Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniä tuli kahville

Vierailija
18.08.2023 |

Hänellä oli asiana kun poikani ei uskalla puhua. Olenko tehnyt testamentin, olenko ajatellut edunvalvojan hankkimista, ja että voisit antaa pojallesi pankkiavaimesi, hän hoitaisi raha-asiasi.

No , kahvit juotiin, sanoin miettiväni asiaa ja hyvähän se on puhua asioista. Vähän jäi kuitenkin epämukava olo, miksi poika ei itse puhunut? Sinkkulapseni tietää asiani.

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta

Mua huolestuttaisi lisäksi, että mitä se miniälle kuuluu, olenko tehnyt testamenttia ja millaista.

Älä valehtele.

Lapsesi perivät sinut automaattisesti.

Olet paskanjauhaja, ap!

Toki, mutta puolisot voi sulkea testamentissa pois. Tottakai jos/kun perintö muutetaan rahaksi, niin siihen eivät enää mitenkään testamentit kajoa, mutta silloin testamenttaaja on jo vainaa.

Ja sitten on niitä poikkeuksia, yksi iso juttu perinnöstä on se, että voi periä vain, jos on perittävää. Jos ap on hummannut rahansa ja omaisuutensa, niin siitä ei edes miniä saa osaa tai arpaa itselleen. Tämä on minun mielestäni erittäin suositeltavaa.

Poikkeuksena on myös erittäin huonot välit. "Jos lapsi on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää tai hänen läheistään tai perittävä jatkuvasti viettää kunniatonta ja epäsiveellistä elämää, niin testamentilla voi täysin poissulkea jonkun perintöoikeuden." Tähän löytyy kyllä apua ja omat lakipykälänsä.

Perusteet perinnöttömäksi tekemiselle:

1.)

Tahallinen ja syvästi loukkaava rikos

Tahallinen rikos

Tahallinen rikos tarkoittaa aina syyllisyyden toteamista tuomioistuimessa. Pesänjakajalla ei esimerkiksi ole oikeutta päättää jonkun syyllisyydestä ja onko testamenttimääräys tältä osin tehokas. Jos perillistä ei ole oikeudessa tuomittu rikoksesta, ei se voi olla myöskään perusteena perinnöttömäksi tekemiselle.

Yksittäinen vähäinen rikos ja siitä saatu tuomio ei yksinään ole riittävä, mutta jos tuomioita on useampia, voivat ne kokonaisuutena muodostaa perusteen perinnöttömäksi tekemiselle.

2.)

Kunniaton ja epäsiveellinen elämä

Kokonaiskuvan arviointi

Tässäkään yksittäistä tekoa ei voida katsoa riittäväksi perusteeksi, vaan asiaa tulee harkita kokonaisuutena. Huomioitavaksi tulee myös mitä perittävä itse pitää kunniattomana ja epäsiveellisenä. Tässäkin käyttäytymisen synnyttämä kokonaiskuva arvioidaan.

Loukkaava käyttäytyminen

Teon tulee olla loukkaava, mutta sen ei tässä tapauksessa tarvitse olla syvästi loukkaava. Esimerkiksi väkivaltaisuus perittävää kohtaan tai perittävän kustannuksella tapahtunut pitkäaikainen juopottelu ovat sellaisia perusteita, joiden menestymismahdollisuudet ovat hyvät. Hyvän tavan vastaiset perusteet, kuten kielto mennä naimisiin tietyn henkilön kanssa ei ole tehokas peruste.

Ongelma iäkkäiden henkilöiden kohdalla saattaa muodostua, jos perittävän arviokyky ei ole enää entisensä. Iäkkäiden henkilöiden kohdalla onkin suositeltavaa kääntyä suoraan asiantuntevan juristin puoleen, jotta määräys saadaan mahdollisimman varmaksi.

Vierailija
102/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean huono provo, mutta toimii 😉

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä