Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaja, mitä tekisit jos menisit töihin osastolle ja työkaverit eivät ole tulleet töihin? Olet yksin.

Vierailija
29.07.2023 |

Itselle nimittäin kävi näin tänään. Kyseessä raskas hoivaosasto, ei tarpeeksi henkilökuntaa ja kaikki pyörii sijaisilla. Molemmat olivat jättäneet tulematta vuoroon. Soitto pomolle, ei vastaa. Kunnan vaihde ei auki. Muiltakin osastoilta puuttuu henkilökuntaa joten apua ei tule.

Kokosin itseni ja rupesin kiertämään huoneita. Annoin lääkkeet ja kaapista jugurttia, leipää jne. Kuivitin ne ketkä pystyin. Illaksikaan ei ole tulossa ketään, koska työntekijä pois, sijainen perui. Ketään ei saa tilalle.

Aattelin että lähden kohta itsekin kotiin ja jätän herran haltuun. Ei ole enää mun vastuulla tämmöinen sirkus. Eikä ole edes ensimmäinen kerta.

Kommentit (429)

Vierailija
261/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt saikkua vaan jos et jaksa. Niinhän ne on tainneet muutkin sinun työpaikassa tehdä kun eivät töihin ilmaantuneet. Ja kun saikku loppuu niin käy uutta.

Vierailija
262/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteessa jossa työntekijöitä ei tule työvuoroon soitetaan esihenkilölle. Jos esihenkilö ei vastaa, soitetaan esihenkilön esihenkilölle. kaupunkitasolla esihenkilöt ovat usein toimessa mutta talon johtaja virkasuhteessa jolloin hän on velvollinen vastaamaan puheluun vaikka kolmelta aamuyöllä.

apua toiselta osastolta on saatava, kyllä se samassa talossa työskennellessä on velvollisuus, ollaan töissä joko siinä talossa tai kunnalla/säätiöllä/yrityksellä/kaupungilla joten sitä apua on myös annettava.

vapaalla oleville kollegoille voi toki soittaa mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta antaa omaa henkilökohtaista puhelinnumeroa työpaikalle yleiseen jakoon saatika vastata puhelimeen vapaalta. Varallaoloa varten on oltava erillinen päivystyspuhelin, sovittu aika jolloin soitetaan jos soitetaan ja varallaolosta on maksettava korvaukset.

jos esihenkilöä ei tavoita eikä talon johtajaa, silloin oikea yhteydenottotaho on sosiaalipäivystys . Ja hoitajaitoituksen alittamisesta ilmoitus aviin ja työsuojeluun. Mitään satunnaisia kavereita ei voi tuosta noin vain soitella apuun...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se esimies on vapaalla, eikä häntä saada kiinni?

Ei esimiehen tehtävä ole vapaalla päivystää.

Osastonhoitaja on virassa. Virassa olevalla on virkavastuu, ei päivästä,mutta velvollisuus hoitaa em asia,jos hänet kiinni saadaan vapaa-ajalla.

Vierailija
264/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin jää aikaa raportoida tänne? Ikävä tilanne, kannattaa tehdä ainakin ilmoitus aviin. Iltapäivälehdet voisi toimia myös, jos edes esimiehiäkään ei saa kiinni.

Olet trolli, sillä itse samassa tilanteessa en olisi postannut mitään someen. Vasta kun työpäivä on ohi niin kotona.

t. Konkari sh

Ap on trolli. Ja moni muukin täällä.

Miten niin trolli muka! Olen ollut keikkalainen, ja mut on soitettu töihin kun yövuoro on "sairastunut" puoli tuntia ennen työvuoron alkua!

Samoin iltavuoroon kaveriksi kun iltavuoron "lapsi" on sairastunut. Isä "töissä"...siinä sulle trollia!

Niin, sinut on soitettu töihin, kun työntekijä tai hänen lapsensa on sairastunut. Ihan normaalia toimintaa.

Vierailija
265/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä. Sain pomon lopulta kiinni. Kaupungin toisesta paikasta tuli työntekijä kaveriksi parin tunnin päästä. Hän ei kuitenkaan voinut hoitaa lääkinnällisiä hommia joten mulle jäi ne, ja sen lisäksi muidenkin osastojen lääkitysasiat. Isossa talossa meitä oli vain kolme lääkeluvallista, asiakkaita hieman alle sata.

.

onko tämä oikeasti kaupungin paikka... meno on kuin erään yksityisen säätiön omistamassa kauhujen talossa jossa talossa pyörii alikoulutettua henkilökuntaa ja koko talon lääkehoito kasautuu muutamalle hoitajalle eikä siis kyse ole edes poikkeuksesta vaan käytännöstä.

Vierailija
266/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä. 

Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne.  Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea.  Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin. 

Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin.  Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme.  Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään. Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen. 

Minäkin tein keikkaa vielä pari vuotta sitten vanhainkodilla (yhteensä 5 vuotta), nykyään vaaditaan hoiva-avustajan koulutus jota mulla ei ole varaa käydä kun ei ole puolisoa maksamassa auton kuluja. Makaan sitten kotona työttömänä vaikka lähellä olisi vanhainkoti. Mutta sinne vaaditaan nykyään yli-ihmisiä joilla on papereita sieltä ja täältä. On mullakin EA1 ja muita, mutta olen vain ihminen joka ei tuonne töihin kelpaa. Kyllä tämä on jotenkin eriarvoista...

Vierailija
267/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin tein keikkaa vielä pari vuotta sitten vanhainkodilla (yhteensä 5 vuotta), nykyään vaaditaan hoiva-avustajan koulutus jota mulla ei ole varaa käydä kun ei ole puolisoa maksamassa auton kuluja. Makaan sitten kotona työttömänä vaikka lähellä olisi vanhainkoti. Mutta sinne vaaditaan nykyään yli-ihmisiä joilla on papereita sieltä ja täältä. On mullakin EA1 ja muita, mutta olen vain ihminen joka ei tuonne töihin kelpaa. Kyllä tämä on jotenkin eriarvoista...

koulutuksen suorittaa vaikkapa juuri työvoimatoimiston kautta oppisopimuskoulutuksena. kannattaa kysyä sieltä työkkäristä...

Vierailija
268/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin takaisin kotiin, huomenna käyttäisin koulu/opiskeluajan selityksiä "kävelin sumussa ohi koulun" tai "aamulla katsoin peiliin enkä nähnyt siinä ketään ajattelin että olin jo mennyt töihin ja menin takaisin nukkumaan.

Vierailija
269/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On heitteillejättö jos ne yksin sinne jätät.

Vierailija
270/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut nyt koko ketjun, hieman ihmettelen näitä käytäntöjä. Ehkä asiat ovat kovasti muuttuneet 10 vuoden aikana, jonka olen ollut eläkkeellä hoitotyöstä. 

Minulla ei ole hoitajan koulutusta. Ajauduin hoitotehtäviin. Olin useissakin yksiköissä; mm. kotipalvelussa, vanhainkodissa, vuodeosastolla, sairaalassa jne.  Esim. kotipalvelulla vein asiakkaille lääkkeitä. Aina lääkkeitä ei oltu jaettu, joten jaoin itse. Menin asiakkaiden kotiin tietysti, totesin heidän olosuhteensa, annoin lääkkeitä, pesin, tein jalkahoitoja ym. pientä, siivosin heidän asuntojaan, tein ruokia (elleivät kuuluneet jaon piiriin), olin ruuanjakelussa, tein kauppareissuja ym. kaikkea.  Samoin vanhainkodilla jaoin lääkkeitä ja osallistuin kaikkiin hoitoihin. 

Pistoslääkkeitä en antanut, mutta esim. diabeteslääkitys meille opetettiin.  Olimme nimeltämme hoitoapulaisia. Vanhainkodilla vuorossa piti olla parina ihan laillinen hoitaja kanssamme.  Hyvin sujui kaikki jutut, eikä koskaan sattunut mitään. Tosin omalla kohdalla en tuota niin kummallisena pitänyt, hoidinhan oman äitinikin kaikki asiat, ettei hänen tarvinnut mennä laitokseen. 

Työnantajan on pakko sopeutua ympäröivän yhteiskunnan vaatimuksiin. Vaatimuksia tulee niin lainsäädännöstä mutta myös siitä että ihmiset on nykyisin vaativampia ja tietostavat paremmin oikeuksia. Vastuuta lääkehoidosta ei voi antaa jos ei ole osoittaa että työntekijällä on riittävä tietotaito sitä tehdä. Jos henkilö jolla ei ole lääkelupia tekee virheen lääkehoidossa, kuka ottaa vastuun. Muutenkaan ihmisille ei riitä nykyisin se että hoidettavat vain säilytetään hoitokodin vuoteessa pari kertaa vaippoja vaihtaen. Vaaditaan kodinomaisuutta vaaditaan aktiviteettejä ja vaaditaan hoitoa.

Myös työntekijöiden vaatimukset on nousseet. Ei vastuuta nykyisin edes haluta ottaa asioista joihin koulutusta ei ole, mikä toki on ymmärrettävää koska valituksia on ihan varmasti luvassa jos osaaminen ei vastuullisiin tehtäviin riitä. Mitätahansa työtä ei olla valmiita tekemään samalla tavalla kuin joskus muutama vuosikymmen sitten. Taloudellisesti useinkaan ei edes ole pakko tehdä mitä tahansa työtä jossa työntekijä ei viihdy. Hoitoalalla lisäksi nykyisin on vara valita missä työskentelee. Huonosti johdetut yksiköt joissa siihen työhyvinvointiin ei panosteta jää automaattisesti ilman työntekijöitä vaikka hoitajia jossain muussa yksikössä olisi vielä kohtuullisesti saatavilla.

Vierailija
271/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut vasta 1. sivun keskustelusta, mutta nyt jo ihmetyttää, kun käsketään soittamaan työnantajalle tai toiselle osastolle. 

Ettekö te lue ollenkaan näitä aloituksia??????

Henkilö oli soittanut työnantajalle. Tämä ei vastannut.

Henkilö oli soittanut toiseen yksikköön. Apua ei saanut. 

Toisesta yksiköstä työntekijät eivät tosiaan ole velvollisia tulemaan apuun ellei kyse oikeasti ole hätätilanne. Käytännössä se kuitenkin vaikuttaisi meneekin asiaan jos joustoa ei ole. Jos sen toisen yksikön esihenkilö on virkasuhteessa hän usein on vastuussa sijaisen järjestämisestä tai velvollinen tulemaan töihin jos työvuoroja ei muuten saada järjestettyä.

Jos taas työvuoroja on paljon joita esihenkilö itse joutuu siellä hoitotyössä tekemään kannattaa miettiä muita ratkaisuja. Tyypillisesti silloin ensisijainen ratkaisu on vähentää asiakaspaikkoja tai koko yksikkö ensin väliaikaisesti sitten pysyvästi.

Kyllä työnantaja voi määrätä siirtymään toiselle osastolle paikkaamaan ja niin on monesti tehnytkin.

Vierailija
272/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut vasta 1. sivun keskustelusta, mutta nyt jo ihmetyttää, kun käsketään soittamaan työnantajalle tai toiselle osastolle. 

Ettekö te lue ollenkaan näitä aloituksia??????

Henkilö oli soittanut työnantajalle. Tämä ei vastannut.

Henkilö oli soittanut toiseen yksikköön. Apua ei saanut. 

Toisesta yksiköstä työntekijät eivät tosiaan ole velvollisia tulemaan apuun ellei kyse oikeasti ole hätätilanne. Käytännössä se kuitenkin vaikuttaisi meneekin asiaan jos joustoa ei ole. Jos sen toisen yksikön esihenkilö on virkasuhteessa hän usein on vastuussa sijaisen järjestämisestä tai velvollinen tulemaan töihin jos työvuoroja ei muuten saada järjestettyä.

Jos taas työvuoroja on paljon joita esihenkilö itse joutuu siellä hoitotyössä tekemään kannattaa miettiä muita ratkaisuja. Tyypillisesti silloin ensisijainen ratkaisu on vähentää asiakaspaikkoja tai koko yksikkö ensin väliaikaisesti sitten pysyvästi.

Kyllä työnantaja voi määrätä siirtymään toiselle osastolle paikkaamaan ja niin on monesti tehnytkin.

Sen toisen yksikön esihenkilö voi määrätä. Tai yksiköillä voi toki olla myös yhteinen ylempi esihenkilö joka päätökset siitä tekee ja yksikön esihenkilö sitten toteuttaa päätöksen eli ohjaa tarvittavan työvoiman muualle jos se on mahdollista. Ylimääräisiä työntekijöitä tuskin on missään yksikössä joten todennäköisesti henkilöstän siirtely johtaa jokatapauksessa supistuksiin jossakin tai esim. yksiköiden yhditämiseen ja sitä kautta asiakaspaikkojen vähentymiseen. Työnantajaa hoitoalalla on melko hankala työntekijän edes tavoittaa.

Vierailija
273/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen tilanne esimiehen vika olisi?

Kertokaa alapeukuttajat, miten on vapaalla olevan esimiehen vika, jos työntekijät eivät tule töihin?

Ei tietenkään ole, mutta esimies on esimies ja hänen tehtävänsä on hoitaa itselleen varamies. Jonkun esimiehen on aina oltava tavoitettavissa. Mm siitä heille maksetaan.

Vierailija
274/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoolainen hoitaja tai psykoppaatti, joka jättää potilaat hoitamatta ja roikuuu keskustelemassa vauvapalstalla. Muiden pitäisi tehdä työt ja itse nostaa vaan palkkaa.

Vierailija
275/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esimies ei hoitais hommaa, niin sitten soittaisin esimiehen esimiehelle. Kotiin ei voi lähteä ennenkun seuraava vuorolainen on tullut, se on heitteillejättö. Mutta aina löytyy ylemmän ihmisen puhelinnumeroa, jonne soittoa...

Vierailija
276/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joka paikassa yleensä on vastaava sairaanhoitaja, jolle tämä sijaisten etsintä kuuluu. Kuka hullu rupeaisi osastonhoitajaksi, jos palkatta pitäisi päivystää 24/7?

Vierailija
277/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli koko ajan töissä tuollaista ja työaika venyi aina 12- 18 tuntiin, ilman että sai lisää palkkaa. Jaksoin sitä 42 vuotta ja sitten selkä murtui. Senkin jälkeen minua soiteltiin 2 vuotta töihin, ei auttanut vaikka kerroin että en pysty edes kävelemään enää. 

Näin käy kun kaikki laitetaan yhden henkilön vastuulle ja muut ajattelevat että kyllä joku hoitaa. Ei muuten hoida. Hoitoalalla voisi ruveta ottamaan sitä vastuuta, eikä kierrättää niitä töitä muille.

Tuosta saat syyttää itseäsi. Joo, moni asia ollut pahasti pielessä, mutta SINÄ itse teit päätöksen jatkaa samassa työssä 42 vuotta. Palkatta en olisi tehnyt sekuntiakaan töitä.

Vierailija
278/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On heitteillejättö jos ne yksin sinne jätät.

Käytännössä heitteillejätöstä saisi syytteen yksikön esihenkilö. Jos ohjeistus on se että ketään ei saa kiinni eikä edellisellä työvuorolla ole velvollisuutta jäädä työvuoron loputtua töihin vaan jättää seuraavan vuoron työntekijä yksin vastuuseen.

Vierailija
279/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työyhteisöissä pitää olla sovitut säännöt/ ohjeet tuollaisia tapauksia varten. Ketä ja mistä hälytetään töihin.

Jos itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa olisin soittanut esihenkilölle / tms joille on soitettava ja on sovittu keneen otetaan yhteyttä.

Jos ketään ei tule avuksi tai ei saada, teen työt yksin sillä tahdilla mikä minulla on. Teen sen minkä ehdin ja prorisoin mikä tai mitkä työt ovat tärkeimpiä toteuttaa hyvän hoidon kannalta.

Vierailija
280/429 |
30.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotto 112:een ja Seiska-lehteen. Myös paikallisille pääjeerussuomalaiselle, -rottrille, leijonaveljelle. Hehän ovat pyyteettömiä Hyväntekijöitä. Paikallis- ja maakuntalehdistön em. tuovat mukanaan mikäli ehtivät enkelöimään. Saattaisipa kirkkoherrakin tulla käymään, sateen sattuessa kappalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä