Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Perustelu: paljon helpompi nitkuttaa pois kinoksesta manualivaihteilla. Ja toisekseen: tykkään puuhata montaa asiaa samaan aikaan, automaatilla ajelu nukuttaa.
Jos ajat vaikkapa 200 km maantieajoa, nopeusrajoituksella 100 km/h, eikä ruuhkia tai pysäytyksiä ole, niin kuinka monesti siinä matkan aikana täytyy veivata vaihdekeppiä edes-takaisin, ettei nukahda?
Ellei aja yöaikaan niin aina edessä on hitaampia ajoneuvoja. Vanhus ratissa joka ajaa 60-80km/h, rekka, matkailuauto, perheauto jossa keskitytään ajamisen sijasta lasten kinasteluun, arkoja ja pelokkaita kuskeja jotka ajavat 60-80km/h. En ole sellaista 200km:n matkaa ajanut jossa ei tulisi ohitustilanteita (koska yleensä hitaammin ajava vielä heijaa ajamistaan jarruttaen mutkissa enemmän ja vastaantulijoita kohdatessa), paitsi talvella yöllä on saanut ajaa aikalailla nopeusrajoitusten mukaan ilman tarvetta mennä ohi.
Vierailija kirjoitti:
En, koska se olisi polttomoottoriauto.
Sähkövatkaimethan on invaliidiautoja. Eli just niille kavereille joille ajaminen on jo liian haasteellista normi autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Perustelu: paljon helpompi nitkuttaa pois kinoksesta manualivaihteilla. Ja toisekseen: tykkään puuhata montaa asiaa samaan aikaan, automaatilla ajelu nukuttaa.
Kannattaisi opetella ajamaan jos sä sen auton lumikinoksiin ajat.
Olipa taas vttumainen vastaus, asiaan ei liity ajotaito millään lailla. Jos on yön aikana satanut kinoksittain lunta auton ympärille, tai upottavaa loskaa paksu kerros, on siitä jotenkin nitkuttelemalla päästävä liikkeelle! No jos on aikaa lapioida sitä lunta ja loskaa auton ympäriltä niin sitten tietysti on helpompaa...
Ostaisin, koska minä. Haluan :D ja koen turvallisemmaksi.
En enää ostaisi, jos puhutaan käyttöautoista. Ajat muuttuvat ja tekniikka kehittyy. En kaipaa myöskään enää synkronoimattomia laatikoita enkä välikaasujakaan.
Minkä takia sitä vaihteen vaihtamista pitäisi saada itse säädellä?
99,9%:lla kuskeista se automaatti vaihtaa optimaalisemmin niitä pykäliä.
Manuaalivaihteinen auto?Mikä se on ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali. Minä määrään autoa ja auto ei määrää minua. Automaatti on tylsä.
Klassinen lantasaapas, joka ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Ööööö.
Koetapa automaatilla päästä liukkaasta savisesta tai jäisestä montusta ylös.Automaatti on hyvä siisteihin paikkoihin ja helppoihin keleihin, mutta kyllä manuaalisella on haasteelliset paikat mentävä.
Kuinka moni rallikuski ajaa automaattisella?
Niin. Lantasaapas ajaa manuaalilla. Minä en. Minulle on aika sama, millä rallikuski ajaa. Toisaalta en vielä 39 ajovuoden aikana ole jäänyt kiinni mihinkään oli sitten manuaali tai automaatti alla.
Manuaalia kaipaa ainoastaan ihminen, joka ei ole ajanut automaatilla enemmän kuin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali. Minä määrään autoa ja auto ei määrää minua. Automaatti on tylsä.
Klassinen lantasaapas, joka ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Ööööö.
Koetapa automaatilla päästä liukkaasta savisesta tai jäisestä montusta ylös.Automaatti on hyvä siisteihin paikkoihin ja helppoihin keleihin, mutta kyllä manuaalisella on haasteelliset paikat mentävä.
Kuinka moni rallikuski ajaa automaattisella?
Niin. Lantasaapas ajaa manuaalilla. Minä en. Minulle on aika sama, millä rallikuski ajaa. Toisaalta en vielä 39 ajovuoden aikana ole jäänyt kiinni mihinkään oli sitten manuaali tai automaatti alla.
Sama. Ne kerrat kun olen jäänyt saveen kiinni on tapahtuneet traktorilla. Ja siinä oli vaihdevipuja kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule paljon ajateltua edes, outoa ajatella että on olemassa ihmisiä jotka karttaa manuaalivaihteisella ajamista. Täytyy se moottoritielläkin vaihdetta vaihtaa, nelonen silmään vähintään että pääsee rekasta ohi. Meillä laiska familywagon ja toinen farkku, molemmat manuaali. Ihan sama mulle onko automaatti vai manuaali, inhoan autoja, nuoruuden traumoja autoista liikaa kun oli rahaa vaan siihen halvimpaan ja aina savusi konepellistä, hajosi ja paukku osat, vuosi millon mitäkin ja yksi tappo-auto kiihdytteli itsestään vaikka ei kaasua painanut. Että pieniä on ongelmat, jos näin voisi sanoa.
Automaatilla poljin pohjaan ohituksessa ja kick-down vaihtaa pienemmälle vaihteelle, ei tarvitse erikseen vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Mulla on 8-vaihteinen automaatti, jonka vaihteiden vaihtoa ei edes huomaa, se toimii niin sulavasti. Lisäksi läppävaihteilla voi leikkiä formulakuskia, jos lapsettaa. Manuaaliautossa on 5-6 vaihteinen laatikko - siitä voi jokainen todeta, että ei riitä sivistyneeseen nykyautoon ja se vaikuttaa polttoainetaloudellisuuteen negatiivisesti. Manuaalissa et myöskään vaihda koskaan niin sulavasti vaihdetta, etteikö sitä jotenkin tuntisi omassa kropassasi.
Minä vaihdan, kuten useimmat muutkin manuaalivaihteilla ajavat. En edes ymmärrä, mitä tarkoitat omassa kropassa tuntemisella. Onko sinulla käsissä ja jaloissa jotain vikaa niin, että kytkimen painaminen ja vaihdekepin liikuttaminen sattuu?
Olen ihan terve, kiitos kysymästä. Manuaalia et saa niin sulavasti vaihdettua, etteikö auto hieman nytkähtäisi ja varmasti sen myös sinäkin sen kropassasi tunnet oli vammoja tai ei.
Myös automaattivaihteisessa autossa tuntee sen nytkähdyksen vaihteiden välillä. Ainoa mikä oikeasti ei nyi ja ajaa tasaisesti, on sähköauto, jossa ei siis ole vaihteistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, koska se olisi polttomoottoriauto.
Sähkövatkaimethan on invaliidiautoja. Eli just niille kavereille joille ajaminen on jo liian haasteellista normi autolla.
Minulla on ollut ajokortti 39 vuotta, ajoin ammatikseni bussia stadissa, kilsoja luultavasti ja osaamista varmasti enemmän kuin sinulla. Automaatti on ollut jo kauan, nyt vaihtui sähköautoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Mulla on 8-vaihteinen automaatti, jonka vaihteiden vaihtoa ei edes huomaa, se toimii niin sulavasti. Lisäksi läppävaihteilla voi leikkiä formulakuskia, jos lapsettaa. Manuaaliautossa on 5-6 vaihteinen laatikko - siitä voi jokainen todeta, että ei riitä sivistyneeseen nykyautoon ja se vaikuttaa polttoainetaloudellisuuteen negatiivisesti. Manuaalissa et myöskään vaihda koskaan niin sulavasti vaihdetta, etteikö sitä jotenkin tuntisi omassa kropassasi.
Minä vaihdan, kuten useimmat muutkin manuaalivaihteilla ajavat. En edes ymmärrä, mitä tarkoitat omassa kropassa tuntemisella. Onko sinulla käsissä ja jaloissa jotain vikaa niin, että kytkimen painaminen ja vaihdekepin liikuttaminen sattuu?
Olen ihan terve, kiitos kysymästä. Manuaalia et saa niin sulavasti vaihdettua, etteikö auto hieman nytkähtäisi ja varmasti sen myös sinäkin sen kropassasi tunnet oli vammoja tai ei.
Myös automaattivaihteisessa autossa tuntee sen nytkähdyksen vaihteiden välillä. Ainoa mikä oikeasti ei nyi ja ajaa tasaisesti, on sähköauto, jossa ei siis ole vaihteistoa.
Ei se CVT myöskään hirveästi nyi. Toki siitä kuminauhasta sitten voidaan olla montaakin mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Maalle tai maantie/motari painoitteiseen ajoon kyllä, kaupunkiin en.
Aika tumpelo kuski pitää olla, jos ei osaa ajaa manuaalilla kaupingissa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin autotalli piste comista esimerkin:
Uuusi Toyota Yaris 21.5t, jos automaatti + muuta niin 23.5t.
Eli portaattoman automaatin saa tuohon autoon alle kahdella tonnilla. Aiempi muistikuvani oli että olisi lähempänä tonnia.
Joskus aikojen alussa oli tällainen sanonta : ilmastointi lisää kulutusta yhden litran / 100km, automaattilaatikko toisen litran / 100km.
Ajat ovat muuttuneet : Nykyautomaatit ovat taloudellisuudessa samaa luokkaa kuin manuaalivaihteisto, jopa niin että kaupunkiajossa automaatti menee pienemmällä kulutuksella. Syy tähän liene se että automaatti kykenee pitämään moottorin kierrosluvun keskimäärin alempana.
Manuaali on ok, ja se kinoksesta heijaus todellakin onnistuu sillä hiukan paremmin, mutta muutoin automaatti, kun se tulee luotettavalta valmistajalta, on valintani.
Suosittelen kaikkia auton ostajia ainakin koeajamaan myös sen automaatin.
Ajat ovat tosiaan muuttuneet.
Ainoa oikeasti portaaton on vaihteeton auto eli sähköauto. Ainoa oikeasti taloudellinen ajaa on sähköauto.
Suosittelen kaikkia auton ostajia koeajamaan myös sen sähköauton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalle tai maantie/motari painoitteiseen ajoon kyllä, kaupunkiin en.
Aika tumpelo kuski pitää olla, jos ei osaa ajaa manuaalilla kaupingissa.
Tuskin se osaamisesta on kiinni. Nämä ovat mukavuusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi opetella ajamaan jos sä sen auton lumikinoksiin ajat.
Olipa taas vttumainen vastaus, asiaan ei liity ajotaito millään lailla. Jos on yön aikana satanut kinoksittain lunta auton ympärille, tai upottavaa loskaa paksu kerros, on siitä jotenkin nitkuttelemalla päästävä liikkeelle! No jos on aikaa lapioida sitä lunta ja loskaa auton ympäriltä niin sitten tietysti on helpompaa...
Minäkin luulin ennen että automaatin kanssa on sitä ja tätä ongelmaa. Nyt oon ajanut kolme vuotta kuusivaihteisella automaatilla ja se toimii kuin unelma, se moottorijarruttaa silloin kun pitää, vaihtaa pienempää silloin kun täytyy kiihdyttää ja vaihtaa isompaa vaihdetta, niin ettei itse edes huomaakaan. Kertaakaan en ole jäänyt sillä kinoksiin vaikka asun yhdessä pers eenreiässä missä aurauskin täytyy hoitaa itse. Siinähän sitten tuuppaat kotitietä kotimatkalla töistä kainaloon ulottuvassa kinoksessa, että pääset auraamaan tietä. Ei mitään ongelmaa.
En vaihda enää manuaaliin
Itse asiassa manuaalilla joutuu luistattamaan kytkintä ihan törkeästi liukkaalla kelillä liikkeelle lähtiessä, etteivät pyörä pääsisi pyörähtämään ja jäämään jumiin. Automaatilla ei tällaisia tempauksia tarvitse tehdä, vaan pystyt helpommin säätelemään liikkeelle lähtöä kaasupolkimella
En mä oo ikinä ajanu muuta ku manuaalia.