Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?
Kommentit (690)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn olla ilman pähkinöitä lennon ajan. Mieluummin niin kuin että joku saa shokin kone joutuu tekemään ylimääräisen välilaskun shokin saaneen vuoksi. Hyvä olisi rajoittaa kaikki yleisimmät allergeenit pois lennoilta.
Sitä enemmän allergioita esiintyy ja löydetään siitä uusia muotoja, mitä saastuneempi on ilma ja luonto. Mikä se mahtaisi olla yksi suurimmista syistä tähän asiaintilaan nykyaikana, jokainen voi miettiä sitä itsekseen.
Pähkinät lentokoneissa, first world problem.
Lentokoneet, no problem.Huom, en oo elokapinallinen tai mikään hörhö, kunhan ihmettelen tässä ihmiskunnan örvellystä itekseni teiän kanssa. En oo synnitön itekään, samanlainen juntti kuin muutkin, mutta maanisia ulkomailla ramppaajia olen ihmetellyt jo vuosikymmenen. Mennyt ihan holtittomaksi touhu. Pitäisi ainakin olla joku raja, montako kertaa tietyssä ajassa saisi lentää. Järkevä määrä MINUN mielestä olisi kerran 10 vuodessa. Repikää siitä vappupimiät. 😂
Enemmän noita allergioita on kuulemma kaupungissa asuvien siivousmaanikoiden lapsilla kun ei saa lapsena altistuksia erilaisille asioille ja kehitä niille vastustuskykyä. Desinfiointiaineiden ylikäyttö siivouksessa vaan pahentaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on se mennyt villiksi tuokin allergisuudella ratsastus
Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Uusimmat tutkimukset osoittavat, että pähkinäallerginen ei voi saada vakavaa reaktiota ilmavälitteisesti, koska henkilö on allerginen pähkinöiden sisältämälle proteiinille, eikä sitä leviä ilmaan kuin max 1 cm etäisyydellä ja silloinkin minimaalisen vähän.
Jos on aiemmin saanut vakavan allergisen reaktion pähkinöiden syömisestä, ihmisen keho kuitenkin muistaa sen ja silloin pelkkä haju voi triggeröidä oireita. Silloin ei kuitenkaan ole kyse allergisesta reaktiosta eikä se ole vakavaa. Eli turhaan nainen osti kaikki pähkinät. Sitäpaitsi vakavasti allerginen matkustaa aina Epipenin kanssa.Ihan kaikki allergiat aiheutuvat aina proteiinista, tiedoksi sinulle. Niin ruoka- kuin eläinallergiatkin.
Se allergeeni voi levitä todella laajalti ilmassa. Siitepöly leviää Etelä-Suomeen asti, vaikka ainoat kukkivat koivut olisivat Lapissa.
Ruuanvalmistuksessa ne alkergeenit leviävät ilmassa aivan samalla lailla kuin hajukin.
Jos joku ruoka ei yhtään tuoksu ja on kylmää ja kiinteää, niin sitten en tiedä, voiko siitä levitä mitään ilmaankaan.
Kyllä leviää niistäkin, ei se hajuttomuus tarkoita etteikö leviäisi ilmaan allergeenejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen eväs itselleni on pähkinä+hedelmät (tai vihannestikut/pikkutomaatit), mutta matkustellessa julkisissa liikennevälineissä koitan keksiä jotain korvaavaa juurikin pähkinäallergikkojen takia. Mielestäni pieni vaiva minulta, ja toivoisin että kaikki muutkin tajuaisivat jättää etenkin lennoilla pähkinät ja maapähkinät syömättä allergiariskin vuoksi. Niiden myymisen voisi ihan kieltää lennoilla ja myydä niiden sijaan vaikka kuivattua maissia. Ja turha vedota tässä kohtaa hajuste- yms. muihin vähemmän fataaleihin allergioihin.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/villa-verde-soft-corn-paahdettu…
Joo, varmaan ja miten pääset pähkinävapaasti edes turvatarkastukseen asti lähtökentällä? Ja tulokentällä?
No 100 % pähkinävapaaksi tuskin mitään saadaan, mutta jo se, että lähtökohtaisesti pähkinät julkisessa liikenteessä kiellettäisiin ja niitä ei myytäisi lennoilla eikä asemilla karsisi valtaosan pähkinöistä pois lennoilta ja kentiltä. Toki aina löytyy joku lumihiutale, jonka olisi ihan pakko tuoda pähkinänsä, niitä olisi henkilökunnalla oikeus sitten ottaa pois, jos näkyvästi joku söisi.
Enemmistö kyllä jättäisi pähkinät pois, jos se selkeästi olisi kiellettyä.
Henkilö joka on julkisen liikenteen varassa ei voisi ostaa kaupasta pähkinöitä ja viedä kotiin. Hyvin toimii.
No jos ne on pakattuna suljetussa pussissa kauppakassissa, se altistus on minimaalinen vs että syödään avoimesta pussista. Luulisi sen verran tajuavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.
Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.
Eli oli itse syönyt pähkinöitä ja kuoli? Tämän on kenenkään muun vika millä tavalla? Oma vika voi olla, vaikka olisi joku ihminen, jonka tunsit. Mikään kommentissa ei anna ymmärtää, että ongelma olisi pähkinöiden oleminen ilmatilassa. Sillä logiikallakaan ei voisi kaupassa käydä, kun irtopähkinöitä myydään.
Ilmateitse voi saada kohtauksen, ihan samalla lailla kaupoissa pesuainehyllyt saavat joillakin aikaan hengitysvaikeuksia. Ja myös homeet ja sienet, kaikki eivät välttämättä tuoksu mutta aiheuttavat oireita. Hengittäessä aineet menevät verenkiertoon, ei pitäisi olla niin hankala ymmärtää. Tämä on ihan perus ihmisen anatomian toimintaa, hapen mukana kulkevat keuhkoista verenkiertoon
Kyse oli pähkinöistä eikä yleisestä ilmateissä esiintyvien kemikaalien ja itiöiden vaikutuksesta.
Oliko muut matkustajat ihan pähkinöinä?
Thihi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.
Uusimmat tutkimukset osoittavat, että pähkinäallerginen ei voi saada vakavaa reaktiota ilmavälitteisesti, koska henkilö on allerginen pähkinöiden sisältämälle proteiinille, eikä sitä leviä ilmaan kuin max 1 cm etäisyydellä ja silloinkin minimaalisen vähän.
Jos on aiemmin saanut vakavan allergisen reaktion pähkinöiden syömisestä, ihmisen keho kuitenkin muistaa sen ja silloin pelkkä haju voi triggeröidä oireita. Silloin ei kuitenkaan ole kyse allergisesta reaktiosta eikä se ole vakavaa. Eli turhaan nainen osti kaikki pähkinät. Sitäpaitsi vakavasti allerginen matkustaa aina Epipenin kanssa.Ihan kaikki allergiat aiheutuvat aina proteiinista, tiedoksi sinulle. Niin ruoka- kuin eläinallergiatkin.
Se allergeeni voi levitä todella laajalti ilmassa. Siitepöly leviää Etelä-Suomeen asti, vaikka ainoat kukkivat koivut olisivat Lapissa.
Ruuanvalmistuksessa ne alkergeenit leviävät ilmassa aivan samalla lailla kuin hajukin.
Jos joku ruoka ei yhtään tuoksu ja on kylmää ja kiinteää, niin sitten en tiedä, voiko siitä levitä mitään ilmaankaan.
Itse asiassa kaikki allergiat eivät johdu proteiinista. Tämä viime aikoina esillä ollut punkkien aiheuttama liha-allergia johtuu sokereista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.
Turhaan vttuilet. Ystäväni mies kuoli keväällä anafylaktiseen sokkiin. Oli juurikin pähkinäallergia. Oli jopa ottanut Epi- penin. Elvytettiin , vietiin sairaalaan , jossa elvytettiin uudelleen, oli teholla Ecmo- hoidossa ja kuoli siitä huolimatta.
Eli oli itse syönyt pähkinöitä ja kuoli? Tämän on kenenkään muun vika millä tavalla? Oma vika voi olla, vaikka olisi joku ihminen, jonka tunsit. Mikään kommentissa ei anna ymmärtää, että ongelma olisi pähkinöiden oleminen ilmatilassa. Sillä logiikallakaan ei voisi kaupassa käydä, kun irtopähkinöitä myydään.
Ilmateitse voi saada kohtauksen, ihan samalla lailla kaupoissa pesuainehyllyt saavat joillakin aikaan hengitysvaikeuksia. Ja myös homeet ja sienet, kaikki eivät välttämättä tuoksu mutta aiheuttavat oireita. Hengittäessä aineet menevät verenkiertoon, ei pitäisi olla niin hankala ymmärtää. Tämä on ihan perus ihmisen anatomian toimintaa, hapen mukana kulkevat keuhkoista verenkiertoon
Jos ilmassa on jotain itselle vaarallista niin sitten suojaudutaan siltä. Maski päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.
Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.
Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .
Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.
Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.
Ei saisi lentää?
Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.
Kuulostat joltain pähkinämiikalta.
En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?
Tuossa tilanteessa sekä sinun että vakavasti allergisen ihmisen oikeus pähkinättömään lentoon toteutui, joten mikä ongelma?
Oikeasti, noin pahasti allergisen elämä on muutenkin todella rajoittunutta, joten eiköhän me allergiset voida tulla tuon verran vastaan, että jätetään pähkinät syömättä yhdellä lennolla?
Minä en voi sietää huuhteluaineiden ja hajustettujen pesuaineiden löyhkää. Hyi hoo. Tuletko minua vastaan niin, että et liiku missään julkisissa sisätiloissa etkä varsinkaan kuivata niitä saatanallisesti löyhkääviä lakanoitasi taloyhtiön tiloissa. Olen kalalle allerginen: sopiiko, että poistetaan kalaruoat kaikista Suomen ravintoloista?
Sama mulla noiden hajustettujen pyykinpesuaineiden kanssa.
Lisäksi en ymmärrä että nykyään valmistetaan edelleen hajuvesiä, muinainen keksintö epähygieenisyyden peittelyyn, kun ei voitu peseytyä usein ja haistiin paskalle. Mihin hajuvesiä nykyaikana tarvitaan, kun niiden käyttäjiä ei voi millään valvoa. En minä voi vaatia itse että joku julkinen paikka olisi hajuvesitön.
Miksi olisi pitänyt lopettaa myynti? Koska se on ollut normaali tapa. Mikään lentoyhtiö ei halua ongelmia ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on aiemmin saanut vakavan allergisen reaktion pähkinöiden syömisestä, ihmisen keho kuitenkin muistaa sen ja silloin pelkkä haju voi triggeröidä oireita. Silloin ei kuitenkaan ole kyse allergisesta reaktiosta eikä se ole vakavaa. Eli turhaan nainen osti kaikki pähkinät. Sitäpaitsi vakavasti allerginen matkustaa aina Epipenin kanssa.Saisiko linkkiä näihin?
Esimerkiksi: https://ki.se/en/research/airborne-exposure-to-peanuts-did-not-produce-….
Googlaamalla löydät itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn olla ilman pähkinöitä lennon ajan. Mieluummin niin kuin että joku saa shokin kone joutuu tekemään ylimääräisen välilaskun shokin saaneen vuoksi. Hyvä olisi rajoittaa kaikki yleisimmät allergeenit pois lennoilta.
Sitä enemmän allergioita esiintyy ja löydetään siitä uusia muotoja, mitä saastuneempi on ilma ja luonto. Mikä se mahtaisi olla yksi suurimmista syistä tähän asiaintilaan nykyaikana, jokainen voi miettiä sitä itsekseen.
Lentokoneet, no problem.Huom, en oo elokapinallinen tai mikään hörhö, kunhan ihmettelen tässä ihmiskunnan örvellystä itekseni teiän kanssa. En oo synnitön itekään, samanlainen juntti kuin muutkin, mutta maanisia ulkomailla ramppaajia olen ihmetellyt jo vuosikymmenen. Mennyt ihan holtittomaksi touhu. Pitäisi ainakin olla joku raja, montako kertaa tietyssä ajassa saisi lentää. Järkevä määrä MINUN mielestä olisi kerran 10 vuodessa. Repikää siitä vappupimiät. 😂
Enemmän noita allergioita on kuulemma kaupungissa asuvien siivousmaanikoiden lapsilla kun ei saa lapsena altistuksia erilaisille asioille ja kehitä niille vastustuskykyä. Desinfiointiaineiden ylikäyttö siivouksessa vaan pahentaa ongelmaa.
Myrkkyjä ne siivousaineetkin ovat, kulkeutuvat vesistöihin ja tuhoavat luontoa. Tähän ylihygienian päälle sitten lentokonein ja tehtain paskottu hengitysilma ja myrkyt ruuassa. Hyvin menee.
Pähkinät lentokoneissa ja rasismi Suomessa, ne on niitä oikeita ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori blondi hämmästyi kun hänen takiaan matkustamon ruokailua ei yhtäkkiä alettukaan rajoittaa.
https://www.insider.com/passenger-nut-allergy-bought-all-48-packs-peanu…
Siis tämäkin on lentänyt pöiväksi Lontoosta Dusseldorfiin "työmatkalle".
Minä en oikeesti ymmärrä, kun kuitenkin on netti keksitty sitä varten että semmoiset työt mitä tämäkin kaiketi tekee, voi hyvin hoitaa verkossa, mutta ei, kyllä pitää lennellä sinne tänne päivittäin. Vai onko tämä joku puuseppä, että pitää päästä muka paikan päälle.
Tässä touhussa ja lentelyssä ei oikeasti ole enää tolkun häivää, lennellään kuin matkusteltaisi linja-autolla, ihan kuin lentäminen olisi joku perusoikeus.
Miettikää nyt oikeesti kun päivittäin maailmassa lentelee miljoonia ihmisiä yhtä typerällä syyllä, asian takia jonka voivat hoitaa netissä.
Miksi netti edes keksittiin, jos jonkun paperin näkemisen vuoksi esim. pitää lentää ulkomaille, tai kokouksen.
Hohhoijaa.
Päälle turismi, joka tuhoaa loputkin luonnosta, ilman lisäksi.
Kommenttisi ei mitenkään liittynyt asiaan, mutta lentoliikenteen osuus on vähän yli 2% kaikesta ilmastoa tuhoavasta.
Miten on, ethän käytä tietokonetta, lataile elokuvia, pelaile tietokonepelejä jne? Datacenterit ne nimittäin vasta saastuttavatkin!
Osalla kommentoijista ei selvästikään ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa henkeäuhkaava ruoka-aineallergia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue enemmän, luulet vöhemmön ja tiedät enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kaupungeissa myös saastunein hengitysilma.
Vierailija kirjoitti:
Osalla kommentoijista ei selvästikään ole käsitystä siitä, mitä tarkoittaa henkeäuhkaava ruoka-aineallergia.
Eikö sen käsityksen pitöisi olla, sillä, jolla sellainen allergia on.
Ei kukaan voi toisten ihmisten sairauksista olla perillä, pääasia että osaa elää omansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.
Mutta silti jokaisella kanssamatkustajalla olisi saattanut olla omia pähkinöitä mukana
Uskon, että tällaisten tapausten myötä lentoyhtiöt tulevat entisestään kiristämään sääntöjä. Yksikään lentoyhtiö ei halua julkisuutta, jossa joku vakavasti allerginen on tullut lennolle mukaan ilman lääkärin lupaa ja saa anafylaktisen shokin. Yksikään lentoyhtiö ei halua, että muuta matkustajat joutuvat näkemään tällaisen surullisen tapahtuman ja traumatisoitumaan sen vuoksi. Yksikään lentoyhtiö ei myöskään pidä ajatuksesta periä välilennon kustannuksia kuolinpesältä.
Tähän asti on ollut sairaan itsensä vastuulla käydä lääkärin kanssa keskustelemassa lentokunnostaan, onko sitä lentokuntoa vai eikö ole. Ja kun tämä ei ole kuitenkaan toteutunut, lentoyhtiöille ei jää muuta mahdollisuutta kuin lisätä sääntöihinsä pykälä, jossa selkeäsanaisesti kerrotaan lentokoneessa olevat mahdollisuudet auttaa vakavissa tilanteissa ja eri vaihtoehdot vakaviin tilanteisiin: vakavasti pähkinä- tai kala-allerginen, raskauden eteneminen pitkälle, tietyt sydän- ja keuhkosairaudet jne ja ostamalla lipun sitoudut näihin asioihin tai sakko tapauksen sattuessa on välilaskun aiheuttamien kustannusten lisäksi suuri.
On kamala ajatus, että joku vakavasti sairas tulee lennolle ilman lääkärin antamaa lupaa ja menehtyy matkustajien silmien edessä. Mukana on lapsiakin. Millaisen trauman nämä saavatkaan!
Lentoyhtiöiden säännöissä ei lue turhaan se, että vakavasti sairaiden on saatava lupa lääkäriltä lentokyvystään. Lentoyhtiöt ovat vastuussa kaikista matkustajistaan ja heidän hyvinvoinnistaan eikä kenenkään hyvinvointia lisää luvatta sairaana lennolle tullut matkustaja, joka menehtyy pienten lasten edessä. Ihan kamalan itsekästä!
Perheemme matkustaessa tarkistan aina Finnairilta, että onko lennolle ilmoittautunut sairaita ja onhan heiltä pyydetty lääkärin lupa lentokunnosta. Olemme kerran joutuneet koneessa todistamaan matkustajan kohtausta ja se oli todella traumaattista muille matkustajille. Jälkipuinnissa selvisi, että matkustaja oli tullut mukaan vaikka oli vakavasti sairas. Hän aiheutti sairaudellaan haittaa ennen kaikkea itselleen mutta myös erityisesti mukana olleille lapsille ja nuorille, sekä myös aikuisille. Kuinka itsekkäitä ihmiset voivat olla kun eivät halua ottaa yhtään vastuuta omasta tilastaan?
Keksitpä kivan jutun, luuletko että lentoyhtiö edes saisi kertoa muiden matkustajien terveydentilasta mitään? Kyllä ne ovat ihan yksityisiä asioita jotka eivät kuulu muille matkustajille.
Kysythän lentoyhtiöltä myös että onhan liikuntarajoitteisilla matkustajilla vaipat mukana että jos ei ehdi/pääse WC:hen ajoissa yms.
Olen myös ollut useita kertoja lentokoneessa kun joku on saanut sairaskohtauksen enkä ole vielä traumatisoitunut.
Sanoinko lentoyhtiön kertovan minulle toisten tietoja? En. Kirjoitin, että "tarkistan aina Finnairilta, että onko lennolle ilmoittautunut sairaita ja onhan heiltä pyydetty lääkärin lupa lentokunnosta".
Väännän vielä rautalangasta: Tarkistan eli kysyn, että olettehan huolehtineet jos lennolla on mukana vakavasti sairaita matkustajia, heidän lentolupansa?
Suosittelen jokaista muistuttamaan lentoyhtiöitä tästä pykälästä ja sen toteutumisesta, jotta lennoille ei tule mukaan vakavasti sairaita, joiden takia sekä oma ja muidenkin matkustajien hyvinvointi vaarantuu. On myös elämän säästävä teko vakavasti sairasta kohtaan, että muistuttaa lentoyhtiötä vakavasti sairaiden lentokyvyn tarkastamisesta. Näin kukaan, jolle lentäminen tai läsnäolo koneessa, voi käydä hengenvaaralliseksi ei aseta itseään sille alttiiksi. Voit näin pelastaa monen vakavasti sairaan hengen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myrkkyjä ne siivousaineetkin ovat, kulkeutuvat vesistöihin ja tuhoavat luontoa. Tähän ylihygienian päälle sitten lentokonein ja tehtain paskottu hengitysilma ja myrkyt ruuassa. Hyvin menee.
Pähkinät lentokoneissa ja rasismi Suomessa, ne on niitä oikeita ongelmia
Juu, no kannattaa varmaan sitten valita pahin mahdollinen myrkky sen saippuan sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti allergiselle olisi varmaan järkevintä kehittää joku hengityssuojain. Kyllähän kaikkiin muihinkin ongelmiin kehitetään apuvälineitä.
Miten muuten tuollaisen allergian omaava voi kulkea missään julkisessa liikennevälineessä? Siinä vaiheessa kun huomaa että vierustoveri on juuri rouskuttanut pähkinäsuklaapatukan, lienee altistus ja vahinko jo tapahtunut.Hyä huomio. Jos kerran kasvomaski suojaa pikkiriikkisiltä viiruksilta niin kait ne nyt suojaavat pähkinähituleilta? Vai erittääkö pähkinä jotain molekyylin kokoista pähkinäkaasua joka tappppppaaa?
Hengityssuojain ei suojaa pikkuriikkisiltä viruksilta vaan pisaratartunnoilta. Ne virukset kulkevat aerosolien mukana, siihen suojainten teho perustuu. Virukset kun eivät lentele yksinään ilmassa eikä yksittäinen virus sairastuta ketään, vaan viruskuorma eli mitä enemmän virusta kantavia pisaroita on ilmassa.