Minkä pitäisi muuttua, että suomalaiset saisivat lisää lapsia?
Jokin on aika pahastikin pielessä, kun lisääntymisviettiä ei enää tunneta. Ongelma on ihan todellinen ja vakava. Kertokaa, erityisesti te lisääntymisikäiset, mikä saisi teidät yrittämään lasta.
Kommentit (996)
Olen 25-vuotias ja kehossani tuntuu siltä, että nyt olisi hyvä aika tulla raskaaksi. Koen olevani tarpeeksi vahva ja terve, ja tuntuu, että nyt jaksaisin raskauden, synnytyksen ja vauva-arjen ainakin fyysisesti paremmin. Kumminkin olen vasta valmistumassa opinnoistani, ja haluan mahdollisesti opiskella toisen maisterin tutkinnon tähän päälle. Haluan myös päästä mieluisaan työhön ja kehittää itseäni uralla. Monen vuoden urakatko lapsien takia ei tunnu tässä välissä hyvältä vaihtoehdolta. Enkä tiedä, jaksanko hankkia lapsia enää kun olen reippaasti yli 30-vuotias. Riippuu toki, millaisessa fyysisessä kunnossa koen silloin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken pitäisi muuttua. Kaiken pitäisi "taantua" sinne 70-80 luvun olosuhteisiin.
Silloin oli vähemmän aikasyöppöjä. Ei ollut globaalia tietotulvaa, johon verrata omaa tilannetta muiden elämään. Silloin elettiin enemmän sillä asenteella että "tämä on nyt näin ja tämä kelpaa." Oltiin tyytyväisiä pikkasen vähempään. Ehkä käsitettiin että vaihtamalle ei parane.
Nyt meille suolletaan tuutin täydeltä mallia ja esimerkkejä että "näin on hienoa ja parasta ja kauneinta." Sitten vertaillaan ja punnitaan ja valitaan sieltä aikasyöpön keskeltä sellainen elämä, mikä itselle parhaiten sopii.
80-luvulla uusi omakotitalo maksoi 400 000 mk ja palkat oli keskituloisilla 8000-9000 mk/kk. Nykyään uusi omakotitalo maksaa 400 000 e, mutta palkat ovat 2500-3000 e. Myös lapsilisät olivat esim. 90-luvun lama-aikana suuremmat kuin nykyisin. Nykyään kolmilapsinen perhe saa lapsilisää n. 300 e, kun 90-luvulla summa oli 500 e nykyrahaksi muutettuna. Se on 2400 e enemmän vuodessa!
Serkku osti 80-luvulla uuden rivarikolmion pohjoissuomalaisen kaupungin lähiöstä. Se maksoi 500 tuhatta markkaa. Mistä on saanut noin halpoja omakotitaloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi lasta, mutta kolmatta en tekisi ja jos nyt olisin nuorempi ja vasta suunnittelemassa lasten hankkimista, miettisin kyllä tarkkaan. Syitä:
- Julkinen terveydenhuolto on nykyisin aivan surkeaa. Kaikki on keskitettyä, aikoja ei saa. Silloin kun minun lapseni olivat pieniä, kävelimme lähineuvolaan jutustelemaan tutun neuvolantädin kanssa, nykyään joutuisin kulkemaan ties minne ja kohtaamaan joka kerta eri hoitajan.
- Ainakin täällä pk-seudulla on jatkuva huoli lasten turvallisuudesta, kun on näitä katujengejä sun muita levottomuuksia, saa lukea kuinka nuorilta ryöstetään vaatteet päältä, puhelimet jne.
- kouluista on myös tullut levottomia, joissa yksikään yksilö ei saa kunnon opetusta, vaan opettajien aika menee niiden "ongelmatapausten" paimentamiseen. Omien lasteni koulussa saa kyllä silloin tällöin tukiopetusta, mutta lapset eivät halua mennä niille tunneille, koska niillä erityisesti on näitä häirikköoppilaita.
- lukioihin on todella korkeat sisäänpääsyrajat ainakin täällä pk-seudulla. Kasiluokan aloittava lapseni stressaa jo nyt siitä pääseekö mihinkään "hyvään" lukioon vai pitääkö mennä sinne ainoaan, jonne pääsee alle ysin keskiarvolla (ja sinnekin sitten matkustetaan julkisilla tuntikaupalla).
- lasten ja nuorten pahoinvointi lisääntyy jatkuvasti, ehkä osittain kaikista edellä mainituista syistä, ehkä myös sosiaalisen median luomien paineiden myötä.
Jotenkin vaan tuntuu, että kaikki oli oikeasti paremmin silloin kun olin itse nuori, ja vielä silloin kun lapseni syntyivät, mutta nyt "kaikki" on pilattu.
Olisko maallemuutto ratkaisu?
Ei ole. Koulukiusaaminen on maalla yleisempää kuin kaupungeissa.
Meidän tulisi kasvattaa pojista vastuuntuntoisia ja empaattisia aikuisia. Vahvistaa heidän itsetuntoaan terveellä tavalla ja ohjata heitä parempiin sosiaalisiin taitoihin.
Unohtaa, että "pojat on poikia" ja "kyllä se siitä vielä miehistyy" ja kasvattaa kaikista lapsista terveitä ja tasapainoisia, parhaita versioita omasta itsestään.
Suomen erityinen haaste on, että ns. syrjäytyneet miehet eivät saa lapsia.
Naisten pitäisi kiinnostua kilteistä ja kunnon miehistä enemmän sekä tehdä aloitteita miesten suuntaan. On paljon miehiä maalaiskylissä joilla ei naiskokemuksia ja tähän asiaan pitäisi saada muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet rikkaammiksi eli syrjäytymiskierre poikki.
Tutkimusten mukaan nuoret miehet eivät tykkää käydä koulua ja lukeminen on enemmissä määrin pakkopullaa. Miten katkaiset syrjäytymisen jos tietsikkapelit yms kiinnottavat enemmän kuin lukeminen? Kouluttautuminen vaatii paljon lukemista.
Kyllä. Miehet ihan itse valitsevat tämän onnettomuuden tien.
Vierailija kirjoitti:
Työelämän epävarmuus ja pienet palkat ovat monella syy että eivät hanki lapsia.
Sama syy se on itselläkin.
Moni työskentelee vuokrafirman kautta nollatuntisopimuksella ja rahan saanti epävarmaa.Miten rahat riittävät kun kokoaikatyöstä saatava nettopalkka on 1300€? kk?
Suomi on kyllä melkoinen hyvinvointivaltio...
En yhtään ihmettele. Työelämä on todella epävarmaa. Meillä on miehen kanssa hyvät palkat nyt ja vakituiset työt. Kuitenkaan aina ei ole ollut näin ja molemmille on jäänyt pelko, että tilanne huononee taas. Siksi vain yksi lapsi. Ja yhdellekin lapselle tekee tiukkaa tarjota se, mitä omat vanhemmat tarjosi lapsuudessani neljälle lapselle äitini ollessa kotiäiti.
Harrastusmaksut on ihan pilvissä. Meillä lapsi harrastaa maltillisesti, mutta kahta eri urheilua. Alakoululaisella on jo aikuisen kokoinen jalka, joten harrastusten pelkkiin kenkiin menee 300-500€, riippuen siitä mitä löytää alennuksista. Seuravaatteet ovat ihan naurettavan kalliita, mutta ne täytyisi omistaa ja käyttää kisoissa. Puhumattakaan siitä mitä se kilpaileminen ja sen oheiskulut maksaa.
Sen lisäksi haluaisi tarjota myös ihan tavallisia elämyksiä aina välillä. Niin kuin vesipuisto ja huvipuisto. Meillä meni Serenan reissulla noin 120€, kun olin lapsen kanssa kahdestaan. Tähän summaan sisältyi sisäänpääsy, ruoka, jäätelöt molemmille sekä limu ja kahvi. Lintsin reissu on vasta edessä, mutta siellä tulee menemään vielä enemmän rahaa.
Nuo nyt ihan vaan esimerkkinä. Lisäksi esim. ulkovaatteet ovat ihan järkyttävän hintaisia, jos haluaa pitää lapsen kuivana syksyllä. Ja ruoka, asuminen, kaikki. Puuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten pitää olla vähemmän itsekkäitä. Oikea sitoutunut parisuhde. Empatia. Maalaisjärki. Lapset saa näkyä ja kuulua. Oma vanhemmuus riittää ja kelpaa ilman vertailua muihin ja ilman pätemistä lasten kautta. Lasten kanssa voi elää myös aikuisten elämää eikä tarvitse olla pyhimys 24/7 seuraavat 18 vuotta. Näin meillä tehtiin ja 2 nyt jo aikuista lasta joilla kaikki ok ja meidän vanhempien parisuhde ok.
Päivähoito ja koulu kuntoon ja heille takaisin työkalut kasvattaa ja opettaa oikeasti. Tarkkikset takaisin. Työelämä joka mahdollistaa työn ja perheen yhdistämisen.Ja lisäksi lasten ehdoilla - kulttuurista tulisi päästä eroon. Kauhean ahdistavaa, että koko elämä tulisi pyhittää lapsille heti positiivisesta raskaustestistä lähtien. Ja nimenomaan naisen elämä, miehellehän suodaan kyllä harrastuksiakin.
Aivan, osasit pistää sanoiksi sen! Jos lapsi nähtäisiin osana elämää, eikä sen keskiönä..se olisi parempi. Ei moni halua alkaa sellaiseksi paituli äityli hahmoksi, vaan olla yhä oma itsensä,eikä se ole yhtään väärin.
Ei nainen ole itsekäs jos haluaa edes jotain omaa elämää, ja säilyä yksilönä, eikä kadottaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pitäisi saada parisuhteisiin ja ihmisille pitäisi maksaa sellaista palkkaa millä elää ja elättää lapsen.
Ei parisuhde automaattisesti tarkoita lapsia. Olen ollut 10 vuotta parisuhteessa, en tiedä haluanko lapsia.
Ei tietenkään tarkoita mutta meillä on todella paljon sinkkuja lisääntymisikäisissä, jos heistä kaikki löytäisi kumppanin niin aivan varmasti syntyvyys nousisi roimasti.
Mistä sinä tiedät lisääntymisikäisten sinkkujen määrän? Ei niistä ole mitään tilastoa.
https://yle.fi/a/74-20031218
https://www.aamulehti.fi/tiedejateknologia/art-2000007934407.html
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 Suomessa asui yksin yli 1,2 miljoonaa ihmistä. Tämä oli noin 45 prosenttia kaikista asuntokunnista. Nousua yksinasuvien määrässä vuoteen 2018 verrattuna oli noin 30 000 henkeä. Kymmenessä vuodessa yksinasuvien määrä oli eniten kasvanut alle 30-vuotiailla ja yli 65-vuotialla.
Toki yksinasuva ei meinaa aina sinkkua vaan voi olla etäsuhteessa tai sitten molemmilla on omat asunnot vaikka on parisuhteessa.
Kyllä tuosta aika hyvin voi päätellä asian.
Mistä sinä tiedät että lisääntymisikäisten sinkkujen määrä ei ole kasvanut tai lisääntynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä nyt omia kahta tytärtä on seurannut, ensinnäkin haluamansa opiskelupaikan saaminen kesti yo-kirjoitusten jälkeen muutamia vuosia. Kun opiskelut pääsee aloittamaan vaikkapa 23-vuotiaana, valmistuu vasta kolmekymppisenä. Sitten pitäisi tehdä töitä, että alkaisi edes jonkinlainen eläke kertymään ja voisi maksaa opintolainaa pois. Jos uusi hallitus vielä leikkaa asumistukea, opiskelut venyy entisestään, kun on käytännössä pakko käydä töissä opiskelujen ohella. Siellä ne tulevat maisterit seisoo Mäkkärin kassalla yövuorossa.
Ikä alkaa äkkiä tulla vastaan, jos lapsista voi alkaa haaveilla vasta vaikkapa 35-vuotiaana.
Tuleva maisteri ottaa lainaa ja käy koulunsa ajallaan, jos siitä on kiinni. Näin tekevät myös monet muut ja Suomessa ei yksilön tarvitse itse koulutustaan maksaa: siihen osallistuvat koko kansa.
Jos ihmisellä on lisääntymisvietti, siinä eivät koulut ja muut pidättele; sillon lisäännytään. Näin tekevät kaikki elolliset olennot.
Vai on se asumistuesta kiinni.. ettei kuitenkin, vaikka kenkien väristä...
Korkojen noustua kuukaudessa maksamastani opintolainan lyhennyksestä yli puolet on pelkkää korkoa. Valmistumisen jälkeen olen ollut vain osa-aikaisissa tai määräaikaisissa työsuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämän epävarmuus ja pienet palkat ovat monella syy että eivät hanki lapsia.
Sama syy se on itselläkin.
Moni työskentelee vuokrafirman kautta nollatuntisopimuksella ja rahan saanti epävarmaa.Miten rahat riittävät kun kokoaikatyöstä saatava nettopalkka on 1300€? kk?
Suomi on kyllä melkoinen hyvinvointivaltio...
En yhtään ihmettele. Työelämä on todella epävarmaa. Meillä on miehen kanssa hyvät palkat nyt ja vakituiset työt. Kuitenkaan aina ei ole ollut näin ja molemmille on jäänyt pelko, että tilanne huononee taas. Siksi vain yksi lapsi. Ja yhdellekin lapselle tekee tiukkaa tarjota se, mitä omat vanhemmat tarjosi lapsuudessani neljälle lapselle äitini ollessa kotiäiti.
Harrastusmaksut on ihan pilvissä. Meillä lapsi harrastaa maltillisesti, mutta kahta eri urheilua. Alakoululaisella on jo aikuisen kokoinen jalka, joten harrastusten pelkkiin kenkiin menee 300-500€, riippuen siitä mitä löytää alennuksista. Seuravaatteet ovat ihan naurettavan kalliita, mutta ne täytyisi omistaa ja käyttää kisoissa. Puhumattakaan siitä mitä se kilpaileminen ja sen oheiskulut maksaa.
Sen lisäksi haluaisi tarjota myös ihan tavallisia elämyksiä aina välillä. Niin kuin vesipuisto ja huvipuisto. Meillä meni Serenan reissulla noin 120€, kun olin lapsen kanssa kahdestaan. Tähän summaan sisältyi sisäänpääsy, ruoka, jäätelöt molemmille sekä limu ja kahvi. Lintsin reissu on vasta edessä, mutta siellä tulee menemään vielä enemmän rahaa.
Nuo nyt ihan vaan esimerkkinä. Lisäksi esim. ulkovaatteet ovat ihan järkyttävän hintaisia, jos haluaa pitää lapsen kuivana syksyllä. Ja ruoka, asuminen, kaikki. Puuh.
Pitää kasvattaa lapsi hyvin ettei riko vaatteitaan ja polje kenkiään rikki. Myös lapselle voi kelvata käytetyt vaatteet ja niitä saa hyvinkin halvalla. Yksi harrastus riittää monille ja esim jalkapallo 5x viikossa vie hyvin liki kaiken vapaa-ajan ja saa purettua energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitäisi kiinnostua kilteistä ja kunnon miehistä enemmän sekä tehdä aloitteita miesten suuntaan. On paljon miehiä maalaiskylissä joilla ei naiskokemuksia ja tähän asiaan pitäisi saada muutos.
Ei kiinnosta olla kenenkään peräkylän syrjäytyneen naiskokemus.
Me saatiin lapsi kun se vain päätti tulla. Taloudellinen tilanne on suht vakaa, mutta ei mikään älyttömän hyvä. Toimeen kuitenkin tullaan eikä sinänsä tarvitse nipistellä mistään kun ollaan tosi maltillisia kuluttajia. Olen sitä mieltä, että asiat lutviutuvat, jos on halua nähdä vaivaa asioiden eteen. Eli lasta on turha jättää tekemättä omien pelkojen takia, mutta realistinen pitää olla omien voimavarojen ja resurssien suhteen. Tässä minun 5 senttiäni aiheeseen.
Luulen, että jokainen nainen vastaa saman. Eli mies enemmän mukaan perheen pyöritykseen. Vanhempainvapaat ja kustannukset äidin ja isän työnantajille tasan. Molempien huoltajien läsnäolo pakolliseksi neuvolakäynneille, jotta isä saadaan mukaan hommaan jo alusta lähtien ja henkilökunta voi seurata tilanteen kehittymistä. Isän täytyy osallistua lastenhoidon lisäksi myös kotitalouden pyörittämiseen eli siivota, tehdä ruokaa ja käydä kaupassa, yhtä lailla kuin äitikin. Ei voi piiloutua töihin myöhäisiltaan asti ja tulla sitten kotiin töllöttämään Netflixiä samalla kun äiti on ensin aamulla pessyt, pukenut ja ruokkinut lapsen, vienyt päivähoitoon, tehnyt itse täyden työpäivän ja joutunut lähtemään palaverista aikaisemmin että ehtii hakemaan lapsen kotiin, käymään kaupassa ja tekemään illallista lapselle ja pesemään pyykkiä.
Sain lapset, ennen kuin täytin 30-vuotta. Olisin halunnut mielelläni yhden tai kaksi lisääkin, en vain tuolloin ymmärtänyt, ettei äidin tarvitse unohtaa itseään ja uraansa täysin, vaikka lapsia olisi enemmänkin. Pärjäämisen kulttuuria ja lapsettomat-lapsiperheelliset vastakkainasettelua on toki vaikea muuttaa, mutta asenneilmapiirissä on meillä paljon vikaa. Väittäisin myös, että työelämään pitäisi edelleen saada joustoa nimenomaan ajatellen uusien veronmaksajien kasvattamista.
Tässä hyvä esimerkki lapsivihan lietsonnasta. Otsikkoon jo nostettu, että lapsiperheet olisi ongelma. Kuitenkin koko juttu on pääasiassa häiriökäyttäytyvistä, sikailevista ja humalaisista aikuisista ja lasten ainoa synti on se, että joskus nousussa ja laskussa lapset ei malta pitää turvavöitä päällä (jutussa). Niin että miksi ne lapset nyt piti nostaa ongelmaksi sinne otsikkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainrahaan pitäisi saada selvä korotus töissä olleille naisille. Pitäisi kannustaa työssäkäyviä naisia lisääntymään, koska lapsen elämä on turvatumpaa näissä perheissä kuin työttömän äidin perheissä. Nämä ovat myös naisia, joilla on vaikeinta hankkia lapsia töiden takia, vaikka työ ei ole kuitenkaan niin hyväpalkkaista, että voisi palkata lastenhoitajan tai jäädä itse kotiin hoitamaan lasta.
Suomessa lisääntyvät nyt hyvin kaikkein rikkaimmat ja köyhimmät, mutta nämä yhteiskunnan tukipilarit eivät pysty lisääntymään rahasyistä.
Korjasin tekstisi, ole hyvä:
Vanhempainrahaan pitäisi saada selvä korotus töissä olleille ihmisille. Pitäisi kannustaa työssäkäyviä ihmisiä lisääntymään, koska lapsen elämä on turvatumpaa näissä perheissä kuin työttömän vanhemman perheissä. Nämä ovat myös vanhempia, joilla on vaikeinta hankkia lapsia töiden takia, vaikka työ ei ole kuitenkaan niin hyväpalkkaista, että voisi palkata lastenhoitajan tai jäädä itse kotiin hoitamaan lasta.
Suomessa lisääntyvät nyt hyvin kaikkein rikkaimmat ja köyhimmät, mutta nämä yhteiskunnan tukipilarit eivät pysty lisääntymään rahasyistä.
Mieshän ei synnytä lapsia, joten hänen roolinsa ei ole yhtä tiivis suhteessa lapseen, eikä kärsi synnytyksen terveysvaivoista ja nykyäänkin äiti on se, joka useammin uhraa työnsä hoitaakseen lapsia, vaikka pitäisi elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Nainen ei voi etukäteen päättää, että käy vain synnyttämässä lapsen ja seuraavana päivänä palaa töihin ja mies jatkaa imettämistä. Mieheltä tämä onnistuu.
Naisten aseman parantaminen on avainsana, koska nainen lopulta tekee päätöksen, että kärsii raskauden ja synnyttää lapsen. Mies ei ole raskaana, synnytä tai imetä.
Syntyvyys on alhaisinta siellä missä naisen asema on parhaalla tasolla.
Millä logiikalla nykyisestä tasosta vielä parantaminen toimisikin Suomessa päinvastoin, kun ei ole toiminut niin yhtään missään koskaan?
Naisten hyvä asema minulle toki OK. Kritisoin vain takaperoista logiikkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi nainen haluaisi muuttaa autioituneeseen maalaiskylään, jossa ei ole työpaikkoja eikä oikein mitään muutakaan? Pari mummelia ja kokematon mies, jolle hänen pitäisi kädestä pitäen opettaa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 70-luvulla ja saanut yh-äidiltäni vähän vääristyneen feministisen kasvatuksen. Olen kipuillut maskuliinisuuteni kanssa koko elämäni, koska on likainen olo sukupuoleni takia.
Monet naispuoliset frendini ovat myös yberfeministejä ja maistereita, tohtoreja, heillä itseinho ilmenee eritavoin. Me ei osata relasti lisääntyä, kelataan liikaa. Juurikin minun ikäpolveni lopetti lisääntymisen.
Olet saanut misogynistisen kasvatuksen, et feminististä. Jos olisit feministi tekisit ihan mitä huvittaa ja ymmärtäisit kaikki arvokkaina ja tärkeinä sekä vapaina. Olet sisäistänyt jotain naisvihamielistä kusipaskaa äidiltäsi jolla ei ole ollut mitään tekemistä feminismin kanssa
No niinpä niin. Kuinka moni nainen on sisäistänyt tämän läpän.
Kaikella kunnioituksella, oletko vilkaissut poikien/miesten maailmaa?
Yh-äiti, joka vieraannuttaa isästä ja miesorsaa ei saa syöttää, miehet on sikoja, vuoden vanhana päiväkotiin, yläasteella tapaat ekan lukevan miehen. 19-vuotiaana kiväri käteen.
Tapaat tytön. Tarjoat ja ostat kodin, perustat perheen. Ongelmissa tapaatte naisterapeuttia ja sosiaalityöntekijää. Yrität naisopen kanssa jutella. Hakeudut naislääkärille,josta päädyt nais terapeutillle. Koko ajan on sellainen olo, että kukaan ei ymmärrä. Eroat-juttelet naisjuristille.
Mistä sinä tiedät lisääntymisikäisten sinkkujen määrän? Ei niistä ole mitään tilastoa.