Jos työyhteisössä on yksi gluteenittomasti syövä henkilö, onko tylyä tuoda töihin tarjottavaksi tavallisia kotitekoisia leivonnaisia?
Työyhteisössä on rouva joka aina toi ihania leivonnaisia töihin kahvin kanssa. Mokkapaloja, marjapiirakkaa, pullaa. Työyhteisöön tuli uusi ihminen joka syö gluteenittomasti, sen jälkeen rouva ei enää ole viitsinyt tuoda kun sitten se yksi ei voi syödä niitä. Olisiko epäkohteliasta tuoda tavallisia leivonnaisia muille jos yksi on gluteeniton? Ihan periaatteesta kiinnostaa onko tässä ns etikettiä.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat versiot leivonnaisista ei ole yhtä hyviä. Esim. mokkapalojen taikinan koostumus on kuivan oloinen gluteenittomassa.
Sä et vaan osaa leipoa gluteenittomasti. Osaava leipuri saa tehtyä mokkapalat niin, ette edes huomaa niiden gluteenittomuutta ellei sitä sinulle erikseen kerrota.
Jos ei ole osaava leipoja, niin ei ole. 🤷
No miksi sitten pitää raahata leipomuksiaan töihin, jos ei osaa leipoa?
Jos se osaa leipoa kuitenkin normaalit pullat muttei mitään vaativampaa? En mä tiedä. En mä leipoisi töihin mitään.
En mä edes ymmärrä miks töissä pitäisi syödä pullaa.Gluutenittomien mokkapalojen leipominen on paljon helpompaa kuin tavallisen pullan.
Saiskos ohjetta? Voisin kokeilla.
Netti on pullollaan ohjeita.
Eli sulla ei sitten kuitenkaan ollut mitään helppoa ohjetta olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi pitää töihin tuoda kakkujaan piirakoitaan. Sitten ollaan kuitenkin nenä nirpallaan, jos joku ei niitä halua syödä.
Jos pitää leipomisesta, mutta ei ole ketään joka niitä söisi. Hankalaa leipoa yhden tai kahden hengen tarpeisiin kun ohjeet on tusinalle. Vaihtoehtona on tietysti syödä samaa piirakkaa viikko, vaikka se pursuisi korvista ulos parin päivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole tylyä. Sille yhdelle gluteenittomalle voi vaikka kaupasta ostaa jotain.
Miksi pitäisi, sekö ostaa joka muille leipoo? Jos haluaa erottua joukosta, erottukoon sitten kunnolla.
No minusta ainakin olisi ihan kohteliasta huomioida yksi, jos välttämättä haluaa työkavereilleen ostaa leipomuksia. Ei keliaakikko ole sairauttaan itse valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi leipoa gluteenittomia?
Minä leivon huvikseni kotona. Ihan niistä aineksista mitä on kappissa yleensä.
Ja vien näitä leipomuksia välillä töihin jos tuleekin tehtyä paljon.
En koe olevani tyly kun se joka ei syö liivatetta jää ilman juustokakkua tai se jolla laktoosi-intoleranssi jää ilman jotain leivosta ja niin edes päin. Ne ottaa jotka haluaa, aina ei edes kaikki halua koska ei tykkää, ei tee mieli tai mitä tahansa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi pitää töihin tuoda kakkujaan piirakoitaan. Sitten ollaan kuitenkin nenä nirpallaan, jos joku ei niitä halua syödä.
Jos pitää leipomisesta, mutta ei ole ketään joka niitä söisi. Hankalaa leipoa yhden tai kahden hengen tarpeisiin kun ohjeet on tusinalle. Vaihtoehtona on tietysti syödä samaa piirakkaa viikko, vaikka se pursuisi korvista ulos parin päivän jälkeen.
No voihan ne antaa vaikka köyhille. Ei tarvitse sitten kytätä töissä, että onko kaikki varmasti maistaneet näitä minun herkkujani ja muistaneet kehua miten hieno ihminen olen kun muistan työkavereita leipomuksilla. Meillä siis leipuri on sitä tyyppiä, jolla menee herne syvälle nenään, jos rouvan tarjoiluista kieltäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastelijaleipojan keittiö ei ole gluteeniton, vaikka tekisi gluteenittomista aineksista. Vain jos elää itsekin gluteenittomasti voi leipumukset käydä keliaakikolle.
Miksi väität noin? Riittää, että valmistusastiat, mitat jne. on vain tähän käyttöön ja että tarvikkeita säilytetään erillään gluteenipitoisista aineita. Tietenkin myös leivontavaatteet ovat vain tätä tarkoitusta varten, jotta esim. esiliinasta ei putoa jauhonhippusta kakkutaikinaan.
Aina joskus mietin, miksi keliakiaa sairastavat pitävät itseään ainoana lukutaitoisena.
Mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla se keliakiaa sairastava kun olisit ainoa joka ei niitä tarjottavia voi syödä jota joku tuo sinne. Miltä sinusta tuntuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, todella hankaa laskea esim. 1/10 siitä tusinan annoksesta. Paljonkohan mahtaa olla 10dl jaettuna kymmenellä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla se keliakiaa sairastava kun olisit ainoa joka ei niitä tarjottavia voi syödä jota joku tuo sinne. Miltä sinusta tuntuisi?
Ei minu kiinnosta muu kuin minun leivonnaiseni ja niiden saamat kehut. En vie leipomuksia töihin pyytettömästi ilahduttakseni muita (jos veisin, huomioisin sen gluteenittomankin). Vien leipomuksia töihin saadakseni kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat versiot leivonnaisista ei ole yhtä hyviä. Esim. mokkapalojen taikinan koostumus on kuivan oloinen gluteenittomassa.
Sä et vaan osaa leipoa gluteenittomasti. Osaava leipuri saa tehtyä mokkapalat niin, ette edes huomaa niiden gluteenittomuutta ellei sitä sinulle erikseen kerrota.
Jos ei ole osaava leipoja, niin ei ole. 🤷
No miksi sitten pitää raahata leipomuksiaan töihin, jos ei osaa leipoa?
Jos se osaa leipoa kuitenkin normaalit pullat muttei mitään vaativampaa? En mä tiedä. En mä leipoisi töihin mitään.
En mä edes ymmärrä miks töissä pitäisi syödä pullaa.Gluutenittomien mokkapalojen leipominen on paljon helpompaa kuin tavallisen pullan.
Saiskos ohjetta? Voisin kokeilla.
Netti on pullollaan ohjeita.
Netti on pullolaan todella huonoja ohjeita. Itse olen harrastelijaleipoja enkä käytä ohjeita koska tiedän kyllä miten käyttämäni aineet reagoi. Gluteenittomista en tiedä.
Ei ole tylyä, eikä haittaa. Usein tai oikeastaan aina ,nämä joilla on joku poikkeava ruokailu tottumus, allergia tai muu juttu, osaavat olla ja eivätkä vaadi muiden humioivan heitä erikseen. Itseppä ovat erikoisia. Eihän sitä itsekkään esim.vegaanina odota, työpaikalla jos grillataan, saavansa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä sairastan keliakiaa, se on minun ongelmani, ei muiden. En uhriudu, enkä sääli itseäni. Mun mielestä on lapsellista inistä, että noikin saa, miks mä en saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kaikki halua syödä jostain paperimassasta tehtyjä leivonnaisia
Perunajauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho.....Ihanko tuntemattomia tuotteita sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, todella hankaa laskea esim. 1/10 siitä tusinan annoksesta. Paljonkohan mahtaa olla 10dl jaettuna kymmenellä 🤣
Mikä on kymmenesosa kahdesta kananmunasta? Kananmunan viidesosa on aika hankala määritellä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tylyä, eikä haittaa. Usein tai oikeastaan aina ,nämä joilla on joku poikkeava ruokailu tottumus, allergia tai muu juttu, osaavat olla ja eivätkä vaadi muiden humioivan heitä erikseen. Itseppä ovat erikoisia. Eihän sitä itsekkään esim.vegaanina odota, työpaikalla jos grillataan, saavansa mitään.
Vegaanius on sinun oma valintasi, allergia/keliakia ei ole oma valinta. Täysin eri asia siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kymmenesosa kahdesta kananmunasta? Kananmunan viidesosa on aika hankala määritellä.
12 hengen kakkuun tulee enemmän kuin 2 munaa. Munan jakaminen osiin taasen onnistuu samalla tavalla kuin muidenkin nesteiden mittaaminen.
Minun mielestäni hän teki oikein, kun lakkasi tuomasta herkkuja. Hän haluaa olla tasapuolinen kaikkia kohtaan. Hieno ominaisuus tässä maailmassa, jossa suurin osa tykkää jakaa ihmiset "meihin ja teihin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunajauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho.....Ihanko tuntemattomia tuotteita sinulle?
Eiköhän ne suurimmalle osalle ole tuntemattomia. Se että niiden olemassa olosta tietää, ei tarkoita että tietäisi miten ne käyttäytyy missäkin leipomuksessa.
Voit toki valaista meitä ja kertoa jokaisesta jos itse olet perillä.