Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Oon valvonut jo kolme yötä putkeen, ei oo mitään oireita vielä, melatoniini ei oo aiemminkaan auttanut, teinit valvottanut, tämä kolmio ei oo enää hyvä idea viidelle hengelle, mies nukkuu kyllä, mietin lähtee hotelliin yksin?
Pidä huolta itsestäsi, tai kaikki hajoaa. Mitä miettimistä tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Oon tainnu valvoo noin viikon, pidän kyllä silmiä kii, en tiedä, en oo vielä seonnu ainakaan? En oo menny ikinä lääkäriin, sille, joka kysyi
Oliko siihen joku syy, että valvoit noin viikon? Kuinka usein valvot monta päivää putkeen?
Outoja nämä kommentit mene heti lääkäriin,päivystykseen jne jos ap on jo saanut lääkkeitä. Itse olen 61 v nainen ja kärsinyt huonosta nukkumisesta n.20 v. On kokeiltu monet lääkkeet, masennus,nukahtamis yms. Olen työterveydessä ja terv.kesk.asiakkaana ollut ja myös psykologin ja psykiatrin. Ilman lääkkeitä en nuku ja en edes yritä, on ollut pakko sopeutua tähän ja käyttää lääkkeitä joka ilta. Kaikki rentoutumis,ulkoilu jne on käytössä ja nämä on kyllä kaikkien unettomien tiedossa aivan varmasti.
Nyt joka ilta ketipinor 50 mg, opamox 15 mg ja zopinox 7,5 mg. Näillä nukun edes jonkun verran, tosin heräilen monta kertaa joka yö.
Vierailija kirjoitti:
Outoja nämä kommentit mene heti lääkäriin,päivystykseen jne jos ap on jo saanut lääkkeitä. Itse olen 61 v nainen ja kärsinyt huonosta nukkumisesta n.20 v. On kokeiltu monet lääkkeet, masennus,nukahtamis yms. Olen työterveydessä ja terv.kesk.asiakkaana ollut ja myös psykologin ja psykiatrin. Ilman lääkkeitä en nuku ja en edes yritä, on ollut pakko sopeutua tähän ja käyttää lääkkeitä joka ilta. Kaikki rentoutumis,ulkoilu jne on käytössä ja nämä on kyllä kaikkien unettomien tiedossa aivan varmasti.
Nyt joka ilta ketipinor 50 mg, opamox 15 mg ja zopinox 7,5 mg. Näillä nukun edes jonkun verran, tosin heräilen monta kertaa joka yö.
Kuinka usein olet keskimäärin vaihtanut lääkitystä, vai pysyykö sulla pitkään samana lääkitykset? (Joillain pysyy, joillain ei)
Vastausta taas, joskus noi viikon valvomiset johtunut häirikkönaapureista kerrostalossa musiikkia yöllä kuunnelleet ja huudelleet naapureille parvekkeelta, huumeihmisiä talossa ollut ja ne myös luulleet, että niitä kytätään tai muuta, muutettu tuon takia, eikä enää kt meille, kaikissa ollut melua jtkn. Tuon jälkeen ollut useammin noita unettomuusjaksoja, kyllä niitä aika usein on, en osaa nyt arvioida? 1x/3kk?
Vierailija kirjoitti:
Vastausta taas, joskus noi viikon valvomiset johtunut häirikkönaapureista kerrostalossa musiikkia yöllä kuunnelleet ja huudelleet naapureille parvekkeelta, huumeihmisiä talossa ollut ja ne myös luulleet, että niitä kytätään tai muuta, muutettu tuon takia, eikä enää kt meille, kaikissa ollut melua jtkn. Tuon jälkeen ollut useammin noita unettomuusjaksoja, kyllä niitä aika usein on, en osaa nyt arvioida? 1x/3kk?
Selvä. Häirikkönaapurit on kyllä haastavaa sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. 😭
Se on vaan tunne, ei ole mitään hätää. Anna sen tulla läpi just sellasena kuin se tulee ja tarkkailet vaan, jossain kohtaa helpottaa.
Onko ap joskus ollut aika jolloin olet nukkunut hyvin tai enemmän? Mikä silloin oli eri tavalla? Voisiko siihen pyrkiä jotenkin?
Oisko vielä jotain neuvoja, kokemuksia, ajatuksia? Mitä vaan.
Rentoutumiseen hyvä lääke on YouTuben erilaiset ASMR -videot . Kokeile Moonlight Cottagen ASMR videoita ennen nukahtamista .
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joskus ollut aika jolloin olet nukkunut hyvin tai enemmän? Mikä silloin oli eri tavalla? Voisiko siihen pyrkiä jotenkin?
Sehän tässä outoa onkin, mutta mikään ei ole muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. 😭
Se on vaan tunne, ei ole mitään hätää. Anna sen tulla läpi just sellasena kuin se tulee ja tarkkailet vaan, jossain kohtaa helpottaa.
Lupaatko?😞
Ei viddu nyt oikeesti ap! Sä olet roikkunut palstalla KELLO 08 alkaen ja piehtaroinut koko päivän ahdistuksesi ympärillä, eihän nyt kukaan tuollaista elämää viettävä pysty nukkumaan öisin
Vierailija kirjoitti:
Rentoutumiseen hyvä lääke on YouTuben erilaiset ASMR -videot . Kokeile Moonlight Cottagen ASMR videoita ennen nukahtamista .
Olen jo joitain ASMR -videoita kokeillut. Täytyy kokeilla.
Up