Mies nukkuu levottomasti ja minä heräilen, mikä avuksi?
Mies näkee tosi paljon unia ja vauhdikkaita sellaisia, takaa-ajoja ym. En herää siihen jos hätkähtää tai sätkähtää, mutta välillä kääntää kylkeä niin "raivokkaasti" että herään siihen pelästyen, kun koko sänky hyppää. Onko sitten unessa sillä hetkellä tappelemassa vai mitä, en tiedä eikä hän muista.
Mä herään pelästyneenä ja hetken kestää saada taas unta. Mies nukkuu sitten taas ihan rauhassa.
Tätä tapahtuu useana yönä viikossa ja viime yönäkin 3-4 kertaa :(
Meillä on parisänky jossa on erilliset joustinpatjat mutta yhteinen petari. Omat petarit ei tähän kai auta mitään? Ihan erillisiä sänkyjäkään ei haluta. Voiko joku hypnoosi poistaa tuollaiset unet? Joo. Olen tosissani.
Kommentit (135)
Kokeilkaa miehelle painopeittoa käyttöön?
Tosin oma mieheni koki painopeiton pelottavaksi. Nukkui sen kanssa vain jonku puolituntia ja koki painopeiton alta heräämisen pelottavaksi. No meidän teinit taas nukkuu miellelään painopeittojen alla ja kokevat ne rauhoittaviksi ja turvallisksi,
Eli kokeilla voi ja toimii osalle.
Valvoin miehen vieressä muutaman vuoden. Sitten sain tarpeekseni, ja totesin, että kyllä minullakin on oikeus nukkua. Muutin toiseen huoneeseen nukkumaan, ja olen nukkunut siellä tyytyväisenä nyt 12 vuotta.
Suomeksi: meillä ei vaan ole mitään muuta makuuhuonetta. Siksi eri makuuhuoneet ei ole vaihtoehto. Emmekä muuta. Ongelma ei ole kestänyt kauaa joten sen syy selvitetään ja pyritään siten saamaan siihen apu.
Painopeitto, mielenkiintoinen idea. Mutta jos yleensäkin nukkuu mahdollisimman ohuella peitolla, niin painopeitto lie liian kuuma? Vai onko?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valvoin miehen vieressä muutaman vuoden. Sitten sain tarpeekseni, ja totesin, että kyllä minullakin on oikeus nukkua. Muutin toiseen huoneeseen nukkumaan, ja olen nukkunut siellä tyytyväisenä nyt 12 vuotta.
Hienoa. Mä olen nukkunut miehen vieressä ongelmitta yli 29 vuotta. Nyt viimeiset kuukaudet on ollut tämä ongelma.
Ap
Kaksi erillistä yhden hengen sänkyä, jotka laitatte vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi erillistä yhden hengen sänkyä, jotka laitatte vierekkäin.
Näinhän se on tehtävä, jos ei mikään muu auta, kyllä.
Ap
Tästä aiheesta ei puhuta tarpeeksi. Pitäisi puhua enemmän ja normalisoida erilaiset nukkumisjärjestelyt. Laadukas uni on terveyden kannalta niin iso asia, että pitäisi olla enemmän kuin ok nukkua erillisissä huoneissa jos siihen on tarve.
Pahinta on juuri se, mikäli toinen herää toistuvasti toisen kuorsaukseen tai liikehdintään. Heräävä joutuu aloittamaan unisyklinsä alusta ja palautuminen kärsii.
Jostain kumman syystä erilliset sängyt/huoneet tuntuu olevan jonkinlainen tabu ja osalle ihmisistä kauhistus. Luulevat, että seksi loppuu tms. Eihän sitä seksiä unissa harrasteta!!!
Tarvitsemme univallankumouksen!
Niin no. Kyllä mä mieluiten nukun mieheni kanssa parisängyssä. JOS olisi pakko nukkua eri sängyissä niin sängyt sitten vierekkäin. Ja kyllä se tiettyihin asioihin vaikuttaisi jos sänkyjen keskellä on rako :D olisi se kiva joskus sängyssäkin harrastaa.
Jos vaikka toisen kuorsaus tms häiritsisi kaiken yötä niin se olisi eri asia. Sellaista ei meillä onneksi ole. Jos olisi en tiedä miten se ratkaistaisiin, korvatulpilla kai :D Mutta no, onneksi ei ole.
Tämä on muuten eka aloitukseni tälle palstalle pariinkymmeneen vuoteen. Näköjään edelleen on turhanlänkyttäjä-provoja, mutta ilahduttavasti myös heitä jotka jaksavat vastata fiksusti ja ystävällisesti. On tullut hyviä vinkkejä, terapiasta verikokeisiin, petareista peittoihin. Hienoa, kiitos! :)
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Kyllä mä mieluiten nukun mieheni kanssa parisängyssä. JOS olisi pakko nukkua eri sängyissä niin sängyt sitten vierekkäin. Ja kyllä se tiettyihin asioihin vaikuttaisi jos sänkyjen keskellä on rako :D olisi se kiva joskus sängyssäkin harrastaa.
Jos vaikka toisen kuorsaus tms häiritsisi kaiken yötä niin se olisi eri asia. Sellaista ei meillä onneksi ole. Jos olisi en tiedä miten se ratkaistaisiin, korvatulpilla kai :D Mutta no, onneksi ei ole.
Tämä on muuten eka aloitukseni tälle palstalle pariinkymmeneen vuoteen. Näköjään edelleen on turhanlänkyttäjä-provoja, mutta ilahduttavasti myös heitä jotka jaksavat vastata fiksusti ja ystävällisesti. On tullut hyviä vinkkejä, terapiasta verikokeisiin, petareista peittoihin. Hienoa, kiitos! :)
Siis jos molemmilla on omat sängyt, niin ei voi sängyssä harrastaa seksiä? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Eri makuuhuone ei ole mahdollista eikä edes tarpeen koska ei esimerkiksi puhu unissaan. Ainoa mihin herään on tuo "taistelussa" raivokas kyljen kääntäminen.
Ap
Meillä sama. Minä pomppaan sängyssä 30 cm, kun mies kääntää kylkeään täysillä. Olen kysynytkin häneltä siitä, että miksi pitää niin täysillä tehdä se liike.
Ehkä se on hänen luonteestaan johtuvaa, kun on niin touhukas kaveri muutenkin. Aina menossa eteenpäin. Onko sun miehelläsi vauhdikas luonne?
Magnesium rauhoittaa unta. Ja kurpitsansiemenet ja banaani
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Minä pomppaan sängyssä 30 cm, kun mies kääntää kylkeään täysillä. Olen kysynytkin häneltä siitä, että miksi pitää niin täysillä tehdä se liike.
Ehkä se on hänen luonteestaan johtuvaa, kun on niin touhukas kaveri muutenkin. Aina menossa eteenpäin. Onko sun miehelläsi vauhdikas luonne?
Ei ole, pikemminkin päinvastoin. Ja tämä mies osaa kyllä vaihtaa kylkeään rauhallisestikin, viime yönä viimeksi senkin huomasin :D Ja yleensä tekeekin niin. Mutta sitten tulee näitä öitä. Siksi yhdistän ne uniin, ja kun monesti hänellä on ne unet tosi kamalia niin sopisi johonkin sellaiseen tuo reuhtominen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Magnesium rauhoittaa unta. Ja kurpitsansiemenet ja banaani
Magnesiumsitraatti on käytössä joka päivä/ilta.
Ap
Pelaako jotain pelejä tai katsooko jotain väkivaltaa telkkarista? Kannattaisi nyt vaan rauhottaa se ilta, ettei jää aivot kierroksille. Suosittelen käyntiä jossain psykologilla, jos on noin stressi päällä. Itse pistäisin kyllä ukon eri sänkyyn nukkumaan.
Voiko hänellä olla uniapnea? Hapen puute hengityskatkojen aikana voi siirtyä uniin uhkan tunteena. Huom uniapnea ei välttämättä aina tarkoita kuorsaamista.
Vierailija kirjoitti:
Suomeksi: meillä ei vaan ole mitään muuta makuuhuonetta. Siksi eri makuuhuoneet ei ole vaihtoehto. Emmekä muuta. Ongelma ei ole kestänyt kauaa joten sen syy selvitetään ja pyritään siten saamaan siihen apu.
Painopeitto, mielenkiintoinen idea. Mutta jos yleensäkin nukkuu mahdollisimman ohuella peitolla, niin painopeitto lie liian kuuma? Vai onko?
Ap
Makuuhuone viileämmäksi? Jos teillä on edes erillinen olohuone, niin mies sinne nukkumaan, kunnon vyodesohva.
Ai nii mutta ethän sä kokenut tätä niin isoksi ongelmaksi, että asialle kannattaisi tehdä mitää.
Jos haluat ensin testata auttaako niin otat vaan petarin välistä pois. Meillä oli pitkään erilliset runkosängyt, jos ottaa sielun päälle olla liian erikseen niin nykäisee vähän väliä kun alkaa nukkumaan ja pitää muuten rinnan. On kuin iso parisänky silloin.
Helpompi nukkumisjärjestelyihin on puuttua kuin uniin.
Ei pelaa mitään. Ne väkivaltaohjelmatkin on harvinaisia koska en itse siedä niitä eli katsoo niitä vaan jos jostain syystä valvoo pidempään. Tai on reissussa. Käytännössä ei kotona sellaisia katso edes joka viikko.
Muutamia vuosia sitten oli uniseurannassa, eikä apneaa todettu. Tosin onhan sekin voinut muuttua. Menee nyt joka tapauksessa työterveyteen niin pääsee sitä kautta tarvittaviin tutkimuksiin.
Ap
No minun miehelläni oli tuollaista ja todettiin keskivaikea uniapnea.
Saa ensi kuussa CpAP-laitteen parantamaan unta.
Siis miksi erilliset makkarit ovat niin ehdottomasti pois laskuista?
Kyllä hyvä keskeytymätön yöuni on tärkeää.