Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarvitsen tukea

Vierailija
05.08.2023 |

Lainaan keskustelupalstalta (Suomi24) yhden keskustelijan kirjoitusta, sillä se kuvaa hyvin munkin tilannetta. Käytetyt lääkkeet ovat olleet itselläni erit. (Olanzapin, Ketipinor, Atarax, Opamox muistaakseni). En juo alkoholia.:

""Itse olen käyttänyt 3 vuotta unilääkkeitä, zopinox,zolpidem myös kokeillut liutaa erilaisia rauhoittavia/psykoosilääkkeitä ja vaihdellen sitä ennen vuoden nukahtamislääkkeitä.
Olen yrittänyt olla ilman nyt vaikka esim. 3 päivää, eli valvonut 3 yötä liikunta ja miljoonat poppakonstit kokeiltu. Lääkäreiltä ei vastauksia tulevaisuuden unilääkkeiden käytöstä.
Joskus olen päättänyt olla viikonkin ilman jolloin en ole jaksanut enää 4 valvotun yön jälkeen valvoa vaan joutunut käyttämään alkoholia. (Vaikka ennen sitä valvoi viikkojakin, nyt parikin yötä tuntuu).
Olen myös puolitellut annoksia jne jolloin lääkkeet eivät ole enää edes toimineet.
Onko lopettaminen ollut mahdollista onko kellään kokemuksia näin pahasta unettomuudesta, olen kärsinyt univaikeuksista niin kauan kuin muistan, tod.näk alkaneet 6-vuotiaana?
Opiskelu pitäisi aloittaa ja vähän kauhistuttaa, olen kokeillut kaikki mah. lääkkeet kai niitä pitää vain loppuikä vaihdella peräjälkeen, että saa edes jotain vaikutusta?"" Lainauksen loppu.

Tällä hetkellä en nuku ollenkaan ilman jotain lääkettä. Yritän parhaillaan valvoa 2-3 yötä (onko 3 yötä paras vaihtoehto), ja vasta sitten otan Atarax 50 mg ja Opamox 15 mg (muut lääkkeet olen lopettanut). Ataraxia kokeilen avuksi unettomuuteen siksi, että olen ottanut Ataraxia kaikkein pisimmän aikaa sitten. Pelottaa, ettei Atarax:kaan aina auta valvomisputkien jälkeen. 😔

Toivoisin, että olisitte ystävällisiä minulle, sillä musta tuntuu, että olen umpikujassa, josta ei pääse mitenkään ulos. 😔. Olo on toivoton.

Kommentit (376)

Vierailija
61/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
62/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko lisää kokemuksia ja tukea? Tuntuu, ettei enää jaksaisi jatkaa eteenpäin. 😭. Mitkä tahansa kommentit helpottavat oloa.

Soita sinne auttavaan puhelimeen! Tämä on väärä paikka hakea apua!

En miellä tätä vääräksi paikaksi hakea apua, sillä näin anonyymisti on matalampi kynnys avautua. Ajattelin myös, että täällä olisi ihmisiä, joilla olisi tietoa tai kokemuksia ja niin edelleen aiheesta.

Sitä paitsi auttavissa puhelimissa on aina valtava ruuhka.😔

Sitten odottelet sen ruuhkan verran, puhelimeen kaiutin ja teet jotain muuta sen aikaa kun odotus kestää. Tuo on tärkeää, ei käy hyvin jos tuollaisen jättää hoitamatta ja tukeutuu ainoastaan palstaan. Varaa myös aika terveydenhuoltoon, jotta voit keskustella lääkityksestä!

Mulla on vaan sellainen ongelma, etten oikein osaa keskustella lääkityksestä. Mitä mun kannattaisi sanoa?

Kerrot ongelmasi ja sen, miltä lääkitys sinusta tuntuu. Onko lääkkeistä ollut apua vai ei. Nukutko ja miten, saatko unta hyvin, mutta et pysy unessa vai valvotko aamuyölle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tässä parhaillaan ruokaa, ja yritän niellä palasia, tuntuvat tarraavan kurkkuun ikävästi. Itkettää.

Tuntuu, että tästä on vain suunta huonompaan.

Vierailija
64/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin, että kokeilisin olla ilman lääkkeitä (Atarax ja Opamox) ainakin nyt lauantain ja sunnuntain ja ehkä myös maanantain. Mitä mieltä olette?

Mitä mieltä?

Vierailija
65/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!

Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.

Vierailija
66/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se vauvalla roikkuminen nyt alkuun ja tilalle jotain järkevää, alat esim. ulkoiluttaa vanhuksia. Tuollainen ongelman ympärillä pyöriminen ja vatulointi nyt tee mitään muuta kuin pahentaa asiaa.

Vierailija
68/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset psykoterapista apua, kaikkia mielen lukkoja ei voi hoitaa lääkkeillä. Voimia!

Mikä suuntaus olisi hyvä? Tosin asun sen verran korvessa, että tuskin täällä kauheasti terapeutteja on.

Mikä sinua siellä korvessa pidättelee?

Vierailija
69/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se vauvalla roikkuminen nyt alkuun ja tilalle jotain järkevää, alat esim. ulkoiluttaa vanhuksia. Tuollainen ongelman ympärillä pyöriminen ja vatulointi nyt tee mitään muuta kuin pahentaa asiaa.

Yritän kyllä parhaani olla ajattelematta asiaa ja tehdä kaikkea muuta. Välillä vaan tuntuu siltä, ettei jaksa, ja on tarve avautua.😔.

Vierailija
70/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kiinalainen lääketiede? Akupunktio?

Vierailija
71/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinua siellä korvessa pidättelee?

En omista autoa ja bussilinjoja kulkee huononlaisesti.

Vierailija
72/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että sulla olanzapin käytössä. Onko sulla kaksisuuntainen? Onko annos riittävä? Onko pois suljettu ADHD. Perheessäni kamppailtu ihan sanojen asioiden kanssa. Psykiatri antoi yhden kerran ohjeen, että vahvaa melatoniinia klo. 21.00 rupesi nukkumaan tai ei. Täällä sairastunut ei ole kokeillut, joten En tiedä onko mitään apua. Kuulema tulee normaalia hormoonitoimintaa.

Vierailija
73/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akupunktiota voisin kyllä kokeilla. Mutta olenkohan jo niin rikki, ettei mua oikein auta enää mikään.

Vierailija
74/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pelkäät sekoamista ja ahdistuneena ajattelet unta, lisää vain kierroksia unettomuudelle. Et sä siihen kuole. Pitäisi hoitaa toi ahdistus ja puhelinkammoilu pois ja alkaa sen sijaan elää. Sellaiset olen pysyvästi rikki masistelut ovat itseään toteuttavia ennustuksia, jotka tekevät sinusta luovuttaneen ja toimintakyvyttömän. Oletko kokeillut hypnoterapiaa?

Vierailija
75/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

What causes insomnia even with sleeping pills?

mental health conditions such as depression and schizophrenia. physical health conditions such as heart problems, other sleep disorders and long-term pain. certain medicines such as some antidepressants, epilepsy medicines and steroid medication.3.5.2023

Jos sulla ei toimi toi lääkkeiden yhteisvaikutus?

Oot varmaan kaikki rentoutus-ja meditaatiojutut käynyt läpi? Terapioista itse suosittelisin ratkaisukeskeistä.

Vierailija
76/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akupunktiota voisin kyllä kokeilla. Mutta olenkohan jo niin rikki, ettei mua oikein auta enää mikään.

Joku kiinalaiseen lääketieteeseen perehtynyt saattaisi osata auttaa, keinot tehoaa kuulemma usein hyvin koska täällä käytetään niin vähän noita hoitokeinona. Ainakin kokeilisin.

Vierailija
77/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi nuorena keskivaikea masennus ja yleinen ahdistuneisuus, en enää muista kaikkien lääkkeiden nimiä, joita käytin, mut mm. Seronil, Seroxat, Zoloft, Triptyl, Imovane, Tenox, Rivatril. Osa toimi kuuroluonteisesti tai tarvittaessa. Lopetin lääkkeet, kun terapia loppui. Kolme vuotta sitten jouduin aloittamaan lääkkeen, jota nyt lopettelen. Lamotrigiini. Tunteet ovat palanneet. Olen mieluummin se, mikä olen. Jos joku muu ei kestä mun ominaisuutta tunneherkkyyteen tai että menen nopeasti eteenpäin tai välillä vetäydyn, niin ei tarvitse olla kanssani tekemisissä.

Vahva kirjavinkki: Johann Hari, Mielen yhteydet, masennuksen todelliset syyt

Lääkkeet vaikuttavat jokaiseen eri tavalla, joten lääkäri osaa neuvoa.

Nukun välillä huonosti ja seuraavana päivänä menen "ylikierroksilla". Saatan nukkua kolme neljä yötä peräkkäin huonosti tai liian vähän. Sitten otan takaisin. Käytän melatoniinia. Ilta klo 20 jälkeen olisi parasta aikaa ja haluaisin valvoa ja lukea, mutta aina ei voi.

Vierailija
78/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että hermosto on hälytystilassa tai ylikierroksilla. Eli se pitäisi saada rauhoittumaan jotenkin.

Vierailija
79/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerroit, että sulla olanzapin käytössä. Onko sulla kaksisuuntainen? Onko annos riittävä? Onko pois suljettu ADHD. Perheessäni kamppailtu ihan sanojen asioiden kanssa. Psykiatri antoi yhden kerran ohjeen, että vahvaa melatoniinia klo. 21.00 rupesi nukkumaan tai ei. Täällä sairastunut ei ole kokeillut, joten En tiedä onko mitään apua. Kuulema tulee normaalia hormoonitoimintaa.

Mulla ei ole ainakaan tiettävästi kaksisuuntaista tai ADHD:tä (tosin mun aivotoiminta on aina ollut vilkasta). Mulla oli Olanzapin 5mg, josta meni teho. Melatoniinia olen kokeillut 3mg vahvuudella, mutta ei se oikeastaan vaikuttanut minuun mitenkään.

Sanoit, että perheessäsi on kamppailtu samojen asioiden kanssa. Onko sairastuneella siis samanlaisia vaikeita univaikeuksia kuin mulla?

Vierailija
80/376 |
05.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että pelkäät sekoamista ja ahdistuneena ajattelet unta, lisää vain kierroksia unettomuudelle. Et sä siihen kuole. Pitäisi hoitaa toi ahdistus ja puhelinkammoilu pois ja alkaa sen sijaan elää. Sellaiset olen pysyvästi rikki masistelut ovat itseään toteuttavia ennustuksia, jotka tekevät sinusta luovuttaneen ja toimintakyvyttömän. Oletko kokeillut hypnoterapiaa?

En ole kokeillut hypnoterapiaa? Millaista se on?