Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Manuaalilla ajavat ovat samoja jotka mm.
- Poraavat seinään reiän perinteisellä linkkuporalla, sähköpora on liian nykyaikaa.
- Ompelevat vanhalla poljettavalla Singerillä (eiku, sori eihän nykynainen tiedä mikä on ompelukone)
- Kypsyttävät paistin maakuopassa
- Maksavat laskunsa pankin eteisessä
- Tankkaavat seteliautomaatilla
- Ovat uutispimennossa kun postilaatikkoon jaettava paikallislehti lakkautetaan
- Menettävät puhelinyhteydet kun 2G verkko lakkautetaan
Vierailija kirjoitti:
Ostin just käytetyn manuaalivaihteisen Opelin. Voisko tämän alemmaksi vajota, moni saattaa ajatella. Mutta olen ihan onnellinen ihminen, on vakituinen työ ja raha-asiat kunnossa. Se manuaalivaihteinen oli aika paljon halvempi, siksi.
Jätätkö pois ilmastointilaitteen, ABS-jarrut ja sähköiset lasin nostimetkin koska silloin auto on halvempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just käytetyn manuaalivaihteisen Opelin. Voisko tämän alemmaksi vajota, moni saattaa ajatella. Mutta olen ihan onnellinen ihminen, on vakituinen työ ja raha-asiat kunnossa. Se manuaalivaihteinen oli aika paljon halvempi, siksi.
Jätätkö pois ilmastointilaitteen, ABS-jarrut ja sähköiset lasin nostimetkin koska silloin auto on halvempi?
No ne nyt sattui olemaan, taitaa aika vaikea löytää ilman noita.
Olen sitä mieltä, että jos ei ole rahaa millä mällätä, on parempi valita huokeampia vaihtoehtoja kuin elää yli varojen.
Ostin automaattivaihteisen auton jälkeen manuaalivaihteisen auton, koska silloin siihen tarpeeseen ei löytynyt sopivaa automaattivaihteista kohtuullisessa ajassa. Suostuin lopulta hankkimaan manuaalin, koska kyseistä oli oikeasti tosi helppo ja hyvä ajaa.
Seuraavaa autoa olen jo alkanut katselemaan. Jos päädyn ostamaan uuden auton, se on 100 % todennäköisyydellä automaattivaihteinen, koska siihen suuntaan autoilu on menossa vahvasti ja hyvä niin. Jos taas ostan jonkun 5v käytetyn auton, sitten ei ole niin väliä. Lähtökohtaisesti kuitenkin suostun ostamaan auton vain, jos se on hyvä ajettava. Jotkut manuaalivaihteiset on esim ihan karseita, toiset tosi helppoja ajaa ja jotkut automaatit vaihtaa vaihteita typerästi, ei jaksa kulkea jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska se olisi polttomoottoriauto.
Sähkövatkaimethan on invaliidiautoja. Eli just niille kavereille joille ajaminen on jo liian haasteellista normi autolla.
Tällaisia kommentteja laukovat peräkylien jonnet, jotka kuvittelevat olevansa hyviä kuljettajia. Siihen asti kunnes joku pyytää kuskiksi Helsingin reissulle.
Vierailija kirjoitti:
- Poraavat seinään reiän perinteisellä linkkuporalla, sähköpora on liian nykyaikaa.
- Ompelevat vanhalla poljettavalla Singerillä (eiku, sori eihän nykynainen tiedä mikä on ompelukone)
- Pysyvät hengissä, kun aurinkomyrsky hajottaa sähkölaitteet ja internetin.
On aina ollut manuaali ja takaveto/ neliveto. Ei ongelmia liikkeelle lähdössä. Puhun siis avolavasta. Nelivedosta löytyy normi ja hidas. Valinnanvaraa pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
En. Vatkasin ihan tarpeeksi pitkään manuaalia, autokoulun kuorma-autosta alkaen. Eipä ole tullut ikävä sitä sen jälkeen kuin muutama vuosi sitten ostin automaatin. Oikeastaan ainoa tilanne, jossa manuaalia voisi kaivata on jumittuminen liukkaaseen paikkaan. Manuaalilla voi päästä keinuttamalla liikkeelle, automaatilla se temppu ei taida onnistua.
Onnistuu, mutta on tosin vähän vaivalloisempaa. Tuo on ehkä se ainoa tilanne jossa manuaali käytännöllinen että olet mudassa/lumessa jumissa ja autoa pitäisi keinuttaa poispääsemiseksi. Näitä tilanteita minulle tulee korkeintaan kerran 4 vuoteen...
En. Mulla auton pitää olla automaatti ja neliveto. Näin on ollut vuodesta 2011 lähtien. Kolmas auto ajossa näillä spekseillä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sitä vaihteen vaihtamista pitäisi saada itse säädellä?
99,9%:lla kuskeista se automaatti vaihtaa optimaalisemmin niitä pykäliä.
Miksi sä kysyt näin idioottimaisia kysymyksiä? Sulle on vastattu jo.
Minä ainakin nautin ajamisesta ja kaikesta mikä siihen kuuluu. Ja siihen kuuluu manuaali.
Jos ostaisin uuden auton se olis automaatti. Mutta kun ajan kivikautisella autolla niin se on manuaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalle tai maantie/motari painoitteiseen ajoon kyllä, kaupunkiin en.
Aika tumpelo kuski pitää olla, jos ei osaa ajaa manuaalilla kaupingissa.
Siinä on eroa että osaako ajaa / pitääkö ajamisesta. Osaan minäkin pestä astiat käsin, mutta kyllä se on mukavampaa antaa koneen tehdä sen. Samoin ajettuani reilut 30 vuotta manuaalilla totesin, että on mukavampaa antaa automaattilaatikon hoitaa vaihtaminen.
Tietenkin, haluan ajaa oikealla autolla ja saada ajotuntuman. Haluan oikeasti osata ajaa ja käsitellä autoa. Järkyttävää, että jotkut eivät edes osaa ajaa manuaalivaihteista autoa ja eivät pärjää, jos auto ei tee kaikkea heidän puolestaan taskuparkkeerauksesta lähtien.
Automaatti lisää turhaa monimutkaisuutta ajoneuvoon jonka tarkoitus on liikuttaa paikasta A paikkaan B. En ymmärrä tätä villitystä. Miksette ajaneet 20 vuotta sitten automaatilla? Oli niitä silloinkin saatavilla. Koska siihen aikaan automaatilla ajaville vähän naureskeltiin kuten nyt ehkä manuualeille.
Jenkeissä automaattivaihteisto on ollut normi varmaan 50 vuotta ja noin 90% väestöstä ei edes osaa ajaa manuaalilla. Eipähän kukaan varasta autoa.
Ostaisin, ei Viperiä saanut kuin manuaalina
Vintage-sporteissa manuaali on ainoa oikea ja lisää auton haluttavuutta merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen, hetkinen... eihän tällainen tyyppi osaa mitään seteliautomaattia käyttää, vaan polttoaine on maksettava sisälle kassalle. Vanhempi jäärä vielä odottaa, että bensapoika tulee tankkaamaan.
Ostaisin ja tulen ajamaan aina manuaalivaihteisella. Ajan myös vaihtelevasti mieheni firman puolesta tulleella automaattiautolla (Skeida), mutta onhan se nyt vähän kuin ottaisi pitsan ilman täytteitä, oluen ilman prosentteja tai pyytäisi maksulliselta henkilöltä halauksen. Tykkään vanhemmista autoista joissa on ajotuntumaa, myös esimerkiksi vakionopeudensäädin on kuin kirosana itselleni. Ihmiset laiskistuu, mitä sitten kun ei tarvitse tehdä enää mitään istuakseen peltipurkkiinsa?
N31