Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miniä tuli kahville

Vierailija
18.08.2023 |

Hänellä oli asiana kun poikani ei uskalla puhua. Olenko tehnyt testamentin, olenko ajatellut edunvalvojan hankkimista, ja että voisit antaa pojallesi pankkiavaimesi, hän hoitaisi raha-asiasi.

No , kahvit juotiin, sanoin miettiväni asiaa ja hyvähän se on puhua asioista. Vähän jäi kuitenkin epämukava olo, miksi poika ei itse puhunut? Sinkkulapseni tietää asiani.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta

Mua huolestuttaisi lisäksi, että mitä se miniälle kuuluu, olenko tehnyt testamenttia ja millaista.

Ei kuulu kyllä pojallekaan äidin testamentit.

Vierailija
22/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä parantaa välisi poikasi kanssa. Olen aina ihmetellyt miehiä, jotka vielä aikuisinakin pelkäävät äitiään. Ihan kuin olisi tulossa selkäsauna hetkenä minä hyvänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietoa yleisestä edunvalvonnasta

Edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu voi olla tarpeen, kun esimerkiksi vaikea sairaus tai korkea ikä ovat heikentäneet asianomaisen henkisiä kykyjä niin, että hän ei itse kykene valvomaan etujaan tai hoitamaan asioitaan.

Edunvalvojan määrää Digi- ja väestötietovirasto tai tuomioistuin. Edunvalvojana voi olla yksityishenkilö, esimerkiksi omainen tai muu läheinen.

Digi- ja väestötietovirasto tai käräjäoikeus voi määrätä edunvalvojaksi myös yleisen edunvalvojan. Tavallisesti yleinen edunvalvoja on valtion virkamies, joka toimii edunvalvontatoimistoissa. Joillakin alueilla yleisenä edunvalvojana voi toimia myös ostopalveluntuottajan palveluksessa oleva yleinen edunvalvoja.

Edunvalvontavaltuutettu on aina yksityishenkilö ja hän voi valvoa henkilön etua, jos valtuuttaja on etukäteen tehnyt edunvalvontavaltuutuksen toimintakyvyn heikkenemisen varalta.

Digi- ja väestötietovirasto neuvoo ja opastaa menettelytavoissa edunvalvojan saamiseksi."

Oikeus.fi

Ota itsellesi ulkopuolinen edunvalvoja, älä liian läheltä ja tee testamentti ammattilaisen kanssa, jossa suljet puolisot pois. Tee testamentti myös muilta osin kuntoon ja laita tuolla reppanapojalle (ja kärkkyminiälle, sillehän rahaomaisuus menee ilmeisesti joka tapauksessa, vaikka puolison sulksitkin pois) vain lakiosa. Lahjoita mielummin vaikka kodittomille kissoille ja käytä omaisuutesi NYT itse, niin isompia ei jää.

Vierailija
24/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä parantaa välisi poikasi kanssa. Olen aina ihmetellyt miehiä, jotka vielä aikuisinakin pelkäävät äitiään. Ihan kuin olisi tulossa selkäsauna hetkenä minä hyvänsä.

Miniällä ei ole tunnesiteitä. Hänen on helpompi tulla sanomaan että nyt ois aika jo kuolla.

Omalle lapselle voi olla raskaampi aihe puhua.

Vierailija
25/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniällä rahapula. Ylimääräiselle pankkitilille olisi käyttöä.

Vain ja ainoastaan tämä.

Ota ulkopuolinen ihminen hoitamaan asioita kanssasi, jos et itse osaa ja tajua.

Vierailija
26/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ap:lla harmillisen huonot välit perheenjäsentensä kesken. Meillä sekä minun että mieheni suvuissa noista asioista ollaan avoimia, ikääntyneet vanhemmat antaa käyttöoikeudet pankkiin ja tiedetään kyllä testamenttien olemassaolo jo silloin kun henkilö vielä elää. Mieheni vanhemmat ovat tehneet jo valmiiksi hautaustestamentitkin vaikka ovat vasta 7-kymppisiä.

Minä taas olen jo vuosia hoitanut vanhempieni asioita valtuuksilla, sekä pankki- että muita. Isäni on jo huonona ja hänellä ei ole testamenttia, joten ollaan jo sisarusten kanssa keskusteltu miten perintö tullaan jakamaan, haluaako joku kesämökin, haluaako joku luopua perinnöstään lastensa hyväksi jne. Sitten on helppo toimia kun se aika koittaa.

Vierailija
27/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miniällä ei ole tunnesiteitä. Hänen on helpompi tulla sanomaan että nyt ois aika jo kuolla.

Miniä on puolueellinen. Ja saattaapi olla hyvin ahne ja rahapulassakin.

Vierailija
28/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ap:lla harmillisen huonot välit perheenjäsentensä kesken. Meillä sekä minun että mieheni suvuissa noista asioista ollaan avoimia, ikääntyneet vanhemmat antaa käyttöoikeudet pankkiin ja tiedetään kyllä testamenttien olemassaolo jo silloin kun henkilö vielä elää. Mieheni vanhemmat ovat tehneet jo valmiiksi hautaustestamentitkin vaikka ovat vasta 7-kymppisiä.

Minä taas olen jo vuosia hoitanut vanhempieni asioita valtuuksilla, sekä pankki- että muita. Isäni on jo huonona ja hänellä ei ole testamenttia, joten ollaan jo sisarusten kanssa keskusteltu miten perintö tullaan jakamaan, haluaako joku kesämökin, haluaako joku luopua perinnöstään lastensa hyväksi jne. Sitten on helppo toimia kun se aika koittaa.

Teillä on miten on, mutta kaikilla ei ole luonnollisesti noin.

Ap:n poika on vätys, miniä on ahne ja ei heihin tarvitse mitään yhteyttä pitääkään.

Vierailija
29/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miniän rahanahneus noin pelottaa, niin kannattaa tehdä testamentti joka sulkee miniän perinnön ulkopuolelle.

Ap kyllä kuulostaa siltä, että perittävää ei hirveästi ole kun on noin huonosti asiansa järjestänyt. Tiesithän, että se sinun sinkkulapsesi ei saa käyttää sinun pankkitunnuksiasi vaan sinun pitää antaa hänelle oikeudet. Se onnistuu ihan verkkopankissakin.

Vierailija
30/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lasten tilien käyttöoikeuksia eikä heillä minun tililleni. Emme tosiaan siis ole sukurakas suku sitten.

Omaisuuteni suhteen on kyllä padmat selvillä, se on sovittu lasten kanssa. Mutta itsemääräämisoikeudestani pidän kiinni kun pää on vielä kunnossa.

Jos olisin sinkku ei kukaan ees vaatisi pääsyä pankkitilille

Vierailija
31/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taaaaas tätä "miniä-anoppi" -sotaa tai "nuoremmat sukupolvet vs boomerit" -sotaa! Juurihan nämä käytiin täällä, niistä muodostui tosi masentavia ja vihamielisyyttä huokuvia ketjuja.

Laittaako mode näitä, tämäkin kun kuulostaa feikiltä? Pitääkö saada harmittomia keskustelunaiheita, että ihmiset eivät keskustelisi oikeista asioista, kuten siitä, miksi Nato ei aikanaan antanut Venäjälle turvatakuita sodan estämiseksi?

Vierailija
32/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annat nuo avaimet sille sinkulle. Miniä kärkkyy rahoja....

Ei tarvitse antaa pankkiavaimia, tilinkäyttöoikeus riittää. Niin minä hoidan äitini pankkiasiat.

Vierailija
33/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi tuollainen tilanne, niin olisin tehnyt jo testamentit ja sopinut vaikka jonkun soveliaan ystäväni tai vaikka ystävän fiksun lapsen katsomaan perääni, jos lapsista ei ole siihen tai näen jo perssilmällä, että he vain kärkkyvät omaisuuttani.

Sitten vaikka muuttaisin vuokralle ja myisin omistusasunnon pois, matkustelisin sinne minne haluan, söisin ja joisin hyvin, hankkisin itseäni miellyttäviä tavaroita ja elelisin iloisia vanhuudenpäiviä. Minun rahani ovat omiani ja lapset pärjätköön omillaan, varsinkin jos olisivat ahneita.

Vierailija
34/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miniän rahanahneus noin pelottaa, niin kannattaa tehdä testamentti joka sulkee miniän perinnön ulkopuolelle.

Ap kyllä kuulostaa siltä, että perittävää ei hirveästi ole kun on noin huonosti asiansa järjestänyt. Tiesithän, että se sinun sinkkulapsesi ei saa käyttää sinun pankkitunnuksiasi vaan sinun pitää antaa hänelle oikeudet. Se onnistuu ihan verkkopankissakin.

Hän tietää missä ne on js muut salasanani. Esim laskut tulee sähköpostiin.

Mutta miniäkö mielestäsi olisi saanut käyttää jos olisin ne hänen mukaansa antanut?

Vierailija
35/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä taas ihmetyttää suomalainen luonne näitä kommentteja lukiessa. Meillä on itsestäänselvyys ollut aina, että molempien vanhemmat ovat perhettä, josta huolehditaan yhdessä. Ei ole myöskään vanhemmilla ollut tarvetta sulkea miniöitä tai vävyjä perheen ulkopuolelle, normaalissa parisuhteessa kun halutaan puhua avoimesti ja rehellisesti kaikista asioista.

Vierailija
36/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa kelvollinen trolli, tarina voisi olla tottakin. Mutta hyvin lähti porukka mukaan ja niinkuin arvasin, osa tohkeissaan kehuu miniän toimintaa  :D  Anopille ei koskaan kuulu miniän asiat mutta miniällepä kuuluu anopin asiat, jänskää.

Mutta jatkan ketjun seuraamista ja hekottelen ahneille miniöille jotka täällä tohkeissaan ottavat jutun tosissaan.

Vierailija
37/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taaaaas tätä "miniä-anoppi" -sotaa tai "nuoremmat sukupolvet vs boomerit" -sotaa! Juurihan nämä käytiin täällä, niistä muodostui tosi masentavia ja vihamielisyyttä huokuvia ketjuja.

Laittaako mode näitä, tämäkin kun kuulostaa feikiltä? Pitääkö saada harmittomia keskustelunaiheita, että ihmiset eivät keskustelisi oikeista asioista, kuten siitä, miksi Nato ei aikanaan antanut Venäjälle turvatakuita sodan estämiseksi?

No mutta kun tämä asia on sellainen, että jo Suomessa todella todella monet miettivät juuri tällä hetkellä asiaa. Jos sinun päätäsi tosiasiat ärsyttävät, niin lue kivempia juttuja, vaikka sitä aloitusta, missä luki niistä vihanneksista, joille oli laitettu silmätarroja.

Vierailija
38/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole lasten tilien käyttöoikeuksia eikä heillä minun tililleni. Emme tosiaan siis ole sukurakas suku sitten.

Omaisuuteni suhteen on kyllä padmat selvillä, se on sovittu lasten kanssa. Mutta itsemääräämisoikeudestani pidän kiinni kun pää on vielä kunnossa.

Jos olisin sinkku ei kukaan ees vaatisi pääsyä pankkitilille

Kyllä sinä ihan itse määräät omista asioistasi loppuun saakka vaikka olisitkin tehnyt valtuutuksia pahan päivän varalle.

Mikä ihme on padmat??

Vierailija
39/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mieheni ei haluaisi näitä asioita selvittää suoraan äitinsä kanssa, niin en minä kyllä sekaantuisi asiaan millään tavoin.

Miksi ap ei ole itse puhunut kaikille lapsilleen asiasta avoimesti. Nyt eivät sisarukset ole edes keskenään selvittäneet asiaa.

Vierailija
40/102 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkästä aikaa kelvollinen trolli, tarina voisi olla tottakin. Mutta hyvin lähti porukka mukaan ja niinkuin arvasin, osa tohkeissaan kehuu miniän toimintaa  :D  Anopille ei koskaan kuulu miniän asiat mutta miniällepä kuuluu anopin asiat, jänskää.

Mutta jatkan ketjun seuraamista ja hekottelen ahneille miniöille jotka täällä tohkeissaan ottavat jutun tosissaan.

Trolli tai ei, ihan sama, mutta jos joku tästä aloituksesta jotain oppii, niin se on hyvä asia silloin. Näin minä ajattelen asiaa. Sitä paitsi ei täällä kaikki kehu miniää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi