Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Lapsen hankinta = taloudellinen itsemurha/työuran menetys
Ja tietysti se, että naisia kiinnostavat miehet eivät ole "perhemateriaalia"
Mikäli kään ei saa ihmisiä lisääntymään enemmän ,koska useimmat ihmiset nauttivat elämästään enemmän ilman sitä vaivaa, huolta ja taloudellisia menetyksiä, mitkä kakaroiden saamisesta seuraa.
Tämä hallitus vielä heikentää edelleen naisten asemaa työmarkkinoilla niin eiköhän tässä saada syntyvyys vielä jyrkempään laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä alku olisi Ruotsin mallin mukainen työnantajien tasajako äitiydestä koituvista kuluista. Itse asiassa nyt kun seuraava hallitus yhä heikentää naisten työmarkkina-asemaa, niin toiseen suuntaan mennään. Myös irtisanomista aiotaan helpottaa, ehkä raskauskin pian kelpaa perusteeksi?
Det är inte arbetsgivarens sak. Staten och kommunerna som bär upp skatterna bör sköta detta.
Den nordiska modellen där både mamma och pappa görs inatraktiva för arbetsmarknaden är förödande.
Då potentiella mammor har en låg efterfrågan, blir det inte bättre av att potentiella pappor sätts i samma situation. Samhället måste ta sitt ansvar och inte bara de arbetandes pengar.
Hos oss betalar arbetsgivaren 0 € för föräldraskap på ofrivillig basis och fertiliteten ökar. Varför kan man inte göra det samma i Finland? Hur kan den finska staten trots världens häftigaste skatter konstant vara p.a? Ryms kontinuitet inte in i "mulle, sulle, itelle, mulle" politiken? Den sista frågan är retorisk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm itse olen lapseton ikisinkkumies joka työskentelee duunarina(palkka 3200e/kk brutto).
Aika vähän päättäjät voi asialle mitään tehdä mutta yhteiskunnan pitäisi muuttua todella nykyisestä.
-Sinkkuja on paljon eikä parisuhteet kestä on yksi "ongelma".
-Ei duunarin palkoilla pahemmin lapsia tehdä, itselläni ainakin netto on 2200e ja siitä kun vähentää asumiskulut,autoilun kulut ja pakolliset laskut pois niin hyvä että jää 1000e/kk elämiseen.
Monet duunarit tienaa vähemmän kuin minä.
-Mielenterveysongelmat sekä yksinäisyys on yleisiä suomessa ja pidän näitä asioita pahoina ongelmina suomessa.
En usko siis että päättäjät voi asialle juuri mitään tehdä, ainoastaan jakamalla rahaa enemmän perheille mutta ei se näytä nostavan syntyvyyttä.
M32Sinulla on hyvä palkka, tasoa sairaanhoitaja ja insinööri. Mutta mitenkäs saatais muutos siihen, että mies muuttuu heti mieslapseksi, kun vauva syntyy. Kaikki vastuu siirretään äidille. Neuvolassa pitäisi olla tuleville useille ihan omat vastaanottajat ja joku kertomaan, että vauva tarvitsee huolenpitoa vuorokauden ympäri ja isukki vois hieman "auttaa" siinä hommassa. Ja kun vauva-ajasta päästää alkaa taaperoaika jne jne. Eli kaikki miehet, jotka tulette useiksi, niin kantakaa vastuunne, niin saattaa vaimo suostua pyöräytyämään useammankin lapsen, jo se että kursikkatomaatin kokoisesta aukosta työntää ulos vesimelonin, on ääretön ponnistus. Jotkut isit vastuunsa kantavatkun, mutta harvemmat.
Suomessa korkeakoulutetut miehet käyttävät enemmän aikaa lasten hoitoon kun korkeakoulutetut naiset. Alkaa väsyttämään tämä naisten viljelemä valhe etteivät suomalaiset miehet muka osallistuisi pethearkeen
Korkeakoulutetut ei ole "kaikki". Eli pieni vähemmistö miehistä käyttää enemmän aikaa lasten hoitoon kuin naiset. (Ja huom, nekin naiset käyttää aikaa sitten muihin kotitöihin vastaavasti kuitenkin enemmän, kyllä, luin sen tänne linkitetyn tutkimuksen.)
Jos nyt katsoisit suoraan lähteestä. Työlliset miehet käyttävät enemmän aikaa lasten hoitoon kun työlliset naiset. Koulutustasolla ei ole väliä
Tuollaista ihmemiestä ei kyllä normaali elämässä näy. Ihan turha jankata, että miehet muka hoitaa lapsia enemmän.
Saahan niihin tilastoihin ilmoitettua vaikka mitä. Meilläkin mies voisi sanoa, kun joku kysyy, että hoiteli lapsia ihan jatkuvasti ja paljon paljon enemmän, kuin minä, mutta eihän se paikkaansa pidä. Kertaakaan ei leikkinyt yhdenkään lapsen kanssa ja vaippojakin vaihtoi yökäten muutaman kerran, kun minä olin niin sairaana, etten pystyssä pysynyt :D sama meno jatkui, kun lähdin äityislomalta töihi. Eikä yhdessäkään naapurissa/tuttava perheissä asiat olleet yhtään sen kummemmin.
Sitten kun lapset oli toisella kymmenellä saattoi näiden kanssa jotakin tehdä. Mutta silloinhan se "lapsenhoito" onkin jo aika helppoa.
Toivotaan, että nykynuoret miehet on tuossa suhteessa parempia ja on pelkästään hyvä, jos miehet TODELLAKIN alkavat hoitamaan omia lapsiaan enemmän, kuin naiset. Naisilla kyllä riittää muutakin tekemistä kotitöissä. Jospa se pienen lapsen äidin elämä sitten helpottuisi ja lapsia alettaisiin taas tekemään.
Nythän perheellisen naisen taakka on ollut aika suuri, kun on pitänyt käydä töissä ja hoitaa iltaisin koti ja lapset lähes yksin. Toivottavasti tähän nyt sitten tulee vihdoinkin muutos.
Ketään ei kiinnosta pistää 200k euroa riihikuivaa rahaa siihen että elättää lapsen syntymästä 18 vuotiaaksi. Sillä panostuksella saa itselleen jo varsin mukavan elämän.
Vierailija kirjoitti:
Få saker är så bra på arbetsplatsen som en lycklig mamma som återvänder till arbetet, många erfarenheter rikare och med ett organisationssinne som få har för praktiska saker här och nu.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Ihan hyvin meillä menee vaikka on lapsia. Onko koskaan tullut mieleen että vanhemmuus itseasiassa kasvattaa myös vanhempia ja kehittää sellaisia ominaisuuksia ja osaamista josta on hyötyä kaikessa muussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Få saker är så bra på arbetsplatsen som en lycklig mamma som återvänder till arbetet, många erfarenheter rikare och med ett organisationssinne som få har för praktiska saker här och nu.
Plikkus plakkus plup? Huuga buuga böögä.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta pistää 200k euroa riihikuivaa rahaa siihen että elättää lapsen syntymästä 18 vuotiaaksi. Sillä panostuksella saa itselleen jo varsin mukavan elämän.
Miksi kukaan palkkaisi ketään noin itsekeskeisesti ajattelevaa?
Mmuuton radikaalit rajoitukset.
Vaatimukset. Mun pitäisi olla 100% äiti, 100% työntekijä ja 100% huolehtimassa omista ja miehen vanhemmista. Töissä pääsen silti helpoimmalla, vaikeinta on olla kahden sukupolven puristuksissa. Ihan loppu. Kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Parempi nyt vaan alkaa sopeuttaa yhteiskuntaa siihan sakkaavaan kansalaisten ja veronmaksajien määrään. Ei ole eikä tule ja sen kanssa on nyt vaan tultava toimeen.
Det är för sent nu. Startskottet borde ha gått av för minst 30 år sedan. De som har begripit det bor inte längre i Finland och får inte sin inkomst från Finland.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimukset. Mun pitäisi olla 100% äiti, 100% työntekijä ja 100% huolehtimassa omista ja miehen vanhemmista. Töissä pääsen silti helpoimmalla, vaikeinta on olla kahden sukupolven puristuksissa. Ihan loppu. Kokonaan.
Opettele sanomaan ei ihan noissa kaikissa rooleissa. Miksi ihmeessä pitäisi olla 100% noissa kaikissa kun elämässä ei tehdä vain yhtä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plikkus plakkus plup? Huuga buuga böögä.
För det allmänna bästa hoppas jag att du aldrig förökar dig.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi olla naisellisempia ja tasapainoisempia. En halua sitoutua naiseen, joka saattaa muuttua totaalisesti lapsen saamisen jälkeen. Kukaan nainen ei ole sen arvoinen, että sitoutuisin maksamaan hänelle elareita 18 vuodeksi. En myöskään halua lasta, jota en voi itse kasvattaa ja on aivan liian suuri riski, että suhde päättyy eroon.
Kannattaa pikku inkkelin pikkuhiljaa raahattua mielessään pois sieltä USAsta. Suomessa ei makseta elareita äidille vaan elarit maksetaan ihan sen oman kakaran elättämiseksi. Luuletko, että jos sinä saat kakaran ,se elää Pyhällä hengellä?
Miehet eivät ilmeisesti koskaan elätä omia lapsiaan, kun elävät perheessä, vaan lapset elättää nainen. Ja sitten kun tulee ero ja miehenkin pitää alkaa maksamaan omien lapsien elatuksesta, nousee hirveä poru.
Muuten ei voi ymmärtää tätä vinkumista. Miten mies voi kuvitella, että lapsi elää vajaalla parilla sadalla kuukaudessa? Jos ei avioliiton aikana ole millään lailla osallistunut lapsensa elättämiseen, niin kyllähän se varmaan karua siten on, kun ero tulee ja joutuukin lapsen ruokia ja vaatteita maksamaan :D
Ja sitten tuo, että kun ei saa itse lasaan kasvattaa: No kyllä saa, jos on kunnon isä, jolle uskaltaa lapsen antaa . Nykyään on yhteishuotajuus ja lasta saa pitää luonaan ihan yhtä paljon molemmat vanhemmat. Monesti vain on niin, että mies ei halua varsinkaan pientä lasta luokseen, koska sen hoitaminen on raskasta.
Tai jos miehellä on uusi rakas, ei lasta haluta riesaksi.
Otsikkoon vastauksena: pitäisi myydä puhkottuja kumeja sekä plasebopillereitä
Jostain syystä lähipiirissäni on naiset saaneet sairaita lapsia. Tai monisairaat kaksoset. Onneksi itse sain samaan aikaan jo kaikki lapseni, muuten en olisi uskaltanut hankkia lisää. Nykytilanteessa äidin on yksin hoidettava sairasta lastaan. Ja silloin on koko elämä omaishoitajana. Itse olen nyt vanhana neurologisesti saraan mieheni omaishoitaja ja elämäni on kamalaa. En pääs mihinkään, vaikka hetkeksi tulee kunnalta auttaja, en saa lähteä autolla lähikauppaan. Tovon että voisin jotenkin päästä tästä elämästä eroon ja omaa elämä elämään. Lapsi ja raskaus on naiselle usein huono diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sanomaan ei ihan noissa kaikissa rooleissa. Miksi ihmeessä pitäisi olla 100% noissa kaikissa kun elämässä ei tehdä vain yhtä asiaa.
Voit sanoa ei tänään ja huomenna saat kuulla uudet pyynnöt. Rajojen pitäminen on kovaa työtä. Väsyneenä antaa helposti periksi.
Kannattaa pikku inkkelin pikkuhiljaa raahattua mielessään pois sieltä USAsta. Suomessa ei makseta elareita äidille vaan elarit maksetaan ihan sen oman kakaran elättämiseksi. Luuletko, että jos sinä saat kakaran ,se elää Pyhällä hengellä?