Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tykkäätkö sienistä? Sienestätkö itse?

Vierailija
27.08.2023 |

Mitkä ovat lempisieniäsi?

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis se typäskääpä on syömäkelvottoman paha? Vilahti tuossa kun tuota sieniatlasta katselin että on joku muukin, oliko sitten vuohenkääpä, mutta se sitten on syötävä.

Miesystävä oli kerran poiminut jotain oisko haperoita, ja minusta ne maistuivat pahalta, tosi karvaalta.

Typäskääpä on ainakin joidenkin sienikirjojen mukaan nuorena ihan ok, mutta menee nopeasti pahanmakuiseksi. Haperoissa on paljon variaatiota kitkeryydessä, ja jos on erehtynyt poimimaan jotain tulihaperoita tms viinihaperon sijaan, voi tulla karvas yllätys. Ja kaiketi niissä ihan "oikeissakin" haperoissa jotkut on karvaampia kuin toiset. Minusta haperot ovat ihan hyviä ja välillä erinomaisia, ei pitäisi olla mitenkään superkitkeriä.

Vierailija
102/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää, en sienestä enkä syö. Hyi olkoot!

Teija Sopanen, sienifriikki ja sienikeittokirjojen kirjoittaja, entinen missi ja tv-kuuluttaja söi sieniä PALJON. Kuoli sitten muistaakseni yllättäen vatsasyöpään, joka tappoi hänet 3 kuukaudessa.

Sieniä, ei kiitos missään muodossa.

Olet luonnosta vieraantunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opin tykkäämään sienistä vasta aikuisiällä, sillä perheessäni ei syöty edes herkkusieniä. Minusta on kuitenkin kuoriutunut aikamoinen sienihullu ja viime vuosien aikana olen oppinut tuntemaan aika laajan kirjon eri lajeja. Suosikkejani ovat suppilovahverot, orakkaat ja lampaankääpä. Kantarelli on myös hyvää, mutta en onnistu melkein koskaan löytämään niitä, kun ovat niin suosittu ja helposti tunnistettava sieni. Sienestän lähinnä kaupunkimetsissä, joissa on paljon muitakin sienestäjiä, joten kilpailua on paljon. Onneksi muita sieniä löytyy kuitenkin hyvin. Ihmettelinkin aina, että tuntuu etteivät useimmat joko tunne tai jaksa kerätä esim. orakkaita, vaikka ne ovat ihan loistavia sieniä.

Kerään paljon myös haperoita ja erilaisia tatteja. Yritän joka syksy oppia jonkun uuden sienen, tänä vuonna olen tutustunut rouskuihin ja tehnyt jo aika monta purkkia sienisäilykkeitä niistä. Tänä syksynä kiinnostaisi opetella jotain valmuskalajeja. Sienestämisestä on ylipäänsä tullut paljon hauskempaa, kun on oppinut enemmän lajeja, jolloin joka kerta löytää metsästä edes jotakin. Haaveenani olisi joskus löytää mustatorvisieniä, mutta niitä ei ole osunut vielä kertaakaan omalle kohdalleni.

Kuusilahokka on nimestään huolimatta kans hyvä...

Itse asiassa mieheni keräsi viime syksynä pienen satsin juuri kuusilahokkaa, mutta ne on jäänyt pakkaseen. Mulla on vähän sama ongelma kuin tuolla aiemmalla kommentoijalla, joka pelkää keräävänsä myrkkysieniä, että uusien ja harvinaisempien sienten kohdalla olen tosi epävarma, vaikka tunnistus menisi kaikkien tuntomerkkien kohdalla nappiin. Kuusilahokalle oli muistaakseni joku myrkyllinen näköislaji, niin en ole päässyt yli päähänpinttymästä, että oltaisiinkin vahingossa poimittu niitä. Sama juttu viime syksynä löydettyjen sinivalmuskojen kanssa, ihan oltiin varmoja että niitä ne on, mutta jälkikäteen näin jossain sieniryhmässä kuvia hyvin samannäköisistä (ja myrkyllisistä) seitikeistä, enkä ole uskaltanut syödä niitä. Typerää ja ärsyttävää, vaikka toki hyvä olla varovainen. Rouskut on onneksi helppo tunnistaa ja eiköhän sitä tänä syksynä uskaltauduta vielä etsimään uudestaan noita kuusilahokoitakin.

Vierailija
104/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opin tykkäämään sienistä vasta aikuisiällä, sillä perheessäni ei syöty edes herkkusieniä. Minusta on kuitenkin kuoriutunut aikamoinen sienihullu ja viime vuosien aikana olen oppinut tuntemaan aika laajan kirjon eri lajeja. Suosikkejani ovat suppilovahverot, orakkaat ja lampaankääpä. Kantarelli on myös hyvää, mutta en onnistu melkein koskaan löytämään niitä, kun ovat niin suosittu ja helposti tunnistettava sieni. Sienestän lähinnä kaupunkimetsissä, joissa on paljon muitakin sienestäjiä, joten kilpailua on paljon. Onneksi muita sieniä löytyy kuitenkin hyvin. Ihmettelinkin aina, että tuntuu etteivät useimmat joko tunne tai jaksa kerätä esim. orakkaita, vaikka ne ovat ihan loistavia sieniä.

Kerään paljon myös haperoita ja erilaisia tatteja. Yritän joka syksy oppia jonkun uuden sienen, tänä vuonna olen tutustunut rouskuihin ja tehnyt jo aika monta purkkia sienisäilykkeitä niistä. Tänä syksynä kiinnostaisi opetella jotain valmuskalajeja. Sienestämisestä on ylipäänsä tullut paljon hauskempaa, kun on oppinut enemmän lajeja, jolloin joka kerta löytää metsästä edes jotakin. Haaveenani olisi joskus löytää mustatorvisieniä, mutta niitä ei ole osunut vielä kertaakaan omalle kohdalleni.

Kuusilahokka on nimestään huolimatta kans hyvä...

Itse asiassa mieheni keräsi viime syksynä pienen satsin juuri kuusilahokkaa, mutta ne on jäänyt pakkaseen. Mulla on vähän sama ongelma kuin tuolla aiemmalla kommentoijalla, joka pelkää keräävänsä myrkkysieniä, että uusien ja harvinaisempien sienten kohdalla olen tosi epävarma, vaikka tunnistus menisi kaikkien tuntomerkkien kohdalla nappiin. Kuusilahokalle oli muistaakseni joku myrkyllinen näköislaji, niin en ole päässyt yli päähänpinttymästä, että oltaisiinkin vahingossa poimittu niitä. Sama juttu viime syksynä löydettyjen sinivalmuskojen kanssa, ihan oltiin varmoja että niitä ne on, mutta jälkikäteen näin jossain sieniryhmässä kuvia hyvin samannäköisistä (ja myrkyllisistä) seitikeistä, enkä ole uskaltanut syödä niitä. Typerää ja ärsyttävää, vaikka toki hyvä olla varovainen. Rouskut on onneksi helppo tunnistaa ja eiköhän sitä tänä syksynä uskaltauduta vielä etsimään uudestaan noita kuusilahokoitakin.

Sellainen kuin kitkerälahokka on olemassa. Se on todella kadmiuminkeltainen ja todella pahan makuinen...

Vierailija
105/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sienistä ja lempisieniäni ovat metsäsienet, sen tarkemmin en osaa sanoa. En sienestä itse, koska en tunnista sieniä, eikä ole tullut mentyä sienikurssille, tai pyydettyä ketään opastamaan.

Vierailija
106/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että en erityisemmin tykkää, en sienestä enkä laita sieniruokia. Mutta kuitenkin kun tässä äskettäin lounaalla oli alkuruokana tattikeittoa niin hyväähän se oli.

Vierailija
107/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään myrkyllisten sienien keräämistä, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että sitä kuuluukin pelätä. Kyllä niihin ihan oikeasti voi kuollakin.

Onneksi on helppoja ja varmojakin lajeja olemassa, pitäydyn muutamissa tutuissa. Sienestys on tosi kivaa, varsinkin aurinkoisina ja kauniina alkusyksyn päivinä on ihana kuljeskella metsissä.

Vierailija
108/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pelkään myrkyllisten sienien keräämistä

No älä sitten kerää niitä.

Vierailija
109/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein tajua miten joku luottaa itseensä, kun lueskelee. Jonku kangasrouskunkin voi sekoittaa seitikkiin tai pulkkosieneen? No se maitiaisnestekö sitten on semmoinen ettei millään muulla ole? Ehkä siitä huolimatta epäilisin silmiäni...

Vierailija
110/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kaikkea teette keräämistänne sienistä, onko jollain jotain epätavallisempaa reseptiä?

Jokainen sienten ystävä on varmaan kokkaillut sienistä keittoa, risottoa, kermakastiketta jne. Olisi kiva kokeilla jotain ihan uutta ohjetta.

Vierailija
111/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö sieniä, mutta tykkään poimia kantarelleja ja suppilovahveroita.

Vierailija
112/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen huonosti sieniä, pääosin kerään kantarelleja ja suppiksia. Niitä tulee kerättyä. Mulle luonnossa liikkuminen on enemmän se juttu, sienestys tulee siinä sivussa, se on kuin terapiaa mulle.

Vierailija
113/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä oikein tajua miten joku luottaa itseensä, kun lueskelee. Jonku kangasrouskunkin voi sekoittaa seitikkiin tai pulkkosieneen? No se maitiaisnestekö sitten on semmoinen ettei millään muulla ole? Ehkä siitä huolimatta epäilisin silmiäni...

Valkoista maitiaisnestettä sisältävät sienet ovat käytännössä aina syömiskelpoisia rouskuja. Pikaisella googletuksella selvisi, että on myös maitohiippo niminen sieni, joka erittää valkoista maitiaisnestettä, mutta sitä tuskin kukaan onnistuu rouskuun sekoittamaan..

Vierailija
114/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisin sienistä, mutta aina menee maha kuralle vaikka kuinka kypsentää ... kaupan valmiissa sienipurkeissa olevat suolasienet ei aiheuta samaa ongelmaa. Kun tietäsi miten itse saa sen entsyymin pois, joka aiheuttaa tuon mahataudin.

Vierailija
115/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma saa syödä vain semmoisia sieniä mitkä tunnistaa. Itse tunnistan vain kärpässienen.

Vierailija
116/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kaikkea teette keräämistänne sienistä, onko jollain jotain epätavallisempaa reseptiä?

Jokainen sienten ystävä on varmaan kokkaillut sienistä keittoa, risottoa, kermakastiketta jne. Olisi kiva kokeilla jotain ihan uutta ohjetta.

En oo ikinä tehnyt keittoa enkä risottoa, harvemmin kermakastikettakaan kun en oikein välitä.

Useimmiten meillä laitetaan munakasta, välillä sipulin kanssa, välillä perunan, riippuu vähän paljonko on löytynyt sieniä.

Vierailija
117/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään samoilla metsissä, taskussa varuiksi taiteltava kassi. Poimin vain kanttarelleja ja muutaman rouskun otan myös. Niistä saa jo hyvän kastikkeen. Mulle myös tuo samoilu sinällään on rentouttavaa.

Vierailija
118/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan todella tylsiä. Sieniä syödään enimmäkseen voissa paistettuna ja suolalla maustettuna. Sit niistä tehdään kermakastiketta, vaikkapa kana-sienikastiketta tai possu-sienikastiketta. Pizzan (pitsan) päälle laitetaan, herkkutatti sopii oikein hyvin siihen. Meillä EI syödä sienikeittoa, vaikka meillä syödään koko vuoden läpi sieniruokaa kerran viikossa, näin loppukesästä joka päivä syödään sieniä. Eikä risottoa.

Mutta sieniä voi laittaa meillä sitten chili sin carneen, tai gumboon (ehkä ei rouskuja).

Vierailija
119/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan noissa kahdessa myrkkysienessä ei ole tuota valkoista maitiasinestettä. Pulkkosieni muutenkin aika eri näköinen, ja molemmissa on maitiaisnesteen lisäksi muitakin erottavia tekijöitä kangasrouskusta. Kyllä hyvät kirjat ovat ihan ok tapa opetella uusia sieniä, jos ymmärtää yleisesti ottaen miten sienilaji määritellään. Se ei ole fiksu tapa opetella, että katsoo vähän jotain kuvia sienikirjasta ja toteaa sienensä olevan suht. samanlainen, vaan uusien sienien kanssa pitää käydä läpi jokainen lajia määrittävä seikka ja verrata myrkyllisiin näköislajeihin. Yhtä hyvin voi kysyä, miten joku luottaa vaikka äitiinsä tai mummoonsa, joka opettaa tunnistamaan sieniä. Yhtä lailla heillekin voi sattua virheitä, ja toisaalta samoihin tuntomerkkeihin hekin sienissä nojaavat kuin ne kirjat. Esimerkiksi rouskuissa tuo maitiaisneste on nimenmaan se juttu, joka opetetaan kaikille sientä tunnistaessa - siinä mielessä sama se, oppiiko sen kirjasta vai kaverilta.

Vierailija
120/157 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitäisin sienistä, mutta aina menee maha kuralle vaikka kuinka kypsentää ... kaupan valmiissa sienipurkeissa olevat suolasienet ei aiheuta samaa ongelmaa. Kun tietäsi miten itse saa sen entsyymin pois, joka aiheuttaa tuon mahataudin.

Varmaan trehaloosi eli sienisokeri. Aiheuttaa osalle samanlaisia oireita kuin laktoosi toisille. Sitä on eniten parhaimman makuisissa sienissä kuten herkkutatissa ja kantarellissä. Mitähän sieniä niissä kaupan suolasienissä on, olisiko haaparouskua.