Päihteettömät ihmiset! Miten rentoudutte ja mistä saatte mielihyvää?
Olen kärsinyt pitkään päihdeongelmista ja haluaisin tehdä muutoksen. Käytän päihteitä rentoutuakseni ja nollatakseni stressin mikä on tietysti johtanut noidankehään. Kun lopetan, en tiedä mikä enää rentouttaisi tai auttaisi krooniseen stressiin.
Miten te päihteettömät ihmiset teette rentoutuaksenne, että selviätte arjesta, stressistä ja kriiseistä? Mikä tuottaa iloa ja auttaa jaksamaan?
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Hanki ammattiapua stressin käsittelyyn, esim. terapiaa. Siinä samalla puhut juomisesta.
En ole itse koskaan juonut, enkä ole kaivannut sitä.
Harrastukset, luonnossa liikkuminen, läheiset ihmissuhteet, siinä muutamia keinoja millä rentoudun. Yritän aina opetella jotain uutta harrastusten parissa, se virkistää ja antaa onnistumisen iloa. Nukun pitkät yöunet säännöllisesti, se vaikuttaa koko kehoon, myös aivoihin virkistävästi.
Monia ihmisiä on usko Jeesukseen auttanut päihdeongelmissa. Jeesus tekee ihmeitä, kun uskaltaa häneen luottaa ja hän antaa sisäisen rauhan, jollaista mikään muu maailmassa ei voi antaa.
Siis Jeesushan ryyppäsi myös. Teki jopa vedestä viiniä. Niin kova oli riippuvuus, että ei malttanut edes Alkossa käydä.
Hei,
Itselläni toimii nämä:
-1. liikun niin kauan, että keho väsyy ( esim 1 tunti nopeaa kävelyä, uintia), vasta sen jälkeen saan liikunnasta puhutun hyvän fiiliksen. Itse liikkuminen tuntui kyllä aluksi tylsältä. Niinkuin moni jo on kirjoittanut, metsässä tuo liikunta jotenkin tekee levollisemman olon.
-mitä huonommin menee; on tylsää tai stressaa, sitä tärkeämmäksi olen huomannut liikkua joka päivä, muuten fiilikset vajoaa.
-2. Olen vaan todennut, ettei aamut ja päivät ole samanlaisia. Joskus on parempi, joskus huonompi päivä. Huonona ajattelen, että se hyvä päivä on tulossa arjen sietoa 👍
-3. Katson tv:tä ja olen välillä käynyt jumpassa ja kerran maalauskurssilla. Ne piristivät kummasti, vaikken millään meinannut saada ilmoittauduttua kurssille. Ihmisten parissa pyöriminen teki kuitenkin yllättävän hyvää!
-4. Muistuttelen itselleni; päihteissä kun ei ole tulevaisuutta, vaihtoehdot hidas tai nopea alasluisu
Oikein paljon tsemppiä päihteettömyyteen, hieno asenne lähteä kysymään muilta vinkkejä 👍!!!
Ei tuota minkäänlaista ongelmaa rentoutua ilman päihteitä. Senkun istut sohvalle ja rentoudut vaikka kahvikupin äärellä ja hyvää tv-sarjaa katsoen. Ja jos haluaa ihan perusteellista hemmottelua ja rentoutusta, niin ainakin kylpylässä rentoutuu. En tarvitse alkoholia mihinkään, en edes viinilasillista ruuan kanssa.
Enemmänkin ihmettelen miksi joku ei osaa rentoutua ilman päihteitä? Siis jos kyse ei ole alkoholistista.
Lopetin alkoholinkäytön lähes kokonaan puoli vuotta sitten. En kyllä jokapäivä juonut, mutta kerran viikossa rentoutuakseni. Sen jälkeen törmäsin samaan ongelmaan, eli en tiennyt miten rentoutua ja nollata. Lopputulos oli stressin paheneminen ja siitä johtuva paha unettomuus johon sain lopulta onneksi tehokkaan lääkkeen. Hauskaa on se, että lääkkeen kanssa ei saa alkoholia ottaa joten ratkesipa sekin ongelma lopullisesti.
En oikeastaan vieläkään tiedä täysin vastausta kysymykseesi, mutta nykyään syön jotain hyvää ja katselen leffoja/sarjoja sen ajan minkä ennen olisin käyttänyt juomiseen. Aika tuntuu olevan se mikä auttaa, enää juomista ei kaipaa samalla tavalla kuin ennen. Liikunta auttaa myös, tosin sitä harrastin jo ennen lopettamista.
Ehkä tämä muuttuu tästä helpommaksi ajan kanssa. Uskoisin että työpaikan vaihto auttaisi myös jos työ on se joka aiheuttaa paljon stressiä.
Päihteiden käyttämisen jälkeen menee aikaa ennen kuin aivojen aineenvaihdunta palautuu.
Esimerkiksi alkoholin säännölliseen käyttöön liittyy serotoniinin määrän väheneminen aivojen välittäjäaineena. Kun lopettaa alkoholin, menee kaksi viikkoa, että serotoniinin määrä tulee ennalleen ja ns biologinen masennustila on ohi.
Tämän vuoksi mieliala on monesti matala, eikä mikään huvita päihteettömyyden alussa.
Sitä odottaessa on hyvä huolehtia syömisestä ja ulkona käymisestä vaikka kävelyllä, jotta myös unirytmi löytyy viikkojen/ kuukausien aikana.
Hiljalleen pystyy mahdollisesti keskittymään tekemisiin, harrastuksiin.
-Terveyskeskuksen yleislääkärille voi varata ajan, mikäli vointi ei kohene. Joskus taustalla voi olla esimerkiksi yleisvointia laskeva anemia tms ja joskus tueksi tarvitaan esimerkiksi mielialalääkitys 6-12 kk:n ajaksi. Nykyiset mielialalääkkeet (SSRI-lääkkeet) eivät aiheuta riippuvuutta ja ovat turvallisia käyttää. Eivät muuta persoonallisuutta, eivätkä ole mitään mömmöjä.
Minua on (sama tilanne kuin sinulla) on auttanut jonkin verran se, että muistelen miten rentouduin silloin kun en vielä käyttänyt päihteitä. Silloin muistaakseni kuuntelin musiikkia, olin koneella, haaveilin, katselin leffoja tai dokumentteja, luin kirjoja tai sarjiksia, kävelin metsässä.
Haasteelliset harrastukset, jotka edellyttävät keskittymistä, ovat rentouttavia. Silloin ei pysty ajattelemaan mitään maailmanmurheita eikä joutavia asioita. Koko se ylimääräinen ajatusralli pysähtyy, kun paneutuu vain itselle mieluisaan asiaan päästen flow-tunnelmaan. Muutenkin suurin osa harrastuksistani on myös vaarallisia tai tarkkuutta vaativia, että ei olisi mitään asiaa mennä pienessäkään tuiskeessa eikä kyllä äärimmäisen väsyneenäkään. Aloitin ensimmäisen harrastukseni lapsena, joten en ole vielä keski-ikään mennessä edes kokeillut alkoholia tai muita päihteitä. Ei ole ollut tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri
Kyllä. Ja vaihtoehdot ovat myös sellaisia, joihin saa kulumaan tunnin-pari. Jos jo arkena makaa töiden jälkeen katsomassa elokuvaa/telkkaria ja käy kävelyllä luonnossa, niin viikonloppuun kaipaisi jotain muutakin. Jos viikonloppuna käy vaikka jossain ulkona syömässä, on se muutaman tunnin puuha ja loppuaika sitten on sitä samaa kuin arkenakin. Booring. Juhlimaan jos lähtee niin siinä on koko illaksi puhdetta, joten ei mielestäni vertaudu johonkin "käy kävelyllä, katso elokuva, syö herkkuja".
Jos ei lähde juhlimaan, jää kyllä oman kokemukseni mukaan rahaa käytettäväksi vähän muuhunkin kuin juhlimiseen, joka on kallista. Jos tässä nyt haetaan, mitä voi tehdä, niin tässä minun viikonlopuista ohjelmaa:
1. Viime la kävin rannalla uimassa perheen kanssa. Sattui päivä, että satoi vasta illalla. Oltiin 3 tuntia. Sen jälkeen paistettiin kotona lettuja. Viime su kävin elokuvissa Barbien katsomassa ja sen jälkeen syömässä.
2. Toissa la olin puolesta päivästä alkaen noin klo 24 asti kesäfestareilla tyttöporukalla. Sunnuntaina nukuin pitkään ja tein pitsaa ja siivosin. Festareilla on kivempi käydä päiväselti, kun voi ajella autolla kotiin. Lisäksi jos alueella maksaa olut 9 euroa ja puolen litran limu 4 euroa, niin kaikki on säästöä. Eihän kukaan limua vedä monta pullollista. Ei niillä hinnoilla tulisi monta olutta edes juotua. Säästyy myös taksikyydeiltä kun hurauttaa omalla autolla.
3. Sitä edellisenä la ja su oltiin mummolassa anopin luona. Lähdettiin la-aamuna, palattiin su-iltana.
4. Sitä edellisenä la meillä kävi vieraita. Aamupäivä siivottiin ja leikkasin nurmikon yms. Sunnuntaina ei satanut, oltiin Nuuksiossa retkellä. Meillä on Nuuksioon kyllä matkaa 100 km, mutta kerran vuodessa ollaan käyty. Jos ei olisi autoa, niin on lähempänäkin kansallispuisto ja luontokohteita.
Ja ennen tuota viikonloppua minulla oli 4 viikon loma, käytiin lapissa viikko ja olin paljon koululaisten kanssa vaan kotona löhöilemässä ja juhannusviikko vuokramökillä.
Yksi asia askarruttaa. Sanot, että haluat tehdä muutoksen ja käytät sanontaa "kun lopetan". Hyvä jos lopetat, ja toivon todella, että pystyt siihen, mutta se ei yleensä käy niin, että yö muuttuu yhtäkkiä päiväksi kuten päivätasaajalla. Raitistuminen on pitkä prosessi ja pitkän hämärän aikaa. Sitä pakenee vain itseään, jos hereilläoloaika pitää täyttää kaikenlaisella korviketoimeliaisuudella, korvikeharrastuksilla ja korvike-elämyksillä niinä aikoina jolloin ennen tavallisesti joi. Pitää oppia tulemaan toimeen ihan itsensä kanssa ilman mitään ulkopuolisia ärsykkeitä ja seuraa. Se on kaikkein vaikeinta. Jos siinä ei onnistu, raittiuden voi veikata olevan pidemmän päälle aika hataralla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan mutta kauhean tylsiä ovat vaihtoehtonne, terv. Aapeen kohtalontoveri
Kyllä. Ja vaihtoehdot ovat myös sellaisia, joihin saa kulumaan tunnin-pari. Jos jo arkena makaa töiden jälkeen katsomassa elokuvaa/telkkaria ja käy kävelyllä luonnossa, niin viikonloppuun kaipaisi jotain muutakin. Jos viikonloppuna käy vaikka jossain ulkona syömässä, on se muutaman tunnin puuha ja loppuaika sitten on sitä samaa kuin arkenakin. Booring. Juhlimaan jos lähtee niin siinä on koko illaksi puhdetta, joten ei mielestäni vertaudu johonkin "käy kävelyllä, katso elokuva, syö herkkuja".
Ehkä ongelma on siinä, että Suomessa ei koeta normaalina olla tuntemattomien kanssa vuorovaikutuksessa selvin päin? Luulisi, että esimerkiksi alkoholittomille baareilu ja yökerhoille olisi enemmän kysyntää kuin arvataankaan. Ei vaativassa työelämässä ole aikaa eikä varaa krapulapäiviin. Krapulathan pahenevat kun ikää kertyy.
Olin viinijuhlilla yhden päivän ja missään festareilla en ole nähnyt niin paljon selvää porukkaa ikinä. Hiukan epäloogista ehkä kun nimi on viinijuhlat. Kyseessä ei ollut Kuopion tapahtuma, vaan uudempi. Vesipulloja oli monilla. Tunnelma oli leppoisa ja ihmiset kyllä jutteli myös tuntemattomien kanssa. Siellä ehkä keski-ikäisiä suhteessa enemmän kuin muilla festareilla. Keski-iässä vapautuu helpommin juttusille.
Itse olen huomannut, että keski-iässä jotenkin porukka myös eriytyy. On heitä, jotka käyttävät paljon alkoholia, heitä jotka juovat lasillisen hyvässä seurassa tai ruuan kanssa ja sitten on meitä, jotka ei juo ollenkaan, vaikka nuorena olisi juhlinut. Tulee krapula helposti ja seuraava päivä on täysin pilalla. Minulla vaikuttaa uneen jo 2 lasillista viiniä, joten olen ajatellut, että voin jättää sen vähäisenkin juomatta, kun en erityisemmin pidä edes viinien mausta. Kaikki alkoholi myös hikoiluttaa nykyään, joten muullakin tavalla olo epämiellyttävä jo pienistä määristä, kunnes poistuu elimistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta, luonto, netti, telkkari, elokuvat,herkut, sauna, nettishoppailu - siinä jotain rentoutumisjuttuja mulle.
- hyötyliikunta kävelen ja pyöräillen
- musiikin kuuntelu kotona kunnon stereoista vuosien ajan kootusta LP- ja CD-levykokoelmasta, jota täydennän edelleen uusilla hankinnoilla.
- jonkun elokuvasarjan tai tv-sarjan teemakatselu, niin että katsoo joka ilta klo 21 jälkeen pari tuntia tiettyä tv-sarjaa tai vaikka tietyn ohjaajan tai näyttelijän elokuvia.
- tekee joka päivän kunnon lämpimän aterian eikä se edellytä että pitäisi olla mikään gourmet-kokki
- pitää asunnon tasaisesti siistissä kunnossa, niin että tavaratkin löytyvät oikeilta paikoilta eikä ole tarvetta millekään erityiselle suursiivouksella.
Olen ollut aina raitis, joten olen aina ajatella että ne tupakkaan ja kaljaan menevät rahat on voinut käyttää erilaisiin kiinteisiin hankintoihin sekä syödä ja pukeutua vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki ammattiapua stressin käsittelyyn, esim. terapiaa. Siinä samalla puhut juomisesta.
En ole itse koskaan juonut, enkä ole kaivannut sitä.
Harrastukset, luonnossa liikkuminen, läheiset ihmissuhteet, siinä muutamia keinoja millä rentoudun. Yritän aina opetella jotain uutta harrastusten parissa, se virkistää ja antaa onnistumisen iloa. Nukun pitkät yöunet säännöllisesti, se vaikuttaa koko kehoon, myös aivoihin virkistävästi.
Monia ihmisiä on usko Jeesukseen auttanut päihdeongelmissa. Jeesus tekee ihmeitä, kun uskaltaa häneen luottaa ja hän antaa sisäisen rauhan, jollaista mikään muu maailmassa ei voi antaa.
Totta! Mut valitettavasti kaikki eivät parane alkoholismista, vaikka Jeesus olisikin sydämessä. Mutta moni on parantunut <3
Melonta on rentouttavaa ja ylipäätään luonnossa oleminen. Minulla ei ole ollut alkoholiongelmaa joten on vaikeaa samaistua, mutta stressiä olen kokenut. Löytyykö jotain mistä voisit luopua, että krooninen stressi helpottaisi? Minua auttoi paljon, kun tietoisesti hiljensin ääntä sisälläni joka hoki, että "minun täytyy". Loppujen lopuksi kuinka moni asia elämässä oikeasti on täysin pakottava?
Tämän lisäksi minua itseäni auttaa usko Jumalaan ja tietoisuus siitä, että saan olla Hänen johdatuksessaan ja huokailla Hänen puoleensa asioista, jotka painavat.
Paasto lievittää stressiä ja liikunta ja nukkuminen.
Venyttely ja käsityöt. Se, kun iltaisin mies hieroo jalkojani katsellessaan telkkaria.
Metsässä liikkuminen, suppailu, kuntosalitreenit, erityisesti kahvakuulan kanssa ja tanssiminen. Sitten on tietysti lukeminen ja saunominen, mutta jos päässä pyörii stressaavat asiat ja vähän ahdistaa, niin en oikein osaa niistä irrota noin vain.
Metsässä, luonnon keskellä samoilu on uskomattoman rentouttavaa. En kerää marjoja, muutamia sieniä kyllä. Varsinkin kun ei mene ihan samaa, tuttua polkua vaan joutuu ehkä katsomaan minne jalkanasa asettaa, pysyy ajatukset todellakin juuri siinä hetkessä. Suppilaudan päällä, keskellä järveä, on kirjaimellisesti irti kuivan maan murheista enkä todellakaan vastaa puhelimeen jos se soi. Akuuttiin ahdistukseen nappaan kahvakuulan ja teen muutaman sykettä nostattavan sarjan. Tai vaihtoehtoisesti juoksen portaita eestaas tai juoksen paikallani. Syke nousee, stressi laskee. Tanssiminen on minulle melko uusi juttu ja siinä keskityn täysin jalkoihin ja käsiin musiikin mukana. AIvan loistava keino, jolla on miljoonia hyviä puolia. Tanssiminen rentouttaa, nostaa kuntoa, lisää kehontuntemusta, laittaa liikettä niveliin ja nikamiin, jotka ei vastaavaa liikettä koe esim. kuntosalitreenissä. Lisäksi se on soisaalista, hauskaa ja hyväksi aivoterveydelle.
Jätin alkoholin vuosia sitten kokonaan, en ole kaivannut.
Päihteettömyyden antamasta yhvästä olosta nautin. Saan kaikesta päihteestä päänsärkyä jo nauttimisvaiheessa. Luonnollinen valinta tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto, luonto ja luonto. Se on kaikista paras terapia- ja stressinhallintalääke.
Just joo, hyttyset ja hirvikärpäset, verenpaine nousee. Puhumattakaan punkeista.
Tyypillistä, luonnosta vieraantuneen kermap3rse - t|ssiposken puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että kun vähensin juomista stressikin helpottui. Ei siis ole enää sellaista ihan hirveää stressiä ja ahdistusta mihin tekisi mieli juoda. Selvin päin jaksaa maailmaa paremmin, vaikka aluksi siltä ei tuntunutkaan. Nykyään juon joskus hiukan, mutta ei se enää tuo mielihyvää.
Tämä on totta. Krapulaisena, väsyneenä ja morkkiksessa pienetkin asiat tuntuu stressaavilta. Eli ap: lle sanoisin että kannattaa ihan aluksi olla juomatta ja tehdä ihan tavallisia mukavia asioita vapaa-ajalla. Kun alkoholin aiheuttama paha olo lievittää, voi alkaa miettimään mikä (vielä) stressaa ja voiko asiaa jotenkin muuttaa.
En käytä päihteitä, mutta vodkaa juon joka viikonloppu ja toisinaan myös arkena.