Mies nukkuu levottomasti ja minä heräilen, mikä avuksi?
Mies näkee tosi paljon unia ja vauhdikkaita sellaisia, takaa-ajoja ym. En herää siihen jos hätkähtää tai sätkähtää, mutta välillä kääntää kylkeä niin "raivokkaasti" että herään siihen pelästyen, kun koko sänky hyppää. Onko sitten unessa sillä hetkellä tappelemassa vai mitä, en tiedä eikä hän muista.
Mä herään pelästyneenä ja hetken kestää saada taas unta. Mies nukkuu sitten taas ihan rauhassa.
Tätä tapahtuu useana yönä viikossa ja viime yönäkin 3-4 kertaa :(
Meillä on parisänky jossa on erilliset joustinpatjat mutta yhteinen petari. Omat petarit ei tähän kai auta mitään? Ihan erillisiä sänkyjäkään ei haluta. Voiko joku hypnoosi poistaa tuollaiset unet? Joo. Olen tosissani.
Kommentit (135)
Sulta lähtee järki, kun oma unirytmisi menee täysin sekaisin.
Ensin minua huvitti exän sängyssä pyörähtelyt. Sit menin tosi huonoon kuntoon, kun omat unet jäi minimiin. Myöhemmin unirytmi oli ihan sekasin.
Toivottavasti saatte asian pian kuntoon👍
Vierailija kirjoitti:
No minun miehelläni oli tuollaista ja todettiin keskivaikea uniapnea.
Saa ensi kuussa CpAP-laitteen parantamaan unta.
Hyvä että teillä apu löytynyt! Tuo on kuulemma hyvä laite ja parantaa elämänlaatua huimasti, moni on kehunut!
*
Ei ole miehellä mitään lääkityksiä eikä sairauksiakaan todettu. Mutta menee nyt lääkäriin ja odotellessa testataan ilman petaria nukkumista, vaikuttaako se.
Onneksi tämä ei ole jokaöistä :)
Ja CPAP laite ei onneksi enää ole semmoinen iso kovaa ääntä pitävä kun joskus. Pelkäsin että menee omat yöunet kun isäntä laitteen sai mutta on pieni ja hiljainen.
Vierailija kirjoitti:
Ja CPAP laite ei onneksi enää ole semmoinen iso kovaa ääntä pitävä kun joskus. Pelkäsin että menee omat yöunet kun isäntä laitteen sai mutta on pieni ja hiljainen.
Näinhän se on. Ovat kehittyneet paljon. Toivottavasti tämäkin tutkitaan, josko johtuu miehelläkin uniapneasta tai sitten poissulkuna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terapia (jokin tehokas terapiamuoto, ei mikään CBT tai psykodynaaminen vaan kunnollinen). Voi johtua myös verensokerin laskusta yöllä.
Tämäkin voisi olla hyvä idea. Psykoterapia? Verensokerissa ei ole ennen ollut ongelmia mutta mistä sitäkään tietää.
Ap
Koronarokotteet on aiheuttaneet paljon diabetesta. Kannattaa tarkistuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Koronarokotteet on aiheuttaneet paljon diabetesta. Kannattaa tarkistuttaa.
Ok. Keväällä sokeriarvot on olleet normaalit mutta katsotaan.
Ap
Niin, kaksi sänkyä muutaman sentin raolla.
^ Kiitos aiheen nostamisesta ;)
Ap
ei auta muu kuin erilliset makuuhuoneet/erilliset sängyt.
syvällinen rentoutuminen ennen nukahtamista voi rauhoittaa unimaailmaa. Esimerkiksi orgasmi. Monet miehet voivat tykätä ajatuksesta, että ennen nukkumaanmenoa pannaan, kokeile sitä.
minä olin aika levoton nukkuja, kun tutustuin nykyiseen kumppaniini ja kun sitten aloitettiin säännöllinen nukkuminen, niin mieheni huomasi, että aina seksin jälkeen nukuin todella hyvin ja levollisesti. hän herkkäunisena piti siitä muutoksesta, joten se hoito sitten lisättiin jokaiseen iltaan. Uskon, että jos tuollainen toimii levottomasti nukkuvalle naiselle, niin miksei sitten miehellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Kyllä mä mieluiten nukun mieheni kanssa parisängyssä. JOS olisi pakko nukkua eri sängyissä niin sängyt sitten vierekkäin. Ja kyllä se tiettyihin asioihin vaikuttaisi jos sänkyjen keskellä on rako :D olisi se kiva joskus sängyssäkin harrastaa.
Jos vaikka toisen kuorsaus tms häiritsisi kaiken yötä niin se olisi eri asia. Sellaista ei meillä onneksi ole. Jos olisi en tiedä miten se ratkaistaisiin, korvatulpilla kai :D Mutta no, onneksi ei ole.
Tämä on muuten eka aloitukseni tälle palstalle pariinkymmeneen vuoteen. Näköjään edelleen on turhanlänkyttäjä-provoja, mutta ilahduttavasti myös heitä jotka jaksavat vastata fiksusti ja ystävällisesti. On tullut hyviä vinkkejä, terapiasta verikokeisiin, petareista peittoihin. Hienoa, kiitos! :)
Siis jos molemmilla on omat sängyt, niin ei voi sängyssä harrastaa seksiä? En ymmärrä.
Jos molemmat ovat esim hyvin lihavia tai todella suurikokoisia muuten, niin yksi suuri parisänky voi olla ainoa mahdollisuus jossa mahtuu harrastamaan seksiä.
En valitettavasti osaa neuvoa ratkaisua, mutta yksi mahdollinen syy on hyvä sulkea pois. Koska oire on uusi ettekä parisuhteen kestosta päätellen ole enää aivan nuoria, kannustan googlaamaan, mitä kerrotaan behavioraalisesta unihäiriöstä eli REM-unen käyttäytymishäiriöstä (RBD).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittämäsi ehdotus ei ole kaukaa haettua, hypnoosi voi todella tuoda pintaan syyt miksi öisin niin rajua toimintaa. Suosittelen, olen lukenut aiheesta ja käynyt itsekkin, eri syyn motivoimana.
Itse en tiedä aiheesta mitään mutta tuli mieleen kun unet tosiaan on rajuja. Tappeluita, petoeläinten hyökkäilyjä ja muita. Minustakin ihmeellistä miten VOI nähdä niin rajuja unia niin usein.
Ap
Unitutkimuksiin. Syitä voi olla monia.(Voisko olla vaikka uniapnea? Ei välttämättä kuorsaa ollenkaan, ja voi olla myös hoikalla ihmisellä.)
Vierailija kirjoitti:
En valitettavasti osaa neuvoa ratkaisua, mutta yksi mahdollinen syy on hyvä sulkea pois. Koska oire on uusi ettekä parisuhteen kestosta päätellen ole enää aivan nuoria, kannustan googlaamaan, mitä kerrotaan behavioraalisesta unihäiriöstä eli REM-unen käyttäytymishäiriöstä (RBD).
Kiitos! En uskokaan että kukaan palstalla osaa asiaa ratkaista, mutta tämäkin oli hyvä vinkki. Onneksi heillä on hyvä työterveys, uskon että siellä tutkitaan hyvin ja sai sinne ajankin jo tälle viikolle.
*
Provoajille kommentti, en mä voi mitään sille jos oma seksielämänne on samaa lähetyssaarnaajaa kerta toisensa jälkeen ;) Meillä ei ole, ONNEKSI!!
Ap
Unitutkimukset on tosiaan tehty pari vuotta sitten (kovan yöhikoilun vuoksi, joka meni kuitenkin ohi eikä syytä löytynyt), silloin ei uniapneaa todettu. Toki voinut muuttua joten hyvähän sekin olisi kai uusiksi tehdä.
Hän kyllä kuorsaa, mutta siihen en herää. Se ärsyttää vain jos en ole vielä nukahtanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ei auta mikään muu kuin oma makuuhuone. Valitettavasti.
Miten niin valitettavasti? On mo en liiton pelastus. Jopa kuninkaalliset nukkuvat erillään.
Tissutteleeko hän kaljaa tai aloittanut jonkin lääkityksen? Onko lopettanut liikunnan? Onko töissä stressiä? Nuo kaikki vaikuttaa unenlaatuun.
Onko jotain lääkitystä? Jotkut lääkkeet voi sivuvaikutuksena aiheuttaa painajaisia.