Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus!

Vierailija
08.08.2023 |

Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!

Kommentit (4056)

Vierailija
1001/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä unipillereitä pitää vetää kokoajan vain enemmän että ne tehoaa. Etkä edes nuku hyvälaatuista unta lääkekoomassa. Been there done that. Toleranssikin on todellinen ilmiö. Enemmän lääkkeitä ei meinaa enemmän hyvälaatuista unta. Asia voi olla ihan päinvastoin, pillerit tuhoaa untasi pitkällä aikavälillä ja vieroittuessa, uni on kemiallinen prosessi jossa eri välittäjäaineet näyttelee omaa rooliaan ja se voi sotkeentua näiden pillerien seurauksena. Nykyään menee muru unilääkettä ja siitäkin varmaan päästän irti kokonaan. Vähensin murusina lääkkeet pois tosi pitkällä aikavälillä,satsaan elintapoihin (jopa ruokavaliolla on merkitystä uneen, hyvä uni vaatii kokonaisvaltaista otetta unettomuuden hoitoon), unettomuuden lääkkeettömiin hoitokeinoihin ja psykofyysiseen fysioterapiaan missä opettelen elämään niin ettei sympaattinen hermosto vedä kierroksilla stressin takia.

Jos joku väittää etten ole kärsinyt kunnon unettomuudesta puhuu höpöhöpöä. Vieroittuessa sitä vasta paha unettomuus onkin. Päivät oli kidutusta hereillä. Kroppa eritti stressihormoneita, pää sumussa, olo oli kuin kroppa olisi fyysisesti kiduttanut minua univajeissa. Joskus jäi unetkin väliin kokonaan. Pää tuntui sumulta.

Oma unettomuus lähti stressavasta elämänvaiheesta jossa jäin lääkkeisiin "koukkuun" unettomuuden hoitamisessa.

Kuinka nopeasti sulla helpotti totaalinen unettomuus? Voinko mä luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 viikkoa), nukahdan ensimmäisen kerran ilman lääkkeitä?

Uskoisin, että viimeistään kk päästä unesi on jo aika ok. Tosin se alkuperäinen syy, miksi lähdit lääkkeiden tielle voi silti olla sulla olemassa. Eli oletko vielä ahdistunut? Oletko käynyt terapiassa tms? Jos syytä unettomuuteen ei korjata, niin saatat silti olla vaikeasti nukkuva. Lääkkeet yleensä vain auttaa oireeseen (kunnes ei enää autakaan) mutta nehän ei korjaa mitään. Masentuneenkin kannattaa samaan aikaan lääkkeiden kanssa tehdä muutoksia elämäänsä. Pelkällä lääkkeellä vain jatketaan kurjia olosuhteita.

Vierailija
1002/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin oppia nukkumaan edes näin (erään toisen ihmisen tekstiä):

""Minulla erittäin pahoja uniongelmia, joita erinlaisilla lääkkeillä ja terapialla ja milloin milläkin poppakonsteilla koitettu saada pois, mutta ilman apua. En nuku koskaan 4h pidempään, ja pahimmillaan viikko voi mennä kahden yön unilla joista molemmat vain max. 2h pitkiä.

En tiedä "ennätystäni", mutta 4pv valvominen on vielä "normaalia" (eli tapahtuu 1-2 krt kuukaudessa).""

4pv valvominen kerran kuussa voi selittyä millä tahansa, esim psyyken ylikierroksilla, yllättävillä tapahtumilla tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi usein määrätään ketipinoria. Elkää sitä syökö, se rikkoo aivot. Eläinkokeiden mukaan neuroleptien käyttö on yhteydessä aivojen laaja-alaiseen surkastumiseen. Esimerkiksi makakiapinoilla olantsapiini ja haloperidol olivat yhteydessä keskimäärin 20 % surkastumiseen ja se ilmeni kaikilla aivojen osa-alueilla. Muutokset korostuivat kuitenkin erityisesti otsalohkon ja päälaen lohkon alueilla.

Söin pienen ajan ketipinoria ja kyllä sen huomasi miten tyhmeni sinä aikana. Aivot jumitti todella paljon.

Yksilöllistä tuokin. Olen käyttänyt Ketipinoria 20v, eivätkä aivoni todellakaan jumita. Enkä ole tyhmentynytkään, samaa vaativaa asiantuntija-työtä teen yhä.

Ei sitä välttämättä itse huomaa kuin pitkän ajan päästä. On siitä muutakin haittaa. Ketipinorista on ulkomaisia tutkimuksia missä on todettu sen tuhoavan aivojen unireseptorit ja sitten nukkuminen ilman lääkkeitä on käytännössä mahdotonta.

Vierailija
1004/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1005/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi usein määrätään ketipinoria. Elkää sitä syökö, se rikkoo aivot. Eläinkokeiden mukaan neuroleptien käyttö on yhteydessä aivojen laaja-alaiseen surkastumiseen. Esimerkiksi makakiapinoilla olantsapiini ja haloperidol olivat yhteydessä keskimäärin 20 % surkastumiseen ja se ilmeni kaikilla aivojen osa-alueilla. Muutokset korostuivat kuitenkin erityisesti otsalohkon ja päälaen lohkon alueilla.

Söin pienen ajan ketipinoria ja kyllä sen huomasi miten tyhmeni sinä aikana. Aivot jumitti todella paljon.

Yksilöllistä tuokin. Olen käyttänyt Ketipinoria 20v, eivätkä aivoni todellakaan jumita. Enkä ole tyhmentynytkään, samaa vaativaa asiantuntija-työtä teen yhä.

Ei sitä välttämättä itse huomaa kuin pitkän ajan päästä. On siitä muutakin haittaa. Ketipinorista on ulkomaisia tutkimuksia missä on todettu sen tuhoavan aivojen unireseptorit ja sitten nukkuminen ilman lääkkeitä on käytännössä mahdotonta.

Olen siis käyttänyt Ketipinoria 20v. Kuinka pitkän ajan kuluttua mun pitäisi sitten tyhmentyä? Käytän muuhun kuin uniongelmiin.

Vierailija
1006/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos lääkkeet on tuhonnut mun unireseptorit ja unikeskuksen? ): 😭

Vierailija
1007/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palautuitko vai pysyitkö tyhmentyneenä?

Vierailija
1008/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos mä en enää koskaan pysty elimellisesti nukkumaan ilman lääkkeitä, jos mun unireseptorit ja unikeskus on tuhoutunut. ):

Vierailija
1009/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
1010/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1011/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä unipillereitä pitää vetää kokoajan vain enemmän että ne tehoaa. Etkä edes nuku hyvälaatuista unta lääkekoomassa. Been there done that. Toleranssikin on todellinen ilmiö. Enemmän lääkkeitä ei meinaa enemmän hyvälaatuista unta. Asia voi olla ihan päinvastoin, pillerit tuhoaa untasi pitkällä aikavälillä ja vieroittuessa, uni on kemiallinen prosessi jossa eri välittäjäaineet näyttelee omaa rooliaan ja se voi sotkeentua näiden pillerien seurauksena. Nykyään menee muru unilääkettä ja siitäkin varmaan päästän irti kokonaan. Vähensin murusina lääkkeet pois tosi pitkällä aikavälillä,satsaan elintapoihin (jopa ruokavaliolla on merkitystä uneen, hyvä uni vaatii kokonaisvaltaista otetta unettomuuden hoitoon), unettomuuden lääkkeettömiin hoitokeinoihin ja psykofyysiseen fysioterapiaan missä opettelen elämään niin ettei sympaattinen hermosto vedä kierroksilla stressin takia.

Jos joku väittää etten ole kärsinyt kunnon unettomuudesta puhuu höpöhöpöä. Vieroittuessa sitä vasta paha unettomuus onkin. Päivät oli kidutusta hereillä. Kroppa eritti stressihormoneita, pää sumussa, olo oli kuin kroppa olisi fyysisesti kiduttanut minua univajeissa. Joskus jäi unetkin väliin kokonaan. Pää tuntui sumulta.

Oma unettomuus lähti stressavasta elämänvaiheesta jossa jäin lääkkeisiin "koukkuun" unettomuuden hoitamisessa.

Kuinka nopeasti sulla helpotti totaalinen unettomuus? Voinko mä luottaa siihen, että viimeistään kuukauden kuluessa (3-4 viikkoa), nukahdan ensimmäisen kerran ilman lääkkeitä?

Uskoisin, että viimeistään kk päästä unesi on jo aika ok. Tosin se alkuperäinen syy, miksi lähdit lääkkeiden tielle voi silti olla sulla olemassa. Eli oletko vielä ahdistunut? Oletko käynyt terapiassa tms? Jos syytä unettomuuteen ei korjata, niin saatat silti olla vaikeasti nukkuva. Lääkkeet yleensä vain auttaa oireeseen (kunnes ei enää autakaan) mutta nehän ei korjaa mitään. Masentuneenkin kannattaa samaan aikaan lääkkeiden kanssa tehdä muutoksia elämäänsä. Pelkällä lääkkeellä vain jatketaan kurjia olosuhteita.

Uskotko sä siihen, että mun unireseptorit ja unikeskus palautuvat vähitellen? 😭

Vierailija
1012/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1013/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, ettei lääkäri kirjoittaisi unilääkkeeksi lääkettä, joka tuhoaa mitään unikeskusta/ reseptoreita. Olishan se aivan absurdia.

N34, ei lääkäri

Vierailija
1014/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1015/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisin, ettei lääkäri kirjoittaisi unilääkkeeksi lääkettä, joka tuhoaa mitään unikeskusta/ reseptoreita. Olishan se aivan absurdia.

N34, ei lääkäri

Pelästyin, kun luin yhden kommentin, jossa asiasta kerrottiin. ):

Kuulemma on tutkimuksiakin asiasta. 😭

Vierailija
1016/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1017/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskotko sä siihen, että mun unireseptorit ja unikeskus palautuvat vähitellen? 😭

En ole asiantuntija, mutta en ainakaan mun laajassa tuttava-piireissäni ole kuullut, että unettomuus " jäisi päälle" pitkän päälle. Toki jos unettomuuteen löytyy taustasyy, esim masennus tai paniikkihäiriö tms., on se taustasyy toki selvitettävä.

Vierailija
1018/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1019/4056 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
1020/4056 |