Tarvitsen tukea
Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:
""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.
Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔
Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.
Kommentit (376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lisää kokemuksia ja tukea? Tuntuu, ettei enää jaksaisi jatkaa eteenpäin. 😭. Mitkä tahansa kommentit helpottavat oloa.
Soita sinne auttavaan puhelimeen! Tämä on väärä paikka hakea apua!
En miellä tätä vääräksi paikaksi hakea apua, sillä näin anonyymisti on matalampi kynnys avautua. Ajattelin myös, että täällä olisi ihmisiä, joilla olisi tietoa tai kokemuksia ja niin edelleen aiheesta.
Anonyymisti sinne auttavaan puhelimeenkin soitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Käypä Erkki Antilan vastaanotolla Kruunuhaassa. Hän osaa selvittää, mikä kaikki kehossasi on pielessä, että uni ei tule.
Jos haluat maksaa itsesi kipeäksi vitamiini- ja hivenainemittauksista ja ostaa läjäpäin kalliita plaseboja, niin mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!
Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.
Mikä sinua siellä korvessa pidättelee?
En omista autoa ja bussilinjoja kulkee huononlaisesti.
Tarkoitin että mikä pidättelee siellä missä asut yleisesti ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Oi nuorena keskivaikea masennus ja yleinen ahdistuneisuus, en enää muista kaikkien lääkkeiden nimiä, joita käytin, mut mm. Seronil, Seroxat, Zoloft, Triptyl, Imovane, Tenox, Rivatril. Osa toimi kuuroluonteisesti tai tarvittaessa. Lopetin lääkkeet, kun terapia loppui. Kolme vuotta sitten jouduin aloittamaan lääkkeen, jota nyt lopettelen. Lamotrigiini. Tunteet ovat palanneet. Olen mieluummin se, mikä olen. Jos joku muu ei kestä mun ominaisuutta tunneherkkyyteen tai että menen nopeasti eteenpäin tai välillä vetäydyn, niin ei tarvitse olla kanssani tekemisissä.
Vahva kirjavinkki: Johann Hari, Mielen yhteydet, masennuksen todelliset syyt
Lääkkeet vaikuttavat jokaiseen eri tavalla, joten lääkäri osaa neuvoa.
Nukun välillä huonosti ja seuraavana päivänä menen "ylikierroksilla". Saatan nukkua kolme neljä yötä peräkkäin huonosti tai liian vähän. Sitten otan takaisin. Käytän melatoniinia. Ilta klo 20 jälkeen olisi parasta aikaa ja haluaisin valvoa ja lukea, mutta aina ei voi.
Laitan kirjavinkin ylös.
Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lisää kokemuksia ja tukea? Tuntuu, ettei enää jaksaisi jatkaa eteenpäin. 😭. Mitkä tahansa kommentit helpottavat oloa.
En miellä tätä vääräksi paikaksi hakea apua, sillä näin anonyymisti on matalampi kynnys avautua. Ajattelin myös, että täällä olisi ihmisiä, joilla olisi tietoa tai kokemuksia ja niin edelleen aiheesta.
Kirjoitin kokemuksestani jotain pientä äsken. Yleensä unettomuus kertoo masennuksesta. Ihan fysiologisesti voi yrittää kokeilla, että kävelee rennon kävelylenkin rauhallisessa ympäristössä ennen kuutta. Vois syödä iltaruoan klo 18 ja klo 21.30 kevyen iltapalan esim. leipää tai puuroa ja vois lisätä hiilihydraattipitoista esim. pari keksiä tai jotain, mistä tulee hyvä mieli. Suihku rentouttaa. Sormiin ja otsaan voi tehdä paineluhierontaa. Illalla lukee. Jos ei väsytä, menee makaamaan piikkimatolle. Jos on meteliä, laittaa korvatulpat. (bileet naapurissa). Minua helpottaa historiakirjat. On mielenkiintoista lukea, miten ihmiset ovat eläneet esim. keskiajalla. Jotenkin tuntee olonsa pieneksi ja oma ahdistus on kuin pienenpieni hiekanjyvä kaikenmaailman maailmanmyllerrysten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että hermosto on hälytystilassa tai ylikierroksilla. Eli se pitäisi saada rauhoittumaan jotenkin.
Niin pitäisi, vaikeaa on. 😂
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla koulutusta? Oletko ikinä ollut työelämässä?
On mulla koulutus. Olen ollut työelämässä kesätöiden ja harjoitteluiden verran.
Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Rentouttaako silmät kiinni pimeässä makaaminen yhtään? Vai tuleeko heti stressi unesta? Periaatteessa lepokin jo auttaa elimistöä jonkin verran.
Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin kokemuksestani jotain pientä äsken. Yleensä unettomuus kertoo masennuksesta. Ihan fysiologisesti voi yrittää kokeilla, että kävelee rennon kävelylenkin rauhallisessa ympäristössä ennen kuutta. Vois syödä iltaruoan klo 18 ja klo 21.30 kevyen iltapalan esim. leipää tai puuroa ja vois lisätä hiilihydraattipitoista esim. pari keksiä tai jotain, mistä tulee hyvä mieli. Suihku rentouttaa. Sormiin ja otsaan voi tehdä paineluhierontaa. Illalla lukee. Jos ei väsytä, menee makaamaan piikkimatolle. Jos on meteliä, laittaa korvatulpat. (bileet naapurissa). Minua helpottaa historiakirjat. On mielenkiintoista lukea, miten ihmiset ovat eläneet esim. keskiajalla. Jotenkin tuntee olonsa pieneksi ja oma ahdistus on kuin pienenpieni hiekanjyvä kaikenmaailman maailmanmyllerrysten keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymisti sinne auttavaan puhelimeenkin soitetaan.
Jotenkin mua vaan ahdistaa se ääneen puhuminen, ja se etten osaa puhumalla tuoda asiaani selkeästi esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!
Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.
Alkaa nyt pahasti kuullostaa siltä että itsenäistymisprosessi on jäänyt kesken ja olet jäänyt nujuamaan johonkin maaseudulle ja olet työttömänä? Kai olet kotoa muuttanut pois kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan, tulee heti stressi unesta. 😭. Ja nyt stressaa se, kun päätin, etten ota mitään lääkettä la, su ja ehkä vielä ma,
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).
Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Olisiko Maria Nordinin menetelmästä apua? Entä meditaatioiden kuuntelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Ei oikeastaan sekään. On mennyt oikeastaan luotto itseen. Ainoastaan lääkityksen kanssa (ei aina auta) olen toisinaan saanut rauhoiteltua itseäni. Tiedän, olen aikamoisessa umpikujassa ja liemessä.
Kerrot sun hermostolle, että olet täysin turvassa, mitään pahaa ei tapahdu, mitään hätää ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko Maria Nordinin menetelmästä apua? Entä meditaatioiden kuuntelusta?
Meditaatioita olen jonkun verran kuunnellut vaihtelevalla menestyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että en sitten lääkkeettömänkään (valvotun) ajan jälkeen (ma tai ti) saa unta. (Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg).Auttaako jos vaan rauhoittelet sitkeästi, tai siis puhut rauhoittavasti itsellesi?
Ei oikeastaan sekään. On mennyt oikeastaan luotto itseen. Ainoastaan lääkityksen kanssa (ei aina auta) olen toisinaan saanut rauhoiteltua itseäni. Tiedän, olen aikamoisessa umpikujassa ja liemessä.
Entä toisen ihmisen läsnäolo? Tai eläin?
Joo, olen käynyt läpi rentoutus- ja meditaatiojutut. Laitan ylös tuon ratkaisukeskeisen terapian.