HS: Lääkäripariskunta kohtaa päivittäin rasismia
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Lääkärin arvokas aika valuu hukkaan, kun potilaat eivät halua olla hoidossa pelkän lääkärin ihonvärin vuoksi. Sydänkohtauksenkin saaneet mieluummin kuolevat kuin ottavat hoitoa vastaan. Miten on, onko näille pakko edes etsiä toista lääkäriä tilalle?
Kommentit (1113)
Vau, nuo taitaa olla koko keskuksen ainoat täydellistä suomea puhuvat lääkärit. Muutenhan se on aina joku venäläinen/virolainen/muu, joka puhuu hoonolla soomella.
Toki mieluusti ottaisin suomalaisen, joka on valmistunut suomalaisesta koululaitoksesta, mutta minkäs teet, niitä ei ole. Pitää kai tyytyä näihin, jotka (kuten kuvan pari) ovat valmistuneet Romanian perämailta.
Mulla on kaksikin entistä lukiokaveria, jotka on opiskelleet lääkäreiksi Latviassa. Siellä on muuten kovempi kuri ja vaatimukset kuin Suomessa.
Et voi tietää lääkäriin mennessäsi, että missä lääkäri on saanut koulutuksensa. Nimestä et voi päätellä mitään. Mulla on myös tuttu, jolla on puolalainen nimi, mutta hänpä onkin asunut koko ikänsä Suomessa ja opiskellut lääkäriksi Kuopiossa.
Menin raskaudenkeskeytykseen viime vuonna, ja paikalle kutsuttiin lähi-idän taustaa omaava mieslääkäri. Tuhahteli minulle siinä ääneen ja toi asenteellaan selväksi miten minua ja tekoani halveksi, "ei olla ehkaisykeino". Ei edes katsonut päälle kun kysyi minkä ehkäisyn haluaisin jatkossa. En edes viitsinyt alkaa selittämään tilannettani ja tapahtuma oli asiaan liittyvien sivujuonteiden takia muutenkin traumaattinen ja itkin, suomalaiset(!) hoitajat osoittivat empatiaa ja silittelivät kättäni.
Että kyllä sitä halveksuntaa tapahtuu kuulkaa ihan molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.
Höpöhöpö. Ei pidä paikkaansa. Monessa maassa lääkis jopa paljon vaativampi, kuin Suomessa. Meillä suomalaisilla on semmoinen ylimielinen luumo, että Suomen yliopistotutkinnot on jotain huippua. Pakko sanoa, että eivät ole, niitä ei edes arvosteta maailmalla. Suomalaisten yliopistojen sijoitukset maailman rankinlistoilla on huonoja, sekin kertoo suomalaisten yliopistojen tadosta.
Terveisin ulkomailla lääkiksen suorittanut.
Näin taitaa olla. Luin juuri edesmenneen neurokirugin Juha Hernesniemen muistelmat. Hän opiskeli lääkäriksi Sveitsissa Zurichissä. Hän kertoi opiskeluistaan siellä ja todella joutui tekemään ankarasti töitä, jotta sai lopulta päättötentit läpi.Hän ei ollut päässyt Suomessa lääkikseen. Ura oli mittava, yli 16000 neurokirurgista leikkausta, joista yksikään ei ollut läpihuutojuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vau, nuo taitaa olla koko keskuksen ainoat täydellistä suomea puhuvat lääkärit. Muutenhan se on aina joku venäläinen/virolainen/muu, joka puhuu hoonolla soomella.
Toki mieluusti ottaisin suomalaisen, joka on valmistunut suomalaisesta koululaitoksesta, mutta minkäs teet, niitä ei ole. Pitää kai tyytyä näihin, jotka (kuten kuvan pari) ovat valmistuneet Romanian perämailta.
Nainen on kylläkin valmistunut Sheffieldissä. Sinä taas et ymmärrä lukemaasi tekstiä, vaikka se olisi äidinkielelläsi?
Nuo vastaanotolle tulevat ihmiset toimivat aivan järkevästi. Varaavat aikaa terveyskeskukseen jossa on monia lääkäreitä. Pyytävät sitten päästä sellaisen vastaanotolle jolla luottavat olevan ammattitaitoa ja kielitaitoa. Eivät he ilman hoitoa jää.
Takapäivystäjää ei kutsuta pelkän rasistisen asenteen vuoksi. Sorry, lääkäriä ei päivystyksessä voi valita. Moni valkoinen lääkäri opiskelee Romaniassa. Useimmat somalit ovat syntyneet Suomessa ja siksi puhuvat suomea täysin. Onhan nuokin käynyt lukion Suomessa, vaikka lähtivät opiskelemaan Britanniaan.
Miksi kaikissa ketjuissa, joissa sanotaan vaikka, että jonkun lapsia kohdellaan raistisesti, suurin osa kommenteista mitätöi ja kieltää tapahtuneen? Sen perään kirjoitetaan mielipiteitä, kuin tässä ketjussa?
Älkää ikinä enää väittäkö etteikö Suomessa olisi vahvaa rasismia. Suomessa on selkeää rasismia, joka on osaksi piilossa ja sitten näkyy selvästi poliitikkojen kirjoituksissa ja asenteissa esim tumaihoiseen lääkäriin tai mitätöidää toisten kokemukset tai niin kuin tässä, ammattitaito.
Tärkein asia jäi epäselväksi. Kuoliko se potilas, kun ei suostunut ottamaan vastaan hoitoa päivystyksen ainoalta lääkäriltä? Vai oliko se tämän jutun narratiivi?
Tämäkin ketju osoittaa valitettavasti rasismin todeksi. Todellakin menisin heille hoitoon. Huonoa hoitoa voi saada Suomessa syntyneiltä ja lääkärien taso on valitettavan kirjava.
Vierailija kirjoitti:
Tärkein asia jäi epäselväksi. Kuoliko se potilas, kun ei suostunut ottamaan vastaan hoitoa päivystyksen ainoalta lääkäriltä? Vai oliko se tämän jutun narratiivi?
Tuskin kuoli.
Kävin omassa terkkarissa jokunen vuosi sitten.
Lääkärinä erittäin miellyttävä mmtaustainen lääkäri, joka varmasti osasi hommansa. Ongelma tuli siitä, ettei kommunikaatio pitkän päälle toiminut. Lääkäri ei puhunut kotimaisia kieliämme, joita itse puhun molempia sujuvasti.
Puhuimme siis englantia, ja ko kielisessä maassa asuneena, englanti sujuu minulta sujuvasti. Lääkärin englanninkieltä oli niin vaikeata ymmärtää, että vaihdoin lääkäriä. Syy ei ollut siis ihonvärissä, vaan kommunikaation vaikeudessa. Kyse kuitenkin omasta terveydestäni, joten ei tässä mitään r-korttia tarvitse nostaa. Nämä ovat ongelmia joita syntyy, kun yhteistä kieltä ei oikein ole.
Minulla on harvinaisen huonoja kokemuksia somalialaisista lääkäreistä. Ovat kohdelleet minua potilaana vielä surkeammin kuin suomalaiset ja venäläiset lääkärit. Osaaminenkin on joskus niin ja näin. Ja kielitaito! Ei ole yhteistä ymmärrystä. Ulkomailla opiskelleiden ja suomenkieltä taitamattomien tulisi käydä Suomessa vähintään kattava kieliopetus.
Jutussa kerrotaan, että kummallakin näistä lääkäreistä on sujuva suomenkielen taito. He ovat asuneet suurimman osan elämästään Suomessa. Lisäksi toteavat jutussa, että yhteinen kielitaito on erittäin tärkeä ja ymmärtävät enemmän kuin hyvin potilaan vaihtavan lääkäriä jos kommunikaatiossa on vähänkin haasteita.
Eli kyseessä ei ole kielitaito-ongelma, vaan etnisyyteen perustuvat ennakkoluulot ja rasismi.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ketju osoittaa valitettavasti rasismin todeksi. Todellakin menisin heille hoitoon. Huonoa hoitoa voi saada Suomessa syntyneiltä ja lääkärien taso on valitettavan kirjava.
Ei ole rasimia, jos haluaa palvelun omalla äidinkielellä ja oikean tutkinnon saaneelta.
Sä voit mennä heimotohtorille, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Oli hankalaa saada yksityiseltä hammaslääkäriasemalta tietoa siitä, kuka hammaslääkäreistä oli suomenkielinen. Lopulta valitsin lääkäriaseman, jolta löytyi "Pirkko-Liisa", joka varmasti ei olisi ainakaan Eritrean lääkiksen alumneja. Haluan hammaslääkärin, joka ymmärtää pumpulin ja huuhteluveden seastakin operaatiopelkoiset vingahdukseni.
Muiden lääkärien kohdalla en ole niin tarkka, mutta muutaman pakeille en enää mene. Olen kielten maisteri ja tottunut vaikka mihin tankerokommunikointiin, mutta huonovointisena en halua joutua arvailemaan, ymmärtääkö lääkäri minua, kun minä en ymmärrä häntä.
En ole kertaakaan joutunut riepupäisen lääkärin vastaanotolle, mutta jos joudun, arvelen, että en voi ottaa häntä ihan tosissani. Kulttuuriset ja muut käsitykset ovat liian kaukana toisistaan.
Toivottavasti en jouduta ikinä ammatillisesti (tai muutenkaan) tekemisiin, koska kulttuuriset käsityksemme ovat liian kaukana toisistaan, vaikka olen ns. kantasuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En minäkään kyllä tuolle menisi. Romaniassa lääketiedettä opiskellut on ihan pilipalitutkinto, tutkinnon voi siellä ostaa. Ei voi mitenkään verrata suomalaiseen lääketieteen lisensiaatin koulutukseen.
Suomalainen lääkärinkoulutus ei ole tuote jota kannattaa nostaa jalustalle
arwin awardsia vaan ihmiselle, joka yhteiskunnan tarjoamasta ilmaisesta hoidosta kieltäytyy. Aina voi mennä omalla rahalla Terveystaloon Mehiläiseen tai Pihlajalinnaan ja valita lääkärin silmienvärin.
Ilmainen ja maksuton ovat kaksi eri asiaa!
Minua ei haittaisi ihon väri vaan heidän uskonsa. Jos nainen menee tuon mieslääkärin vastaanotolle ilman huvia, niin saako nainen asianmukaista hoitoa vai kohdellaanko potilasta huivittomana naisena?
Eikä tässä ole yhtään kyse sen kummemasta kuin kaikkien lääkärien tavasta hoitaa potilaita oman arvomaailman mukaan... joillekin lääkäreille on täysin luonnollista luokitella potilaan hoito eri syiden perusteella kannattamattomaksi.