Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos työyhteisössä on yksi gluteenittomasti syövä henkilö, onko tylyä tuoda töihin tarjottavaksi tavallisia kotitekoisia leivonnaisia?

Vierailija
20.07.2023 |

Työyhteisössä on rouva joka aina toi ihania leivonnaisia töihin kahvin kanssa. Mokkapaloja, marjapiirakkaa, pullaa. Työyhteisöön tuli uusi ihminen joka syö gluteenittomasti, sen jälkeen rouva ei enää ole viitsinyt tuoda kun sitten se yksi ei voi syödä niitä. Olisiko epäkohteliasta tuoda tavallisia leivonnaisia muille jos yksi on gluteeniton? Ihan periaatteesta kiinnostaa onko tässä ns etikettiä.

Kommentit (128)

Vierailija
61/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi pitää töihin tuoda kakkujaan piirakoitaan. Sitten ollaan kuitenkin nenä nirpallaan, jos joku ei niitä halua syödä. 

Jos pitää leipomisesta, mutta ei ole ketään joka niitä söisi. Hankalaa leipoa yhden tai kahden hengen tarpeisiin kun ohjeet on tusinalle. Vaihtoehtona on tietysti syödä samaa piirakkaa viikko, vaikka se pursuisi korvista ulos parin päivän jälkeen.

Joo, todella hankaa laskea esim. 1/10 siitä tusinan annoksesta. Paljonkohan mahtaa olla 10dl jaettuna kymmenellä 🤣

Mikä on kymmenesosa kahdesta kananmunasta? Kananmunan viidesosa on aika hankala määritellä.

12 hengen kakkuun tulee enemmän kuin 2 munaa. Munan jakaminen osiin taasen onnistuu samalla tavalla kuin muidenkin nesteiden mittaaminen. 

Onko kakut ainoita leipomuksia?

Vierailija
62/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti miltä itsestäsi tuntuisi olla se keliakiaa sairastava kun olisit ainoa joka ei niitä tarjottavia voi syödä jota joku tuo sinne. Miltä sinusta tuntuisi?

Minä sairastan keliakiaa, se on minun ongelmani, ei muiden. En uhriudu, enkä sääli itseäni. Mun mielestä on lapsellista inistä, että noikin saa, miks mä en saa.

Ei kukaan uhriudu, mutta minusta ainakin on varsin luonnollista, jos tuntuu kurjalta tai ulkopuoliselta, jos kaikille muille tuodaan jotain, mutta itselle ei koskaan mitään. Siksi, jos itse olisin leipomuksia harrastava, edes yrittäisin huomioida myös keliaakikon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni hän teki oikein, kun lakkasi tuomasta herkkuja. Hän haluaa olla tasapuolinen kaikkia kohtaan. Hieno ominaisuus tässä maailmassa, jossa suurin osa tykkää jakaa ihmiset "meihin ja teihin". 

Ai yhden takia kaikki "kärsii"? Typerä ajatus.

Se gluteeniherkkä

Vierailija
64/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi pitää töihin tuoda kakkujaan piirakoitaan. Sitten ollaan kuitenkin nenä nirpallaan, jos joku ei niitä halua syödä. 

Jos pitää leipomisesta, mutta ei ole ketään joka niitä söisi. Hankalaa leipoa yhden tai kahden hengen tarpeisiin kun ohjeet on tusinalle. Vaihtoehtona on tietysti syödä samaa piirakkaa viikko, vaikka se pursuisi korvista ulos parin päivän jälkeen.

Joo, todella hankaa laskea esim. 1/10 siitä tusinan annoksesta. Paljonkohan mahtaa olla 10dl jaettuna kymmenellä 🤣

Mikä on kymmenesosa kahdesta kananmunasta? Kananmunan viidesosa on aika hankala määritellä.

12 hengen kakkuun tulee enemmän kuin 2 munaa. Munan jakaminen osiin taasen onnistuu samalla tavalla kuin muidenkin nesteiden mittaaminen. 

Onko kakut ainoita leipomuksia?

Jos haluat asian niin tulkita niin sitten ovat. 

Vierailija
65/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro enemmän miten tämä munan jakaminen onnistuu? Se ei ole kuin muut nesteet, jos et tiennyt.

Vierailija
66/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi leipoa gluteenittomia?

Harrastelijaleipojan keittiö ei ole gluteeniton, vaikka tekisi gluteenittomista aineksista. Vain jos elää itsekin gluteenittomasti voi leipumukset käydä keliaakikolle.

Miksi väität noin? Riittää, että valmistusastiat, mitat jne. on vain tähän käyttöön ja että tarvikkeita säilytetään erillään gluteenipitoisista aineita. Tietenkin myös leivontavaatteet ovat vain tätä tarkoitusta varten, jotta esim. esiliinasta ei putoa jauhonhippusta kakkutaikinaan.

Aina joskus mietin, miksi keliakiaa sairastavat pitävät itseään ainoana lukutaitoisena.

Eli harrastelijaleipojalla pitäisi olla kaikkea kaksin kappalein kodinkoneista ja vaatteista (säilytystiloista puhumattakaan) lähtien lähtien vain siksi, että töissä on yksi gluteeniton. Tulee harrastukselle hintaa.

Vierailija
67/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on yleensä omat eväät mukana.

Vierailija
68/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole tylyä. Lastentarhassa pitää huomioida, ettei kukaan jää ilman, kun muuten tulee paha mieli. Aikuiset työkykyiset ihmiset kykenevät sietämään sen, että itse ei voi kaikkea syödä.

Vierailija
69/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku olisi tuomassa gluteenillisia pullia tai mokkapaloja töihin, olisi kiva kuulla vinkkaus vaikka päivää etukäteen tai siten, että ehdin kipaista hakemassa vaikka kaupasta yhteiselle kahvitauolle oman herkun. :)

Vierailija
70/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei kaikki halua syödä jostain paperimassasta tehtyjä leivonnaisia

Perunajauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho.....Ihanko tuntemattomia tuotteita sinulle? 

Eiköhän ne suurimmalle osalle ole tuntemattomia. Se että niiden olemassa olosta tietää, ei tarkoita että tietäisi miten ne käyttäytyy missäkin leipomuksessa.

Voit toki valaista meitä ja kertoa jokaisesta jos itse olet perillä.

Mitä helvettiä nyt taas? Ihan jo peruskoulussa tehdään kotitaloustunnilla kiisseliä, joka suurustetaan perunajauholla. Ei todellakaan ole tuntematon tuote kuin ihmiselle, joka ei ikinä ole kaupassa tai keittiössä mitään tehnyt. 

Vierailija
71/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro enemmän miten tämä munan jakaminen onnistuu? Se ei ole kuin muut nesteet, jos et tiennyt.

Mutta jakaminen onnistuu samoin kuin nesteeen mittaaminen. Katso vaikka youtubesta ohjevideo, jos et muuten ymmärrä. 

Vierailija
72/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunajauho, kaurajauho, riisijauho, maissijauho.....Ihanko tuntemattomia tuotteita sinulle? 

Eiköhän ne suurimmalle osalle ole tuntemattomia. Se että niiden olemassa olosta tietää, ei tarkoita että tietäisi miten ne käyttäytyy missäkin leipomuksessa.

Mitä helvettiä nyt taas? Ihan jo peruskoulussa tehdään kotitaloustunnilla kiisseliä, joka suurustetaan perunajauholla. Ei todellakaan ole tuntematon tuote kuin ihmiselle, joka ei ikinä ole kaupassa tai keittiössä mitään tehnyt. 

Voi pöljä. Ei kiisseli ole leivos. Miten et tätä tiennyt?

Vierailija
73/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, jos kerran tarjoat ja tiedät tilanteen erikoisruokavalioiden suhteen.

Mä en tiennyt, sijaisuuden päättyessä vein suukkoja ja jotain keksejä... pieni porukka ja yks sun toinen väitti kärsivänsä ruoka-aineallergioista. Kuitenkin eräskin tykkäs aiemmin rähmäpullista...

No, olipa epäkohteliasta. Jätin herkut kaappiin, heittäkööt itte roskiin tuumien.

Vierailija
74/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jakaminen onnistuu samoin kuin nesteeen mittaaminen. Katso vaikka youtubesta ohjevideo, jos et muuten ymmärrä. 

Laita sellainen ohje kiitos. Oletko ikinä käsitellyt munia kun luulet että ne on kuin muutkin nesteet?

Vierailija
75/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän gluteenittomalla kyllä kelpaa kaikki makeat herkut. Tämä aina naurattaa. Sama kuin yhdelle maidottomalle maistuu kermajäätelö lounasruokalan jälkiruokana. Valikoivaa dieettiä...

Vierailija
76/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole 🤣 Ja jos et henkilökohtaisesti tiedä, miten vaikkapa kaurajauho käyttäytyy, voit käyttää googlea ja etsiä jonkun muun tekemän reseptin ja käyttää sitä. Ihan samalla tavalla kuin etsit vaikkapa vehnäpullan ohjeen, jos et ole sellaista aiemmin tehnyt. 

Vierailija
77/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni hän teki oikein, kun lakkasi tuomasta herkkuja. Hän haluaa olla tasapuolinen kaikkia kohtaan. Hieno ominaisuus tässä maailmassa, jossa suurin osa tykkää jakaa ihmiset "meihin ja teihin". 

Mä olen samaa mieltä. Oli oikein ajatteleva ihminen kyseessä.

Vaikka keliaakikko on ehkä tottunutkin olemaan se outo ja vaikea, jolle ei koskaan ole sopivaa syötävää, on se kuitenkin aina hiukan ikävä kokemus. Muistutus sairaudesta, jolle ei voi mitään ja jota ei todellakaan ole itse valinnut.

Vierailija
78/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi tuoda. Noille jotka kommentoi, että miksei leivo gluteenitonta, niin se on hankalaa kuten aiemmin kerrottu. Mutta yleensä niitä leipumuksia tekee jonnekin omaan juttuun, vaikka kaveri tulee kahville. Samalla vaivalla, kun leipoo kolme pullaa tai pienen mokkapalan, pyöräyttää isomman annoksen jolla voi ilahduttaa työkavereita.

Vierailija
79/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastelijaleipojan keittiö ei ole gluteeniton, vaikka tekisi gluteenittomista aineksista. Vain jos elää itsekin gluteenittomasti voi leipumukset käydä keliaakikolle.

Miksi väität noin? Riittää, että valmistusastiat, mitat jne. on vain tähän käyttöön ja että tarvikkeita säilytetään erillään gluteenipitoisista aineita. Tietenkin myös leivontavaatteet ovat vain tätä tarkoitusta varten, jotta esim. esiliinasta ei putoa jauhonhippusta kakkutaikinaan.

Aina joskus mietin, miksi keliakiaa sairastavat pitävät itseään ainoana lukutaitoisena.

Eli harrastelijaleipojalla pitäisi olla kaikkea kaksin kappalein kodinkoneista ja vaatteista (säilytystiloista puhumattakaan) lähtien lähtien vain siksi, että töissä on yksi gluteeniton. Tulee harrastukselle hintaa.

Miksi tarvittaisiin erikseen kaksi pakastinta tai kahvinkeitintä, jos leipoo gluteenitonta? Vaatteissakin kuule ihan riittää esiliinan vaihtaminen - toki sillä oletuksella, että leipojalla ei ole tapana kylpeä jauhoissa.

Vierailija
80/128 |
20.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita sellainen ohje kiitos. Oletko ikinä käsitellyt munia kun luulet että ne on kuin muutkin nesteet?

En ole google, joten en laita. Kyllä, olen leiponut noin 7-vuotiaasta saakka ja minulla on myös aviomies, joten monenlaisia munia on tullut käsiteltyä. Jopa strutsin munia. Niistäkin sai hyvin kakun kun mittasi nestemäärän ja suhteutti sen kananmunien määrään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme