta en syö sieniä. En pysty. Läheskään kaikki eivät tiedä, että monet laktoosi-intoleranssista kärsivät eivät pysty syömään myöskään sieniä. Kun maito tai sieni pilkkoontuu suolistossa, muodostuu niistä samankaltaisia sokereita, joita kaikki siis eivät siedä. Opettelin kyllä lapsen syömään sieniä, mutta ei siitä mitään tullut, sillä vatsa tuli kipeäksi, turvotti ja pieretti ja tuli pahoinvointia. Lopetin siis sienten syönnin. On muuten tavallista, että osa laktoosi-intolerantikoista pystyy syömään sieniä ilman minkäänlaisia vaivoja. Minun äitini esim. kuului siihen ryhmään. Hän rakasti sienisalaattia sekä sienisoosia. Niin viisas hän kuitenkin oli, ettei pakottanut minua syömään sieniä. Laktoosivaiva meillä oli samanlainen, jo kolmannessa polvessa, sillä isoäitikin oli laktoosivaivainen, mutta vain minä en pystynyt syömään sieniä.
Ainoastaan kanttarelleista en sienestä, koska poimisin kuitenmin vääriä 😄
Tykkään sienistä ja sienestänkin, mutta sienestämisestä en niin välitä, syynä hirvikärpäset. Herkkutatti ja keltavahvero ovat kestosuosikit. Lisäksi eräs muu harrastus vie ajan sienestämiseltä.
Täälläpäin ei ole hirvikärpäsiä näkynyt, itikoitakin ihmeellisen vähän.
Vierailija kirjoitti:
pitäisin sienistä, mutta aina menee maha kuralle vaikka kuinka kypsentää ... kaupan valmiissa sienipurkeissa olevat suolasienet ei aiheuta samaa ongelmaa. Kun tietäsi miten itse saa sen entsyymin pois, joka aiheuttaa tuon mahataudin.
Olen jostakin kuullut niksin, että kun sienen lakin nylkee ja vasta sitten paloittelee, se mahanväänteitä aiheuttava aine häviäisi, se aine on ilmeisesti siinä pinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitäisin sienistä, mutta aina menee maha kuralle vaikka kuinka kypsentää ... kaupan valmiissa sienipurkeissa olevat suolasienet ei aiheuta samaa ongelmaa. Kun tietäsi miten itse saa sen entsyymin pois, joka aiheuttaa tuon mahataudin.
Olen jostakin kuullut niksin, että kun sienen lakin nylkee ja vasta sitten paloittelee, se mahanväänteitä aiheuttava aine häviäisi, se aine on ilmeisesti siinä pinnassa.
Kauheen hankalaa jos on keränny korvasieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ne pidä ryöpätä vähintään kolme kertaa?? Vai oliko se viisi?
En ymmmärrä, miksi ehdoin tahdoinkerätään myrkkyllisiä sieniä, kun myrkyttömiäkin on metsä täynnä eikä riskiä tartte ottaa, että joku meni väärin
Tykkään kyllä sienistä. Itse en vain pääse sienimaille. Äidiltäni saan aina lahjaksi suolasienipurkin (suolasieniä ja sipulia). Suolasieni-sipulisalaatti on minulle suurinta herkkua. Muuta en lahjaksi kaipaa, olkoon joulu tai synttärit.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kerännyt/löytänyt Kehnäsieniä on kuulemma herkullinen 3 tähden sieni?
Olen joskus kerännyt. Sen voi kuitenkin sekoittaa joihinkin myrkyllisiin seitikkeihin ja varmaan kärpässieniinkin. Pitää siis todella tuntea, ettei erehdy. Mitään riskiä ei pidä ottaa koskaan.
Tykkään ja sienestän. Kerään pääasiassa herkkutattia, rouskuja ja kehnäsieniä. Kantarelliä jos sattuu löytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiks ne pidä ryöpätä vähintään kolme kertaa?? Vai oliko se viisi?
En ymmmärrä, miksi ehdoin tahdoinkerätään myrkkyllisiä sieniä, kun myrkyttömiäkin on metsä täynnä eikä riskiä tartte ottaa, että joku meni väärin
No kevennyshän se oli.
Korvasienet vaan on hiton hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja joo. Kantarelli on suosikki ja niitä onkin tänä vuonna löytynyt hyvin. Just aamulla käytiin ämpärillinen poimimassa, ja samaa tahtia on mennyt jo monta viikkoa. Pakastimeen ei enää mitään muuta mahdukaan.
Kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja joo. Kantarelli on suosikki ja niitä onkin tänä vuonna löytynyt hyvin. Just aamulla käytiin ämpärillinen poimimassa, ja samaa tahtia on mennyt jo monta viikkoa. Pakastimeen ei enää mitään muuta mahdukaan.
Kuivaa.
Minun mielestäni kantarelli ei sovi kuivattavaksi, siitä tulee sitkeä. Suppilo/kosteikkovahverot, mustatorvisieni ja herkkutatti sen sijaan ovat tosi hyviä kuivattuinakin.
Meillä on tavoitteena saada pakastimeen 30-40 pussillista sieniä, eli kerran viikossa sieniruokaa vastaava määrä. Näin loppukesäksi ei tietenkään tarvitse olla varattuna, kun sieniä saa suoraan metsästä.
Ne viihtyvät karikkeen lomassa useinkin. Kun havaitset hiukan keltaista, tutki tarkemmin maastoa, niitä ja herkkutatteja suorastaan kuhisee.
Sienestys on ihanaa! Poistaa stressiä. En tykkää useimmista sienistä perinteisessä muodossa pannulla paistettuna (suutuntuma yleensä limainen), mutta käytän sieniä esim. kuivattuna ja jauhettuna sienisuolassa, pikkelöitynä, sosekeitossa ja jopa karamellisoituna (kantarellit ja suppilovahverot sopivat tähän hyvin).
En ole ehtinyt sienimetsään vielä kunnolla, mutta tuossa koiralenkeillä jo monta pussia kanttarellejä on tullut jo kerättyä. Pitäisi opetella sienet kunnolla, nyt osaan kerätä vain kanttarelleja ja suppilovahveroita.
Myöhäisheränneenä sienestäjänä olen keskittynyt kanttarelleihin lähinnä siksi, kun korvasienen ja Punaisen kärpässienen lisäksi en muita sieniä tunne.
Saldo 2023
1 nollareissu
2 niukkaa
1 ok, josta sai reilun sienikastikkeen
- Marjastukseen verrattuna paljonkin rennompaa ja kevyempää metsässä liikkumista ja kilometrejä tulee ihan eri tavalla. Pääsi jopa treenaamaan, miten metsästä löytää pois puhelimen 'kartat' -sovelluksella.
Kuusenleppärousku,kkonsieni ja kehnäsieni pitäisi olla hyviä en vaan koskaan ole löytänyt tai kerännyt niitä,lieko hyviä sieniä?
https://kuvat.huuto.net/v1/209a/4389a62eedc47f6ba4f5c4cd5c6/506091464-o…
En ja en.