Miniä tuli kahville
Hänellä oli asiana kun poikani ei uskalla puhua. Olenko tehnyt testamentin, olenko ajatellut edunvalvojan hankkimista, ja että voisit antaa pojallesi pankkiavaimesi, hän hoitaisi raha-asiasi.
No , kahvit juotiin, sanoin miettiväni asiaa ja hyvähän se on puhua asioista. Vähän jäi kuitenkin epämukava olo, miksi poika ei itse puhunut? Sinkkulapseni tietää asiani.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat ovat vanhemman ja lapsen välisiä. Kenenkään puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään.
Luulisi, että tämä on itsestäänselvää.
Monissa suvuissa ne omat lapset mitätöidään, eikä heitä kuunnella.
Kuvitteletko tuollaisissa suvuissa miniöitä kuunneltavan?
Todennäköisesti raivostutaan, mutta jokin siemen voi jäädä silti itämään, ei välttämättä niissä vanhuksissa, mutta sisaruksissa edes.
Vierailija kirjoitti:
Pankkiavaimet eli tunnuslukuja ei saa antaa kenellekään .
Vanhuksen on annettava. Eihän hoitokodissa oleva vanhus pysty itse pankkiasioitaan hoitamaan.
On seurattava pankkitiliä, meneekö hoitomaksut oikein, tuleeko eläke ajallaan, samoin puhelinkuluja.
Eivät kaikki vanhukset hoivakodeissa ole holhouksen alaisia, siis edunvalvonnassa.
Ei niitä lääkärintodistuksia kevyesti kirjoitella, holhoukseen.
On hyvä, jos yksi lapsista hoitaa vanhuksen asioita, ja tietää jutut, etteivät kaikki sähellä sikinsokin.
Ja EDUNVALVONTAVALTUUTUS, kannattaa kaikkien ikäisten tehdä.
Siiinä itse päättää, kenen haluaa hoitavan asioitaan, kun ei itse siihen kykene.
Edunvalvontavaltuutuksessa voi itse päättää, mitä päätöksiä valtuutettu saa tehdä.
Se on kevyempi versio edunvalvonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat ovat vanhemman ja lapsen välisiä. Kenenkään puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään.
Luulisi, että tämä on itsestäänselvää.
Normaaliperheissä näin onkin. Mutta jos ap:n välit lapsiinsa ei ole kunnossa (niinkuin näyttäysi olevan kun asioista ei ole pojan kanssa keskusteltu) niin silloin voi olla ihan aiheellista että ulkopuolinen tekee aloitteen.
Voisin vaikka veikata, että miniän omille vanhemmille tai sukulaisille on sattunut jotain mistä syystä hän ymmärtää että asiat on helpompi järjestää etukäteen.
Miniälle tämä asia ei kuulu.
Jospa aloittaja on vielä ihan skarppi, niin kuin kirjoituksesta voisi päätellä, niin ei todellakaan miniän kuulu puuttua.
Asiat pitää nimenomaan hoitaa silloin kun vielä on skarppi. Ei kuulu miniälle, vaan ap:n olisi kerrottava asiat pojalleen, mitä nyt ei näemmä ole tehnyt.
Ap:n täytyy olla eronnut kun ei tiedä miten hankalaa asioiden hoito sairastuneen läheisen puolesta voikaan olla.
Aloitus on lapsellinen provo.
Ap ei edes käsitä mitä edunvalvonta todellisuudessa tarkoittaa.
Puhumattakaan edunvalvontavaltuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksen on annettava. Eihän hoitokodissa oleva vanhus pysty itse pankkiasioitaan hoitamaan.
On seurattava pankkitiliä, meneekö hoitomaksut oikein, tuleeko eläke ajallaan, samoin puhelinkuluja.
Eivät kaikki vanhukset hoivakodeissa ole holhouksen alaisia, siis edunvalvonnassa.
Ei niitä lääkärintodistuksia kevyesti kirjoitella, holhoukseen.On hyvä, jos yksi lapsista hoitaa vanhuksen asioita, ja tietää jutut, etteivät kaikki sähellä sikinsokin.
Siiinä itse päättää, kenen haluaa hoitavan asioitaan, kun ei itse siihen kykene.
Edunvalvontavaltuutuksessa voi itse päättää, mitä päätöksiä valtuutettu saa tehdä.
Sekin tarvitsee lääkärintodistuksen tullakseen voimaan. Aloittajana en vielä pöhköydestä sitä saa, vastahan uusin ajokortinkin.
Vierailija kirjoitti:
Miniähän se olisi anopilleen edunvalvojaa vaatimassa. Lue aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta
Mua huolestuttaisi lisäksi, että mitä se miniälle kuuluu, olenko tehnyt testamenttia ja millaista.
Älä valehtele.
Lapsesi perivät sinut automaattisesti.
Olet paskanjauhaja, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä lääkärintodistuksia kevyesti kirjoitella, holhoukseen.On hyvä, jos yksi lapsista hoitaa vanhuksen asioita, ja tietää jutut, etteivät kaikki sähellä sikinsokin.
Ei saa antaa pankkitunnuksia vaan on annettava tilinkäyttöoikeus. Pankkitunnukset ovat jokaisen henkilökohtaisia, niillä voi vaikka kaapata vanhuksen henkilöllisyyden. Kun antaa tilinkäyttöoikeuden, niin silloin pankissa nähdään että kenen tunnuksilla on esim tilisiirtoja tehty jos on syytä epäillä vilpillistä toimintaa.
Eli älkää kukaan koskaan antako käyttäjätunnusta/salasanaa suoraan toiselle vaan hoitakaa ne tilinkäyttöoikeuksien kautta.
Miniä haluaa rahat tililtä itselleen.
No miten poikasi yhteydenpito lapsuudenperheeseen on tähän asti pelannut? Onko kyläilyt yleensä sovittu miniän vai pojan kanssa? Onko miniä hoitanut joululahjat ja tukenut mahdollisten lapsien suhteita isovanhempiin? Millaisen pojan olet kasvattanut? Itse lähtisin miettimään, onko miniän ja pojan käytös linjassa vai ristiriidassa aiemman perhedynamiikan kanssa, ennen kuin lähtisin miniän motiiveja pohtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniähän se olisi anopilleen edunvalvojaa vaatimassa. Lue aloitus.
Luin.
Todennäköisesti ap ei käsittänyt mitä miniä tarkoitti.
Eihän terveelle ihmiselle etukäteen mitään edunvalvojaa määrätä.
Vaan edunvalvontavaltuus pitäisi tehdä sille ihmiselle, johon itse eniten luottaa. Ensin on tietenkin kysyttävä, alkaako henkilö edunvalvontavaltuuteuksi.
Mutta ei sen väliä, aloitus on selvästi keksitty.
No niin taas päästiin vauhtiin, mies on paska ja anoppi hölmö nenästä vedettävä reppana, minä sensijaan hm.
Jatkakaa valitsemallanne tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kelvollinen trolli, tarina voisi olla tottakin. Mutta hyvin lähti porukka mukaan ja niinkuin arvasin, osa tohkeissaan kehuu miniän toimintaa :D Anopille ei koskaan kuulu miniän asiat mutta miniällepä kuuluu anopin asiat, jänskää.
Mutta jatkan ketjun seuraamista ja hekottelen ahneille miniöille jotka täällä tohkeissaan ottavat jutun tosissaan.
Oma isä ei suostunut keskustelemaan miten hänen asiat hoidetaan sitten, kun hän ei enää kykene. Sitten hän sai sairauskohtauksen eikä pystynyt enää edes nimeään kirjoittamaan laskuihin. Hitto, että meni hankalaksi.
Aloittaja lienee sopinut käytännön asioiden hoitamisesta yhden lapsensa kanssa, mutta hän ei ole maininnut sanallakaan toiselle lapselle, että asiat on jo hoidossa. Tyhmää salailla tuollaista. Miniä tuntee miehensä ja tietää, että kaikki hoidettavat asiat kaatuvat hänen niskaansa.
Edunvalvontavaltuus vaatii lääkärintodistuksen, ei sitä keskinäisellä sopimuksella voi pelkästään tehdä. Been there.
Niin, tullakseen voimaan, edunvalvontavaltuutus tarvitsee lääkärintodistuksen.
Ja se ne lähetetään Digi-viestintävirastolle.
Muutoin sen voi tehdä keskenään, ja siihen pitää olla todistajat.
Minulle teki lakimies edunvalvontavaltuutuksen henkilölle, sukulaiselle.
jolta olin valmiiksi kysynyt, alkaako hän siihen.
Todistajat olivat toimiston puolesta.
Annoin kopion asiakirjasta edunvalvontavaltuutus asiakirjasta hänelle.
Alkuperäinen valtuutus ja testamentti on pankin tallelokerossa.
Ikääntyvä sinkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta
Mua huolestuttaisi lisäksi, että mitä se miniälle kuuluu, olenko tehnyt testamenttia ja millaista.
Älä valehtele.
Olet paskanjauhaja, ap!
Toki, mutta puolisot voi sulkea testamentissa pois. Tottakai jos/kun perintö muutetaan rahaksi, niin siihen eivät enää mitenkään testamentit kajoa, mutta silloin testamenttaaja on jo vainaa.
Ja sitten on niitä poikkeuksia, yksi iso juttu perinnöstä on se, että voi periä vain, jos on perittävää. Jos ap on hummannut rahansa ja omaisuutensa, niin siitä ei edes miniä saa osaa tai arpaa itselleen. Tämä on minun mielestäni erittäin suositeltavaa.
Poikkeuksena on myös erittäin huonot välit. "Jos lapsi on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää tai hänen läheistään tai perittävä jatkuvasti viettää kunniatonta ja epäsiveellistä elämää, niin testamentilla voi täysin poissulkea jonkun perintöoikeuden." Tähän löytyy kyllä apua ja omat lakipykälänsä.
Vierailija kirjoitti:
No niin taas päästiin vauhtiin, mies on paska ja anoppi hölmö nenästä vedettävä reppana, minä sensijaan hm.
Jatkakaa valitsemallanne tiellä.
Onneksi sinulla ei ole sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele.
Olet paskanjauhaja, ap!Toki, mutta puolisot voi sulkea testamentissa pois. Tottakai jos/kun perintö muutetaan rahaksi, niin siihen eivät enää mitenkään testamentit kajoa, mutta silloin testamenttaaja on jo vainaa.
Ja sitten on niitä poikkeuksia, yksi iso juttu perinnöstä on se, että voi periä vain, jos on perittävää. Jos ap on hummannut rahansa ja omaisuutensa, niin siitä ei edes miniä saa osaa tai arpaa itselleen. Tämä on minun mielestäni erittäin suositeltavaa.
Poikkeuksena on myös erittäin huonot välit. "Jos lapsi on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää tai hänen läheistään tai perittävä jatkuvasti viettää kunniatonta ja epäsiveellistä elämää, niin testamentilla voi täysin poissulkea jonkun perintöoikeuden." Tähän löytyy kyllä apua ja omat lakipykälänsä.
Rintaperillisen poissulkemiseen ei riitä pelkät huonot välit, perillisen pitää olla joku rikollinen tai päihderiippivainen tms. Lakiosuuden saa aina vaikka olisi kuinka huonot välit.
Vierailija kirjoitti:
siinä 70 iän korvalla kun terveys vielä sallii, olisi aika laittaa paperiasiansa kuntoon ja sopia yhden perillisensä kanssa kenestä tulee mahdollinen edunvalvoja, kun sellaisen aika on käsillä. Sekä appivanhempani että heitä vähän nuoremmat omat vanhempani ovat nuo asiat laittaneet kuntoon, että olisi vähemmän byrokratiaa kun asiat laitetaan käytäntöön.
Miniä ei halua käytännön ihmisenä olla se, joka joutuu myöhemmin kauheaan paperisotaan vain siksi, että hänen puolisonsa ei rohkene ottaa asiaa puheeksi nyt. Nyt kun sinulla on järki päässäsi, voit tehdä vielä itseäsi koskevia päätöksiä. Tieto pojalle missä laatikossa säilytät tärkeät paperisi ja pankkitunnuksesi sen pahan päivän varalta kun oma järkesi on kuutamolla.
Miksi miniä joutuu paperisotaan?
Eihän se miniälle mitään kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siinä 70 iän korvalla kun terveys vielä sallii, olisi aika laittaa paperiasiansa kuntoon ja sopia yhden perillisensä kanssa kenestä tulee mahdollinen edunvalvoja, kun sellaisen aika on käsillä. Sekä appivanhempani että heitä vähän nuoremmat omat vanhempani ovat nuo asiat laittaneet kuntoon, että olisi vähemmän byrokratiaa kun asiat laitetaan käytäntöön.
Miniä ei halua käytännön ihmisenä olla se, joka joutuu myöhemmin kauheaan paperisotaan vain siksi, että hänen puolisonsa ei rohkene ottaa asiaa puheeksi nyt. Nyt kun sinulla on järki päässäsi, voit tehdä vielä itseäsi koskevia päätöksiä. Tieto pojalle missä laatikossa säilytät tärkeät paperisi ja pankkitunnuksesi sen pahan päivän varalta kun oma järkesi on kuutamolla.
Miksi miniä joutuu paperisotaan?
Eihän se miniälle mitään kuulu.
Aloittaja halunnutkin ehkäistä ettei hänen asioittensa hoito ole pois perheellisten ajasta, on lapsiaikaa ja parisuhde-aikaa heillä eikä miniän tarvitse anopin laskujen kanssa sählätä.
Perinteisesti sinkut on vanhempiensa hoitajia koska usein myös pitävät enemmän yhteyttä kuin ruuhkavuosissa elävät perheelliset.
Mä ymmärrän tavallaan miniääsi.
Olen pyytänyt äidiltäni että hän kirjottaisi johonki mitä tahtoo tapahtuvan jos vaikka äkillisesti kuolee, missä tilit, missä lainat jne.. Äitini on 73 v ja on jos mitä kremppaa.
Onko mitään tapahtunut? Eipä tietenkään.
Toi helpottais paljo lähiomaisten asioita hoitaessa.
Kuvitteletko tuollaisissa suvuissa miniöitä kuunneltavan?