ÄLÄ syö omia eväitä. Älä tee töitä tietokoneella viikonloppuisin. Älä opiskele täällä, kiitos. Muun muassa tällaisista asioista kahviloiden ...
Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat kahvin hinnalla itselleen tunneiksi työpisteen jonkun kahvilayrittäjän tiloista, koska minä voin?
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAhden tunnin istuminen on ok jos tilaa vähintään 30 eurolla, mielestäni. Mä olen kääntynyt kahvilan ovelta pois, kun tila oli täynnä läppärityyppejä. Meitä oli kaksi ja olisi ostettu voileivät ja kahvit. Mentiin sitten sellaiseen, missä läppärit on kielletty ja se oli kyllä täynnä maksavia asiakkaita.
Missä kahvilassa on läppärit muka kielletty? En ole koskaan törmännyt.
Isojen kaupunkien ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syistä miksi en käy kahviloissa. Missään ei lue selkeästi kuinka monta minuuttia saa istua kahvikupin hinnalla, vaan oletetaan että kaikki ovat syntyneet sen tiedon kanssa.
Tervettä harkintaa. Jos on melko tyhjää niin voi istua pidempään. Jos asiakkaita tulee, niin sitten lähdet jos olet ruokailun puolesta valmis ja annat tilaa. Kahvikupin hinnalla voi istua vartin minun mielestä. Se on todellakin tarpeeksi.
Voisiko yrittäjä selittää, miksi tulisin hänen kahvilaansa hörppimään kahvin vartissa? Mitä iloa minulle on siitä, että kelloa vilkuillen ostan ja juon sen ylihintaisen kahvin?
Mä mietin ihan samaa. Paljon puhutaan, miten Helsingin keskusta on näivettymässä. No mitä siellä enää on? Kahviloita ja ravintoloita. Miksi ihmeessä menisin HSL:n joukkoliikenteellä ensin 45 minuuttia kerkustaan, istuisin kahvilassa 15 minuuttia ja käyttäisin toiset 45 minuuttia kotimatkaan? 1,5 tuntia matkoihin ja vain vartti itse määränpäässä?
Ennen kahviloissa käytiin piipahtamassa, kun oltiin vaikkapa shoppailemassa. Nyt shoppailut ovat siirtyneet verkkoon. Toisaalta osa etätyöläisistä ovat siirtyneet kahvilaan, kuten myös ystävien tunteja kestävät tapaamiset on ulkoistettu pois kodeista. Kahvila on täynnä, eikä kukaan maksa mitään.
Tuo on kyllä ihan totta. Ja siis ymmärrän ihan hyvin, jos kahvilayrittäjällä on oven takana jonoa ja joku istuu yhden kahvikupillisen kanssa tuntikausia tekemässä läppärillä töitä. Teen itse etätöitä eikä tulisi mieleenkään mennä kahvilaan tekemään hommia, mutta ei kyllä tule mieleenkään lähteä kahvilaan 15 minuutiksi ja käyttää matkaan puolitoista tuntia aikaa. Varsinkin, kun nykyisin kotiinkin saa hankittua vaikka minkälaisia hifistelykahvilaitteita. Joskus muinoin kahviloiden kahvit olivat erilaisia kuin mitä kotona oli mahdollista laittaa, mutta ei ole enää.
Eikö olisi helpompi vaam kirjottaa lappu oveen että älä tule asiakkaaksi kun siellä kahvilassa ei saa olla ja istua kahvia juomassa
Vierailija kirjoitti:
Siis onko nykyään näin itsekästä porukkaa, että omivat ylikalliin kahvin hinnalla itselleen tunneiksi kahvila pöydän ja valtaa monta istumapaikkaa johon yrittäjä voisi istuttaa monta asiakasta maksamaan siittä tukun halvimmasta kahvista keitetystä kupin kahvia joka maksaa enemmän kuin kahvipaketti kaupassa kun pitäähän yrittäjän vähintään parin vuoden välin vaihtaa uusi bemari
Ei se kahvila yrittäjä mitään bemareilla ajele, vaan se joka omistaa tilan.
Jos kahvila alkaa tuottamaan liian hyvin niin vuokra nousee. Jos ei vuokralaiselle kelpaa, niin toinen tilalle vaan. Ihan sama onko siinä tilassa espresso house, roberts coffee, vai seija-tädin ei-ketju kahvila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syistä miksi en käy kahviloissa. Missään ei lue selkeästi kuinka monta minuuttia saa istua kahvikupin hinnalla, vaan oletetaan että kaikki ovat syntyneet sen tiedon kanssa.
Tervettä harkintaa. Jos on melko tyhjää niin voi istua pidempään. Jos asiakkaita tulee, niin sitten lähdet jos olet ruokailun puolesta valmis ja annat tilaa. Kahvikupin hinnalla voi istua vartin minun mielestä. Se on todellakin tarpeeksi.
Voisiko yrittäjä selittää, miksi tulisin hänen kahvilaansa hörppimään kahvin vartissa? Mitä iloa minulle on siitä, että kelloa vilkuillen ostan ja juon sen ylihintaisen kahvin?
Mä mietin ihan samaa. Paljon puhutaan, miten Helsingin keskusta on näivettymässä. No mitä siellä enää on? Kahviloita ja ravintoloita. Miksi ihmeessä menisin HSL:n joukkoliikenteellä ensin 45 minuuttia kerkustaan, istuisin kahvilassa 15 minuuttia ja käyttäisin toiset 45 minuuttia kotimatkaan? 1,5 tuntia matkoihin ja vain vartti itse määränpäässä?
Ennen kahviloissa käytiin piipahtamassa, kun oltiin vaikkapa shoppailemassa. Nyt shoppailut ovat siirtyneet verkkoon. Toisaalta osa etätyöläisistä ovat siirtyneet kahvilaan, kuten myös ystävien tunteja kestävät tapaamiset on ulkoistettu pois kodeista. Kahvila on täynnä, eikä kukaan maksa mitään.
Ja sitten kun sinne se maksava asiakas eksyy, niin sille ei löydykään tilaa. Menee muualle ja rahansa myös. Onhan tuo ikävää muillekin asiakkaille tai siis potentiaalisille asiakkaille, jotka haluaisivat sen shoppailun lomassa hörpätä kupin kahvia, pullan ja lepuuttaa jalkojansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen niissä jumitti joku ukkoporukka, joka maksoi yhden kupillisen ja pelotti muut asiakkaat pois. Näin ainakin kauppojen kahviot ym. Nämä saivat meluta miten tahtoivat. Nuoria taas häädettiin milloin mistäkin.
Paljon mieluummin näen, että ihmiset aidosti viihtyvät jossain paikallisessa "Kahvila Mabillonissa" missä syntyy kulttuuria ja ideoita. Onneksi näitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät mene kirjastoon?
Ootko äynyt kirjastossa viil uosina... Eivät ole entisellään nekään.
Ihan muutama päivä sitten. Oli paljon tilaa vapaana omien hommien tekemistä varten. Ja oli hiljaista ja rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAhden tunnin istuminen on ok jos tilaa vähintään 30 eurolla, mielestäni. Mä olen kääntynyt kahvilan ovelta pois, kun tila oli täynnä läppärityyppejä. Meitä oli kaksi ja olisi ostettu voileivät ja kahvit. Mentiin sitten sellaiseen, missä läppärit on kielletty ja se oli kyllä täynnä maksavia asiakkaita.
Missä kahvilassa on läppärit muka kielletty? En ole koskaan törmännyt.
Isojen kaupunkien ongelma.
En ole stadissa törmännyt. Enkä lontoossa, nykissä tai muissakaan miljoonakaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun sinne se maksava asiakas eksyy, niin sille ei löydykään tilaa. Menee muualle ja rahansa myös. Onhan tuo ikävää muillekin asiakkaille tai siis potentiaalisille asiakkaille, jotka haluaisivat sen shoppailun lomassa hörpätä kupin kahvia, pullan ja lepuuttaa jalkojansa
Ihan kuin olisi kauhea pula kahviloista? Eikö hyviltä liikepaikoilta löydy paikkaa, missä saisi viihtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yrittäjää. Toisaalta myös asiakkaita koska itsekin viihdyn kahvilaympäristössä tosi hyvin, siellä on mukava istuskella.
Me oltiin kahden kaverin kanssa hetki sitten ravintolassa, oltiin oltu siellä jo 2h noin, ruuat syötyinä mutta niitä ensimmäisiä juomia nautiskeltiin edelleen, niin tarjoilia kiikuttaa pöytään varattu kyltin ja sanoo että "ei ole kiire, mutta tuon tämän tähän, jotta teidän jälkeen ei tule ketään tähän." Oltiin että ok hyvä juttu! No siitä noin 15minuutin päästä tarjoilija nappaa ohi mennessään kyltin pois ja kiikuttaa sen toiseen tyhjään pöytään. Tuli vähän sellainen olo että teidän olisi syytä lähteä jo kun ette ole tilanneet mitään lisää. Ei minusta tämäkään jätä hyvää mielikuvaa ravintolasta. Oltiin noin 3h siellä, ei oltu nähty kuukausiin niin juteltavaa riitti, silti minua häiritsi kokoajan sellainen painostava olo että emme saisi istua siellä enää kun olemme syöneet jo ajat sitten..No ei siellä ole tarkoitus tuntikausia istuskella, pitää tilata välillä!
Ei ne mitään olohuoneita ole!
Jos perustaisin kahvilan, siellä olisi yksi mukavaksi sisustettu nurkka ihan työtä tai seurustelua varten.
Mikä olisi parempaa mainosta kuin jonkun kahvilassani syntynyt kirja, esimerkiksi?
Lisäksi olisi pari normi pöytää ja pystistä juoksukahveille.
Kaikkien tarpeita pyrittäisiin palvelemaan.
Niin, eikös se yksi miljonääri kirjailija kertonut kirjoittaneensa kirjasarjan ensimmäisen osan kahvilassa istuen? Tämä ei siis Suomessa mutta taitaa olla tapa muuallakin pitää kahviloita työhuoneena. Luulisi että hiljaisuus olisi valttia kirjoitustyössä.
Aika tyhjänä kahvilat on päivisin, hyvä jos on 20-30% paikasta täytettynä. Tyhjään kahvilaan ei ainakaan viitsi mennä, koska olisi kumma istua henkilökunnan tuijoteltavana. Mutta ymmärrän kyllä yrittäjiä, että asiakas pitää saada sisään ja ulos mahdollisimman nopeasti. Niin se muissakin palveluammateissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kahvilaan mennä siksi että siellä saa juoda kahvinsa nopeasti. Ei vaikuta kovin kannatavalta liiketoiminnalta jos kaikesta paistaa läpi että täällä ei sitten tarvitse viihtyä ja viipyä.
Samahan se sitten olisi laittaa lappu, että tule, tuo rahasi, juo kahvisi mahdollisimman nopeasti vain vähän tuolia ja hengitysilmaa kuluttaen ja lähde. Oikeastaan mieluummin anna vaan sitä rahaa.
Jos joku jaksaa lukea, kerron vanhan tositarinaan. Olin varusmiehenä vuosikymmeniä (ei v.ttu taas jonkun vanhan ukon armeijamuistoja) sitten. Meillä oli leiri vähän syrjemmässä. Majoituimme paikallisen rajavartioston alueella. Siellä oli pieni silloin tällöin auki oleva sotilaskoti. Meitä oli muutaman kymmenen ukkoa ja sotilaskoti avattiin niiksi muutamaksi päiväksi, kun olimme paikalla.
Ensimmäisen sotilaskotivierailun jälkeisenä aamuna, m.lkkumainen santsari tuli aukomaan päätään ja kertoi kouluttajiemme ja sotilaskodin vapaaehtoishenkilökunnan valittaneen käytöksestämme. Kuulemma vetelehdimme siellä, emmekä ostaneet juuri mitään ja lisäksi pidimme meteliä. Jatkossa, jos joku aikoo mennä paikalle, niin tilaa, juo kahvinsa ja häipyy. Eipä sinne sitten moni viitsinyt mennä ja yhdeksi illaksi meille oli vielä järjestetty ylimääräistä ohjelmaa, kuulemma käyttäytymisen vuoksi, joten sotilaskotiin ei edes päässyt.
Viimeisenä iltana sitten, kun muutama tyyppi haki täydennystä seuraavana aamuna alkavaa paluumatkaa varten, eräs sotilaskotisisar surkutteli, kun meitä ei ollut enää ensimmäisen illan jälkeen käynyt kuin muutama tyyppi. Munkkeja oli paistettu reilusti (niitä jäi myymättä) ja edellisenä iltana oli paikalla ollut paikkakunnan tyttöjäkin ja olivat kuulemma olleet pettyneitä, kun ei sotilaita ollut ollut paikalla ollenkaan, olimme juuri tuolloin siinä ylimääräisessä iltaohjelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä kirjastojuttu on? Ei sielläkään ole tarkoitus viettää aikaa sen enempää kuin että hakee hyllystä kirjat ja lainaa ne. Optimaalisimmillaan toki etukäteen varaa kirjat kirjaston verkkosivuilla ja käy vain noutamassa ne varaushyllystä. Ei kirjasto ole mikään ajanvietto- tai työntekopaikka.
Työtä tehdään työpaikalla tai kotona. Opiskelu tapahtuu koulussa tai kotona. Ei kumpaakaan missään muualla.
Et oo sitten paljon kirjastossa käynyt tai oot käynyt vain jossain perähikiän pikkukirjastossa. Kaupunkien kirjastoissa on iän kaiken ollut erillisiä luku- ja työskentelytiloja.
Ne tilat on tarkoitettu sellaiseen lukemiseen ja työskentelyyn, jotka liittyy siihen kirjastoon jotenkin. Ne ei ole sitä varten että sinne tullaan tekemään jotain muuta ihan randomia työtä. Tottakai esmes oppilaitosten kirjastoissa on tarkoituskin että oppilaat tekevät siellä jotain opparia tai esitelmää tai mitälie, mutta ei ne tilat ole tietenkään vaikkapa jonkun puhelinmyyjän tai koodarin työpaikkoja.
Ainoa syy mulle edes käydä kahviloissa on nimen omaan viihtyvyys tehdä paperihommia. Eipä käydä sit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä kirjastojuttu on? Ei sielläkään ole tarkoitus viettää aikaa sen enempää kuin että hakee hyllystä kirjat ja lainaa ne. Optimaalisimmillaan toki etukäteen varaa kirjat kirjaston verkkosivuilla ja käy vain noutamassa ne varaushyllystä. Ei kirjasto ole mikään ajanvietto- tai työntekopaikka.
Työtä tehdään työpaikalla tai kotona. Opiskelu tapahtuu koulussa tai kotona. Ei kumpaakaan missään muualla.
Et oo sitten paljon kirjastossa käynyt tai oot käynyt vain jossain perähikiän pikkukirjastossa. Kaupunkien kirjastoissa on iän kaiken ollut erillisiä luku- ja työskentelytiloja.
Ne tilat on tarkoitettu sellaiseen lukemiseen ja työskentelyyn, jotka liittyy siihen kirjastoon jotenkin. Ne ei ole sitä varten että sinne tullaan tekemään jotain muuta ihan randomia työtä. Tottakai esmes oppilaitosten kirjastoissa on tarkoituskin että oppilaat tekevät siellä jotain opparia tai esitelmää tai mitälie, mutta ei ne tilat ole tietenkään vaikkapa jonkun puhelinmyyjän tai koodarin työpaikkoja.
Kyllä ne on ihan kaikkeen työskentelyyn ja työtilan voi myös varata itselleen työskentelyä varten tarvittavin välinein. Ei siellä kukaan kirjastoa työskentele, en edes tiedä mitä se voisi olla että istuisi päivät miettimässä kirjastoa työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin kahvin hinnan niin korkeaksi että eivät vetelehtisi joka päivä kahvilassani. Tunttimaksu vuokrattavasta paikasta vaihtoehtona.Mikä ihmeen villitys tuo että kahviloissa lojutaan ja tehdään "töitä" tuntikaupalla.
kahvi 50 euroa / 5 min
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää:
...."kertoo, että myös heillä on läppärikielto. ”Sen takia meillä ei ole wifiäkään tarjolla. Olemme väärä paikka työnteolle.”
Huhtala kertoo syyksi sen, että kahvilassa on vain vähän asiakaspaikkoja ja asiakkaita on valtavasti. Kahvilassa on sisällä hieman alle 60 asiakaspaikkaa.
”Tämä on liiketoimintaa, ja meidän on ajateltava sitä, mikä on järkevintä. Se ei ole järkevää, että yksi ihminen istuu kahvikupin hinnalla kaksi tuntia läppärin ääressä ja vie samalla neljän asiakkaan paikat. Jos pitää päästä tekemään töitä, pitää hankkia työtila tai mennä kirjastoon, mikä on tarkoitettu sitä varten.”"
Eipä kannata kyllä yrittäjänä sanoa mitään niille. Yhdelle naarmutettiin auto ja tuli tappouhkauksia.