Ostaisitko manuaalivaihteisen auton?
Kommentit (1451)
Kyllä. Perustelu: paljon helpompi nitkuttaa pois kinoksesta manualivaihteilla. Ja toisekseen: tykkään puuhata montaa asiaa samaan aikaan, automaatilla ajelu nukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Perustelu: paljon helpompi nitkuttaa pois kinoksesta manualivaihteilla. Ja toisekseen: tykkään puuhata montaa asiaa samaan aikaan, automaatilla ajelu nukuttaa.
Kannattaisi opetella ajamaan jos sä sen auton lumikinoksiin ajat.
Asuin aikoinaan USA:ssa ja siellä aamuiset ruuhkat työpaikalle olivat silloin aika karseita. Kyllä olisi ollut sähläämistä manuaalin kanssa, kun jono nytkähti usein muutaman metrin eteenpäin. En palaa täälläkään manuaaliin, vaikka osaankin kyllä sillä ajaa, kun miehellä on sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi. Mulla on 8-vaihteinen automaatti, jonka vaihteiden vaihtoa ei edes huomaa, se toimii niin sulavasti. Lisäksi läppävaihteilla voi leikkiä formulakuskia, jos lapsettaa. Manuaaliautossa on 5-6 vaihteinen laatikko - siitä voi jokainen todeta, että ei riitä sivistyneeseen nykyautoon ja se vaikuttaa polttoainetaloudellisuuteen negatiivisesti. Manuaalissa et myöskään vaihda koskaan niin sulavasti vaihdetta, etteikö sitä jotenkin tuntisi omassa kropassasi.
Minä vaihdan, kuten useimmat muutkin manuaalivaihteilla ajavat. En edes ymmärrä, mitä tarkoitat omassa kropassa tuntemisella. Onko sinulla käsissä ja jaloissa jotain vikaa niin, että kytkimen painaminen ja vaihdekepin liikuttaminen sattuu?
Olen ihan terve, kiitos kysymästä. Manuaalia et saa niin sulavasti vaihdettua, etteikö auto hieman nytkähtäisi ja varmasti sen myös sinäkin sen kropassasi tunnet oli vammoja tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali. Minä määrään autoa ja auto ei määrää minua. Automaatti on tylsä.
Klassinen lantasaapas, joka ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Ööööö.
Koetapa automaatilla päästä liukkaasta savisesta tai jäisestä montusta ylös.Automaatti on hyvä siisteihin paikkoihin ja helppoihin keleihin, mutta kyllä manuaalisella on haasteelliset paikat mentävä.
Kuinka moni rallikuski ajaa automaattisella?
Kielletty rallissa kun tomaatti olisi täysin ylivoimainen ;-)
No nyt tuli kyllä koko vuoden idiootein kommentti. Voi sinua lapsi.
En tiedä ralliautoista, mutta ainakin Porschen ratakilpurit ovat PDK-lla. Toisaalta ei kai ne Porschella autokisaamisesta mitään ymmärräkään.
Tilanteen mukaan, drifterit taas manuaalilla. Rallissa sekventalilootat.
Vierailija kirjoitti:
Ostin. Opetan teiniä ajamaan ja toivon että alkuun ajaa manuaalilla.
Meillä myös tämän takia toinen auto manuaali. Kuuluu kai yleissivistykseen osata ajaa manuaalilla.
Manuaalivaihteilla hinkkaavat varmastikin ajavat myös ilmastoimattomalla autolla, koska eihän sitä tarvitse Suomessa kuin kerran kesässä. :D :D :D :D :D :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat vaikkapa 200 km maantieajoa, nopeusrajoituksella 100 km/h, eikä ruuhkia tai pysäytyksiä ole, niin kuinka monesti siinä matkan aikana täytyy veivata vaihdekeppiä edes-takaisin, ettei nukahda?
Riippuu autosta. Uudet automaattilaatikot yhdistettynä korkeavääntöiseen moottoriin ovat hyviä. Harva manuaalin hämmentäjä pärjää niille. Alitehoinen auto ja huonolaatuinen automaattivaihteisto on kammottava yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manuaali. Minä määrään autoa ja auto ei määrää minua. Automaatti on tylsä.
Klassinen lantasaapas, joka ei ymmärrä tekniikasta mitään.
Ööööö.
Koetapa automaatilla päästä liukkaasta savisesta tai jäisestä montusta ylös.Automaatti on hyvä siisteihin paikkoihin ja helppoihin keleihin, mutta kyllä manuaalisella on haasteelliset paikat mentävä.
Kuinka moni rallikuski ajaa automaattisella?
Olen ajanut autoa 25 vuotta, ei ole ollut tarvetta ajella savisiin monttuihin. Jäisestä montusta kyllä pääsin ylös niin automaatilla kuin manuaalillakin. Kyllä se on ajotaidon puutetta, jos jonnekin jumiin jää.
Tieliikenne on tieliikennettä, ralli on eri asia.
En ole elämässäni ajanut kuin manuaalivaihteisilla autoilla, koska olen aikuinen mies, joka asuu Euroopassa. Jenkeissähän kai noita automaattivaihteistoautoja on ollut jo pitkään, mutta en ole varma, osaisiko itse ajaa sellaisella. Ja on myös mukava aina ajaessa räplätä ja hivellä vaihdekeppiä, tämä ei taida onnistua, jos on automaattivaihteet autossa, niin ajaminen voi olla silloin tylsempää.
Parin merkin kaksoiskytkinautomaatit ovat olleet epäluotettavia ja kalliita korjata.
Minulla on ollut ainoastaan käsivaihteisia autoja jo yli 50 vuotta ja jos vielä autoa vaihdan, niin todennäköisesti sekin on käsin vaihdettava. Sellaista autoa tietää itse ohjaavansa kaikissa tilanteissa.
Fakta on se, että ihmiset ostavat nykyään mieluummin automaattivaihteisen auton. Osa nuoremmasta väestä ei enää osaa edes ajaa kunnolla manuaalilla.
Tämän hetken paras automaattivaihteisto taitaa yhä olla Bemarin (ja muutaman muun merkin käyttämä) 8-v automaatti, harmi vain ettei auto muuten ole niin huoleton tai laadukas kaikilta osin.
Käytettyjä ostaessa on melko suotuisessa asemassa, jos itselle käy myös manuaalivaihteinen auto. Valinnanvaraa hyvistä yksilöistä on paljon enemmän.
Eräs asia on myös se, että automaattivaihteet ovat ikääntyessään pahimmillaan kallis korjauskohde, joka saattaa kustantaa 1000-4000 euroa.
Lisäksi on erilaisia automaattiviritelmiä, eivätkä ne kaikki ole osoittautuneet kovin kestäviksi tai toimiviksi, kuten monet robottivaihteistot.
Alla JD POWERIN 2023 luotettavuus vertailu eri automerkkien kesken, sieltä kannattaa katsella tulevaa autoaan. Sen sijaan katsastustilastot ovat monin melko hyödyttömiä.
https://www.4x4maailma.fi/jd-power-uusien-autojen-laatu-romahti/
Vierailija kirjoitti:
Fakta on se, että ihmiset ostavat nykyään mieluummin automaattivaihteisen auton. Osa nuoremmasta väestä ei enää osaa edes ajaa kunnolla manuaalilla.
Tämän hetken paras automaattivaihteisto taitaa yhä olla Bemarin (ja muutaman muun merkin käyttämä) 8-v automaatti, harmi vain ettei auto muuten ole niin huoleton tai laadukas kaikilta osin.
Käytettyjä ostaessa on melko suotuisessa asemassa, jos itselle käy myös manuaalivaihteinen auto. Valinnanvaraa hyvistä yksilöistä on paljon enemmän.
Eräs asia on myös se, että automaattivaihteet ovat ikääntyessään pahimmillaan kallis korjauskohde, joka saattaa kustantaa 1000-4000 euroa.
Lisäksi on erilaisia automaattiviritelmiä, eivätkä ne kaikki ole osoittautuneet kovin kestäviksi tai toimiviksi, kuten monet robottivaihteistot.
Alla JD POWERIN 2023 luotettavuus vertailu eri automerkkien kesken, sieltä kannattaa katsella tulevaa autoaan. Sen sijaan katsastustilastot ovat monin melko hyödyttömiä.
https://www.4x4maailma.fi/jd-power-uusien-autojen-laatu-romahti/
Saksalaisten premiumien ja sähköautojen laatu huonolla tolla tällä hetkellä.
Esim Kiassa lähes 50% vähemmän vikoja kuin Polestarissa, toinen kuitenkin on ns tusinamerkki ja toinen ainakin yrittää olla premium.
Samaten Volvon ja Volkswagenin laatu on suorastaan romahtanut. Suhteellisesti myös Toyotan laatu tippunut huomattavasti, kun tipahtanut alle keskiarvon joukkoon missä ennen olivat pösöt ja renaultit.
Katsoin autotalli piste comista esimerkin:
Uuusi Toyota Yaris 21.5t, jos automaatti + muuta niin 23.5t.
Eli portaattoman automaatin saa tuohon autoon alle kahdella tonnilla. Aiempi muistikuvani oli että olisi lähempänä tonnia.
Joskus aikojen alussa oli tällainen sanonta : ilmastointi lisää kulutusta yhden litran / 100km, automaattilaatikko toisen litran / 100km.
Ajat ovat muuttuneet : Nykyautomaatit ovat taloudellisuudessa samaa luokkaa kuin manuaalivaihteisto, jopa niin että kaupunkiajossa automaatti menee pienemmällä kulutuksella. Syy tähän liene se että automaatti kykenee pitämään moottorin kierrosluvun keskimäärin alempana.
Manuaali on ok, ja se kinoksesta heijaus todellakin onnistuu sillä hiukan paremmin, mutta muutoin automaatti, kun se tulee luotettavalta valmistajalta, on valintani.
Suosittelen kaikkia auton ostajia ainakin koeajamaan myös sen automaatin.
Olen aina ajanut manuaalilla ja tulen aina ajamaankin.
Kyllä, tykkään ennemmin ajaa manuaalilla kuin automaatilla. Haluan vaihtaa vaihteet itse ja vaikuttaa auton kiihtyvyyteen ja pehmeään ajoon. Pysyn myös paremmin skarppina manuaalivaihteisella, automaattivaihteisella meinaan nukahtaa.
Ei tule paljon ajateltua edes, outoa ajatella että on olemassa ihmisiä jotka karttaa manuaalivaihteisella ajamista. Täytyy se moottoritielläkin vaihdetta vaihtaa, nelonen silmään vähintään että pääsee rekasta ohi. Meillä laiska familywagon ja toinen farkku, molemmat manuaali. Ihan sama mulle onko automaatti vai manuaali, inhoan autoja, nuoruuden traumoja autoista liikaa kun oli rahaa vaan siihen halvimpaan ja aina savusi konepellistä, hajosi ja paukku osat, vuosi millon mitäkin ja yksi tappo-auto kiihdytteli itsestään vaikka ei kaasua painanut. Että pieniä on ongelmat, jos näin voisi sanoa.
En tiedä ralliautoista, mutta ainakin Porschen ratakilpurit ovat PDK-lla. Toisaalta ei kai ne Porschella autokisaamisesta mitään ymmärräkään.