Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Kysytkö tosiaan millä oikeuksilla? Varmaan ihan niillä samoilla oikeuksilla kuin sinun takapuoleesi voidaan tarvittaessa työntää sormi turvatarkastuksen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Vertauksesi ontuu. Mutta mielestäni on ihan hyvä,että nykyisin esim.ohjelmiin tms.lisätään teksti (voi sisältää välkkyviä valoja tms.)
Toinen on matka kohteesta a-b. Toinen on tapahtuma. Tapahtumissa on usein pääasiassa se esitys. Ei tarjolla olevat snäksit.
Lentoiluun ei mitenkään erityisesti kuulu pähkinät. Tai oleellisena osana. Vaan se matka.
Vertaukseni ontuu mutta niin ontuvat myös vastaukset. Konserttiinkaan ei minimalistisesti tarkasteltuna kuulu vilkkuvat valot vaan musiikki. Jos ilmoituksella siitä että tilaisuudessa on välkkyviä valoja siirretään vastuu osallistujalle niin miksei sama päde lennoilla? Suuressa osassa valmisruokia on varmuuden vuoksi ilmoitus siitä että tuote saattaa sisältää jämiä pähkinöistä.
Rajojen vetäminen ei ole triviaalia eikä vakava allergia (kuten ei epilepsiakaan vaikka kohtaukseenkin voi kuolla) ole (mielestäni) automaattisesti sellainen tilanne jossa voi vaatia muutoksia esim. lentoyhtiöiden prosesseihin. Menen tässä palstaa vastavirtaan. Itselleni ei ole ongelma olla syömättä pähkinöitä mutta kyse on abstraktimmasta asiasta koskien ihmisten vastuita ja velvollisuuksia.
Nyt kuitenkin poistun töihin. Mukavaa päivää keskustelijoille.
Tässä tapauksessahan matkustaja otti vastuun itselleen ja hoisi tilanteen ostamalla kaikki pähkinät itselleen. Eli ei mitään ongelmaa, kunhan nyt vaan lainaamani viestin kirjoittanut lumihiutale, joka ei ollut edes lennolla, mukana halusi pahoittaa mielensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.
Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.
Eihän tuossa ole vttuilua vaan tarpeellista infoa siitä, mitä vakavasta allergiasta voi seurata.
Kukapa haluaisi ikuiseksi lomamuistokseen sen, miten aiheutti toisen matkalaisen vahingoittumisen, jopa kuoleman omalla uhmakohtauksellaan esim. mussuttamalla salaa pähkinöitä tietoisena siitä, että ne oli kielletty tällä lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?
Kysytkö tosiaan millä oikeuksilla? Varmaan ihan niillä samoilla oikeuksilla kuin sinun takapuoleesi voidaan tarvittaessa työntää sormi turvatarkastuksen yhteydessä.
Ei se ole niin yksinkertaista. Turvatarkastuksia eivät tee lentoyhtiöt vaan ICAO:n vaatimusten mukaan toimivat turvahenkilöt. Turvallisuus on lentokentän, ei lentoyhtiöiden vastuulla. Lentoyhtiö ei siis voi ronkkia kenenkään hanuria vaikka kuinka haluaisi etsiä lennolle salakuljetettuja pähkinöitä.
Kysyn kyllä että millä oikeuksilla. Tajuatko kuinka kauan kestäisi jos jokainen matkustaja tarkastettaisiin. Lentoyhtiöt eivät halua lainopillista vastuuta seuraamuksia, siksi lennot eivät voi olla varmasti pähkinättömiä.
Itse ainakin toivoisin, että jos lennolle tulee vaikeasti pähkinäallerginen ihminen, hän pyytäisi lentohenkilökungaa kuuluttamaan asiasta, jotta tietäisin olla avaamatta mukanani evääksi tuomia suolapähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole niin yksinkertaista. Turvatarkastuksia eivät tee lentoyhtiöt vaan ICAO:n vaatimusten mukaan toimivat turvahenkilöt. Turvallisuus on lentokentän, ei lentoyhtiöiden vastuulla. Lentoyhtiö ei siis voi ronkkia kenenkään hanuria vaikka kuinka haluaisi etsiä lennolle salakuljetettuja pähkinöitä.
Kai tiedät, että nuo ulkoistetut turvatarkastajat tekevät työtään turvatakseen juurikin lennot, ei niinkään lentokentät? Eli jos pähkinät laitetaan kiellettyjen aineiden ja esineiden listalle, niin silloin niitä saa etsiä kenen tahansa hanurista siinä missä muutakin.
Justiinsa googlailin. Suositeltavaa on useimmilla lennoilla kertoa varauksen yhteydessä. Mutta jos henkilökunnalle tulee tietoon,niin kuluttavat ja eivät myy pähkinöitä.
Eri lentoyhtiöillä eri käytäntöjä.
Sitten esim. Easyjet on kieltänyt ne kaikilta lennnoilta,koska siellä oli joku 15tyttö kuollut pähkinäallergiaan kesken lennon.
On noita muitakin yhtiöitä,jotka kieltäneet. Noi tuli ekana vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn kyllä että millä oikeuksilla. Tajuatko kuinka kauan kestäisi jos jokainen matkustaja tarkastettaisiin. Lentoyhtiöt eivät halua lainopillista vastuuta seuraamuksia, siksi lennot eivät voi olla varmasti pähkinättömiä.
Jokainen lennolle nouseva matkustaja tarkistetaan nytkin. Lisäksi lentokentät ovat täynnä koiria, jotka on helppo opettaa haistamaan pähkinät siinä missä huumet, rahat ja muut kielletyt aineet.
Ymmärrän oikein hyvin, varsinkin sen jälkeen, kun olin oman, anafylaktisen sokin saaneen poikani kanssa sairaalassa ja samassa huoneessa oli toinen pieni poika, joka oli saanut hengenvaarallisen allergisen reaktion pähkinäallergikkona, kun oli omassa kodissaan tavannut serkkujaan, jotka samana päivänä olivat omassa kotonaan leiponeet jotain pähkinäistä, ja aiheuttaneet hiustensa ja vaatteidensa mukana tuomalla pähkinäjäämillä tämän pojan allergiakohtauksen.
Paremmassa maailmassa ihmiset olisivat ymmärtäväisempiä, pysähtyisivät hetkeksi ajattelemaan, miten paljon rajoitteita ja ylimääräisiä kustannuksia sen allergisen elämässä on jo ihan normiarjessakin ja suhteuttaa siihen, selviääkö sitä nyt yhden lennon ilman pähkinöitä tai lohileipiä. Vai olisiko hyvä ratkaisu vaan kärrätä kaikki allergiset ja vaikka liikuntarajoitteiset jonnekin aidatuille leireille, etteivät vaan vahingossa häiritse kenenkään NORMAALIA elämää?!
En ymmärrä miksi ostaa kaikki koneessa myytävät pähkinät, kun suurella osalla ne ovat jo kentältä tai kaupasta mukaan ostettuina?
Ostiko nekin?
Vierailija kirjoitti:
Pähkinäallerkikko voi istua koneen siivellä
Siivelle joutavat tupakalle ja hajusteille haisijat, häiriköivät juopot sekä selkänojan alaslaskijat puhumattakaan kirotuista tuttavuuden hierojista.
Lentoyhtiö olisi voinut kehottaa henkilöä vaihtamaan lentoyhtiötä eikä poistamaan pähkinöitä koneista. Mutta tämmöseksi tää on mennyt, kun annetaan vähemmistöjen mellastaa liikaa.
Koska heikkoja kuuluu hyysätä. Katsokaa vaikka sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmäämme.
Äiti ei koskaan sanonut ei ja isästä ei ollut tietoakaan. Tähän yhtälöön kun liittää Voimaantumisen niin ihmistyranni on valmis.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ostaa kaikki koneessa myytävät pähkinät, kun suurella osalla ne ovat jo kentältä tai kaupasta mukaan ostettuina?
Ostiko nekin?
Samaa ihmettelen. Suurella osalla matkustajista on eväinä helpot pähkinät. Matkalle lähtö on usein alkanut jo keskellä yötä eikä kentällä ole mikään ruokapaikka auki siihen aikaa. Perillä määränpäässä ollaan usein vasta tuntien lento- ja ajomatkan jälkeen. Pähkinät ovat paljon parempi vaihtoehto kuin karkit pitämään verensokeri ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Vertauksesi ontuu. Mutta mielestäni on ihan hyvä,että nykyisin esim.ohjelmiin tms.lisätään teksti (voi sisältää välkkyviä valoja tms.)
Toinen on matka kohteesta a-b. Toinen on tapahtuma. Tapahtumissa on usein pääasiassa se esitys. Ei tarjolla olevat snäksit.
Lentoiluun ei mitenkään erityisesti kuulu pähkinät. Tai oleellisena osana. Vaan se matka.
Vertaukseni ontuu mutta niin ontuvat myös vastaukset. Konserttiinkaan ei minimalistisesti tarkasteltuna kuulu vilkkuvat valot vaan musiikki. Jos ilmoituksella siitä että tilaisuudessa on välkkyviä valoja siirretään vastuu osallistujalle niin miksei sama päde lennoilla? Suuressa osassa valmisruokia on varmuuden vuoksi ilmoitus siitä että tuote saattaa sisältää jämiä pähkinöistä.
Rajojen vetäminen ei ole triviaalia eikä vakava allergia (kuten ei epilepsiakaan vaikka kohtaukseenkin voi kuolla) ole (mielestäni) automaattisesti sellainen tilanne jossa voi vaatia muutoksia esim. lentoyhtiöiden prosesseihin. Menen tässä palstaa vastavirtaan. Itselleni ei ole ongelma olla syömättä pähkinöitä mutta kyse on abstraktimmasta asiasta koskien ihmisten vastuita ja velvollisuuksia.
Tässä tapauksessahan matkustaja otti vastuun itselleen ja hoisi tilanteen ostamalla kaikki pähkinät itselleen. Eli ei mitään ongelmaa, kunhan nyt vaan lainaamani viestin kirjoittanut lumihiutale, joka ei ollut edes lennolla, mukana halusi pahoittaa mielensä.
Ai lumihiutaleita on ne,jotka haluaa säilyttää ihmisten hengen.. joooa joo.
Mitenhän nää ongelma tapaukset yleensäkään selviävät elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin toivoisin, että jos lennolle tulee vaikeasti pähkinäallerginen ihminen, hän pyytäisi lentohenkilökungaa kuuluttamaan asiasta, jotta tietäisin olla avaamatta mukanani evääksi tuomia suolapähkinöitä.
Sama! Lähes joka toisella on mukana suolapähkinöitä. En kyllä tajua, mitä hyötyä oli ostaa koneen myymät pähkinät.
Paitsi se hetki valokeilassa minä ja minun erityisyyteni.