Mies nukkuu levottomasti ja minä heräilen, mikä avuksi?
Mies näkee tosi paljon unia ja vauhdikkaita sellaisia, takaa-ajoja ym. En herää siihen jos hätkähtää tai sätkähtää, mutta välillä kääntää kylkeä niin "raivokkaasti" että herään siihen pelästyen, kun koko sänky hyppää. Onko sitten unessa sillä hetkellä tappelemassa vai mitä, en tiedä eikä hän muista.
Mä herään pelästyneenä ja hetken kestää saada taas unta. Mies nukkuu sitten taas ihan rauhassa.
Tätä tapahtuu useana yönä viikossa ja viime yönäkin 3-4 kertaa :(
Meillä on parisänky jossa on erilliset joustinpatjat mutta yhteinen petari. Omat petarit ei tähän kai auta mitään? Ihan erillisiä sänkyjäkään ei haluta. Voiko joku hypnoosi poistaa tuollaiset unet? Joo. Olen tosissani.
Kommentit (135)
Omat asunnot, omat makkarit tai ainakin omat erilliset sängyt, jotka on huoneen vastakkaisilla seinustoilla.
Tai sitten vaihdat miestä tai elät yksin.
Vierailija kirjoitti:
Omat asunnot, omat makkarit tai ainakin omat erilliset sängyt, jotka on huoneen vastakkaisilla seinustoilla.
Tai sitten vaihdat miestä tai elät yksin.
Miten saat tuon sänkyasian hoidettua näissä nykyisissä koppiasunnoissa? Olkkariin ei mahdu ruokapöydän lisäksi kuin kahden hengen sohva. Makkari taas on niin pieni, että sängyn eri puolille pitää mennä eri ovista. Jos laittaa sängyt eri seinille, oviaukko menee umpeen, päästäkseen perimmäiseen sänkyyn on kiivettävä etummaisen sängyn yli. Jos jättää sänkyjen väliin raon, molempien pitää hypätä ovelta suoraan siihen sänkyyn. Kulmittain jos yrittää laittaa, ei välttämättä edes mahdu tai ei ainakaan vaatekaapin ovea saa auki.
Painopeitto voi auttaa levotonta nukkujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä perkele näissä asioissa on aina niin vaikeaa. Omat huoneet nukkumiselle ja sillä hyvä. Mekin nukuttu puolison kanssa jo 10 vuotta omissa huoneissa, koska toinen tekee vuorotyötä ja molemmat muutenkin nukkuu paremmin yksin. Ottakaa jumalauta joku pehmonalle viereen, jos ahdistaa. Aikuiset ihmiset on tuon asian suhteen niin kuin jotain pikkulapsia, jotka pelkäävät nukkua yksin, varsinkin naiset.
Se perkele, kun kaikilla ei ole sitä toista makkaria, senkin aasi. Kalliiksi sekin tulee, jos pitää muuttaa yhden ainoan ylimääräisen makkarin takia.
Kaikilla on kuitenkin olohuone (paitsi yksiöt, joissa nukutaan olkkarissa).
Mikäli asunnossa on yksi makkari, se tarkoittaa sitä, että asunnossa on väkisinkin olohuone. Olohuoneeseen saa vuodesohvan.
Oletko itse nukkunut yhden ainoaa yötä vuodesohvassa? Kyllä se satunnaisena nukkumapaikkana menee, mutta ei vakituisena. Esimerkiksi mikään normaalikokoinen petari ei niihin käy, ovat aina joko liian pitkiä tai lyhyitä tai sitten leveys ei käy sinne päinkään. Myös näitten pehmeyksissä on toivomisen varaa ja jos on sälepohja, ovat järjestään natisevia. Voi jopa pettää alta yöllä kylkeä kääntäessä.
Mun ex nukkui niin levottomasti, että yöllä olisi voinut oikeasti tulla pahaa vahinkoa, ellen olisi siirtynyt nukkumaan erilleen. Hän siis sätki, löi ja potki unissaan. Mulla meni lopulta keho ja niskat ihan jumiin, kun en uskaltanut nukkua häneen päin ettei tule pahempia vammoja, ja jouduin siis aina olemaan yhdellä kyljellä koko yön. Yöllä heräsin monesti siihen, että kova isku jysähti selkään.
Isompi ongelma oli sitten se, että ex ei tunnistanut ongelmaa lainkaan - tietenkään, koska hän nukkui - ja oli vain vihainen minulle, kun aloin siirtyä nukkumaan sohvalle heti hänen nukahdettuaan. Pariskunta ei hänen mielestään voinut nukkua erillään. Erohan siinä lopulta tuli, kun nukkuminen oli niin stressaavaa ja ainaista öistä jännittämistä ja sohvalle hiippailua. Mutta jos mies pystyy asiasta puhumaan ja ymmärtää sen, niin asian kuvittelisi olevan ratkaistavissa.
Nyt on tullut niin paljon kommentteja etten saa erikseen kommentoitua. Melatoniinia mies käyttää joskus, mutta se ei ole yhteydessä tähän. Voi nukkua täysin rauhassa vaikka olisi ottanut melatoniinin tai toisaalta, vaikka ei ottaisi niin voi nukkua levottomasti. Tätä ei siis ole joka yö, eikä kaikki miehen kyljenkääntämiset ole tällaisia. Siksi uskon niiden "reuhtomisten" liittyvän uniin. Elintavoissa ei ole muutoksia, joku sitäkin kysyi.
Edelleen, eri makuuhuoneet ei ole vaihtoehto. Se ei johdu siitä ettei haluttais vaan siitä ettei ole huoneita. Tupakeittiöön ei mahdu sänkyä, ainoa sohvakin mikä mahtuu on 2 hengen. EIKÄ tupakeittiössä nukkuminen muutenkaan olisi ratkaisu koska minä teen siellä ajoittain etätöitä aamuisin kun mies saisi nukkua, toisaalta mies lähtee joskus aamuyöllä töihin kun minä saan vielä nukkua. Ja minä en tasan nuku jos joudun vaihtelemaan nukkumispaikkaa joka yö. Ja emme todellakaan muuta tämän takia, ne jankutukset voi jättää jo :D
JOS terveyspuolelta ei löydy mitään syytä tähän muutamia kuukausia kestäneeseen unilevottomuuteen, niin sitten pitää kokeilla kahta erillistä sänkyä. Petarittomuutta koitetaan ennen sitä. Hypnoosia/terapiaa voidaan kokeilla myös ihan hyvin.
Kiitokset teille jotka jaksatte ihanasti vastata asiallisesti :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun ex nukkui niin levottomasti, että yöllä olisi voinut oikeasti tulla pahaa vahinkoa, ellen olisi siirtynyt nukkumaan erilleen. Hän siis sätki, löi ja potki unissaan. Mulla meni lopulta keho ja niskat ihan jumiin, kun en uskaltanut nukkua häneen päin ettei tule pahempia vammoja, ja jouduin siis aina olemaan yhdellä kyljellä koko yön. Yöllä heräsin monesti siihen, että kova isku jysähti selkään.
Isompi ongelma oli sitten se, että ex ei tunnistanut ongelmaa lainkaan - tietenkään, koska hän nukkui - ja oli vain vihainen minulle, kun aloin siirtyä nukkumaan sohvalle heti hänen nukahdettuaan. Pariskunta ei hänen mielestään voinut nukkua erillään. Erohan siinä lopulta tuli, kun nukkuminen oli niin stressaavaa ja ainaista öistä jännittämistä ja sohvalle hiippailua. Mutta jos mies pystyy asiasta puhumaan ja ymmärtää sen, niin asian kuvittelisi olevan ratkaistavissa.
Karmeaa, huh! Ei meillä onneksi muuten riehu unissaan, joskus harvoin hätkähtää, mutta sitä tekee harvoin. Nuo kyljen kääntämiset vaan ja sitäkään ei aina.
Ja joo kyllä pystyy puhumaan, tottakai. Haluaisi itsekin tuosta eroon ettei häiritse untani, ei se hänellekään kivaa ole. Ja uskon että hän olisi virkeämpi jos nukkuisi levollisemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt on tullut niin paljon kommentteja etten saa erikseen kommentoitua. Melatoniinia mies käyttää joskus, mutta se ei ole yhteydessä tähän. Voi nukkua täysin rauhassa vaikka olisi ottanut melatoniinin tai toisaalta, vaikka ei ottaisi niin voi nukkua levottomasti. Tätä ei siis ole joka yö, eikä kaikki miehen kyljenkääntämiset ole tällaisia. Siksi uskon niiden "reuhtomisten" liittyvän uniin. Elintavoissa ei ole muutoksia, joku sitäkin kysyi.
Edelleen, eri makuuhuoneet ei ole vaihtoehto. Se ei johdu siitä ettei haluttais vaan siitä ettei ole huoneita. Tupakeittiöön ei mahdu sänkyä, ainoa sohvakin mikä mahtuu on 2 hengen. EIKÄ tupakeittiössä nukkuminen muutenkaan olisi ratkaisu koska minä teen siellä ajoittain etätöitä aamuisin kun mies saisi nukkua, toisaalta mies lähtee joskus aamuyöllä töihin kun minä saan vielä nukkua. Ja minä en tasan nuku jos joudun vaihtelemaan nukkumispaikkaa joka yö. Ja emme todellakaan muuta tämän takia, ne jankutukset voi jättää jo :D
JOS terveyspuolelta ei löydy mitään syytä tähän muutamia kuukausia kestäneeseen unilevottomuuteen, niin sitten pitää kokeilla kahta erillistä sänkyä. Petarittomuutta koitetaan ennen sitä. Hypnoosia/terapiaa voidaan kokeilla myös ihan hyvin.
Ap
Onko muuten selkäkipuja tai nivelkipuja ylipäätään? Ne saavat monesti nukkumaan erittäin levottomasti. Meillä on tuollainen tapaus, milloin mitäkin paikkaa kolottaa, suurin piirtein kun yksi vaiva hellittää, tulee toinen tilalle. Silloin kun kivut ovat pahimmillaan, meidän sängyssä on pomppuhylje. Aina pitää yrittää etsiä näistä asioista myös se hupipuoli, helpottaa edes pikkisen verran:) Meillä tuo pomppija ottaa välillä ettoneitakin, jottei unimäärä jää liian vähäiseksi.
Ei ole kipuja, ainakaan mitään erikoisempia. Huumoria tarvitaan tosiaan, joskus nauroin että jos näkee unta olevansa tappelussa tms, niin saattaa herätessäkin olla musta silmä kun kyllästyn pelästymään :D Ja ei, meillä ei ole paeisuhdeväkivaltaa.
Ap
Työstressi, uutisten seuraaminen ja väkivaltaiset ohjelmat/pelit voivat tuoda öihin painajaisia. Voisiko mies kokeilla olla viikon ilman mitään uutisia ja katsoa vain koko perheelle sopivia ohjelmia? Näin näkisitte, onko niillä mitään vaikutusta uniin. Jos töissä tai muussa elämässä on stressiä, niin huolten kirjoittaminen ranskalaisilla viivoilla muistiin voi auttaa, kunhan sen tekee jo monta tuntia ennen iltatoimia. Entä voisiko työ-/kotikalenterin menoja kokeilla vähentää? Ja lisätä rauhoittavaa liikuntaa esim. kävely, pilates, venyttely? Ehtiikö mies pitää töissä riittävästi palauttavia taukoja? Tässä teille mietittäviä asioita, koska unet muodostuvat lähiaikojen tapahtumista.
Vierailija kirjoitti:
Työstressi, uutisten seuraaminen ja väkivaltaiset ohjelmat/pelit voivat tuoda öihin painajaisia. Voisiko mies kokeilla olla viikon ilman mitään uutisia ja katsoa vain koko perheelle sopivia ohjelmia? Näin näkisitte, onko niillä mitään vaikutusta uniin. Jos töissä tai muussa elämässä on stressiä, niin huolten kirjoittaminen ranskalaisilla viivoilla muistiin voi auttaa, kunhan sen tekee jo monta tuntia ennen iltatoimia. Entä voisiko työ-/kotikalenterin menoja kokeilla vähentää? Ja lisätä rauhoittavaa liikuntaa esim. kävely, pilates, venyttely? Ehtiikö mies pitää töissä riittävästi palauttavia taukoja? Tässä teille mietittäviä asioita, koska unet muodostuvat lähiaikojen tapahtumista.
Lisään vielä, että joillakin hyvinkin tavallisilla lääkkeillä voi olla haittavaikutuksena painajaisunia. Tästä esimerkkinä astmanhoitoon käytettävä Montelukast. Kannattaa siis tsekata käytössä olevien lääkkeiden haittavaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Eri makuuhuone ei ole mahdollista eikä edes tarpeen koska ei esimerkiksi puhu unissaan. Ainoa mihin herään on tuo "taistelussa" raivokas kyljen kääntäminen.
Ap
No, älä sit valita. Kuitenkin paras ratkaisu ja yörauha taattu omilla ihanilla maakuuhuoneilla. Kyläily toisen makuuhuoneessa tuo uutta jännitystä , öhöm pikku kiva asiaankin. Meillä näin ollut jo kauan. Ja voin suositella, aamuisinkin heräilemme iloisina omia aikojamme hyvin nukkuneina. Rakkauskin sai uuden sfäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnko muuten selkäkipuja tai nivelkipuja ylipäätään? Ne saavat monesti nukkumaan erittäin levottomasti. Meillä on tuollainen tapaus, milloin mitäkin paikkaa kolottaa, suurin piirtein kun yksi vaiva hellittää, tulee toinen tilalle. Silloin kun kivut ovat pahimmillaan, meidän sängyssä on pomppuhylje. Aina pitää yrittää etsiä näistä asioista myös se hupipuoli, helpottaa edes pikkisen verran:) Meillä tuo pomppija ottaa välillä ettoneitakin, jottei unimäärä jää liian vähäiseksi.
Huumoria pitää olla. Minä ihmettelen ääneen miehelleni, miten ihmeessä noin iso mies ketterästi kylkiasennosta ilmassa pyörähtää ympäri :D
Minäkin olen nauranut että miten onnistuukin unissaan nousemaan sängystä metrin päähän ilmaan ja rysähtämään alas, kun siltä se ainakin vieressä tuntuu :D Mutta yöllä ei toki naurata.
Mies ei käytä mitään lääkkeitä, ei ole mitään sairauksia. Ainoa mistä nykytilanteessa voisin unilevottomuuden ajatella johtuvan on vaativa työ. Työstressiä hän ei koe ja pitää työstään valtavasti, mutta paineita siellä kyllä on. Mutta tosiaan hyvä kun ketjussa on nämä uniapneat, verikokeet ym tulleet puheeksi, lääkäriin on menossa.
Ja lakatkaa jankuttamasta niistä eri makuuhuoneista. SE EI OLE MAHDOLLISTA. Saan silti valittaa unieni häiriintymisestä, siihen en lupaa tarvitse :D Onneksi kuitenkin on myös fiksuja vastaajia jotka antaa ajattelemisen ja selvittämisen aiheita. On se miehenkin parhaaksi koittaa selvittää mistä tämä johtuu.
Ap
Tuli vielä mieleeni että lomareissun aikana tätä ei tapahtunut kertaakaan mutta toki, se oli vain 1,5 viikkoa ja sellainen aika nyt voisi muutenkin mennä ilman levottomuuksia. Kun ei tosiaan ollenkaan jokaöistä ole.
Ap
Auttaisiko kevyempi tai paksumpi peitto? Parempi patja? Onko makuuhuoneessa sopiva lämpötila? Ja muut unihygienia-asiat onko huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko kevyempi tai paksumpi peitto? Parempi patja? Onko makuuhuoneessa sopiva lämpötila? Ja muut unihygienia-asiat onko huomioitu.
Lämpötila on molemmille sopiva ja ilp säätää jos haluaa viileämmäksi. Patjat on hyvät ja peitot vaihtuu vuodenaikojen mukaan mukavampiin. No, tänään on lääkäri niin katsotaan mitä sitä kautta tulee :)
Ap
Siis muuttaisko nämä valittajat itse tämmöisen asian takia isompaan kämppään? Tai ehkä se olisi vaan hyvä syy päästä nukkumaan kauas kumppanista? Ei hyvin mee.
Vierailija kirjoitti:
Siis muuttaisko nämä valittajat itse tämmöisen asian takia isompaan kämppään? Tai ehkä se olisi vaan hyvä syy päästä nukkumaan kauas kumppanista? Ei hyvin mee.
Tilapäisen nukkumishäiriön takia liitto ei mene hyvin? Voi haloo, mistä teitä aivokääpiöitä oikein sikiää? Kaikki elämän realiteetit ihan gruusiassa. Sehän se on ratkaisu joo, muutetaan vähän väliä ja siten ihmetellään, kun raha ei riitä mihinkään.
Ei kai käytä melatoniinia? Tällä palstallahan joku manasi sitä, että oli saanut sitä käytettäessä painajaisia.