Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?

Kommentit (690)

Vierailija
581/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina pähkinäpussi käsimatkatavaroissa ja syön ne lennon aikana, oli sitten ihmisillä allergiaa tai ei.

Vierailija
582/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ei tarvitse joka paikkaan, mutta lennoille voisi aivan hyvin ottaa ainakin pahimmat ja yleisemmät allergeenit huomioon."

Ja mitenköhän tämä käytännössä tehtäisiin? Miten varmistetaan, että kenelläkään ei ole esim. vaatteissaan pähkinöiden jäämiä? Annetaan kaikille lentoyhtiön puolesta puhtaat vaatteet lennon ajaksi ja käytetään kaikki pakkosuihkussa ennen niihin pukeutumista?

Oikeasti, jos joku on niin allerginen, että voi ilmavälitteisesti saada allergisen reaktion, hänen kannattaa harkita jotain muuta matkustustapaa kuin lentäminen. Moni täällä ei nyt tunnu ymmärtävän, mistä puhuu. Se, että pähkinöitä ei myydä juuri sillä lennolla ei välttämättä riitä.

tuolla jo aiemmin kerrottiin, että kyse on usein vain määrästä. Jos pähkinät on kielletty lennolla ja joku tulee sitten sinne puserossa, jonne aamulla lensi pähkinäjämiä hänen aivastaessaan puseroon, niin mitä luultavimmin pähkinäallergikko ei siitä saa oireita. Mutta jos tämä henkilö avaa pähkinäpussi ja alkaa rouskuttaa pähkinöitä, niin siitä voikin tulla oireita. Pähkinälumihiutaleille muuten tiedoksi: jos te kuolette ilman pähkinöitänne yhdellä pienellä lennolla, niin ne pähkinät voi ottaa mukaan vaikka nesteenä. Etsitte jostain vaikka pähinäjogurtin tai pähkinäjuoman, jossa ne pähkinät siis on soseutettu mukaan nesteeseen eikä niitä pureskellä. Kun sen sitten juotte tai lusikoitte, niin on hyvin epätodennäköistä, että pähkinäallergikko saisi siitä oireita. ellei hän nyt satu istumaan teidän vieressänne. silloin voi tapahtua kaikenlaista, vaikka ilmakuopan saattuessa plus muita äkillisiä juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurkun turpoaminen umpeen ei ole kivaa etenkään yli 10 000 metrissä. Tulee lentoemännillekin tuossa tilanteessa lisää puuhaa, joten luulisi olevan helpompi kieltää ne pähkinät jos asiakas pyytää.

Kerro minulle yksikin lentoyhtiö, joka pystyy tarjoamaan täysin pähkinävapaan lennon ilman mahdollisia jäämiä pähkinöistä. Lentoyhtiön nimi riittää.

Vierailija
584/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.

Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

Ei saisi lentää?

Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.

Kuulostat joltain pähkinämiikalta.

En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?

yökerhoissa on muinoin tultu kyllä dj:ltä pyytämään strobot pois siksi aikaa kun epileptikko käy porukkansa kanssa tanssahtelemassa ja onnistui. Eri asia toki jos haluat johonkin lasershowhun osallistua.

Vierailija
585/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aina pähkinäpussi käsimatkatavaroissa ja syön ne lennon aikana, oli sitten ihmisillä allergiaa tai ei.

Yhdelläkään lennolla ei ole kehotettu välttämään pähkinöiden syöntiä. Koska sellaista ei edes tapahdu. 

Vierailija
586/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.

Ihan kaikki voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Paljon helpompaa on että ihminen jolla on näin vakavia ongelmia matkustaa sellaisella tavalla missä voi kontrolloida ympäristöään itse, kuten esim. oma uutena ostettu auto (ei kannata ostaa käytettyä tai vuokrata, et voi tietää mitä edelliset omistajat tai asiakkaat ovat autossa kuljettaneet tai syöneet). Tai ehkä kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei matkusta ollenkaan? Matkailijoita on jo ihan tarpeeksi, suorastaan liikaa, allergikko voi tehdä ekoteon.

sitten ei voisi allerginen päästä esim. usaan. laivalla ei voisi mennä, koska tietyssä kohtaa atlantin ylityksessä ei pääse helikopetri paikalle, autolla ei usaa pääse ainakaan tällä hetkellä.

allergisillakin on vapaa matkustusoikeus. Ja kun on kyse elämästä, niin jokaisen päästään terveen ihmisen pitäisi tajuta, että  voi  jättää ne pähkinöiden rouskuttamiset toiseen hetkeen.

Vierailija
587/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tai voisi olla erillisiä allergialentoja joilla ei syödä, ei tuoksuta eikä olisi eläimiä. Palvelisi monia."

Tällaista kannatan periaatteessa, mutta miten käytännössä. Miten estät esim. sen että joku ei syö vehnäpullaa odotusaulassa ja tiputa jauhoja vaatteilleen. Siinä menisi sitten venhäallergisen lento pieleen.

Oikeasti. Vakavat sydänsairaudet ovat lentämisen este. Akuutti psykoosi on lentämisen este. Loppuraskaus on lentämisen este. Henkeä uhkaavat ruoka-aineallergiat ovat lentämisen este. Vaikea astma on lentämisen este. Tätä listaa voi jatkaa.

Jos ihmisellä on henkeä uhkaava allergia yleisille ruoka-aineille, siten, että allergia on ilmavälitteinen, hän ei ole lentokelpoinen. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan lentoturvallisuuskysymys.

T. se allergisten lasten äiti

Vierailija
588/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toivottavasti saat joskus anafylaksian

Vierailija
589/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri sai pahan allergisen reaktion, kun kumppani oli tuonut heidän asuntoonsa levyn pähkinäsuklaata. Naapuri ei siis syönyt sitä, vaan ihan riitti, että oli samassa asunnossa. Ihan anafylaktista shokkia ei saanut, mutta tuli hengitysvaikeuksia ja iho-oireita. Joutui olemaan pihalla aika kauan, että kämppä oli saatu tuuletettua kunnolla.

Pähkinäallergia voi olla oikeasti hengenvaarallinen. Itseäni ei haittaisi pähkinöiden puute lennolla. Se lento on kuitenkin vain joitain tunteja pois kaikesta siitä ajasta mikä minulla on muuten syödä pähkinöitä.

Ymmärrän tän ja kaikki empatia allergisille. Mut miten tuollainen ihminen voi koskaan liikkua missään? Mistä koskaan voi tietää mitä joku edessä oleva syö tai kuljettaa mukanaan?

Vierailija
590/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapähkinäallergiaan on nykyään saatavilla lääke siis siedätyshoito, joka tehokkaasti estää shokkia kehittymästä hengenvaaralliseksi.

Maapähkinä ei ole pähkinä.

Vierailija
591/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"allergisillakin on vapaa matkustusoikeus"

Kukaan ei kiellä matkustamista. Mutta kenelläkään ei ole subjektiivista lento-oikeutta. Ihmisen on oltava terveydentilaltaan lentokelpoinen. Monet vaikeat sairaudet estävät lentämisen ja näihin kuuluvat mm. ilmavälitteiset vaikeat ruoka-aineallergiat.

Vierailija
592/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärrän tän ja kaikki empatia allergisille. Mut miten tuollainen ihminen voi koskaan liikkua missään? Mistä koskaan voi tietää mitä joku edessä oleva syö tai kuljettaa mukanaan?"

Mun tuntemalla vaikeasti allergisella aikuisella on aina henkilökohtainen avustaja mukana kodin ulkopuolella. Avustaja sitten pistää ensiapulääkkeen ja antaa ensiapua ambulanssin tuloon saakka.

Vierailija
593/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kiellä matkustamista. Mutta kenelläkään ei ole subjektiivista lento-oikeutta. Ihmisen on oltava terveydentilaltaan lentokelpoinen. Monet vaikeat sairaudet estävät lentämisen ja näihin kuuluvat mm. ilmavälitteiset vaikeat ruoka-aineallergiat.

minkähän takia minä olen päässyt lennoille vaikeiden ruoka-aineallergioideni kanssa ja sitten on vielä keuhkoastma.

eri

älkää jlauta levittäkö väärää tietoa!

jos on kroonisia sairauksia, niin siitä selviää tekemällä medif-lomakkeen yhdessä lääkärin kanssa ja sitten, jos tarpeen ilmailulääkäri tarkastaa. Minulle ei ole koskaan edes harkittu ettenkö pääsisi lennolle.

Vierailija
594/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että joidenkin on vaikea ymmärtää eroa saada anafylaksia lentokoneessa vs. bussissa tai elokuvissa. Ymmärrettekö että ambulanssi on hankalampi saada taivaalle kuin leffateatterin eteen? Epipen on vain ensiapu ja siitä noin 10 - 20 min päästä olisi kiva olla siellä ambulanssissa.

Vierailija
595/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.

Ihan kaikki voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Paljon helpompaa on että ihminen jolla on näin vakavia ongelmia matkustaa sellaisella tavalla missä voi kontrolloida ympäristöään itse, kuten esim. oma uutena ostettu auto (ei kannata ostaa käytettyä tai vuokrata, et voi tietää mitä edelliset omistajat tai asiakkaat ovat autossa kuljettaneet tai syöneet). Tai ehkä kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei matkusta ollenkaan? Matkailijoita on jo ihan tarpeeksi, suorastaan liikaa, allergikko voi tehdä ekoteon.

sitten ei voisi allerginen päästä esim. usaan. laivalla ei voisi mennä, koska tietyssä kohtaa atlantin ylityksessä ei pääse helikopetri paikalle, autolla ei usaa pääse ainakaan tällä hetkellä.

allergisillakin on vapaa matkustusoikeus. Ja kun on kyse elämästä, niin jokaisen päästään terveen ihmisen pitäisi tajuta, että  voi  jättää ne pähkinöiden rouskuttamiset toiseen hetkeen.

No, ihan yhtä vaikeaa sen lentokoneen on sinne Atlantiin laskeutua eikä sieltä löydy sille allergiselle sairaalaakaan. 

Ei kannata huolehtia, kyllä lääkäri osaa sanoa, koska allergisen henkilön sairaus on niin vakava ettei hänelle voi suositella lentokoneella matkustamista.

Vierailija
596/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tai voisi olla erillisiä allergialentoja joilla ei syödä, ei tuoksuta eikä olisi eläimiä. Palvelisi monia."

Tällaista kannatan periaatteessa, mutta miten käytännössä. Miten estät esim. sen että joku ei syö vehnäpullaa odotusaulassa ja tiputa jauhoja vaatteilleen. Siinä menisi sitten venhäallergisen lento pieleen.

Oikeasti. Vakavat sydänsairaudet ovat lentämisen este. Akuutti psykoosi on lentämisen este. Loppuraskaus on lentämisen este. Henkeä uhkaavat ruoka-aineallergiat ovat lentämisen este. Vaikea astma on lentämisen este. Tätä listaa voi jatkaa.

Jos ihmisellä on henkeä uhkaava allergia yleisille ruoka-aineille, siten, että allergia on ilmavälitteinen, hän ei ole lentokelpoinen. Tämä ei ole mielipidekysymys, vaan lentoturvallisuuskysymys.

T. se allergisten lasten äiti

Kun ostaa lippua, niin kertoo mikä vakava allergia kyseessä. Lennolla otetaan se huomioon. Samalla tavalla kuin pyörätuolit happipullot ja erikoiset matkatavarat.

Todella vakavasti allergisia elää vain kotioloissa. Se on ikävää. Ikävää myös on, että jos on allergisille paikkoja, esim junassa erillistä hyttejä, sinne tunkee ei allergiset parfyymeineen. "Koska heillä on oikeus".

T.toinen allergisen lapsen äiti, joka on noin matkustanut.

Vierailija
597/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että joidenkin on vaikea ymmärtää eroa saada anafylaksia lentokoneessa vs. bussissa tai elokuvissa. Ymmärrettekö että ambulanssi on hankalampi saada taivaalle kuin leffateatterin eteen? Epipen on vain ensiapu ja siitä noin 10 - 20 min päästä olisi kiva olla siellä ambulanssissa.

Monella lenttoreitillä lennetään vuoriston ja asumattomien seutujen yli, joista ei ehkä tuntiin löydy lentokenttää ollenkaan tai lentokenttää, jonne saisi laskeutumisluvan. Ja lentokentät sijaitsevat usein periferiassa, joten sieltä lentokentältä voi pahimmassa tapauksessa olla monen tunnin matka sairaalaan.

Mutta kun sinne koneeseen on päästävä! 

No oikeasti lääkäreiltä ei irtoa matkustuslupaa niissä tapauksissa jolloin lentokoneella matkustaminen ei ole enää turvallista allergiselle itselleen. Ja onneksi on näin, sillä hämmästyttävän moni on valmis riskeeraamaan henkensä päästäkseen vain tuhoamaan ilmastoa ja edistämään ilmastonmuutosta. Ilman lääkärin lupaa lähteneille rapsahtaa iso lasku hätävälilaskusta. 

Vierailija
598/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minkähän takia minä olen päässyt lennoille vaikeiden ruoka-aineallergioideni kanssa ja sitten on vielä keuhkoastma.

eri

älkää jlauta levittäkö väärää tietoa!

jos on kroonisia sairauksia, niin siitä selviää tekemällä medif-lomakkeen yhdessä lääkärin kanssa ja sitten, jos tarpeen ilmailulääkäri tarkastaa. Minulle ei ole koskaan edes harkittu ettenkö pääsisi lennolle.

Minullakin on keuhkoastma (onko niitä muitakin) ja allaergia, mutta ne ovat niin hyvässä hoidossa ettei lääkäriltä tarvitse edes kysyä

Vierailija
599/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurkun turpoaminen umpeen ei ole kivaa etenkään yli 10 000 metrissä. Tulee lentoemännillekin tuossa tilanteessa lisää puuhaa, joten luulisi olevan helpompi kieltää ne pähkinät jos asiakas pyytää.

Kerro minulle yksikin lentoyhtiö, joka pystyy tarjoamaan täysin pähkinävapaan lennon ilman mahdollisia jäämiä pähkinöistä. Lentoyhtiön nimi riittää.

Kun tällaista ei löydy!

Vierailija
600/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se mennyt  villiksi tuokin allergisuudella ratsastus

Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

Mihin se raja sitten vedetään? Minun ystäväni saa pahan allergiareaktion jos samassa tilassa on kypsennettyä kalaa. Pitäisikö kalaruuat kieltää lennoilla ja ravintoloissa pois lukien kalaravintolat?

Hajusteallergikkoja löytyy enemmänkin. Pitäisikö kaikki hajusteet kieltää kokonaan? Itseä se ei oikeastaan haittaisi, mutta luulen, että aika monille ei sovi.

kyllä. nimenomaan lennoilla pitäisi kaiken syötävän ja juotavan olla allergeenivapaata

Mielenkiintoista. Kerropa missä maan päälläkään sijaitsevassa ravintolassa pystytään toteuttamaan kaikkien maailman allergeenien huomioiminen? Ravintolan nimi riittää. 

Tuota ravintolaa saat odottaa maailman tappiin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä