Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?

Kommentit (690)

Vierailija
201/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku alkanut vetää jotain ihme sairasta psykolointia jonkun allergian avulla. Mikäköhän sairas ajatuskuvio tuossakin on. Kaiken huippu on, että voidaan sekoittaa oikea allerginen reaktio johonkin mt paniikkikohtaukseen, paitsi onneksi noissakin on yleensä aina ihan näkyviä fyysisiä oireita ja voidaan testata esim. jos henkilöllä hengitys meinaa salpaantua esim. pähkinästä, niin joku psykologi ei tule siihen sönköttämään, että hengittele kuule rauhallisesti vaan, älä hyperventiloi.

Tai jos joku käyttäytyy aggressiivisesti päin naamaa "ota kuule hengitysharjoitukset" käyttöön älä ole hysteerinen.

Vierailija
202/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri sai pahan allergisen reaktion, kun kumppani oli tuonut heidän asuntoonsa levyn pähkinäsuklaata. Naapuri ei siis syönyt sitä, vaan ihan riitti, että oli samassa asunnossa. Ihan anafylaktista shokkia ei saanut, mutta tuli hengitysvaikeuksia ja iho-oireita. Joutui olemaan pihalla aika kauan, että kämppä oli saatu tuuletettua kunnolla.

Pähkinäallergia voi olla oikeasti hengenvaarallinen. Itseäni ei haittaisi pähkinöiden puute lennolla. Se lento on kuitenkin vain joitain tunteja pois kaikesta siitä ajasta mikä minulla on muuten syödä pähkinöitä.

Naapurisi ei varmaan pysty käymään kaupassa? Pähkinäallergikko on allerginen pähkinän proteiineille, et pääse kosketuksiin näiden proteiinien kanssa vain olemalla samassa tilassa pähkinäsuklaalevyn kanssa.

Taas kerran, kyseessä on ALTISTUKSEN MÄÄRÄ. Jos kävelet kaupassa suklaahyllyn ohi, se on eri asia jos omassa keittiössä missä vietät kauemmin aikaa ja mikä on pienempi ja tiiviimpi tila on pähkinäsuklaalevy.

Viestissä ei myöskään kerrottu, oliko kyseinen suklaalevy avattu vai ei.

-eri

Mutta kun et pääse kontaktiin pähkinöiden proteiinien kanssa, eli siis altistumaan, olemalla vain samassa tilassa tämän suklaalevyn kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.

Mutta silti jokaisella kanssamatkustajalla olisi saattanut olla omia pähkinöitä mukana

Uskon, että tällaisten tapausten myötä lentoyhtiöt tulevat entisestään kiristämään sääntöjä. Yksikään lentoyhtiö ei halua julkisuutta, jossa joku vakavasti allerginen on tullut lennolle mukaan ilman lääkärin lupaa ja saa anafylaktisen shokin. Yksikään lentoyhtiö ei halua, että muuta matkustajat joutuvat näkemään tällaisen surullisen tapahtuman ja traumatisoitumaan sen vuoksi. Yksikään lentoyhtiö ei myöskään pidä ajatuksesta periä välilennon kustannuksia kuolinpesältä. 

Tähän asti on ollut sairaan itsensä vastuulla käydä lääkärin kanssa keskustelemassa lentokunnostaan, onko sitä lentokuntoa vai eikö ole. Ja kun tämä ei ole kuitenkaan toteutunut, lentoyhtiöille ei jää muuta mahdollisuutta kuin lisätä sääntöihinsä pykälä, jossa selkeäsanaisesti kerrotaan lentokoneessa olevat mahdollisuudet auttaa vakavissa tilanteissa ja eri vaihtoehdot vakaviin tilanteisiin: vakavasti pähkinä- tai kala-allerginen, raskauden eteneminen pitkälle, tietyt sydän- ja keuhkosairaudet jne ja ostamalla lipun sitoudut näihin asioihin tai sakko tapauksen sattuessa on välilaskun aiheuttamien kustannusten lisäksi suuri.

On kamala ajatus, että joku vakavasti sairas tulee lennolle ilman lääkärin antamaa lupaa ja menehtyy matkustajien silmien edessä. Mukana on lapsiakin. Millaisen trauman nämä saavatkaan!

Mutta silti se ei ole riittävän kamala ajatus, että voisit sen lennon ajan pidättäytyä pähkinöiden syömisestä jos sillä voit tältä näyltä välttyä?

Noin allergiset ihmiset eivät saa matkustuslupaa. Jos ovat niin itsekkäitä että lähtevät silti mukaan, on vastuu kanssamatkustajien hyvinvoinnista heidän kontollaan. Kukaan ei halua lapsensa joutuvan näkemään lentokoneessa sairaskohtausta. Eikä itsekään. Niitä voi tulla yllättäen ja niille ei voi mitään. Mutta tiedossa olevat vaikeat allergiat ovat este matkustamiselle lentokoneessa.

Vierailija
204/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun ovessa lukee ; Ehdottomasti kielletty pähkinät koulun alueella allergian vuoksi.

Miten ennen vanhaan ei ollut allergisia , nykyään joka toinen kärsii jostakin . 

Vierailija
205/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis oikeasti mitään allergioita ei ole olemassakaan. On vain hysteerisiä huomionhakuisia ihmisiä.

Allergiat ovat allergisen henkilökohtaisia ongelmia. Miksi muiden pitäisi niistä kärsiä?

Jos joku lennolla kuolee minun vieressäni allergisen kohtaukseen, niin kyllä aika pahasti pidän sitä myös minun ongelmanani enkä vain hänen henkilökohtaisena ongelmanaan.

Kai sitä voi omia muiden ongelmia niin halutessaan mutta sinun tai allergikon ongelmat eivät ole eivätkä olisi minun ongelmiani.

Surullista miten paljon tuntuu löytyvän näin epäempaattisia ihmisiä, joita ei edes vieressä istuvan henkilön kuolema millään tavalla hetkauta. Noinkohan vaan olisivat vielä tositilanteessa samaa mieltä tai vielä jos se allerginen olisikin joku oma läheinen.

Tositilanteessa nämä varmaan söisi pähkinöitä, koska "minulla on oikeus". Ja sitten, kun kone joutuisi tekemään välilaskun, ja nämä jäisivät jatkolennoltaan, nostaisivat älyttömän äläkän klikkilehdissä, koska "minun oikeuksiani loukattiin, toisten täytyy korvata minulle aiheutunut haitta". Että näin. Minä-minä-minä.

Vierailija
206/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis oikeasti mitään allergioita ei ole olemassakaan. On vain hysteerisiä huomionhakuisia ihmisiä.

Allergiat ovat allergisen henkilökohtaisia ongelmia. Miksi muiden pitäisi niistä kärsiä?

Jos joku lennolla kuolee minun vieressäni allergisen kohtaukseen, niin kyllä aika pahasti pidän sitä myös minun ongelmanani enkä vain hänen henkilökohtaisena ongelmanaan.

Kai sitä voi omia muiden ongelmia niin halutessaan mutta sinun tai allergikon ongelmat eivät ole eivätkä olisi minun ongelmiani.

Surullista miten paljon tuntuu löytyvän näin epäempaattisia ihmisiä, joita ei edes vieressä istuvan henkilön kuolema millään tavalla hetkauta. Noinkohan vaan olisivat vielä tositilanteessa samaa mieltä tai vielä jos se allerginen olisikin joku oma läheinen.

Eihän yhteiskunta edes pyöri, jos alkaisimme jokaisen sairaan ja vähemmistön pelisäännöillä pelata, mitään ei voisi myydä, mitään ei voisi valmistaa, mitään ei voisi tehdä, mitään ei vaan voisi.

En ole se kelle vastasit, mutta joku ruuvi näiltä nuorilta puuttuu, jotka kuvittelevat että asiat menevöt aina heidän pillin mukaan, eikä enemmistön.

Lentäminen on aina sitäpaitsi turhaa, ja vie meiltä hengitysilmaa, luulisi pähkinäallergisen haluavan hengittää.

Vierailija
207/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokone ei ole mikään gourmetravintola. Ihan hyvin voisivat yhtiöt välttää sellaisia tarjoiltavia aineita, mitkä voivat aiheuttaa pahoja allergioita. En ymmärrä miksi niitä pitäisi muutaman tunnin lennolla väkisin tarjota, jos niistä voi olla hengenvaaraa muille. Jokainen selviää ilman niitä muutaman tunnin. Pähkinät, äyriäiset mm.

Ihan kaikki voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion. Paljon helpompaa on että ihminen jolla on näin vakavia ongelmia matkustaa sellaisella tavalla missä voi kontrolloida ympäristöään itse, kuten esim. oma uutena ostettu auto (ei kannata ostaa käytettyä tai vuokrata, et voi tietää mitä edelliset omistajat tai asiakkaat ovat autossa kuljettaneet tai syöneet). Tai ehkä kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei matkusta ollenkaan? Matkailijoita on jo ihan tarpeeksi, suorastaan liikaa, allergikko voi tehdä ekoteon.

Pahan allergisen reaktion voi aiheuttaa mikä tahansa ruoka-aine, jos allergikko sitä itse syö. Kala/äyriäiset ja pähkinät ovat kuitenkin ainoat, jotka yleisesti aiheuttavat tällaista reaktiota pelkän hengityksen kautta.

Ei voi olla näin vaikea ymmärtää?

Mihin edes perustuu tällainen väite? Ymmärrätkö allergioista edes vähäisimpiä perusteita? Ihan kaikki mille voi olla allerginen (lähes kaikki siten kuin ihmiset asioita ajattelee) voi aiheuttaa pahan allergisen reaktion myös hengitettynä, myös pienissä määrissä.

Vierailija
208/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa arvata, niin kyseinen henkilö ei kestänyt edes pähkinöiden tuoksua. Siksi osti kaikki pähkinät, ettei kukaan niitä avaisi ja söisi koko koneessa.

Mutta silti jokaisella kanssamatkustajalla olisi saattanut olla omia pähkinöitä mukana

Olen ollut lennolla, jossa kuulutettiin alussa, että mukana on allergikko ja sen vuoksi pähkinöitä ei saa syödä tällä lennolla. Fiksua. Finskin lento.

Fiksu matkustaja koska hän oli varmasti ilmoittanut asiasta lentoyhtiölle etukäteen eikä alkanut vasta matkustamossa vaatia itselleen erityiskohtelua.

Vierailija
209/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Onhan toi vähän kinkkinen tilanne. Mä kyllä mieluummin olisin lennon ajan syömättä pähkinöitä kuin pidentäisin matkaan kulunutta aikaa sairaskohtauksen saaneen kanssamatkustajan takia tehdyn välilaskun takia. Kuten joku jo mainitsi, pähkinät ja kala taitaa olla ainoat, jotka voivat aiheuttaa hengenvaarallisen allergisen reaktion ihan vain siten, että allergikko on samassa tilassa, jossa joku toinen syö pähkinöitä tai kalaa. Muihin allergioihin yleensä riittää ensiavuksi ihan Epi-pen. Esim kissa-allergiaan, jos vieressä istuvan matkustajan vaatteissa on kissan hilsettä. 

Sehän tässä keskustelussa minua ihmetyttääkin. Pähkinät ja kala (ja äyriäiset) ovat tosiaan ainoat, jotka tämänkaltaista hengenvaarallista reaktiota voivat aiheuttaa. Silti jotkut vääntävät keskustelun niin, että lumihiutaleet yrittävät päähänpistojensa mukaan kieltää lennoilta hajusteet ja pippurit ja appelsiinimehut koska saavat niiden hajusta aivastuksia ja pahoinvointia.

Eivät suinkaan ole ainoita, käytännössä ihan kaikki voi aiheuttaa vakavan allergisen reaktion.

Niin, jos henkilö syö sitä itse!

Luulin olevan ihan yleissivistystä, että pähkinä- ja kala-allergiat ovat ne, joihin riittää altistus jo pelkästä hajusta? Käsittämätöntä ettei näin moni sitä tiedä.

Haju ei reaktiota aiheuta vaan ilmassa olevat hiukkaset, tämä koskee myös muita allergioita. Käsittämätöntä ettei näin moni sitä tiedä.

Vierailija
210/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin en tiedä. Miksi lentokoneissa ei saa polttaa enää? 

Koska tupakansavu tutkitusti vaarantaa kaikkien muidenkin terveyden kuin vain sen tupakoitsijan.

Pähkinöiden syöminen ei yleensä vaaranna syöjän eikä muiden terveyttä.

Joten tupakoimisen vetäminen tähän on heikko oljenkorsi.

Vierailija
211/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huvittavaa, miten MINÄMINÄ-ihmiset tässä ketjussa syyttävät allergikkoa minäminä-ihmiseksi.

MINUN oikeuteni syödä pähkinöitä koska ja milloin vain huvittaa on tärkeämpi kuin vierustoverin oikeus pysyä elossa lyhyen lennon ajan.

Ymmärtäisin ketjun sävyn, jos kyseinen valittaja olisi yrittänyt kieltää pähkinät lennolta vaikka siksi, että saa niiden hajusta migreeniä ja alkaa voida pahoin. Siinä tapauksessa elämä on, epämukavuutta täytyy vain yrittää joskus kestää.

Mutta tässä puhutaan hengitysteiden kautta tulevasta ANAFYLAKTISESTA REAKTIOSTA. Kohtalaisen harvinainen mutta erittäin vakava ja hyvin todellinen ongelma, johon voi ihan aikuisten oikeasti herkästi kuolla.

Millekään erityistapaukselle ei tunnu riittävän nykyään sympatiaa. Jos et ole aivan kuten minä, saat pysyä kotonasi tai kuolla, ei kiinnosta.

no eihän se nyt siitä ole kiinni. Vaan tämä henkilö ei etukäteen varmistanut asiaa, vaan meni koneeseen ja sanoi lentoemännälle, ettei koneessa saa myydän nyt pähkinöitä. Mitä sen emon olisi pitänyt tehdä? Kaikki ulos koneesta ja tarkistamaan ettei taskuihin ole unohtunut pähkinöitä, edes johonkin laukun sauman sisään? Käydään patukoiden tuotesisällöt läpi onko niissä pähkinää, jos on niin roskiin?

Ota yhteys lentoyhtiöön ajoissa ja sovi lento joka sinun allergiasi kanssa on turvallinen, hyvänen aika. se ei sitten välttämättä ole se kymmenien eurojen ulkomaanlento.

Kukaan ei nähdäkseni ole ollut eri mieltä siitä, että asia olisi tullut varmistaa etukäteen. Ymmärrän kuitenkin hyvin myös sitä jos se on jäänyt tekemättä, kun suurin osa lentoyhtiöistä nykyään ei enää tarjoile pähkinöitä tai vähintään tarvittaessa kuuluttaa että lennolla on allerginen henkilö. Jos on aiemmin ollut ainoastaan sellaisilla lentoyhtiöllä niin ei välttämättä tule ajatelleeksi että joku lentoyhtiö oikeasti vielä myy pähkinöitä.

höh, tänä vuonna lentänyt kolmella eri lentoyhtiöllä ja jokaisessa oli pähkinöitä. Niitä on aina myös loungessa.

Kaikki syövät pähkinöitä lentoasemilla ja koneissa. Koska ne vaan ovat terveellistä energiaa pienessä koossa.

Jokainen joka on koneessa jossa tiedotetaan (tällaista en tosin ole ikinä kuullut lukuisista lennoistani huolimatta) jonkun pähkinäallergiasta, kannattaa kysyä henkilökunnalta, että onhan kyseisen matkustajan matkustuskunto todistettu lääkärinlausunnolla. Kukaan lääkäri ei kirjoita myöntävää lausuntoa allergiselle, joka voi saada muiden matkustajien pähkinöiden tai kalan syönnistä vakavan reaktion. Joten pähkinöiden syöminen on ok. Jos allerginen matkustaja on tullut paikalle ilman lääkärin lupaa, asiaa tulee hoitaa eteenpäin ilmailuviranomaisten ja lentoyhtiön kanssa. Kaikkien intresseissä on estää anafylaktiset shokit lentokoneessa, joten yhtiön on tarkastettava ettei mukaan pääse vakavasti allergisisa henkilöitä.

Vierailija
212/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.

Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

No sinua ei varmaan sitten häiritse se hätälasku lähimmälle kentälle, ambulanssin odottelu ja sitten matkan jatkaminen? Voi hyvinkin tuplaantua/triplaantua matkan kesto.

Mistä syystä tehtäisi hätälasku kun allergikko ei edesole lennolla?

Vierailija
213/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.

Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

No sinua ei varmaan sitten häiritse se hätälasku lähimmälle kentälle, ambulanssin odottelu ja sitten matkan jatkaminen? Voi hyvinkin tuplaantua/triplaantua matkan kesto.

Eikä sitä, jonka vuoksi laskeuduttiin, varmaan haittaa muutaman kymppitonnin välilaskun hinta maksettavaski?

Jos lennolla tiedotetaan, ettei saa syödä pähkinöitä, lasku tulee pähkinäkurrelle eikä allergikolle. Kuten pitääkin.

Lennolla ei tiedoteta tällaisia ellei pähkinäallergikko etukäteen sovi asiasta lentoyhtiön kanssa. Jutun muija ei sopinut vaan alkoi vasta matkustamossa riehua.

Vierailija
214/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se vaarantaa kaikkien siinä lentokoneessa olevien turvallisuuden. Oliko muita yhtä typeriä kysymyksiä jotka ei mitenkään liity allergioihin?

Vierailija
215/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että se pähkinäallergikko kuolee sinne koneeseen.

Sitten pitää valita jokin toinen matkustustapa, tai jättää kokonaan matkustamatta. Näin se menee.

Vierailija
216/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, on se mennyt  villiksi tuokin allergisuudella ratsastus

Allergiset pitäkööt itse huolta mitä suuhuna pistävät

Jotkut saavat vakavan allergisen reaktion ihan siitä, että samassa tilassa joku syö allergisoivaa tuotetta tai ko tuotetta on samassa paikassa, että kyse ei ole mistään itsekkyydestä tai minä haluan- tilanteesta.

Mutta ei kai pähkinöistä irtoa mitään pölyä kuten vaikka jauhoista tai eläimistä?

Vierailija
217/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tupakansavu tutkitusti vaarantaa kaikkien muidenkin terveyden kuin vain sen tupakoitsijan.

Pähkinöiden syöminen ei yleensä vaaranna syöjän eikä muiden terveyttä.

Joten tupakoimisen vetäminen tähän on heikko oljenkorsi.

Oikeastaan se pähkinöiden syönti vaarantaa hyvinkin henkilöiden terveyden, jotka ovat allergisia pähkinöille. Pähkinäallergia on ihan eri, kuin vaikka olisi allerginen tomaatille. Sen asian kanssa ei leikitä.

Vierailija
218/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. mulla + puolisollani ei ole koskaan pähkinöitä mukana. Hänen vatsansa ei niitä kestä ja itse olen lievästi allerginen eli jotkut lajit kutittaa kurkkua ja yskittää.

Turha siis yleistää.

Vierailija
219/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se vaarantaa kaikkien siinä lentokoneessa olevien turvallisuuden. Oliko muita yhtä typeriä kysymyksiä jotka ei mitenkään liity allergioihin?

Ei kukaan kuole siihen, jos lentokoneessa poltetaan, mutta jotkut voivat hyvinkin kuolla siihen kun lentokoneessa syödään pähkinöitä. 

Vierailija
220/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma mitä apinoita täällä on vinkumassa yhdistä pähkinöistä. Eikö sen lennon ajan voi olla syömättä niitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi