Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Pähkinät ei ole mitenkään olennaisia sen lennon järjestymisen ja mielekkyyden kannalta. Lentäminen on lisäksi matkan taittamisen muoto ja voi olla ainut järkevä tapa liikkua paikasta a paikkaan b. Täysin eri asia kuin konsertti joka on viihdettä. Jos lentokoneessa tai vaikkapa junissa olisi huvikseen vilkkuvia valoja niin joku epileptikko olisi jo vaatinut ne sieltä poistamaan. Ei se aina mene niin yks yhteen että minun sairaus = sinun eri sairaus, koska en minäkään niin sitten et sinäkään.
Ehkä siksi, että.pähkinät ovat olennainen osa jokaisen päivittäistä ruokavaliota. Varsinkin suolassa uiteut pähkinät ovat superterveellistä ravintoa. Jos ihminen ei saa päivittäistä pähkinäannostaan, saattaa hän masentua akuutisti, saada paniikkikohtauksen ja aiheuttaa vaaraa lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Pähkinät ei ole mitenkään olennaisia sen lennon järjestymisen ja mielekkyyden kannalta. Lentäminen on lisäksi matkan taittamisen muoto ja voi olla ainut järkevä tapa liikkua paikasta a paikkaan b. Täysin eri asia kuin konsertti joka on viihdettä. Jos lentokoneessa tai vaikkapa junissa olisi huvikseen vilkkuvia valoja niin joku epileptikko olisi jo vaatinut ne sieltä poistamaan. Ei se aina mene niin yks yhteen että minun sairaus = sinun eri sairaus, koska en minäkään niin sitten et sinäkään.
Briteistä saksaan pääsee esim. junalla ja autolla. Molemmat ääriallergiselle paljon parempia keinoja kuin tunkea koneeseen ja sitten ruveta esittämään kaikille muille matkustajille ja lentoyhtiölle vaatimuksia.
On se nyt perkele etetä nykyään kaikki pitää tehdä jonkun pillittävän allergianörtin pillin tahtiin.
Joku palstalla riehuvista voi yllättyä seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun itse, puoliso tai oma lapsi alkaakin saada allergiaoireita ties mistä. Ei se mene niin, että allergia joko on tai ei ole, ne voi puhketa missä vaiheessa elämää tahansa. Muistakaa sitten pysyä poissa lentokoneista.
Mitä muuten sille suomalaiselle miehelle kuuluu, joka tuli kuuluisaksi siitä pahkinäkeissistä korona-aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Kenellä tahansa matkustajalla voi olla pähkinöitä taskussa. Ei pelkästään lentokoneessa, vaan myös taksissa, bussissa, junassa tai vuoka-autossa. Näin ollen, jos henkilö kuolee hengittäessään ilmaa samassa tilassa olevan pähkinän kanssa, hän ei voi matkustaa julkisilla kulkuväneillä lainkaan.
Jos sen sijaan henkilö kuolee vain syödessään pähkinää, ainoa turvallinen tapa on että henkilö ITSE pitää huolta mitä suuhunsa laittaa. Eli yksinkertaisesti ottaa lennolle mukaan omat eväät.
Pähkinät voitaisiin kyllä kieltää lentokoneista. Siis sekä myynti että hallussapito/ syöminen koneessa. Pähkinäallergia on yksi vakavimpia allergioita ja pahimmillaan fataali. Kellekään ei varmasti ole juuri lennon aikana pakollista syödä juuri pähkinöitä.
https://www.finnair.com/fi-fi/usein-kysytyt-kysymykset/ruoka-ja-ruokava…
"Voinko matkustaa Finnairin lennolla vaikka olen pähkinöille allerginen?
Se riippuu allergiasi vakavuudesta. Jos kärsit vakavasta maapähkinäallergiasta, on tärkeää että tiedostat, ettemme voi taata sinulle täysin allergeenitonta ateriaa, matkustamoa tai ympäristöä. Keskustele lääkärisi kanssa ennen kuin ostat lentoliput."
Vierailija kirjoitti:
Pähkinät voitaisiin kyllä kieltää lentokoneista. Siis sekä myynti että hallussapito/ syöminen koneessa. Pähkinäallergia on yksi vakavimpia allergioita ja pahimmillaan fataali. Kellekään ei varmasti ole juuri lennon aikana pakollista syödä juuri pähkinöitä.
Lähes kaikissa snack tuotteissa on varoitus "valmistettu linjalla tai tehtaassa jossa tehdään myös tuotteita jotka sisältävät pähkinää."
Vierailija kirjoitti:
Pieni pussi sipsejä pähkinöiden tilalle.
No eiköhän sipseistäkin joku saisi mielipahaa. Esim. jos on dieetillä, niin voi tulla paha mieli kun vieruskaveri syö sipsejä.
Vierailija kirjoitti:
Mites muut tilat, vaikka joku konsertti tai urheilukisat sisätiloissa? Pitääkö sielläkin kieltää sitä ja tätä ja tuota syötävää? Vai pitäisikö allergisen itse yrittää ottaa vastuu itsestään?
Minulla on vaikea tuoksuyliherkkyys joka puhkesi akuutista aurinkoihottumasta jota hoidettiin suonensisäisesti kortisonilla. Reagoin ihon kautta joka on ihmisen suurin elin. Olin aivan tulenpunainen ja hengenlähtö oli muutaman tunnin päässä.
Pesuaineet, kemikaalit ja parfyymit aiheuttavat minulla voimakkaan pahoinvointireaktion. En pysty esimerkiksi asioimaan tavaratalojen kemikaaliosastoilla. Matkustan työni puolesta jonkin verran lentämällä. En silti vaadi kanssamatkustajia käymään suihkussa ennen lentoa.
Vierailija kirjoitti:
Joku palstalla riehuvista voi yllättyä seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun itse, puoliso tai oma lapsi alkaakin saada allergiaoireita ties mistä. Ei se mene niin, että allergia joko on tai ei ole, ne voi puhketa missä vaiheessa elämää tahansa. Muistakaa sitten pysyä poissa lentokoneista.
Nimenomaan on pysyttävä poissa lentokoneista, jos ei kestä sitä kun joku syö pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
Tuota, se tuoksu sisältää jo potentiaalin hengenvaaralliselle anafylaksialle, joten totta vi tussa en kestäisi minäkään pähkinäallergisena niiden tuoksua.
Idioottimainen kommentti sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muut tilat, vaikka joku konsertti tai urheilukisat sisätiloissa? Pitääkö sielläkin kieltää sitä ja tätä ja tuota syötävää? Vai pitäisikö allergisen itse yrittää ottaa vastuu itsestään?
Miksi jengi ei tajua eroa konserttisaliin ja 13km korkeudessa matkaavaan lentokoneeseen?
Jos konsertissa anafylaktinen reaktio yllättäisi, saattaisi ambulanssikin ehtiä paikalle noin 5-10minuutissa, kun taas lentokoneessa tilanne olisi katastrofi.
Mutta hieno rinnastusyritys sulta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Ja tosiaan US sisäisillä lennoilla useinkin kuulutettiin ennen koneen lähtöä, että kyydissä on vakavasti pähkinäallerginen, että pyydetään olla syömättä omia pähkinäeväitä sen lennon ajan, ja että koneessa ei myydä pähkinöitä sillä lennolla.
Hyvä juttu mielestäni. Kummallinen pähkinähimo iskee joillakin juuri muutaman tunnin lennon aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saisi lentää?
Olishan se todella kivaa, että kaikille pystyttäisiin järjestämään kustomoituja, mieltymyksen ja rajoitusten mukaisia palveluita yleisissä tiloissa ja tapahtumissa. Mutta näinhän se ei tietenkään onnistu. Jos kielletään pähkinät, niin kohta on joku vailla jotain muuta erkoispalvelua sairauksiensa ja rajoitustensa vuoksi. Järki käteen.
Kertoo empatiakyvyn puutteesta, jos ei pysty huomioimaan allergiaa sairastavaa tässä tapauksessa. Empatiakyvynpuute tosin tuo elämään paljon muitakin ongelmia eli kannattaisi miettiä asioita myös muuten kuin oman navan kautta
Paljon helpompaa on se, että se yksi pähkinäallergikko pysyy poissa koneesta.