Miniä tuli kahville
Hänellä oli asiana kun poikani ei uskalla puhua. Olenko tehnyt testamentin, olenko ajatellut edunvalvojan hankkimista, ja että voisit antaa pojallesi pankkiavaimesi, hän hoitaisi raha-asiasi.
No , kahvit juotiin, sanoin miettiväni asiaa ja hyvähän se on puhua asioista. Vähän jäi kuitenkin epämukava olo, miksi poika ei itse puhunut? Sinkkulapseni tietää asiani.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki täällä lopulta kuolee, mutta todella harva kuolee saappaat jalassa. Suurin osa makaa elämänsä viime kuukaudet jossain laitoksessa ja siinä vaiheessa on hyvä että on jo valmiiksi joku joka tietää asiasi ja pystyy maksamaan laskusi.
Tuohan kai jokaisen sinkunkin sitten pitäisi huomioida?
Se kuolema joskus tulee nuorillekin.
On aika hassua olla hengittävä olento jonka kaikki näkevät jo vainaana tai vähintään vihanneksena. Miettien vain pankkitiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kelvollinen trolli, tarina voisi olla tottakin. Mutta hyvin lähti porukka mukaan ja niinkuin arvasin, osa tohkeissaan kehuu miniän toimintaa :D Anopille ei koskaan kuulu miniän asiat mutta miniällepä kuuluu anopin asiat, jänskää.
Mutta jatkan ketjun seuraamista ja hekottelen ahneille miniöille jotka täällä tohkeissaan ottavat jutun tosissaan.
Oma isä ei suostunut keskustelemaan miten hänen asiat hoidetaan sitten, kun hän ei enää kykene. Sitten hän sai sairauskohtauksen eikä pystynyt enää edes nimeään kirjoittamaan laskuihin. Hitto, että meni hankalaksi.
Aloittaja lienee sopinut käytännön asioiden hoitamisesta yhden lapsensa kanssa, mutta hän ei ole maininnut sanallakaan toiselle lapselle, että asiat on jo hoidossa. Tyhmää salailla tuollaista. Miniä tuntee miehensä ja tietää, että kaikki hoidettavat asiat kaatuvat hänen niskaansa.
Edunvalvontavaltuus vaatii lääkärintodistuksen, ei sitä keskinäisellä sopimuksella voi pelkästään tehdä. Been there.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miniä vain oli kyllästynyt poikasi jahkailuun ja päätti potkaista asiaa eteenpäin niin, että puhuisit poikasi kanssa?
Vaikka oletkin kertonut sinkkulapsellesi ei se kuitenkaan ole oikeudenmukaista sinun vanhempana jättää poikasi ulkopuolelle.
Isäni oli juristi ja neuvoi jo meitä lapsia kakarasta alkaen, että mitä avoimemmin asioista perheen sisällä sovitaan sen vähemmän riitoja kuolinpesässä. Jos ei löydy mitään mustaa valkoisella jätät karsean perinnön, kun sinkkulapsesi väittää tietävänsä sinun asioista kaiken ja poikasi onkin aivan eri mieltä. Haluatko oikeasti sitä vanhempana?
Ja taas, jotkut pystyvät keskustelemaan tällaisista asioista avoimesti, mutta kaikki eivät voi. Yritähän ymmärtää tämä asia vaikka juristin lapsi oletkin.
Asioihin voi ottaa ulkopuolisen edunvalvojan halutessaan, jos sukulaisiin ei ole tarpeeksi luotettavia välejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas ihmetyttää suomalainen luonne näitä kommentteja lukiessa. Meillä on itsestäänselvyys ollut aina, että molempien vanhemmat ovat perhettä, josta huolehditaan yhdessä. Ei ole myöskään vanhemmilla ollut tarvetta sulkea miniöitä tai vävyjä perheen ulkopuolelle, normaalissa parisuhteessa kun halutaan puhua avoimesti ja rehellisesti kaikista asioista.
Voisitko joskus ajatella, että kaikki ihmiset eivöt ole sinuja? Onko se ihan älyttömän vaikeaa ymmärtää tätä asiaa...?
Ei tarvitse olla minuja, mutta suomalaisille perheen ja parisuhteen käsite tuntuu olevan tänä päivänä ihan vieras. Itsekkyys, ahneus ja omahyväisyys ovat ne tärkeimmät arvot ja kun itse ei eväänsä viitsi heilauttaa kuin dollarin kuvat silmissä niin on tietysti mahdotonta ymmärtää, että joku haluaa toiselle pyyteettömästi hyvää.
Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan ihan tavallista että kun vanhemmat täyttää jotain 70 lapset rupeavat hoitamasn heidän asioitaan ja pankkiasiat?
Vaikka vanhempien pää pelaisi kuin partaveitsi.En ymmärrä. Täältä kyllä olen oppinut jokaisen kärkkyvän niitä tilivaltuuksia. Kun vaan keskustelu on käymnisdä äipästä tai anopista
Se on vaan järkevää varautumista että 70 veet antaa pankkioikeudet lapsilleen. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että 70 vee hoitaa itse omat pankkiasiat niinkuin aina ennenkin, mutta jos se 70 vee saa sairauskohtauksen ja halvaantuu niin sitten lapset pystyy hoitamaan asioita siitä eteenpäin. 70 veen on todella hankala antaa valtuuksia enää siinä vaiheessa kun jo makaa sairaalassa puhekykynsä menettäneenä tms.
No ei ole. Sitä paitsi se voitkin olla sinä, joka makaat sairaalassa vaikka 35 vuotiaana halvaantuneena.
Niin, voitko kuvitella, että äidilläni on käyttöoikeus minun tililleni? Ihan hirveää varmaan, mutta kun olen aikoinani paljon matkustellut yksin, toi turvaa, että joku pystyi tarvittaessa auttamaan. Enää ei vastaavaa tarvetta ole, mutta en ole nähnyt syytä ottaa käyttöoikeutta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat nuo avaimet sille sinkulle. Miniä kärkkyy rahoja....
Ei tarvitse antaa pankkiavaimia, tilinkäyttöoikeus riittää. Niin minä hoidan äitini pankkiasiat.
Se vaatii vanhuksen allekirjoituksen pankissa.
Minä en olisi ikimaailmassa mennyt anopilleni tuollaisia puhumaan.
Omalle vanhemmalleni voisin, mutta miehen vanhemmalle en.
Nyt kun anoppi on ajat sitten jo kuollut, en edelleenkään puutu hänen kuolinpesänsä asioihin. Se on mieheni asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta
Tässä vaiheessa riittää kun yksi tietää mistä löytää pankkitunnukseni ja salasanani.
Ei koko suvun vielä tarvitse, esim miniöitten.Muissa asioissani ei mitään epäselvää kenellekään, tietysti olen elänyt jo liian pitkään.
Eli haluat sinkkulapsesi syyllistyvän rikokseen? Sun pankkitunnuksias ei kukaan saa käyttää vaikka kuinka vihanneksena makaisit.
Minunkin miniä kävi kahvilla ja mukavaa oli. Juteltiin kesälomat ja lasten opinnot niin on erilaisia miniöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annat nuo avaimet sille sinkulle. Miniä kärkkyy rahoja....
Ei tarvitse antaa pankkiavaimia, tilinkäyttöoikeus riittää. Niin minä hoidan äitini pankkiasiat.
Se vaatii vanhuksen allekirjoituksen pankissa.
Tarvitsee käydä pankissa ainoastaan jos vanhuksella ei ole mitään pankkitunnuksia. Ap: lla on pankkitunnukset, joten voisi antaa sille sinkkulapselleen ihan oikeatkin tilinkäyttöoikeudet verkkopankissa tai puhelimitse. Vaikuttaa vaan, että ei luota edes siihenkään lapseensa.
Ap kuulostaa siltä, että miniä on ihan aiheestakin huolissaan.
Nämä asiat ovat vanhemman ja lapsen välisiä. Kenenkään puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään.
Luulisi, että tämä on itsestäänselvää.
Meillä appivanhemmilla oli selkeitä dementiaoireita jo hyvin varhain. Eihän heidän lapsensa niitä huomanneet, kun appivanhemmat aina olleet jollain tapaa omituisia, mutta ulkopuolisena, minä miniä, kyllä huomasin.
Sotahan siitä nousi, kun yritin sitä kertoa... Raha-asiat meni solmuun, asunnosta (jota kielsin hankkimasta) löytyi hometta, anoppi sairastui syöpään.
Kannattaa oikeasti yrittää ottaa puheeksi ajoissa - ja myös kuunnella se puhe.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat ovat vanhemman ja lapsen välisiä. Kenenkään puolisot eivät kuulu asiaan mitenkään.
Normaaliperheissä näin onkin. Mutta jos ap:n välit lapsiinsa ei ole kunnossa (niinkuin näyttäysi olevan kun asioista ei ole pojan kanssa keskusteltu) niin silloin voi olla ihan aiheellista että ulkopuolinen tekee aloitteen.
Voisin vaikka veikata, että miniän omille vanhemmille tai sukulaisille on sattunut jotain mistä syystä hän ymmärtää että asiat on helpompi järjestää etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaaliperheissä näin onkin. Mutta jos ap:n välit lapsiinsa ei ole kunnossa (niinkuin näyttäysi olevan kun asioista ei ole pojan kanssa keskusteltu) niin silloin voi olla ihan aiheellista että ulkopuolinen tekee aloitteen.
Voisin vaikka veikata, että miniän omille vanhemmille tai sukulaisille on sattunut jotain mistä syystä hän ymmärtää että asiat on helpompi järjestää etukäteen.
Miniä hoitaa oman lääninsä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin eniten huolissani siitä, miksi aikuinen lapsi pelkää mua niin paljon, että "ei uskalla puhua" mun kanssa. Ja miksi olen tämmöiset asiat puhunut vain yhdelle lapsistani, en kaikille. T: N52, kolme aikuista lasta
Jospa pojalla oli sellaista hienotunteisuutta, mitä miniällä ei ole.
Itselleni ei olisi miniänä tullut mieleenkään mennä tuollaisella asialla anoppini luo. Ei kertakaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Monissa suvuissa ne omat lapset mitätöidään, eikä heitä kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniälle tämä asia ei kuulu.
Jospa aloittaja on vielä ihan skarppi, niin kuin kirjoituksesta voisi päätellä, niin ei todellakaan miniän kuulu puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniälle tämä asia ei kuulu.
Jospa aloittaja on vielä ihan skarppi, niin kuin kirjoituksesta voisi päätellä, niin ei todellakaan miniän kuulu puuttua.
Kannattaa se sitten muistaa kautta linjan, eikä olla vaatimassa miniää siivoamaan ja auttamaan ja setvimään, kun on saanut ne asiansa solmuun - kuten meillä kävi.
Ei huolenpito sinusta tarkoita, että olet elänyt liian pitkään.
Tietyt asiat on pakko hoitaa ajoissa.
Olin nelikymppisenä kuolemassa syöpään, joten jouduin varmuuden vuoksi valtuuttamaan sisarukseni hoitamaan asioitani. (Toivuin elinsiirron avulla.)
Koskaan ei tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu.
Toivotan sinulle hyvää vointia. :)