Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Raamatun kuvaama Jumala mielestäsi hyvä vai paha?

Vierailija
21.07.2023 |

?

Onko Raamatun kuvaama Jumala mielestäsi hyvä vai paha?

Vaihtoehdot

Kommentit (428)

Vierailija
241/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ristiriitaista Raamattua.

Ihmeellistä kuinka alussa oli erilainen ilmasto ,kasvillisuus ja eläimistö. Mantereet olivat yhdessä.

Sen ajan ihminen joka eli satoja vuosia, ei pysyisi hengissä nykyajassamme.

Eläimet söivät kasveja eivätkä pelänneet ketään.

Luoja ennallistaa kaiken ja paha tuomitaan lopullisesti. Aamen.

Voit käydä itsekin katsomassa miljoonia vuosia vanhoja dinosaurusten fossiileja. Tyrannosaurus Rex ei tosiaan pelännyt mitään, mutta ei ollut vegaani. Maailma oli täynnä petoja jo paljon ennen ihmisen kehittymistä.

Vierailija
242/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä läppä tämä vapaa tahto on, jota pakotetaan täällä? Ei tietenkään ole vapaata tahtoa sellainen, että pitäisi uskoa ristiriitoja täynnä olevaa kirjaa. Voit valita vapaasti vasta silloin, kun sinulla on varma tieto valintojesi seurauksista, eikä sinua uhkailla mitenkään väärästä valinnasta.

Jos Jumala todella haluaisi, niin voisi kertoa selkeästi tahtonsa niin, ettei siitä jää epäselvyyttä. Nyt meillä on paljon erilaisia tarinoita siitä, mitä pitäisi tehdä. Niihin sisältyy muun muassa kertomuksia vedenpaisumuksista, jotka on helppo todeta paikkaansa pitämättömäksi ja myös väitteitä melkein tuhat vuotta eläneistä ihmisistä. Toisaalta tiedämme varmaksi ihmisen aikaisempien kehitysmuotojen olemassaolon ja kannamme pienissä määrin niitä geenejä edelleen.

Emme todellakaan voi valita vapaasti, sillä ei minulla ole mahdollisuutta sulkea pois tietoa ja väkisin uskoa jotain muuta. Lisäksi maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka ovat vapaasti ja vilpittömästi valinneet uskoa johonkin muuhun luullen pääsevänsä uskonsa kanssa Paratiisiin, mutta joutuvat silti Helvettiin. Keksikää jotakin muuta.

Vapaa tahto on hämärtynyt, tai käsite miten Jumala sen tarkoitti, koska ihminen kysyy muilta, miten pitää toimia.  On Raamatussa neuvottu, "kukin olkoon omassa mielessään varma", "käykäämme oikeutta keskenämme, osoita että olet oikeassa".  Joka todella uskoo Jumalan hyvyyteen ei sano näin: sun täytyy tehdä noin ja näin.

Tietenkin jokainen on täysin vapaa ja riippumaton vasta kun on omat rahat ja toimeentulo.  Silti voin kiittää niistäkin ajoista kun joutui olemaan kiinni muissa.  Voi olla vaikea alistua, olen iloinen oivalluksesta silti.

Jumala ei taida uskoa omaan hyvyyteensä, sillä hänellä niitä määräyksiä riittää.

Vapaata tahtoa ei ole missään merkityksessä Raamatullisessa uskossa. Aivan turhaa pyristellä siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muutamat hyvät jutut mitä se teki olivat jotain tosi omituisia, tyyliin vanhus tulee raskaaksi ja joku herää kuolleista, luonnotonta touhua. Pahoja ja kostonhimoisia ja muuten kauheita juttuja onkin sitten vaikka millä mitalla.

Vierailija
244/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Raamatun Jumala ei hirveästi eroa esimerkiksi antiikin Kreikan jumalista. Ihan samat inhimilliset piirteet löytyy; julmuutta, mustasukkaisuutta, kostonjanoa, pikkumaisuutta jne. Sitten toki on niitä hyviäkin ominaisuuksia, ihan niin kuin kaikissa meissäkin.

Suurin ero kuitenkin on, että Raamatun Jumalan on elävä ja todellinen jumala, toisin kuin antiikin tarustojen jumalhahmot, mitkä on ihmisten itse keksimiä.

Raamatun Jumala on ihan samalla tavalla keksitty hahmo. Ja sekin tarina on muuttunut melkoisesti kun tarinaa on muuteltu.

Vierailija
245/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Umpihulluhan tuo olisi, jos olisi olemassa.

Vierailija
246/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paha, vaan todella paha.

Miksi Jumala kostaa niin paljon syyttömillekin? Jobia kiusasi tappamalla hänen perheen, karjan ja sukulaiset. Egyptin hallitsijoiden päätökset kosti tappamalla koko maan esikoiset. Sodissa piti tappaa kaikki naiset, lapset ja eläimet.

Koko ihmiskunnalle kostaa sen, että Aatami ja Eeva söivät väärää hedelmää, vaikka eivät Raamatun mukaan ymmärtäneet sen olevan väärin. Kova poika kostamaan.

Vierailija
247/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Raamatun Jumala ei hirveästi eroa esimerkiksi antiikin Kreikan jumalista. Ihan samat inhimilliset piirteet löytyy; julmuutta, mustasukkaisuutta, kostonjanoa, pikkumaisuutta jne. Sitten toki on niitä hyviäkin ominaisuuksia, ihan niin kuin kaikissa meissäkin.

Suurin ero kuitenkin on, että Raamatun Jumalan on elävä ja todellinen jumala, toisin kuin antiikin tarustojen jumalhahmot, mitkä on ihmisten itse keksimiä.

Raamatun Jumala on ihan samalla tavalla keksitty hahmo. Ja sekin tarina on muuttunut melkoisesti kun tarinaa on muuteltu.

Ei luotu luojaansa voi "keksiä" vain löytää.

Vierailija
248/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paholainen on entinen enkeli, joka aikojen alussa lankesi. Näin muistelen kuulleeni.

Ja jumala loi sen, joten on kaiken tietävänä kaikkivaltiaana myös vastuussa sen teoista.

Sitä ihmettelen miksei täälä ole keskusteluja vaikka islamista tai muista uskonnoista ja jumalista. Tai voi kai olla mutta en ole pannut merkille sitten. Ei tulisi mieleen mennä sinne haukkumaan ihmisiä tyhmiksi ym.

Koska ne eivät ole missään osassa keskivertoisen suomalaisen ihmisen elämää.

Vielä. Kohta on puolue eduskunnassa, minareetit ,sarialait ym.

Kuka niitä äänestäisi?

3 kertaa yritetty ,ei hyväksytä, ajattele tulevaisuutta nykyisenkaltaisessa tilanteessa.

Tähän ei voi ottaa kantaa, koska ei julkasta .yritä miettiä.

Yritin, en keksi. En löytänyt ainuttakaan islamilaista puoluetta koko Euroopasta, joten koita nyt vähän avata että mistä tuollainen mysteeripuolue Suomeen tulisi ja kuka sitä äänestäisi.

Vierailija
249/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ihmiskunnalle kostaa sen, että Aatami ja Eeva söivät väärää hedelmää, vaikka eivät Raamatun mukaan ymmärtäneet sen olevan väärin. Kova poika kostamaan.

Tämä(kin) tarina on aikojen saatossa väärin ymmärretty. Aatami oli Eevan aviomies, mutta Lucifer oli se todellinen rakkaus. Tarinan käärme oli Luciferin (huomattavan kokoinen) kalu ja se kielletty hedelmä siis heidän välinen suhteensa. 

Vierailija
250/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskontoja on tuhansia ja niissä jokaisessa suuri määrä vilpittömiä uskovaisia. Jumalaa ei kiinnosta oikaista virheellisiä käsityksiä, vaan Helvettiin mokomat. Korostan tässä kohtaa armollista Jumalaa, joka haluaa kaikkien pelastuvan ja myös vapaata tahtoa, johon ketjun uskikset ovat tarttuneet kuin nälkäinen pullaan.

Mitä ne tuhannet uskonnot on?

Vierailija
251/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kielletty millään sanoin ottamasta kantaa tiettyyn kommentointiin.

Normiasia.

Vierailija
252/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin "hyvä". Hänellä on sydän täyttä kultaa, mutta ei aivoja ollenkaan. Tahtoo muille pelkkää hyvää, mutta saa aikaan pelkkää pahaa. Aikamoinen hyväntahtoinen imbesilli.

Vierailija
253/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun Jumalan luonne näyttäisi jonkin verran vaihtelevan sen mukaan kuka ja minä aikakautena on hänestä kirjoittanut. Hyvin ihmismäisiä piirteitä joka tapauksessa.

Vierailija
254/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sana: Pyhä.

Vierailija
255/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamatun Jumalan luonne näyttäisi jonkin verran vaihtelevan sen mukaan kuka ja minä aikakautena on hänestä kirjoittanut. Hyvin ihmismäisiä piirteitä joka tapauksessa.

Toisen hyvyys on toisen pahuutta. Riippuu vain siitä kenen säännöillä leikitään.

Vierailija
256/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Zeus hyvä vai paha? Sitäkinhän voisi aikansa kuluksi pohtia. Zeukseen uskovia muuten on edelleen...

Vierailija
257/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä kuinka alussa oli erilainen ilmasto ,kasvillisuus ja eläimistö. Mantereet olivat yhdessä.

Voit käydä itsekin katsomassa miljoonia vuosia vanhoja dinosaurusten fossiileja. Tyrannosaurus Rex ei tosiaan pelännyt mitään, mutta ei ollut vegaani. Maailma oli täynnä petoja jo paljon ennen ihmisen kehittymistä.

Dinosaurukset hävisi vedenpaisumukseen.Siinä ilmasto muuttui ettei ollut elinmahdollisuuksia enää.

Oli raadonsyöjiä,muttei petoja.

Vierailija
258/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on Hyvä. Kaiken alku. Kukaan muu ei ole hyvä.

Vierailija
259/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä läppä tämä vapaa tahto on, jota pakotetaan täällä? Ei tietenkään ole vapaata tahtoa sellainen, että pitäisi uskoa ristiriitoja täynnä olevaa kirjaa. Voit valita vapaasti vasta silloin, kun sinulla on varma tieto valintojesi seurauksista, eikä sinua uhkailla mitenkään väärästä valinnasta.

Jos Jumala todella haluaisi, niin voisi kertoa selkeästi tahtonsa niin, ettei siitä jää epäselvyyttä. Nyt meillä on paljon erilaisia tarinoita siitä, mitä pitäisi tehdä. Niihin sisältyy muun muassa kertomuksia vedenpaisumuksista, jotka on helppo todeta paikkaansa pitämättömäksi ja myös väitteitä melkein tuhat vuotta eläneistä ihmisistä. Toisaalta tiedämme varmaksi ihmisen aikaisempien kehitysmuotojen olemassaolon ja kannamme pienissä määrin niitä geenejä edelleen.

Emme todellakaan voi valita vapaasti, sillä ei minulla ole mahdollisuutta sulkea pois tietoa ja väkisin uskoa jotain muuta. Lisäksi maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka ovat vapaasti ja vilpittömästi valinneet uskoa johonkin muuhun luullen pääsevänsä uskonsa kanssa Paratiisiin, mutta joutuvat silti Helvettiin. Keksikää jotakin muuta.

Vapaa tahto on hämärtynyt, tai käsite miten Jumala sen tarkoitti, koska ihminen kysyy muilta, miten pitää toimia.  On Raamatussa neuvottu, "kukin olkoon omassa mielessään varma", "käykäämme oikeutta keskenämme, osoita että olet oikeassa".  Joka todella uskoo Jumalan hyvyyteen ei sano näin: sun täytyy tehdä noin ja näin.

Tietenkin jokainen on täysin vapaa ja riippumaton vasta kun on omat rahat ja toimeentulo.  Silti voin kiittää niistäkin ajoista kun joutui olemaan kiinni muissa.  Voi olla vaikea alistua, olen iloinen oivalluksesta silti.

Jumala ei taida uskoa omaan hyvyyteensä, sillä hänellä niitä määräyksiä riittää.

Vapaata tahtoa ei ole missään merkityksessä Raamatullisessa uskossa. Aivan turhaa pyristellä siitä.

No soisitko minulle sitten perustuslaillisen oikeuden olla eri mieltä?  Jos et, olet kai itse orjuuttaja.

Vierailija
260/428 |
23.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei kiinnosta minkälainen editoitu versio Raamatusta sinulla on. Minä puhun ihan siitä normaalista versiosta jonka voit ostaa kaupasta tai lukea netistä, ja jossa on kymmeniä tai satoja ristiriitoja ja epätotuuksia.

En tiedä oletko lyönyt pääsi vai mitä ihmeen liirumlaarumia sekoilet, mutta suosittelen että käyt näyttämässä nuppiasi lääkärille. Missään mitä sanot ei ole mitään järkeä.

Sellainen se paratiisimainen luonto kuitenkin oli. Ihan perusraamatusta.