Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä lentoyhtiön olisi pitänyt lopettaa pähkinöiden myynti vain siksi että yksi pähkinäallergikko niin vaatii?

Kommentit (690)

Vierailija
241/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään lentoyhtiö ei voi taata 100% pähkinävapaata lentoa. Matkustajilla voi olla pähkinöitä mukana, he eivät välttämättä ymmärrä kuulutuksia joissa näiden syöminen kielletään. Jokaisen matkustajan laukut ja taskut pitäisi tutkia ennen lentoa. Millä oikeuksilla?

Eli jos pähkinämyynnin kieltämisellä voitaisiin lennoilla estää esimerkiksi 98 henkilön anafylaktinen shokki sadasta, niin ei kannata edes yrittää pelastaa niitä 98:ta kun kaksi kuitenkin saa reaktion?

Näitä muiden pähkinöistä lennolla aiheutuneita shokkeja ei kovin montaa ole, kovin monia ei näin ollen siis edes olisi voitu estää vaikka kuinka yritettäisi.

Sanopa se, kun osa matkustajista on itsekkäitä ja tulevat mukaan lennolle, vaikka ovat niin allergisia etteivät ikinä saisi ilmailulääkäriltä lupaa lentoon.

Vierailija
242/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken huippu toi, että vaatii korvauksia ostamistaan pähkinöistä. 😂

Tuntuu ettei joillain ole mitään häpyä nykyään. Onko se some vai mikä, joka tekee 2-3kymppisistä niin älyttömän röyhkeitä. Ei voi enää laittaa nuoruuden piikkiin tämmöistä, koska ei aiemmat nuoret ole näin käyttäytyneet.

Maailma on tullut täysin kaoottiseksi ja kaoottisemmaksi vain menee. Marginaalit ja erikoisihmiset sanelevat mitä muut voivat sanoa ja tehdä.

Voi aikoja, voi tapoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Toki en ymmärrä mikä pakko mussuttaa pähkinöitä lennoilla.

Anafylaktinen reaktio vs. Tahto mussuttaa pähkinöitä .

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

No sinua ei varmaan sitten häiritse se hätälasku lähimmälle kentälle, ambulanssin odottelu ja sitten matkan jatkaminen? Voi hyvinkin tuplaantua/triplaantua matkan kesto.

Eikä sitä, jonka vuoksi laskeuduttiin, varmaan haittaa muutaman kymppitonnin välilaskun hinta maksettavaski?

Jos lennolla tiedotetaan, ettei saa syödä pähkinöitä, lasku tulee pähkinäkurrelle eikä allergikolle. Kuten pitääkin.

Jos hätätilanteen syynä on kroonisen sairauden äkillinen paheneminen, sairastunut matkustaja joutuu Kinnusen mukaan maksamaan kustannukset, jotka aiheutuvat matkan jatkamisesta välilaskun jälkeen. 

https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/valmistaudu-tyypillisi…

Vierailija
244/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lennoilla on kielletty pähkinät,jos en väärin muista. Olisiko ollut jenkeissä.

Itse pystyn olemaan kuukausia ilman pähkinöitä. Että eiköhän porukka kestäisi periaatteessa sen lennonkin.

Ilman mitä tahansa voi olla mutta kysymys olikin siitä että voiko yksittäinen ihminen päättää mitä ilman minun pitää olla. Lähtökohtaisesti kuitenkin oma turvallisuus on omalla vastuulla. Jos on tappavan allerginen niin silloin on omalla vastuulla välttää tilanteita joissa on korkea altistumisen mahdollisuus.

Ei saisi lentää?

Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.

Kuulostat joltain pähkinämiikalta.

En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?

Tuonkaltainen allergia on todella vaarallinen, ei sinun epilepsiakohtaus ole samalla viivalla. Noin voimakas allergia voi tappaa, ei epilepsiakohtaus. Muutenkin huono vertaus, lennoilla voi syödä muutakin kuin pähkinöitä, mutta esim monissa konserteissa ne valot ns kuuluvat asiaan. Muillakin on toki oikeuksia, tässä olet oikeassa, mutta itsekäs ei tarvi olla ja itsekkyyden välttäminen on sen sijaan velvollisuus joka monilla unohtuu kun mennään oma napa edellä. Velvollisuudet unohtuvat oikeuksia vaatiessa.

Vierailija
245/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut koko aikuiselämäni mt-ongelmia ja nykyään myös fyysisiä sairauksia. En ole varmaan sen vuoksi lentänyt elämässäni metriäkään. Nuorempana oli niin paha ihmispelkokin, että olisi ollut mahdotonta. Nyt on niin huonot jalat ja muu vointi että ei voi ajatellakaan matkustamista ulkomaille.

Tuli vaan mieleen että ihminen yleensä mukautuu sairauksiinsa ja elää niiden mukaan, eikä vaadi että muu maailma elää omien sairauksiensa mukaan.

Tuntuu ihme jutulta tämä, että kehtaa vielä vaatia korvauksia, vaikka on itse lähtenyt pähkinäpurkilla liitämään.

Vierailija
246/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma mitä apinoita täällä on vinkumassa yhdistä pähkinöistä. Eikö sen lennon ajan voi olla syömättä niitä?

Jep, mikä ogelma siinä on ettei kestä yhtä lentoa ilman pähkinöitä :D Miksi niitä on juuri siellä ja silloin pakko saada

Koska lennoilla ei välttämättä ole tarjolla muita aterioita kuin noita pikku pussukoita. Mut hei, joku pähkinäallergikko vaatii ennalta ilmoittamatta että noikin on kiellettävä kaikilta koneessa, joten siinähän sitten istutte sen 4 tuntia ilman välipalojanne (+ muut odotusajat ennen lentoa).

Vähän kuin minä marssisin ravintolaan, tilaisin oman ruokani ja sitten vaatisin ettei ravintola saa myydä yhtään kala-ateriaa samanaikaisesti koko saliin koska olen sille allerginen.

Vierailija
247/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sit jos omina eväinä pähkinää?

Vierailija
248/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni pähkinäallergialle ei ole kunnon estolääkitystä kuten muille allergioille, siksi matkustaminen suljetussa kiertoilmastoinnissa on vaarallista. Elikkä lentokoneessa ei voida matkustamoa tuulettaa yläilmoissa. Monet lentoyhtiöt ovatkin luopuneen suolapähkinöistä, en sitten tiedä miksei tässä tapauksissa voitu tarkistaa tilanne. Toisaalta henkilökuntakin mokasi, heidän pitäisi ensiaputaitoisina osata nämä kuviot. Saattaa hyvinkin olla korvauksen paikka, saas nähdä

Vierailija
249/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni pähkinäallergialle ei ole kunnon estolääkitystä kuten muille allergioille, siksi matkustaminen suljetussa kiertoilmastoinnissa on vaarallista. Elikkä lentokoneessa ei voida matkustamoa tuulettaa yläilmoissa. Monet lentoyhtiöt ovatkin luopuneen suolapähkinöistä, en sitten tiedä miksei tässä tapauksissa voitu tarkistaa tilanne. Toisaalta henkilökuntakin mokasi, heidän pitäisi ensiaputaitoisina osata nämä kuviot. Saattaa hyvinkin olla korvauksen paikka, saas nähdä

Paljonko arvelet että asiakkaan on tässä tapauksessa korvattava lentoyhtiölle aiheuttamansa hässäkän kun ei neuvotellut rajoitteistaan yhtiön kanssa etukäteen?

Vierailija
250/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakavasti allergiselle olisi varmaan järkevintä kehittää joku hengityssuojain. Kyllähän kaikkiin muihinkin ongelmiin kehitetään apuvälineitä.

Miten muuten tuollaisen allergian omaava voi kulkea missään julkisessa liikennevälineessä? Siinä vaiheessa kun huomaa että vierustoveri on juuri rouskuttanut pähkinäsuklaapatukan, lienee altistus ja vahinko jo tapahtunut.

Varmaan noin pahasti allergiset välttävät julkista liikennettä aina kuin mahdollista. Yksityiset lennot nyt vaan eivät ole useimmille meistä mahdollisia.

Vierailija
251/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua alkaa aivastuttaa jos lentokone ei ole täynnä halukkaita parikymppisiä isorintaisia naisia.

Vaadin lentoyhtiötä täyttämään lentokoneen aina halukkailla parikymppisillä isorintaisilla naisilla kun MINÄ lennän.

Muutoin vaadin korvauksia.

Vierailija
252/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ollut koko aikuiselämäni mt-ongelmia ja nykyään myös fyysisiä sairauksia. En ole varmaan sen vuoksi lentänyt elämässäni metriäkään. Nuorempana oli niin paha ihmispelkokin, että olisi ollut mahdotonta. Nyt on niin huonot jalat ja muu vointi että ei voi ajatellakaan matkustamista ulkomaille.

Tuli vaan mieleen että ihminen yleensä mukautuu sairauksiinsa ja elää niiden mukaan, eikä vaadi että muu maailma elää omien sairauksiensa mukaan.

Tuntuu ihme jutulta tämä, että kehtaa vielä vaatia korvauksia, vaikka on itse lähtenyt pähkinäpurkilla liitämään.

Juurikin tämä! Lennolla saattaa olla pienten lasten ja nuorten lisäksi ihmisiä, joilla mt-ongelmia ja lentopelkoa vastaan taistelua. Ja sitten koneeseen saapuu joku vakavasti allerginen itsestään ja sairaudestaan vastuuta ottamaton henkilö, joka saa koneessa anafylaktisen shokin. Ikävä tälle ihmiselle, mutta hyvin ikävä kokemus myös kanssa matkustajille, jotka voivat saada tilanteesta elinikäisen trauman. 

Ja ainut, jonka käsissä tapahtuman esto oli, on tämä lennolle tuppautunut vakavasti allerginen matkustaja. 

Vierailija
253/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä

Seuraavaksi joku vegaani keksii olevansa liha-allerkikko, ja yrittää kieltää kaikilta lihan syönnin.

Ja sitähän ne yrittää!!!!

Vierailija
254/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa aivastuttaa jos lentokone ei ole täynnä halukkaita parikymppisiä isorintaisia naisia.

Vaadin lentoyhtiötä täyttämään lentokoneen aina halukkailla parikymppisillä isorintaisilla naisilla kun MINÄ lennän.

Muutoin vaadin korvauksia.

Koska MINÄ haluan.

Vierailija
255/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko arvelet että asiakkaan on tässä tapauksessa korvattava lentoyhtiölle aiheuttamansa hässäkän kun ei neuvotellut rajoitteistaan yhtiön kanssa etukäteen?

Myös muut matkustajat voivat vaatia korvauksia henkisistä kärsimyksistään. Toivotaan, että tuolla matkustajalla oli mukanaan lääkärin lupa lennolle ja vakuutukset kunnossa! Aika kovat korvaukset voi muuten tulla.

Vierailija
256/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiiko tämä eukko aina suureen ääneen pähkinäsnacksien myyntikieltoa kun menee baariin?

Ei?

Vierailija
257/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi lentää?

Joskus osaan asettaa ne omat tarpeet ihan realiteetteihin. Mielestäni turvallinen lento on tärkeämpi kuin pähkinät muutaman tunnin ajan.

Kuulostat joltain pähkinämiikalta.

En ole pähkinämiika mutta muillakin on oikeuksia kuin erityisryhmillä. Konkreettinen (tosi, ei keksitty) esimerkki: minä olen epileptikko. Onko minun vastuullani olla menemättä vaikkapa konsertteihin joissa on välkkyviä valoja vai onko minulla oikeus vaatia vilkkuvien valojen poistamista etten saa kohtausta?

Tuonkaltainen allergia on todella vaarallinen, ei sinun epilepsiakohtaus ole samalla viivalla. Noin voimakas allergia voi tappaa, ei epilepsiakohtaus. Muutenkin huono vertaus, lennoilla voi syödä muutakin kuin pähkinöitä, mutta esim monissa konserteissa ne valot ns kuuluvat asiaan. Muillakin on toki oikeuksia, tässä olet oikeassa, mutta itsekäs ei tarvi olla ja itsekkyyden välttäminen on sen sijaan velvollisuus joka monilla unohtuu kun mennään oma napa edellä. Velvollisuudet unohtuvat oikeuksia vaatiessa.

Mietipäs nyt tarkkaan, kuka on se itsekäs tässä jutussa, tuo 27v vai kaikki muut. Raksuttaako yhtään.

Eri

Vierailija
258/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatiiko tämä eukko aina suureen ääneen pähkinäsnacksien myyntikieltoa kun menee baariin?

Ei?

Huomionhakuisessa persoonallisuushäiriössä ominainen piirre on juurikin pakonomainen huomion hakeminen, joka muokkaa henkilön käyttäytymistä eri tilanteissa. Tästä häiriöstä kärsivä henkilö tuntee olonsa epämiellyttäväksi, ellei hän ole toisten huomion keskipisteenä. 

Nämä henkilöt kiinnittävät toisten huomion itseensä pukeutumisellaan, eloisuudellaan, dramaattisuudellaan, flirttailevuudellaan tai hurmaavuudellaan. He saattavat olla ulkoasultaan tai käyttäytymiseltään seksuaalisesti vietteleviä epäasiallisella tavalla.  

Vaikka nämä henkilöt saattavat olla luovia, energisiä ja avoimen vaikutelman itsestään antavia, väsyvät lähellä olevat ihmiset usein heidän itsekeskeiseen käyttäytymiseensä. 

Tästä häiriöstä kärsivä kokee ihmissuhteensa usein läheisemmiksi kuin ne todellisuudessa ovat, ja hän on helposti toisten ihmisten ohjattavissa. Tyypillisiä piirteitä ovat myös itsekeskeisyys, omien halujen tyydyttäminen, toisten laiminlyönti, herkkä loukkaantuvuus ja jännityksen etsintä. 

Nämä henkilöt hakeutuvat usein hoitoon masennusoireiden, ihmissuhdeongelmien ja selittämättömien fyysisten vaivojen vuoksi. 

Vierailija
259/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei?

Huomionhakuisessa persoonallisuushäiriössä ominainen piirre on juurikin pakonomainen huomion hakeminen, joka muokkaa henkilön käyttäytymistä eri tilanteissa. Tästä häiriöstä kärsivä henkilö tuntee olonsa epämiellyttäväksi, ellei hän ole toisten huomion keskipisteenä. 

Nämä henkilöt kiinnittävät toisten huomion itseensä pukeutumisellaan, eloisuudellaan, dramaattisuudellaan, flirttailevuudellaan tai hurmaavuudellaan. He saattavat olla ulkoasultaan tai käyttäytymiseltään seksuaalisesti vietteleviä epäasiallisella tavalla.  

Vaikka nämä henkilöt saattavat olla luovia, energisiä ja avoimen vaikutelman itsestään antavia, väsyvät lähellä olevat ihmiset usein heidän itsekeskeiseen käyttäytymiseensä. 

Tästä häiriöstä kärsivä kokee ihmissuhteensa usein läheisemmiksi kuin ne todellisuudessa ovat, ja hän on helposti toisten ihmisten ohjattavissa. Tyypillisiä piirteitä ovat myös itsekeskeisyys, omien halujen tyydyttäminen, toisten laiminlyönti, herkkä loukkaantuvuus ja jännityksen etsintä. 

Nämä henkilöt hakeutuvat usein hoitoon masennusoireiden, ihmissuhdeongelmien ja selittämättömien fyysisten vaivojen vuoksi. 

Onko tämä persoonallisuuden häiriö lisääntynyt huimasti, siltä ainakin tuntuu.

Vierailija
260/690 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori blondi hämmästyi kun hänen takiaan matkustamon ruokailua ei yhtäkkiä alettukaan rajoittaa.

https://www.insider.com/passenger-nut-allergy-bought-all-48-packs-peanu…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi